Hästhypokondri

Sv: Hästhypokondri

Jag har haft en del problem med min totto och är snarare förvånad när hon håller sig frisk i 2-3 mån!

"Droppen blev när jag frågade min kompis varför hon haltade på sitt vänstra ben"

:rofl: :rofl:

Kan erkänna att jag direkt noterar småhältor hos folk jag ser på stan - och ändå har pållan hittills *peppar, peppar* mig veterligen inte dragits med några sådana. :D

majja22 skrev:
Phuu, det är jobbigt för lilla hjärtat att ha häst alltså, det ska gudarna veta. ;)

Exakt så brukar jag tänka! Vi själva som ägare ligger kanske mer i farozonen än vad hästarna gör... :D

:rofl:
Ok. Sen kan vi fortsätta hos mig. Passar det inte bra med ett pris till den som hittar flest fel?! :D

majja22 skrev:
Vi kanske ska starta en klubb/förening.
" Hej, jag heter Petra. Jag är Hästhypokondriker"* :D

Ja!!! Och i det ny sju-stegs-programmet är första steget att sluta tro på att allt som sägs om hästvård på buke är absoluta sanningen.

Andra steget är att konsultera fakta i stället för buke i första hand.

Tredje steget är inse att ju fler människor man konsulterara utöver sin heltidsanställda stab av veterinärer, massörer, hovslagare mm, ju fler förvirrande och framför allt olika svar kommer du få - "ju fler kockar...."

Fjärde steget är att inse att hästar är hästar dvs stora starka och uthålliga DJUR, de dör inte för att de har en "fis på tvären", så om hästen uppenbarligen överlever och inte klagar så kan människorna tagga ner, inse att hästen inte tänker smärta och obehag som vi och inte ser problemet.

Femte steget är att klara en hel vecka utan att ringa vet. Avgiftningsprogram iform av fullständigt omhändertagande av medlems alla telefoner, datorer, hästtransporter mm erbjudes

Sjätte steget att umgås en hel dag med häste utan att leta sjukdomar, hältor och allt annat som kan resultera i akut transport till vet.klinik.

Sjunde steget, det ultimata testet, klara sig med endast en normal basic stallmedicinlåda samt lämna ifrån dig alla salvor, flaskor, burkar, påsar med konstigheter som du "hört" ska hjälpa/förebygga allt som din häst kan tänkas drabbas av.

Efter avslutat program skall du kunna leva ett normalt liv ihop med din häst där du fokuserar på gott samarbete och utveckling av din ridning och hästens utbildning istället för att bromsa upp pga alla möjliga påhittade åkommer.

Skulle du misslyckas med detta program mer än tre gånger så leder det automatiskt till en sex månader lång praktik ihop med veterinär där du i verkligheten får lära dig hur ett sjukt djur ser ut på riktigt.
Naturligvis avråds du då från att i fortsättningen vistas ihop med hästar. Du är uppenbarligen kronisk och otroligt smittsam....

Eder
Apo :devil:

Min har varit fri nu i ett år och varje dag känner jag efter om det i alla fall inte är något fel igen!! Vi kan bilda klubb, absolut. Min kompis är likadan och vi tröstar alltid varandra till en början för att sen kanske ändå tycka att det ser väl kanske ut som om det är nåt som syns på böjda spår i alla fall!! Jobbig åkomma det där

Det låter alldeles fantastiskt! Men jag blir alldeles kallsvettig och börjar hyperventilera (hippoventilera :cool: ) bara av att läsa programmet.

Hej alla överbeskyddande djurvänner :)

Tycker att det är jättebra att det finns hästägare som verkligen bryr sig om sina hästar. Jag själv vill inte "joina" eran klubb men jag har en stallkompis som verkligen borde göra det! Hon verkar inte ha häst för att rida utan för att: göra veterinärbesök, ändra i foderstaten, klämma på hästen, titta på hästen i mikroskåp, göra egna böjprov, linimentera, bandagera, massera, stretcha och köpa ofantligt mycke dyr utrustning för att säkra hästens välbefinnande. Och det är väl inge fel i det! Men det värsta är att hennes "sjukdom" har gått så långt att när hon inte hittar några fel på sin egen häst så då går hon över till våra andras hästar med sin "lupp". "Vad är det där för knöl?, Är han inte lite öm här?, Var har han fått det här såret ifrån?" Man blir faktiskt lite less!

Så mitt tips till er alla är: Genomsök eran egen häst med "lupp", men låt bli andras!

MVH Frida ;)

Nä andras hästar låter jag bli ;)
Det är bara min egen jag oroar mig över lite för mycket, men hon är ju å andra sidan den som alltid är överreprestenterad när det gäller sjukdom och skador :crazy:
Tom vissa i stallet tycker att "näää, nu är det väl ändå nån annans tur att skada sig, inte L*** igen!!) :smirk:

Hypokondriker är jag inte, för dessvärre har det alltid varit som jag påstått även om omgivningen velat tro motsatsen. Förra året slogs jag bokstavligen med vetrinär i telefon, fast ordvägen då förståss. :o Det ville inte tro på att något var fel med min häst, fast sen visade det sig att jag hade rätt. :cry:

Gammelman fick problem vid skoning, jag sa då att något inte stod rätt till och andra påstod att han var fräck och dum. Väl på kliniken visade han förträngning i hasleden, fick hjälp för det, och veckan efter skoddes han igen men inga problem.

I våras slog han på sig, i ett ligament, omgivningen tyckte jag var barnslig och vetrinär sa att det var tur att den upptäcktes så tidigt. :eek:

Jag har två sådana som inackorderingar. De har varsin travhäst och det är ständigt fel på deras dom. De åker till klinik ofta fast det inte är nåt fel. Det tycker aldrig att hästarna känns fräscha.
Nu var den ena tvungen att stå i två veckor för att en tåkappa hade ramlat av. Hon var så rädd att skon skulle flyga om hon körde hästen.

maskot skrev:
:rofl:
Ok. Sen kan vi fortsätta hos mig. Passar det inte bra med ett pris till den som hittar flest fel?! :D

Vi får hitta på ett bra pris;)

Fladde- Som snart ska upp tilll Klinik för att se dum ut med en frisk häst hoppas jag :angel:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det lät som ett mycket lovande behandlingsprogram, du blir automatiskt utsedd till ordförande i patientföreningen :D. Undrar just om man kan få bidrag från staten ? :angel:

fast det är ju bättre att vara så än att vara för nonchalant.. fast är nog jobbigt när man oroar sej hela tiden ... min kompis, memsan, är lite likadan :smirk:

Jag börjar fundera på om det kanske kan smitta från person till person... ;) Den andra tjejen som har häst i samma stall som jag började hitta massa fel på sin häst....åå så vips så va jag likadan.. :eek: :smirk:

Hahahahahahahahaha!! Kan vi inte starta en egen hemsida...Den officiella Hippokondikernas Hemsida.

Där kan diverse sjukdomar och behandlingar tas upp...utsagor från vet osv...och självklart kan vi alla ojja och oroa oss med varandra och ta stöd av alla andras hippokondri! =)

Ett ställe att få svar på, och riktigt få leva ut sin all sin noja och oro...så kanske den mildras för den tid man är i stallet.

På bara 2 veckor har min häst "haft" lösa ben bitar,hovledsinflammation, fång, kotledsinflammation, mugg, ringorm,rasp, ögoninflammation, bettfel!, vargtand(extrem som förmodligen måste akut opereras, men det hjälper inte för hästens mun har blivit helt fel växt i inuti, kan aldrig mer äta normalt och blir nog utdömd), livmodersinflammation, senskada...osv osv

Jag är inte riktigt klok!! Hon har inte haft ngt av detta kan jag tillägga, foder gallor i bak vid betes släpp utlöste denna hysteri, plus att hovslagaren tyckte jag skulle börja med biotin eller liknande!!! Ve och fasa!! Vad menade hon ?? Skulle hon aldrig gå att rida ordentligt mer, pga av att hovarna var så dåliga och miljoner följd skador aaaahhhhhhh.... så var hela hjärn karusellen igång...herregud..=)

O´boy skrev:
Är det bara jag som har drabbats av denna åkomma? Min häst har haft en del verkliga åkommor och de har gjort mig så nojjig att jag hela tiden tror att det är något nytt fel på honom. Rekordet slogs nu i veckan när jag var på kliniken för att sko honom och passade på att fråga en veterinär om hans gallor på framkotorna. Veterinären undrade vilka gallor jag pratade om eftersom det var hans blodådror :o

1 år efter olyckan jag var med om var jag fortfarande helt nojjig. Hästen haltade efter varje ridtur, jag frågade alla människor om hästen haltade och så vidare. Dom var nog lite trötta på mig tror jag. När min shettis var halt var jag helt hysterisk. Det var ingen jag vissade utåt, men gu vad rädd jag var. Hatar hältor av alla slag, det ger mig dåliga vibbar.

Annars är jag inte hel hysterisk iaf, bara nästan :angel:

Känner igen mig. Trodde det nästan var bara jag som var så överkänsig. När jag skulle köpa hästen drabbades jag av en total blockering efter veterinärbesiktningen. fattade liksom inte vad de helt normala anmärkningarna betydde för mitt köp av hästen. terroriserade den stackars mycket noggranna veterinären om han kunde GARANTERA att detta inte var något problem, vad BETYDER det att hon har en vårta på örat osv. Till slut fick han säga att om han själv skulle köpa hästen skulle han inte vara orolig. Sen fick min mamma nog efter två telefonsamtal från mig till hovslagare för att kolla så den ytliga sprickan i hovvägen inte var något osv... Hon menade att pengarna inte är värre än värdeförlusten på en bil så nu slår vi till. Nå hon väl stod i transporten och vi var på väg kändes det bra och jag fick ett litet annat perspektiv på veterinärprotokollet...

Annars är jag mest orolig för hovarna som inte har bästa kvaliten och att hon ska få fång, för hon hade överhull enligt veterinären som besiktade henne. Fast veckan efter var min veterinär där och sa att hon var jättefin och precis lagom. ja, man får ta allt med en nypa salt. Nu är jag orolig för att hon inte har något frächt gräs i hagen för att det inte har regnat på länge. Och att mina stallkamrater inte ger henne rätt mat enlit mina instruktioner osv osv.
Så jag passar mycket bra in i anonyma hippokondriker

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 827
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar