Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag har för mig att det fanns något för ett antal år sedan med en brunn som någon föll i.

Det var väl en häst som delvis drattade i en brunn med obefintligt lock du tänker på?

Ägaren skulle stämmas osv enligt hästägaren. Hur det gick vet jag inte, diskussionerna här var väl om hästen hade i dikeskanten/hagen att göra OCH om den som hade brunnen öht visste om att den fanns där.

Jag tror att det är var femtionde meter man är skyldig att skylta.

Tack IU för påminnelsen, bra.

Siktavstånd enligt någon elsäkerhetsstandard - men på olika sidor om stängsel etc står 25 m, 50 m resp 100 m..

"Nedanstående regeltexter har tagits från den internationella
standarden IEC 1011, som ikraftsatts till SS-EN 61011 i Sverige
"Ett elstängsel som löper utmed en allmän väg eller gångstig ska vara utmärkt med varningsskyltar på siktavstånd från varandra. Skyltarna ska vara säkert fastsatta på tråden eller på stolparna."
http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf

Är det okej att mata andras djur då? Tänker på alla som ska mata hästar och ponnyer som är i hagen när de går förbi..

Jag har mina i en liten hage i den stora hagen, och då låter föräldrar/vuxna barnen gå in i den stora hagen (de öppnar alltså grinden och går in för att mata mina små) och går fram till mina och ska mata med gräs/morot/äpple/whatever. Att de är i hagen i sig är ju helt enligt allemansrätten, men är det okej att mata djuren i hagen? Jag har ju mina i en liten hage inne i den stora hagen av olika anledningar, däribland att de inte ska bli matade av folk som går förbi pga fång.

Tyvärr inte då detta fall åkte villaägaren dit och vart skadeståndsskyldig., kommer så väl ihåg detta att man vart vansinnig.

Snart blir Sverige som USA, du kan stämma den som bjuder dig på kaffe om du bränner tungan på 500 miljoner!:crazy:

Nej, det är inte sant.

Och stämma på 500 miljoner kan vem som helst göra men ingen har fått de pengarna för skållhett kaffe.

Jag som har 170 kvigor betandes ute på diverse marker varje sommar, kan upplysa om att jag INTE har uppsatta skyltar med "varning för elektriska staket" uppsatta var 100 meter. Det är helt enkelt orimligt. Jag har däremot satt upp skyltar med "varning för tjuren" på det bete där denne går.
Vid eventuella tillbud så är jag ganska säker på att det kommer att kontrolleras om ägaren gjort en rimlig ansträngning att upplysa allmänheten. Ett visst mått av egen ansvarar har ju människor, man kan ju inte idiot säkra hela världen......

Är det okej att mata andras djur då? Tänker på alla som ska mata hästar och ponnyer som är i hagen när de går förbi..

Jag har mina i en liten hage i den stora hagen, och då låter föräldrar/vuxna barnen gå in i den stora hagen (de öppnar alltså grinden och går in för att mata mina små) och går fram till mina och ska mata med gräs/morot/äpple/whatever. Att de är i hagen i sig är ju helt enligt allemansrätten, men är det okej att mata djuren i hagen? Jag har ju mina i en liten hage inne i den stora hagen av olika anledningar, däribland att de inte ska bli matade av folk som går förbi pga fång.

Du får inte störa djuren. Sen är det väl en tolkningsfråga vad störa är - hungriga ponnyer tycker ju inte det är störande att bli matade. Men just den där frågan har jag också funderat på, eftersom jag också har sådana som INTE får/kan/ska matas (pga tidigare fång).

Nu har jag ju inte hästarna så det dräller förbi folk direkt - när jag hade det så hade jag dubbla stängsel och höga, så folk kunde varken sträcka in/över gräs eller ta sig in i hagen. Men det funkar ju inte alltid (jag hade den hagen på en grannes mark, det var en ganska liten hage och det var tomtmark så det var okej stänga ute folk från den plätten mark).

men folk vill ju mata, hälla in äpplen och allt möjligt - i välmening men det kan ju få förödande konsekvenser. Och om snälla Anna tycker att hästarna ska få en hink fallfrukt från hennes trädgård, häller in det i hagen för att vara snäll och jag får avliva min häst pga fång -då kommer jag svära rätt högt över Anna..

Jag som har 170 kvigor betandes ute på diverse marker varje sommar, kan upplysa om att jag INTE har uppsatta skyltar med "varning för elektriska staket" uppsatta var 100 meter. .

Vi har bara skyltar vid vägar och på de ställen promenadstig kommer invid en hage samt vid hus vid staket.

Jag kom på ett annat problem :D! Det är estetiskt ett otyg i naturen mad massa skyltar här och där. Mycket snyggare med rena staket bara. Varning hit och varning dit... Man hoppar inte över broar heller så varför måste man ta på nån annans tråd fattar jag inte. Tänk om det stod varningsskyltar precis överallt på precis allting. Flandersvarning.

Jag satte faktiskt upp en skylt som meddelade vad Madam gillade när jag ledsnade på att folk hela tiden kom och frågade om dom fick ge henne en godbit. Mina hästar har alla alltid handmatat och kelat med.

.... kan upplysa om att jag INTE har uppsatta skyltar med "varning för elektriska staket" uppsatta var 100 meter..

Men har du staket längs allmän väg då?
Det är bara längs allmän väg och allmänna gångstigar/vägar som den regeln gäller.

Jag har inte sagt att det är vanligt- men det togs upp tjurar också så de ska in i samma grupp.
Fast tjurar är väl en annan grej? Dom är väl generellt relativt farliga som djur, det är väl inte ens så att bondarna själva går in och gosar med sin tjur?

Klart det finns väl lugnare och tokigare tjurar med men hästar generellt ska inte ha sån extrem ilska, då tycker jag att ägaren till den hästen borde ta sitt ansvar och antingen kolla upp vad som är fel eller ha den på ställen där risk att komma ut inte existerar.

För en häst som är så extremt ilsk, det är inte friskt. Även om det såklart finns situationer som även kan trigga igång en häst som kanske ska försvara vad den nu vill försvara. Fast spela roll egentligen, ett farligt djur är ett farligt djur oavsett sort.

Senast ändrad:

Litet KL

Är det inte så att allemansrätten inte gäller x antal meter från bostadshus, har för mig att avståndet är 200 meter?

Nej, vad som är klart att allemansrätten inte gäller innanför tomtgränsen, sedan ska man visa hänsyn och då blir det en bedömningsfråga = markägaren är rättslös.

Jo men det blir inget problem vid ett skadeståndsmål.
Om en häst uppför sig på ett normalt sätt för en häst eller aldrig tidigare har visat tendens att vara folkilsken, så har hästägaren inga problem.
Men om en i trakten känd galen häst som anfaller folk gör det i en hage utan varningsskylt så blir det dyrt för hästägaren.

Inte om någon fastnar i staketet och får hjärtstopp och dör.
Det tar 15 minuter att dö i ett elstaket.
Om det händer och det inte fanns några varningssyltar på staketet så hamnar nog staketets ägare i fängelse.
Vållande till annans död.

Jag vill ha ryggen fri och det förvånar mig att inte andra också vill det.

Jag har till dags dato inte hört talas om en enda djurägare som blivit fäld för att hans djur (de som faller inom beskrivningen lantbrukets djur) blivit fälld för att djuren skadat någon, var i e sig i eller utanför befintligt hägn som är ok skick.

Jag har för mig att det fanns något för ett antal år sedan med en brunn som någon föll i.

Du kan bli fälld om du har fällt träd och lämnat ett av dem hängande utan att markera detta, samma sak om du har en gammal brunn med murken täckning och ngn går ner sig, du kan ju tom. bli fälld om grannens barn går in på din tomt och drunknar i din badtunna.
För några år sedan var det väl en villaägare som med ett hår klarade sig för att en unge klivit ut på poolens täckning och hoppat och lyckats ha sönder den så han åkte i och drunknade. Men villaägaren hade en godkänd täckning så han klarade sig...men man diskuterade om han trotts allt inte var ansvarig...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar