Sv: Hästhagar och allemansrätt.
KL
Jag som inte gillar detta med att man ska kunna kliva in i vilken hage som helst, har faktiskt tidigare frågat länsstyrelsen ang detta.
Även om det kan vara lite luddigt vad som menas, så fick jag svaret att en allemansrätt gäller inte ifall du bara klampar in i en hage med betesdjur utan vidare orsak. Orsaken ska gälla tex en passage genom en hage från en punkt till en annan där enda vettiga vägen är genom/i hagen (samt även på egen risk), hagen ska på något vis hindra något så att man måste gå genom hagen/verkligen måste vara i hagen.
Så fort det handlar om att man bara vill komma nära djuren på något vis för att titta, prata, klappa, mata etc så gäller inte allemansrätten då det räknas som att störa djuren vilket man inte får.
(vilket också kan vara en rätt så svår bedömningsfråga vad folk gör i hagen)
I stora hagar kan det vara svårt att folk inte tillåts passera/vara i hagen för ett ändamål men när det kommer till mindre hagar känns det ganska svårt att kunna motivera allemansrätten då det oftast går att passera utanför/runt hagen i stället. - Vi har därför alltid avlägsnat personer som vistats i våra hagar för att vi anser att det aldrig kan finnas någon speciell anledning till att vistas i våra hagar då det inte begränsar ett område på något sätt och i hagen finns endast gräs på vall/åker och våra hästar. Så det är ganska uppenbart att det är hästarna man vill hälsa på i så fall..
Vi har aldrig fått mothåll när vi bett folk avlägsna sig då vi motiverat att det bla handlar om allas säkerhet också då djur är djur och allt kan hända, så har man verkligen inget att göra i hagen bör man låta bli.
Och i dessa tider när det finns de som tyvärr vill djuren illa/jävlas så kör jag hellre bort folk även om det inte är lagligt rätt..Det är nog få som skulle ta strid mot det, i alla fall i våra hagar somsagt då de inte är hundratals hektar stora.