Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har för mig att det fanns något för ett antal år sedan med en brunn som någon föll i.
Jag tror att det är var femtionde meter man är skyldig att skylta.
Tack IU för påminnelsen, bra.
Då är vi här igen.. det är levande djur och ALLA hästar kan bli ilskna!
Tyvärr inte då detta fall åkte villaägaren dit och vart skadeståndsskyldig., kommer så väl ihåg detta att man vart vansinnig.
Snart blir Sverige som USA, du kan stämma den som bjuder dig på kaffe om du bränner tungan på 500 miljoner!
Är det okej att mata andras djur då? Tänker på alla som ska mata hästar och ponnyer som är i hagen när de går förbi..
Jag har mina i en liten hage i den stora hagen, och då låter föräldrar/vuxna barnen gå in i den stora hagen (de öppnar alltså grinden och går in för att mata mina små) och går fram till mina och ska mata med gräs/morot/äpple/whatever. Att de är i hagen i sig är ju helt enligt allemansrätten, men är det okej att mata djuren i hagen? Jag har ju mina i en liten hage inne i den stora hagen av olika anledningar, däribland att de inte ska bli matade av folk som går förbi pga fång.
Jag som har 170 kvigor betandes ute på diverse marker varje sommar, kan upplysa om att jag INTE har uppsatta skyltar med "varning för elektriska staket" uppsatta var 100 meter. .
Jag satte faktiskt upp en skylt som meddelade vad Madam gillade när jag ledsnade på att folk hela tiden kom och frågade om dom fick ge henne en godbit. Mina hästar har alla alltid handmatat och kelat med.Är det okej att mata andras djur då? Tänker på alla som ska mata hästar och ponnyer som är i hagen när de går förbi..
Jag har för mig att det fanns något för ett antal år sedan med en brunn som någon föll i.
Är det okej att mata andras djur då?
.... kan upplysa om att jag INTE har uppsatta skyltar med "varning för elektriska staket" uppsatta var 100 meter..
Fast tjurar är väl en annan grej? Dom är väl generellt relativt farliga som djur, det är väl inte ens så att bondarna själva går in och gosar med sin tjur?Jag har inte sagt att det är vanligt- men det togs upp tjurar också så de ska in i samma grupp.
Litet KL
Är det inte så att allemansrätten inte gäller x antal meter från bostadshus, har för mig att avståndet är 200 meter?
Jo men det blir inget problem vid ett skadeståndsmål.
Om en häst uppför sig på ett normalt sätt för en häst eller aldrig tidigare har visat tendens att vara folkilsken, så har hästägaren inga problem.
Men om en i trakten känd galen häst som anfaller folk gör det i en hage utan varningsskylt så blir det dyrt för hästägaren.
Inte om någon fastnar i staketet och får hjärtstopp och dör.
Det tar 15 minuter att dö i ett elstaket.
Om det händer och det inte fanns några varningssyltar på staketet så hamnar nog staketets ägare i fängelse.
Vållande till annans död.
Jag vill ha ryggen fri och det förvånar mig att inte andra också vill det.