Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

markägare i dag i Sverige är nära nog rättslösa.
1 så kan vem som helst muta in marken för mineralutvinning och inte behöva lämna garantier för att ersätta skador vid provborrningar utöver 50 000:-
2. andra aktörer kan utan att betala ersättning utnyttja din mark kommersiellt
3 om privatpersoner genom att använda allemansrätten skadar markägaren egen kommersiella verksamhet är det nära nog omöjligt att få ersättning

det är i mina ögon ett rättslöst tillstånd:mad:

Stackars dig, du räknar dig som rättslös för att det är lagstadgat med begränsningar i markägandet, tänka sig alla andra har också restriktioner. Äger jag en boll kan jag inte sparka den vart jag vill, har jag en restaurang så finns det inskränkningar i öppettider, ovässen, alkohol hygien osv. Den som äger en lägenhet och en stereo får inte spela hur högt han vill och när han vill på dygnet. Jag får inte ens ge mina barn och min hund stryk eller elda upp mitt hus när jag känner för det.

Vi lever tydligen alla i ett rättslöst samhälle, vi får inte göra precis vad vi vill med det vi äger.

Uppenbarligen så är lagstiftarna mer måna om Sveriges befolknings hälsa än du, men någon bäck behöver du inte lägga i ett cementrör.

markägare i dag i Sverige är nära nog rättslösa.
1 så kan vem som helst muta in marken för mineralutvinning och inte behöva lämna garantier för att ersätta skador vid provborrningar utöver 50 000:-
2. andra aktörer kan utan att betala ersättning utnyttja din mark kommersiellt
3 om privatpersoner genom att använda allemansrätten skadar markägaren egen kommersiella verksamhet är det nära nog omöjligt att få ersättning

det är i mina ögon ett rättslöst tillstånd:mad:

Ja, det är exakt de rättigheter som gällde när man köpte marken och som stiftats i demokratiska församlingar. Det är ganska rättssäkert när man lever i en rättsstat. Ungefär så rättsfullt det kan bli i vår värld.

Om rättigheterna skulle utökas antar jag att staten engångstaxerar alla markägare med vad rättigheterna anses värda.

2) gäller enbart under förutsättning att det utnyttjandet skapar varken skada, störning eller slitage. Dvs inte på något sätt stör dig som markägare annat än i din egoistiska tarm och ditt missförstånd om vad markägande innebär i rättsstaten Sverige.

Stackars dig, du räknar dig som rättslös för att det är lagstadgat med begränsningar i markägandet, tänka sig alla andra har också restriktioner. Äger jag en boll kan jag inte sparka den vart jag vill, har jag en restaurang så finns det inskränkningar i öppettider, ovässen, alkohol hygien osv. Den som äger en lägenhet och en stereo får inte spela hur högt han vill och när han vill på dygnet. Jag får inte ens ge mina barn och min hund stryk eller elda upp mitt hus när jag känner för det.

Vi lever tydligen alla i ett rättslöst samhälle, vi får inte göra precis vad vi vill med det vi äger.

det hände väl nu i våras att en prospektör kursade och efterlämnade skador långt över de 50 000:- så lagstiftarna tittar väl på regelverket för att göra det lite mer rättvist. en markägare ska äga sin mark..inte bara ner till plogdjup. vi har dag bland världens generösaste regelverk för prospektörer..

Fast de vita plastpinnarna är bara till för väldigt temporära stängsel, anser jag. De håller absolut inte standard för vad jag menar är ett välskött stängsel. Men, men. Som sagt även osannolika saker inträffar.

Just sommarstängsel är ju inte helt sällan temporära - och det är ju oftast på sommaren folk vill gå i/genom hagen.

(Off topic men jag har bytt de flesta trästolp mot turbostolpar - tunna "plast"stolpar, inte som de vita som bryts och böjs och har sig utan en annan sort. Skulle en häst lägga sig på stängslet så böjs stolparna ner mot marken - men de går inte av, och när hästen reser sig fjädrar de upp och är raka igen. Inte för hästarna brukar ligga på stängslet men för att förklara.
Sen dess har jag inte haft stängselbrott en enda gång förutom en gång när tråden sprängdes. Ffa så slipper jag att snön knäcker stolpar/isolatorer - det var därför jag gick ifrån trästolp.)

Ja, det är exakt de rättigheter som gällde när man köpte marken och som stiftats i demokratiska församlingar. Det är ganska rättssäkert när man lever i en rättsstat. Ungefär så rättsfullt det kan bli i vår värld.

Om rättigheterna skulle utökas antar jag att staten engångstaxerar alla markägare med vad rättigheterna anses värda.

2) gäller enbart under förutsättning att det utnyttjandet skapar varken skada, störning eller slitage. Dvs inte på något sätt stör dig som markägare annat än i din egoistiska tarm och ditt missförstånd om vad markägande innebär i rättsstaten Sverige.
knappast, staten har ju stulit mark och skänkt den vidare,,det är ju därför man inte vill underteckna internationella avtal gällande ursprungsbefolkningen

rättsstat, my ass!:mad:
Men, Sverige har ju ändrat sig till det bättre de senaste 10 åren vad det gäller ägande o skatter, så det är bara att med tillförsikt se framtiden an

Det samma gäller vid andra konkurser, det är alltid någon som blir drabbad och får betala kalaset. Det är bara att beklaga de som drabbas. Det är ogörligt dyrt att staten ska stå för fiolerna vid varje konkurs.

Bra eller dåliga lagar kan diskuteras ogillar du dem så försök göra något åt dem demokratisk väg eller flytta till ett land som har bättre lagar i ditt tycke. Man blir dock nte rättslös för att man ogillar lagarna och vill göra dem mer förmånliga för en själv.

Jag har gosat med gårdens tjur när jag var sommarbarn på en gård. Bruno uppskattade att bli kliad, stackarn fick bara stå i stallet. Alla gosade med honom, så inte är alla tjurar farliga.

Fast det är skillnad på inte bara tjur och tjur, utan på tjur i stall och hage med.

Vi hade tjurar när jag var liten, inga som helst problem gosa med i stallet. Inga problem att gå i hagen om man hörde till "husfolket". Däremot hade han knappast varit road av att bli kliad i hagen under betäckningssäsong och full med hormoner.
Han uppskattade ABSOLUT INTE främmande i hagen, och jagade både militärer som hade övning, genande svampplockare osv. Om han hade stångat ihjäl dem eller ej vet ingen, samtliga som råkade på honom hade vett nog att inte kolla vad över ett ton tung tjur tänkte göra om de stod kvar.

Sen om man går in i en hage som är ett fält ser man ju boskapen, och den ser dig. Om man går in i en skogshage så behöver du varken se boskapen eller den dig - förrän man rundar en dunge och står öga mot öga med något uppretat djur. Så jag personligen håller mig undan stängda hagar om jag inte vet vad som går där/att det är tomt.

knappast, staten har ju stulit mark och skänkt den vidare,,det är ju därför man inte vill underteckna internationella avtal gällande ursprungsbefolkningen

Men, Sverige har ju ändrat sig till det bättre de senaste 10 åren vad det gäller ägande o skatter, så det är bara att med tillförsikt se framtiden an

Vem som stulit marken av vem och när kan diskuteras, någon gång i historein så har den första stölden skett, då någon deklarerade markbiten som sin. Innan dess tillhörde marken oss alla eller ingen. Jag tycker inte det är mer än rätt att de som dragit nytta av stölderna som gjorts ifrån folket även delar med sig lite.

Ha ha så klokt skrivet !

Fast t ex samerna (som är EUs enda erkända urbefolkning) har sin ensamrätt till renskötseln erkänd av både Sverige och EU t ex. (Finns internat ök med, men sådana traktat är per definition sällan bindande, gäller inom andra områden med). Och i ensamrätten till renskötseln ingår den hävdvunna rätten till renbetesland. Även om det där med VAD som är renbetesland inte alltid är klart. Vissa områden är helt klarlagda, andra inte (dvs där anser samerna det är renbetesland men inte markägarna, bevisbördan ligger på samerna - som alltså ska bevisa något det inte finns papper på). En sådan frågan är dock aldrig driven till sin spets i Europadomstolen tyvärr, eftersom samerna inte har råd att driva processerna i mål.

Men som sagt, om du syftade på samerna så är deras särställning erkänd i EU, så rättssäkerheten i det är svår att klaga på ;)

Det samma gäller vid andra konkurser, det är alltid någon som blir drabbad och får betala kalaset. Det är bara att beklaga de som drabbas. Det är ogörligt dyrt att staten ska stå för fiolerna vid varje konkurs.

Bra eller dåliga lagar kan diskuteras ogillar du dem så försök göra något åt dem demokratisk väg eller flytta till ett land som har bättre lagar i ditt tycke. Man blir dock nte rättslös för att man ogillar lagarna och vill göra dem mer förmånliga för en själv.

vilken form av konkurser drabbar personer som inte velat satsa resurser utan tvingats satsa resurser? Det minsta man kan begära är att den som låvar bort andras resurser står för de skador det löftet förorsakar..

och vad det gäller regelverket visavi ägande så är det inte säkert att de små ägarna får nytta av det men äganderätten till mark kommer att stärkas i o m den resursens högre värde. risken är uppenbar att storkapitalet lägger vantarna på det hela. och vi ser ju redan idag vad det betytt för skogsbruket.

Vem som stulit marken av vem och när kan diskuteras, någon gång i historein så har den första stölden skett, då någon deklarerade markbiten som sin. Innan dess tillhörde marken oss alla eller ingen. Jag tycker inte det är mer än rätt att de som dragit nytta av stölderna som gjorts ifrån folket även delar med sig lite.

vad jag har hört så beskattades vissa byar för renbetesland. nu står staten eller företag o personer som övertagit mark från staten som ägare..finns inga köpebrev mellan byarna o staten så är det väl stöld?

jag anser att principen att den som äger en resurs ska råda över den oavsett om det är en häst eller en fastighet ska gälla.

Fast t ex samerna (som är EUs enda erkända urbefolkning) har sin ensamrätt till renskötseln erkänd av både Sverige och EU t ex. (Finns internat ök med, men sådana traktat är per definition sällan bindande, gäller inom andra områden med). Och i ensamrätten till renskötseln ingår den hävdvunna rätten till renbetesland. Även om det där med VAD som är renbetesland inte alltid är klart. Vissa områden är helt klarlagda, andra inte (dvs där anser samerna det är renbetesland men inte markägarna, bevisbördan ligger på samerna - som alltså ska bevisa något det inte finns papper på). En sådan frågan är dock aldrig driven till sin spets i Europadomstolen tyvärr, eftersom samerna inte har råd att driva processerna i mål.

Men som sagt, om du syftade på samerna så är deras särställning erkänd i EU, så rättssäkerheten i det är svår att klaga på ;)

så Sverige har ratificerat ratificera ILO:s avtal 169 ?:D

Äger jag en boll så kan jag sparka den vart jag vill med en enda begränsning, att det inte riskerar att skada andra eller andras egendom.

Äger jag en restaurang så har ingen rätt att bruka denna resurs utan min tillåtelse, springnotor är olagliga i Sverige eller hur?
I en lägenhet får du istort sett göra vad du vill, så länge du inte stör grannarna eller skadar lägenheten. Ingen som du inte godkänner har rätt att tränga sig in, lagen skyddar dig från det.

