Hästhypokondri

O

O´boy

Är det bara jag som har drabbats av denna åkomma? Min häst har haft en del verkliga åkommor och de har gjort mig så nojjig att jag hela tiden tror att det är något nytt fel på honom. Rekordet slogs nu i veckan när jag var på kliniken för att sko honom och passade på att fråga en veterinär om hans gallor på framkotorna. Veterinären undrade vilka gallor jag pratade om eftersom det var hans blodådror :o

Sv: Hästhypokondri

Jag är också hästhypokondriker. Finns det inget att oroa sig för, letar jag genast på något nytt. Ser hältor bak i tid och otid, befarar kolik, anar hovböld, ser konstiga utslag osv. Det är nog sällan som jag vågar tro att allt bara är bra.

Kanske beror det på att hästarna är så utlämnade åt oss och att det är vår uppgift att se till att de är friska?

Dock tror jag att ju längre man har haft sin häst, desto mer kan man lita på sin känsla. Hästen förmedlar oftast att något är fel, och när man verkligen känner sin häst märker man det på ett eller annat sätt.

maskot skrev:
Jag är också hästhypokondriker. Finns det inget att oroa sig för, letar jag genast på något nytt. Ser hältor bak i tid och otid, befarar kolik, anar hovböld, ser konstiga utslag osv. Det är nog sällan som jag vågar tro att allt bara är bra.

Det där kunde lika gärna ha varit skrivet av mig, känner igen mig själv till tusen procent ;)
Man nästan "letar" fel..
Har haft mycket trassel med min häst, och det känns liksom för bra för att vara sant, att allt funkar för en gångs skull i en längre period.
NÅT fel måste det ju ändå vara på hästen tänker man, och tittar man tillräckligt länge och noga , jotusan ser hästen halt ut efter en stund, visst? :D :p
Man har nog lite för många hjärnspöken ;)

Vi kanske ska starta en klubb/förening.
" Hej, jag heter Petra. Jag är Hästhypokondriker"* :D

Senast ändrad av en moderator:

oh ja...känner igen mig...kan ju absolut inte va så att poppisarna är helt friska *skrattar* oroar mig alltid...

Samma här :o
Har efter hennes sjuka vinter blivit totalt sjuk av ångest över att något SKA bli fel på henne igen.

Går hon inte lite slött
hänger hon inte mycket med huvudet
haltar hon inte
dricker hon som hon ska
sover hon då mycket som hon behöver

ja listan kan bli mycket längre :o

MEN ikväll när hovis blivit färdig med henne så stod hon i sin box med dörren öppen och kikade på oss och helt plötsligt sjunker huvudet ner till golvet och hon ramlar :eek: :eek: jag får panik men som tur är så säger hovis (han jobbar på ATG) "ÄSCH sluta oroa dig HON ÄR TRÖTT så hon somnade"?? tilläggas ska att hon gjorde så hela vintern + sjukdom :cry: så nu oroar jag mig verkligen

faan att det skulle hända nu när hon egentligen är pigg! så nu kommer jag verkligen att leta fel.

Jodå! :angel: Och min "favorit" är små, diffusa bakbenshältor, dom ser jag i tid och otid. Fast hästen är genomgången, röntgad, "knackad" och bedömd att vara helt FRISK!
Kan bero på att jag fick avliva min förra häst pga av hältor som började bak. Mycket diffusa sådana.... :crazy:

Känner verkligen igen mig......vet har sagt att jag ska sluta vara så nojig men kan inte riktigt, orolig för allt!

Förra ägaren till min medryttar häst kan bli helnojig (är kontrollfreak överlag)
Gjorde massor av utredningar, rönten mm på hästen. Tillslut sa veterinären åt henna helt krasst att "Låt hästen bli halt först, så kan vi kansk åtgärde det då"

Du är INTE ensam :o

Min "hemmavet" börjar tröttna på att komma ut och kolla hälta när det bara är stelhet/svaghet. Tar ut honom så fort jag känner mig osäker.
Hältor bak är nått jag ser i tid och otid.

Senast ändrad av en moderator:

majja22 skrev:
Vi kanske ska starta en klubb/förening.
" Hej, jag heter Petra. Jag är Hästhypokondriker"* :D

:rofl: Jag är med! När är första mötet? :D

Till nackdel för det här tänkandet är att jag bara verkar registrera händelser där jag haft rätt, det vill säga när jag anat något och det verkligen varit fel. Istället borde jag tänka på alla gånger jag oroat mig (det vill säga jämt... :angel: ), och hur sällan det egentligen är något som varit fel. Tyvärr övertolkar jag allt i negativa termer och går händelserna i förväg. "Är det inte en liten, liten upphöjning i karleden här?! Jahapp. Då var det lymfangit och elefantben nästa..." :eek:

maskot skrev:
:rofl: Jag är med! När är första mötet? :D

Till nackdel för det här tänkandet är att jag bara verkar registrera händelser där jag haft rätt, det vill säga när jag anat något och det verkligen varit fel. Istället borde jag tänka på alla gånger jag oroat mig (det vill säga jämt... :angel: ), och hur sällan det egentligen är något som varit fel. Tyvärr övertolkar jag allt i negativa termer och går händelserna i förväg. "Är det inte en liten, liten upphöjning i karleden här?! Jahapp. Då var det lymfangit och elefantben nästa..." :eek:

Jag kan inte annat än att hålla med även här, jag fungerar precis likadant!

Phuu, det är jobbigt för lilla hjärtat att ha häst alltså, det ska gudarna veta. ;)

Haha det är skönt att höra att man inte är ensam :D .

Jag är mer än gärna med i denna klubb ;)!

Efter att, från och till, under en period av tre år kämpat med min häst hälta, tycker jag idag att alla hästar (samt får och hundar) jag ser är halta på vänster fram. Droppen blev när jag frågade min kompis varför hon haltade på sitt vänstra ben :crazy: ;)

Vi kan ha första mötet hos mig.

Så kan vi leka hita fel på Missy :idea: :rofl:

Jag har precis samma problem...ser fel på min häst hela tiden.....
Hon är rättså gammal o jag tänkte att hon aldrig skulle gå igenom ett böjprov...jag o en kompis tyckte ju bara att hon såg halt från o till hela tiden.... Sen tog jag iallafall ut vet o då klara hon böjprovet galant....hon klara det till och med efter ca20minuters longering,,,så tokig det kan bli :bump:

För några år sedan då barnen tävlade som mest på ponny, så hade vi några ponnyer med hältor på ett år. I flera år efter det hade jag fullständig "halt-noja"...tyckte alltid att någon ponny var oren...fast dom inte var det... :crazy:

Nuförtide4n är jag lite lugnare... :angel:

Jodå......Jag är nojjig att nåt SKA hända som inte alls ens har hänt, bara nojjig helt enkelt! Tex att hästen ska skada sig i hagen, eller under natten när de går ute natt. får skärpa mig ibland då jag kan tänka att "nu är klockan 17.00 då har hästarna blivit insläppta och ingen har ringt från stallet, därmed är han inte skadad, pust, räddad denna gång .... :smirk: :eek: Till mitt försvar ska sägas att när jag haft hästar som aldrig skadat sig i princip har jag INTE varit nojjig, men när jag har en häst som är lite mer drullputte även om han aldrig skadat sig allvarligt hittills peppar peppar, så¨ökade nojjigheten....

lite väl nojjig med andra ord emellanåt, men det går i perioder och självklart blir man alltid värre om ngt nyligen har "hänt", än om det gått lång tid helt problemfritt...:)

Jag joinar på en gång! Jag har varit skitlessen hela veckan för jag konstaterade "head shaking syndrom" på min häst, och igår skakade även mitt sto på huvudet så då tänkte jag "jaha".... sen visade det sig att han förmodligen har nån "klåda" i öronen eller ngt, för han tyckte det var superskönt när jag kliade honom i strutarna och normalt sett brukar man inte få röra dem... ;)
Men men, jag har ju haft ihjäl tre hästar redan så man går ju bara o väntar :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 827
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar