Sv: Vad får länstyrelsen Egentligen göra?
Det hör inte till vanligheten att hingstar fungerar tillsammans om det dessutom finns ston på samma ställe utan tvärtom till ovanligheten och det handlar oftast inte om småskador utan de ryker ihop rejält så inget som är konstigt alls att vilja undvika till varje pris.
delvis *KL*
Kan hålla med om att det inte hör till vanligheterna, men det är nog inte så ovanligt som många tror. Det gäller att veta vad man gör och framför allt att de lär sig att leva med andra. Som någon nämnt gäller det att ha tillräckligt stora hagar så de kan gå undan. Vi har 9 hingstar i åldern 4½ till 6½ med 5 valacker. De går på 4-9 ha beroende på hur mycket vi har öppnat, vi begränsar betet för de stackarna
Det är alltid lite pyssel när de varit på inridning en eller ett par månader då de ska etablera sig igen men de brukar hitta sina platser och kompisar de går med. Det är just nu tre grupper i hagen som sköter sig själva med en ledare i varje grupp.
Vi har inga ston här permanent men ibland tillfälligt och i grannens hagar går fem ston. Vilket är bra så de vänjer sig lite
Har inte under alla år haft någon rymmare, nu dröjer det väl inte länge förrän hela gänget kommer springande över gårdsplanen
Enda gången var när en av inackorderingarna släppte in sin häst och stängde inte grinden under tiden, då hade vi fyra som drog iväg ett par km, tre hingstar och en valack. Det gick bra och de kom hem välbehållna, det är enda gången på 23 år.
Så jag tror att anledningen är att det inte är så vanligt är att man inte ger hingstarna chansen att gå med sällskap, och till viss del lynnet.
Anledningen om någon undrar, varför det är så många hingstar är att vi har hingstbete och att våra ska bedömas vid fem år innan vi tar beslutet om kastrering. Sedan finns det inte något läckrare än hingstar som visar upp sig och att de har en härlig attityd rent allmänt
Gylle: har för mig att du inte bor så långt från mig, kom gärna och hälsa på
Mvh
Rolle
IpL