Sv: Hästhagar och allemansrätt.
Och varför inte , därför att då skulle de frågetecken jag belyst tvingas tätas upp, och staten skulle tvingas att antingen lösa ut samebyar eller markägare.
Du skrev - mycket riktigt - att det inte finns internat överenskommelser som ger samerna juridisk rätt till renskötseln. Jag svarade att det finns en både svensk och europeisk rätt som erkänner det däremot.
Så vad fick du inte besvarat? Nej Sverige har inte ratificerat ILOn, det är en FN-konvention. Men både Sverige och EU erkänner både samerna som urfolk, och att de ha särrättigheter pga det - ensamrätt till renskötseln och till ett främjande av sitt kulturliv (där renskötseln ingår) etc, och en rätt till renbetesland som är hävdvunnet.
Det finns alltså rättssäkra regleringar kring det även om det inte finns en internationell överensk och Sverige inte ratificerat ILOn. Det är fö inte för de inte erkänner samerna och samernas rätt utan för att ILOn drar den rätten längre än de tidigare nämnda.
Och varför inte , därför att då skulle de frågetecken jag belyst tvingas tätas upp, och staten skulle tvingas att antingen lösa ut samebyar eller markägare.