Att misshandla människor o djur kan knappast kallas rättighet.
Och att elda upp ditt hus om du till 100% äger det själv, det får du göra om brandkåren är informerad och de risker för skador på annans egendom är eliminerade. Vi har själva eldat upp kåkar på gården, hus som var ruttna o inte värda att renovera. ring med brandkåren innan så löser det sig.

:D

vilken form av konkurser drabbar personer som inte velat satsa resurser utan tvingats satsa resurser? Det minsta man kan begära är att den som låvar bort andras resurser står för de skador det löftet förorsakar..
Det finns väl bara en formav konkurs, pengarna tar slut. Sedan kan man gå in och specificera i det oändliga för att begränsa gruppen, men faktum är att massor av människor drabbas av konkurser utan att ha bidragit det minsta

och vad det gäller regelverket visavi ägande så är det inte säkert att de små ägarna får nytta av det men äganderätten till mark kommer att stärkas i o m den resursens högre värde. risken är uppenbar att storkapitalet lägger vantarna på det hela. och vi ser ju redan idag vad det betytt för skogsbruket.
Och det är något som sker inom alla branscher, uppköp av mindre enheter, det må vara revisionsbyråer, jordbruk, tillverkningsindustr eller hotell. Vakna upp till verkligheten, det finns en värld utan för din gård som lever under samma eller liknade spelregler, vi gör det alla. Sluta att tycka synd om dig och hela tiden tala om hur elaka alla andra är som inte låter dig sitta i fred som enväldig kung över ditt rike.

vad jag har hört så beskattades vissa byar för renbetesland. nu står staten eller företag o personer som övertagit mark från staten som ägare..finns inga köpebrev mellan byarna o staten så är det väl stöld?

jag anser att principen att den som äger en resurs ska råda över den oavsett om det är en häst eller en fastighet ska gälla.

Som sagt en gång i historien har all mark stulits från folket, det är inbyggt i systemet att kunna äga mark.

Ja vi vet att du vill ändra lagen till din fördel så du slipper dela med dig av resurserna till ättlingarna till de som marken en gång stals från.

så Sverige har ratificerat ratificera ILO:s avtal 169 ?:D

Du skrev - mycket riktigt - att det inte finns internat överenskommelser som ger samerna juridisk rätt till renskötseln. Jag svarade att det finns en både svensk och europeisk rätt som erkänner det däremot.

Så vad fick du inte besvarat? Nej Sverige har inte ratificerat ILOn, det är en FN-konvention. Men både Sverige och EU erkänner både samerna som urfolk, och att de ha särrättigheter pga det - ensamrätt till renskötseln och till ett främjande av sitt kulturliv (där renskötseln ingår) etc, och en rätt till renbetesland som är hävdvunnet.

Det finns alltså rättssäkra regleringar kring det även om det inte finns en internationell överensk och Sverige inte ratificerat ILOn. Det är fö inte för de inte erkänner samerna och samernas rätt utan för att ILOn drar den rätten längre än de tidigare nämnda.

Det finns väl bara en formav konkurs, pengarna tar slut. Sedan kan man gå in och specificera i det oändliga för att begränsa gruppen, men faktum är att massor av människor drabbas av konkurser utan att ha bidragit det minsta

Och det är något som sker inom alla branscher, uppköp av mindre enheter, det må vara revisionsbyråer, jordbruk, tillverkningsindustr eller hotell. Vakna upp till verkligheten, det finns en värld utan för din gård som lever under samma eller liknade spelregler, vi gör det alla. Sluta att tycka synd om dig och hela tiden tala om hur elaka alla andra är som inte låter dig sitta i fred som enväldig kung över ditt rike.

I vilken annan näring kan ett företag tvinga sig in genom att betala in 50 000 till staten? I alla andra näringar jag jobbat i så avgör ägarna dels om man vill släppa in någon och dels till vilket pris. exakt samma spelregler som jag efterlyser för markägare, ohemult?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar