Jag undrar (fortfarande) efter alla dessa år, när jag var i den sitsen att jag hade små barn, jobbade och ville fortsätta träna, var barnens pappor egentligen kommer in, när jag läser den här tråden.
Det låter i stort sett som om de flesta är ensamstående med barn, och ska ta hand om barnet, dessutomrädda ekonomin, och därför göra sig av med hästen?
Hur många män är det som skriver motsvarande trådar, på andra forum, om hur de har samvetskval, för att de måste dra ner på eller sluta med sitt intresse, eftersom de fått barn, och behöver ta hand om barnet och dessutom spara pengar genom ge upp hela eller delar av sitt intresse?
Ganska få misstänker jag.
Visst det kan behövas en del kompromisser i familjen, att minska ner ambitionerna något beroende på omfattningen, men ge upp och avsluta? Den yttersta småbarnstiden är så väldigt kort när man ser tillbaka, det gäller bara några år, men är man två vuxna i familjen, så behöver ofta förhållandet att båda dessa lever en del av sitt liv, som sig själva, samtidigt som man är två om det mesta.
Istället för att ge upp hästen/hästarna/hästlivet, om det är en viktigt del av livet, dra ner lagom mycket. Barnets/barnens pappa kan få utveckla relationen till barnen två-tre kvällar i veckan, medan han tar ansvaret för att familjen fungerar med dagis hämtningar, matlagning, nattningar, så att mamma kan få slappna av och vara i sitt intresse.
Kompromissen kanske inte räcker till för att tävla, men för att leva. Det kanske innebär att ta in en medryttare några dagar i veckan, det kanske innebär att flyta hästen till fullservice.
Pappa får ta sitt intresse några gånger i veckan, och de återstående dagarna är tillsammans.
Om man inte hittar sin egen familjs "goda kompromiss", så att det det känns rättvist, så är det lätt hänt att när småbarnstiden är över, så känner man sig förfördelad, och blir olycklig av det.
Men den där "goda kompromissen", behöver involvera även pappan. Om pappan har ett intresse och får fortsätta fullt ut, medan mamma måste ge upp sitt...Det blir ofta inte bra senare.