Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag äger inte rätten? hm, jag har rätt att hägna mark, ingen kan hindra mig att sätta upp vägbom och färistar. Sä länge folk kan komma in till fots så uppfyller jag ju kraven gällande allemansrätt eller hur:D

Ridning ingår i allemansrätten, exempelvis. Så nej, till fots är inte enda kravet.

Du försöker sälja på någon en produkt du inte äger rätten att sälja, eller försöker hindra någon att använda en mark de redan har tillstånd att använda. Avancerat bondfån(g)eri.

Innan du förolämpar folk så kanske det är lämpligt att bevisa din läskunnighet, vem/ vad tror du egenligen jag syftar på med "de som rörde sig i trakten" är det så att du så gärna vill vara spydig att du ignorerar vad jag skriver eller är det så att du ärligt inte förstår?

om du går tillbaka till tiden före jordbrukarsamhället och de dokumenterade ägarna så hamnar du i klanstrider om jaktrevir, där styrka o vapen talade istället för kontrakt o juridik. om det är spydigt? skit sak samma det är en realitet, sedan får du ta det som du vill.

Ridning ingår i allemansrätten, exempelvis. Så nej, till fots är inte enda kravet.

Du försöker sälja på någon en produkt du inte äger rätten att sälja, eller försöker hindra någon att använda en mark de redan har tillstånd att använda. Avancerat bondfån(g)eri.
ridning, ja du får rida där du tar dig fram utan att skada, tar du dig inte över en stätta eller färist är det ditt och dina turgästers problem inte mitt, bara att välja väg:D

Bra att du ändrat dig. Tidigare förslag hade genererat allmänt åtal för:
Vållande av fara för annan
(Grovt) vållande av kroppsskada
(Grovt) vållande till annans död

Givetvis beroende på utfall av tilltagen.

Därutöver kan man räkna med feta skadestånd till operatören som hindrats att driva sin verksamhet. Fast det är ju mest på dum-kontot, inte alls lika allvarligt.

tillåt mig småle, att du skulle ha rätt till skadestånd bara för att jag bommat min enskilda väg..källa på det tack:nailbiting:

ridning, ja du får rida där du tar dig fram utan att skada, tar du dig inte över en stätta eller färist är det ditt och dina turgästers problem inte mitt, bara att välja väg:D

Självklart. Finns det lika bra alternativ, som bereder passage genom och tillträde till marken, är det inga problem.

tillåt mig småle, att du skulle ha rätt till skadestånd bara för att jag bommat min enskilda väg..källa på det tack:nailbiting:

Nja, de inlägg jag minns bäst är de där du ordnar paintballevenemang med enda syfte att maximalt störa ett förbiridande sällskap och när du ska jaga runt hästarna med en illa trimmad fyrhjuling.....

Om du har nyktrat till från de förslagen, är det bara bra.

:D nej jag glömde ingenting, höll bara med om att "-Givetvis ska den bedrivas på liknande vilkor " kunde ju inte sagt det bättre själv
Ja liknande vilkor, såsom att man inte kan hyra ut det någon annan redan har rätt till. Du vill ha betalt för det som ingår i allemansrätten, det är som att ta betalt för att jag utnyttjar min egen cykel. Inget dera är lagligt.

Självklart. Finns det lika bra alternativ, som bereder passage genom och tillträde till marken, är det inga problem.

javisst det finns vinkelöppningar, stättor och färister som garanterar tillgängligheten :)
Färistarna omges av krondike (vattenfyllt) och en bröstahöger o ormatäter stenmur;)
Funkar göörbra, kan passera på 3ans växel med pick-uppen.
Så är naturligtvis vägen bommad på strategiska platser, helt enligt de rättigheter jag har som enskild vägägare.

Nja, de inlägg jag minns bäst är de där du ordnar paintballevenemang med enda syfte att maximalt störa ett förbiridande sällskap och när du ska jaga runt hästarna med en illa trimmad fyrhjuling.....

Om du har nyktrat till från de förslagen, är det bara bra.

Reglerna är ju sådana att utnyttjande av allemansrätt inte får menligt störa markägarens verksamhet. så om jag ordnar dylika arrangemang så är det ju till att acceptera och respektera enligt de lagar som finns gällande brukande av enskild egendom:d

Ja liknande vilkor, såsom att man inte kan hyra ut det någon annan redan har rätt till. Du vill ha betalt för det som ingår i allemansrätten, det är som att ta betalt för att jag utnyttjar min egen cykel. Inget dera är lagligt.
Sorry min vän. Det finns ingenting i lagstiftningen som förbjuder mig att ta betalt, ej heller att sälja lingon o svamp på rot.

Om jag lagligt stänger av en väg, så kan jag lika laglig, mot betalning göra vägen tillgänglig. Som cyklist kan du ju bära cykeln över risten eller över stätt
an så..fast det är ju bara att grusa nästa gång med sprängsten så slutar du nog att cykla där;)

Jo det skall visst vara det.
Jag har fått de svaren när jag har försökt få bort en förbudsskylt och ett stängselgenombrott.

Om det går att ta sig fram till fots så anses tillgängligheten tillräcklig.
Men om du har annan upplysning så tar jag tacksamt emot den.
Skylten är kvar liksom stängslet.

Jag har fått de svaren när jag har försökt få bort en förbudsskylt och ett stängselgenombrott.

hear, hear:D

Sorry min vän. Det finns ingenting i lagstiftningen som förbjuder mig att ta betalt, ej heller att sälja lingon o svamp på rot.

Och inget hindrar mig från att plocka lingon från tidig morgon till sen kväll på din mark. Oavsett om jag tänker koka sylt av dem eller sälja dem till tant Asta.

Det absolut "värsta" som kan hända mig i det fallet är att jag får ersätta dig för den ev ekonomiska förlust du gjort av detta. Dvs för X liter lingon (vad man nu kan plocka på en dag). Detta förutsatt att en domstol tilldömer dig det - vilket inte alls är helt givet.

Så du menar att ett återlämnande av mark till ursprungsbefolkningen är knutet till renskötsel..de va som faan..:sneaky: jag tror du har fel där, det skulle ju betyda att bla fiskesamerna i Norge o Sverige skulle stå utanför..

Nej, det jag diskuterar är det DU började diskutera. Du påstod att samernas rätt till renbetesland var rättsosäkert. Jag motbevisade det. Sen har du cyklat runt över hela planen i febrila försök att undkomma sakfrågan.

Vad gäller ditt senaste försök att trixa, så om du läser rennäringslagen så kommer du bli helt lugnad angående fiskesamerna.

Någon sådan praxis eller distinktion har jag aldrig sett i förarbeten, utredningar eller material jag läst från Naturvårdsverket eller i anvisningar av Länsstyrelsen.

Vad baserar man slutsatsen på?

Normalt är det markägarens intressen som ska balanseras mot allmänhetens intresse av att beträda marken, och då gäller alla i allemansrätten ingående inslag - där ridning ingår. Eftersom det finns en god balans i dagens regler slår själva utslagen åt båda håll i denna värdering - ibland blir det stängselgenombrott - ibland inte.

Och inget hindrar mig från att plocka lingon från tidig morgon till sen kväll på din mark. Oavsett om jag tänker koka sylt av dem eller sälja dem till tant Asta.

Det absolut "värsta" som kan hända mig i det fallet är att jag får ersätta dig för den ev ekonomiska förlust du gjort av detta. Dvs för X liter lingon (vad man nu kan plocka på en dag). Detta förutsatt att en domstol tilldömer dig det - vilket inte alls är helt givet.

och just så ska det vara. däremot skulle jag nog göra vad jag kunde för att stoppa de slavhandlare som kör ut sina rumänska o asiatiska slavar i bärmarkerna

men plocka mina lingon du, de är dig väl förtjänta, efter att ha gått så långt för att komma till dem.:)

Och det gör det lagligt för dig att hindra mig att plocka lingonen och totalt ignorera kraven på betalning?

Sedan när ingick bilkörning i allemansrätten?

Någon sådan praxis eller distinktion har jag aldrig sett i förarbeten, utredningar eller material jag läst från Naturvårdsverket eller i anvisningar av Länsstyrelsen.

Vad baserar man slutsatsen på?

Normalt är det markägarens intressen som ska balanseras mot allmänhetens intresse av att beträda marken, och då gäller alla i allemansrätten ingående inslag - där ridning ingår. Eftersom det finns en god balans i dagens regler slår själva utslagen åt båda håll i denna värdering - ibland blir det stängselgenombrott - ibland inte.

Nu senast var det väl en villaägare som fick rätt mot en ridklubb, han hade gjort det omöjligt att rida och cykla förbi hans hus, det gick dock utan problem att promenera förbi.

Och det gör det lagligt för dig att hindra mig att plocka lingonen och totalt ignorera kraven på betalning?

Sedan när ingick bilkörning i allemansrätten?

ta på dig läsglasogonen igen, jag skriver ju att detär bra om W plockar lingon på min mark:D
citat;"-men plocka mina lingon du, de är dig väl förtjänta, efter att ha gått så långt för att komma till dem."

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar