Tjuriga grannar-stängslat över väg

M

Mindful

Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år. Övrig tid på året så är området öppet och tråden är borttagen. Genom hagen går en gammal skogsväg som används i stort sett bara för ridning och en och annan jägare på hösten. Jag informerade övriga ryttare om att vägen kommer vara avstängd dessa veckor ( går att rida en alternativ väg för att nå samma område). Skogsvägen+ fälten är på vår mark.

Jag har öppningsbara grindar så det går att passera hagen om man måste, och det får man också naturligtvis. Hästarna är vänliga och bryr sig inte. Grindarna är noggrant markerade med gula plastband så de är lätta att upptäcka.
Nu till vår kära granne.. H*n stoppade mig kort efter att hagen var uppsatt och bad mig stängsla så att vägen var fri. H*n hävdade att h*n brukar gå den vägen ibland ( kan väl säga att denna person inte är någon friluftsmänniska precis, samt att jag kan räkna de gånger jag sett h*n promenera..)
Jag sa vänligt men bestämt nej och hävdade att h*n naturligtvis får passera hagen så mycket h*n vill då det finns grindar, hästarna är ju som sagt mycket snälla. Personen är dessutom hästvan då h*n haft häst själv i många år.
Då säger h*n till mig att mitt stängsel är olagligt och h*n kan inte promenera där, h*n vill inte passera hagen. H*n hävdar att det måste vara riktiga trägrindar för att det ska gälla. Grindarna är idag av elrep.
Jag frågar h*n då hur h*n har kunnat passera alla övriga år då bonden lite längre bort stängt av samma väg för sina kvigor UTAN någon som helst grind att passera. H*n svarar inte utan ältar på hur olagligt mitt stängsel är. Det kokar i mig, men behåller lugnet utåt.
" Jag är ärlig och säger bara min åsikt" säger h*n. Jag svara med " Bra att du är ärlig, det är jag med- jag flyttar inget staket"

Var tvungen att skriva av mig lite :devil: Jag vet att detta bara är en principsak för h*n. Inte är väl mitt staket olagligt?
De enda som passerar med bil (vägen är för dålig för bil ) är jägare och stängslet är inget problem för dom.

Skönt att få lufta lite...:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjuriga grannar-stängslat över väg

Jag kan inte så överdrivet mkt om sånt här men det låter schysst att ha en grind så alla kan ta sig igenom ändå.
Jag har själv haft hästar på ställen där det funnits avspärrade vägar & alla fått rida bara de stänger efter sig.
& det är lätt som en plätt om man dessutom bara promenerar & inte ens har häst med sig som man ska hålla i.
Personen kanske är rädd för hästar däremot & vill därför inte passera hagen men det borde väl gå att på promenera på andra ställen dessa veckor, det gäller ju inte en halv livstid precis.

Ja-precis min mening! Jag skulle tvivla på att hon går där mer en ett par gånger om året annars. Jag tror hon är livrädd men vill inte föra fram det på det sättet. Finns för övrigt många andra fler vägar att välja, men där ser man då henne aldrig passera...:mad:

Nej det är den inte! Verkar som om du har en granne av den sorten som anser att allemansrätt är lika med rätt till allt! Och bara för att man äger mark så ska man inte tro att man har några rättigheter! :crazy: Vimlar av sådana element!

Hon har ju fullmöjlighet att gå på den aktuella vägen, ingen hindrar henne, så slå dövörat till. Din granne borde nog skaffa sig häst igen så att hon får något annat att pyssla med än att gnälla om det som hon inte har med att göra! ;)

Kicki :laugh:

Du får göra så,jag hade samma problem när jag stängslade igen våran gårdsväg,först gnällde ryttarna på gården 3km bort (det har tidigare varit totalt ridförbud på gården av tidigare ägare) då dom har kunnat använda vägen under det året fd ägaren varit död o huset tomt.
Sen i höstas gnällde jägarna för att dom inte kunde köra över allt,dom kör även över vallen för att ta sig till tornen :eek: ,ja,och inte att förglömma så skjuter dom från flaket på bilen,släpper lösa hundar i beteshagen,skrämmer hästar med 4 hjuling,you name it och dom har gjort det.
jag stängde vägen pga att jag var rädd för att mina hästar eller hunden skulle råka illa ut.
Nu har jag en hel del skinn på näsan när mina djur blir utsatta,så när gnället började förklarade jag som det var,FÖLJ jaktreglementet,INGEN körning med något motorfordon i hagarna eller i 200 genom gården och STÄNG elgrindarna,håll hanhundarna i koppel (eller kastrera), så ska jag samarbeta,om inte så är jaktarrendet indraget på marken (vilket blir JÄTTE besvärligt då dom har jaktmark runt mig)
Hörde senare på byggden att jag var en bitch med skinn på näsan och stor i orden:angel::devil:
nu kör dom lugnt o fint,rider i skritt och går till tornen utan att gnälla :bow:

kanske lite överkurs men jag var skitförbannad då dom tokkört med traktor en sen kväll på gräsmattan m hunden ute och kört ner mitt sprillans nya plast hinderstöd (pga att det var så sur ute hade jag använt vägen som hopp"bana")

Det som skrivet är att man inte får hindra folk från att använda gamla vägar som finns av hävd. Det innebär att när du sätter staketet så ska du göra precis som du gjort. Det ska finnas möjlighet att ta sig igenom stängslet. Används vägen som "väg" så ska det vara grindar. Men om den handlar om en stig som man går på så räcker det att finns något som gör att man kan passera. Kan vara en grind men också en trappa/stege över eller svängkors o s v. Så det behöver inte alls vara trägrindar bara det går att öppna och komma igenom. Skulle kunna vara fäsrister istället om det var så.

skjuter dom från flaket på bilen
Det är totalförbud på att jaga från motorfordon. Så det går alldeles utmärkt att anmäla till polisen. Straffet kan bli indragen vapenlicens och böter.

För handikappade går det att få tillstånd att skjuta från fyrhjuling, annars är det grovt jaktbrott.
PL

det var precis vad jag hotade med,då först insåg dom att jag hade kunskap om vad som gäller (har jägarexamen sen flera år tillbaka)
Faktum är att jag inte trodde mina ögon.Och nej.ingen av dom är handicappad och det var från flaket på en av dom här nya cheva pickuperna man ser i amerikanska filmer. 4 hjulingen används bara till att köra järnet ut på den nysådda vallen,genom havreåkern över diket in på den egen marken:devil::devil: då har man redan passerat rakt igenom min gård med lösa hundar,gräsklippande gul häst som ochså gick lös
Om någon tror jag lät illa och var jätte förbannad så tror ni rätt

Fyra veckor om året är väl ingenting, speciellt inte om det går att ta sig fram en alternativ väg.

Här har vi ett liknande problem men under mycket längre tid. Grannarrendatorn stänger igen vägen från början av maj till mitten av oktober. Stängslet stänger också av vägen ner till en del av vår mark.

Jättetråkigt tycker vi och har funderingar på att bygga en ny väg på vår mark så att vi utan problem kan åka ner till den delen av skogen hela året om. Visst finns det öppningar men de brukar också sätta vattentunnan mitt på vägen så den blir stängd iaf. För oss är det inget alternativ att gå med hästarna genom deras hage med ungdjur och att ta med sig hunden in där är heller inte lyckat. (Kossorna blir NÅGOT stimmiga!!)

För handikappade går det att få tillstånd att skjuta från fyrhjuling, annars är det grovt jaktbrott.
PL

Appropå handikappade så ingår det en kille i jaktlaget hemma som sitter i rullstol. Han har aldrig klagat på att marken varit avstängd de veckorna de är det! Han hoppar ur sin stol och kryper under tråden om han måste ta sig igenom där det inte finns någon öppning. Inga problem för honom att rulla igenom hagen med hästar... undra om min granne skulle förstå hur pinsam h*n beter sig om h*n fick se honom åla under tråden någon gång...:o
Vissa har nog bara för lite fritid!! :devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 570
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär