Sv: Allemansrätten
Några undringar till dig!
Det verkar som om du blandar ihop enskilda vägar med allmänna? En enskild väg, som man inte uppbär vägbidrag för, kan man ändra som man vill. En "skogsväg" (uthämtningsväg/traktorväg) kan man t ex plantera igen, om man vill det.
Hästar kan visst förstöra grusvägar! Jag har själv erfarenhet av en vanlig grusväg (infart till våra fastigheter), som vi några grannar höll i skick och som var jämn och trevlig att promenera och cykla på. Plötsligt fick ett travstall för sig att använda den vägen som motionsspår, och det tog inte många dagar, innan cykling var omöjlig. Eftersom vägen var enskild, kunde vi sätta stopp. I vårt fall hade inte ens ekonomisk ersättning hjälpt. Vi kunde ju inte använda vägen som vi ville!
Rider det flera grupper om dagen över en känsligare vägsträcka så blir det ju vissa skador, och har man den omfattningen kan man ju försöka komma överens om någon liten ekonomisk kompensation från ryttare till markägare.
Ja, det låter ju generöst. Varför "någon liten"? Varför inte "full"??
Där jag bor nu, har "främmande" ryttare förstört ett par mysiga djurstigar i skogen. Kul, när vi lokala hästägare undviker stigarna för att dom ska behållas i samma skick. Frågat om lov, erbjudit ersättning? Knappast!
Men i första hand skall man väl inte vara ute för att stoppa verksamheter bara för att det är hästar med?
Självklart inte. Men det verkar vara en ensidighet för motsatsen i den här tråden. Vi har inga som helst problem hemikring. Där gäller ge och ta.
Du verkar närmast fanatisk i din syn på allemans-
rätten, så jag måste fråga. Du bedriver ju (om jag förstår din hemsida rätt) organiserad ridverksamhet på marker och vägar runt Ekenäs Slott. Har du nått en ekonomisk överenskommelse med markägarna där? Eller "rider du" på allemansrätten?
För att inte missförstås vill jag klargöra, att för mig är allemansrätt självklar. Men också...
Fram för allemansskyldighet!
LIA