Sv: Hästlängtan!!
Eller ifall vi ska köpa ny tv tex så kan vi ju göra det.
Den sortens konsumtion blir i de allra flesta fall betydligt mindre pengar sammanlagt än att ha en häst, och dessutom kan man skjuta upp köpet av tex en ny tv en månad eller två, men man kan inte hoppa över stallhyran en månad då det kniper.
Det är alltså inte säkert att det finns pengar att ha häst för, bara för att ni köper den sortens saker. Dessutom kanske din mamma sparar in på något ett tag när hon ska köpa en ny tv?
Men det hon är mest rädd för som sagt, är att hon ska få köra/ta hand om den
Jag tycker inte att det är så konstigt att hon är det, särskilt inte när hon nu vet en del om hästar (vilket iofs också är en fördel, om du skulle få en häst till sist).
Jag vet precis hur det är att önska en häst som du gör, men som vuxen vet jag också att en del tjejer i din ålder önskar sig hett en häst och tröttnar sen på att rida, medan andra inte gör det. Jag tror inte att det finns något säkert sätt att veta om en viss tonåring är en sån som tröttnar eller en sån som inte tröttnar, om du förstår hur jag menar?
Om du tröttnar, så står din mamma där med ansvaret för hästen.
Dessutom är du snart 14 år. När du är arton kan du inte tävla ponny längre. Vad ska hända med den då? Du kanske flyttar hemifrån när du är 20. Vad ska hända med ponnyn då?
Tänk om den blir svår att sälja då? Ska din mamma fortsätta betala uppstallning för den då?
Jag förstår om du ser det här som väldigt långa tidsperspektiv, men det ser annorlunda ut för din mamma, tror jag.
Klart att jag kan göra det
men att börja spara nu till ingen nytta sen kanske
Ett sätt att visa att du menar allvar med ditt intresse kunde ju annars vara att börja spara? Jag fick betala en fjärdedel av vad min ponny kostade när jag var i din ålder, för pengar jag sparat ihop. Jag tror inte att det var för att mina föräldrar inte hade råd, men för att de ville att jag skulle visa att jag menade allvar med min önskan.