Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Var skriver jag om att plocka svamp och lingon i inlägget? Eller ens plocka något, jag skriver om ditt gnällande om alla oförrätter mot de stackars markägarna. Har du redan glömt din klagosång?

Vi har fastställt att ridning inte har 100% ställning inom allemansrätten, att jag har rätt att sälja bär o svamp på rot, att jag har rätt att stänga vägar för hästfolket och att jag har äganderätten på den fastighet jag äger. allt detta ville du ju förneka mig..så varför klaga..resten kommer nog vad det lider:D

ps citat från dig "lingon på rot";o))

Vi har fastställt att ridning inte har 100% ställning inom allemansrätten, att jag har rätt att sälja bär o svamp på rot, att jag har rätt att stänga vägar för hästfolket och att jag har äganderätten på den fastighet jag äger. allt detta ville du ju förneka mig..så varför klaga..resten kommer nog vad det lider:D

ps citat från dig "lingon på rot";o))

Hm, var det svar på mitt nlägg om ditt gnällande om oförätter mot markägare?

Hm, var det svar på mitt nlägg om ditt gnällande om oförätter mot markägare?
Det du kallar gnäll är berättigad kritik. exemplet med uranprospektering visar ju hur skev den svenska lagstiftningen är.

men svara sakligt, stöder du dagens lagstiftning som ger bråkdelar av promille i ersättning till markägare, kommuner o stat eller gnäller du liksom jag, över det faktum att mineralbolagen tvingas betala betydligt mer i andra länder:D

ännu inte hittat dina läsglasögon? Du får hjärtans gärna plocka bär o svamp på min fastighet....så länge du tar dig till bär o svampställena till fots:D

men kommer du i bil eller till hästs, ja räkna då med att stöta på patrull, bokstavligt talat;)

Ändå håller inte t ex Naturvårdsverket med dig om ridning. Inte heller LRF.

Och vad värre är - inte heller lagstiftaren..

Förarbeten naturvårdslagen, kring allemansrätten:
"5.10 Rätt för allmänheten att använda enskild väg
Enligt 151 § första stycket vägtrafikkungörelsen (1972:603, VTK) är det ägaren av en enskild väg som avgör om den får användas för trafik med motorfordon. Ändamålet med bestämmelsen är att skydda ägaren från att vägen slits eller skadas. Den som utan medgivande tillfälligt använder vägen kan bli skyldig att ersätta slitage på vägen och annan skada som trafiken medfört. Om ett förbud att använda en väg utmärkts med vägmärke eller på annat tydligt sätt, kan den som bryter mot förbudet att använda vägen straffas med böter enligt 164 § första stycket VTK.

Däremot har allmänheten med stöd av allemansrätten i princip rätt att gå, cykla, åka skidor, rida samt köra med häst och vagn på enskilda vägar. Beträffande ridning och körning med häst och vagn [...] anses att ägaren till enskild väg kan förbjuda sådan användning, om vägen tar allvarlig skada av det och att ägaren har rätt till skadestånd om skada uppstår."

En annan SOU:
"Allemansrätten är inte reglerad i lag, men i regeringsformen 2 kap. 15 § stadgas den grundläggande rättigheten att alla människor ska ha tillgång till naturen. Först och främst är det tillåtet att till fots färdas över annans mark men även cykling och ridning brukar räknas till vad man har rätt till. "

Vår dåvarande jordbruksminister, Eskil Erlandsson, i en debatt i riksdagen:
"När det gäller t.ex. ridning så är det ju vedertagen rätt i vår s.k. allemansrätt att färdas över annans mark med häst."

Det du kallar gnäll är berättigad kritik. exemplet med uranprospektering visar ju hur skev den svenska lagstiftningen är.

men svara sakligt, stöder du dagens lagstiftning som ger bråkdelar av promille i ersättning till markägare, kommuner o stat eller gnäller du liksom jag, över det faktum att mineralbolagen tvingas betala betydligt mer i andra länder:D

Vad är det som du anser att markägarna får en promille i ersättning för?

Om det är berättigad kritik eller inte är knappast upp till gnällspiken att döma men du är välkommen att jobb demokratiskt för att få en ändring och ditt tjafs om att markägare är rättslösa är bara allmänt gnäll, det finns bra och mindre bra lagar inom alla områden och i så fall är alla rättslösa. Rättslöst blir det utan lagar inte med lagar som man ogillar.

Om det är berättigad kritik eller inte är knappast upp till gnällspiken att döma men du är välkommen att jobb demokratiskt för att få en ändring och ditt tjafs om att markägare är rättslösa är bara allmänt gnäll, det finns bra och mindre bra lagar inom alla områden och i så fall är alla rättslösa. Rättslöst blir det utan lagar inte med lagar som man ogillar.

Om du gnäller över mig, det struntar jag i, jag konstaterar bara att ett flertal svenska kommuner starkt kritiserat minerallagstiftningen. Och att det förmodligen kommer att bli en återgång till den minerallag som gällde före sjuttiotalets dåliga beslut..

Vad det gäller minerallagen så är markägare, kommuner o stat i praktiken rättslösa i förlängningen betyder det att folket själft blir snuvat på konfekten. Visst du kallar det för gnäll, men det säger betydligt mer om dig än om huir insatt du är i problematiken:crazy:

Vad är det som du anser att markägarna får en promille i ersättning för?

De får tiondelar av promille i ersättning om brytning kommer till stånd, om inte får de dela på de 50 000. och troligtvis anar du vad kostar att sanera en brun, än mindre 10,

ersättning för att enskilda personer går ut o plockar är o svamp är jag inte intresserad av.
Däremot om ett företag ordnar turridning på min mark, då kräver jag ett avtal, med skälig ersättning (som jag anser skälig) annars blir det inget avtal eller turridning.

Senast ändrad:

Nu var det inte bara mineraler du gnällde över utan en massa annat också. Så fort allemansrätten kommer upp gnäller du över att folk utnyttjar stackars jordägares mark och så illa jordägare blir behandlade. Jag har inte satt mig in i mineralrättigheter över huvudtaget, men det låter som jag skulle välkomna dem hem till just dig att leta och bryta malm, mest bara för att du kanske skulle fått lite fog för klagomålen.

Nu var det inte bara mineraler du gnällde över utan en massa annat också. Så fort allemansrätten kommer upp gnäller du över att folk utnyttjar stackars jordägares mark och så illa jordägare blir behandlade. Jag har inte satt mig in i mineralrättigheter över huvudtaget, men det låter som jag skulle välkomna dem hem till just dig att leta och bryta malm, mest bara för att du kanske skulle fått lite fog för klagomålen.

du menar att du går igång på att gnälla över mig? fine det bjuder jag på, gläder det dig så fortsätt gärna gnälla, för nu vet ja ju varför:D

vad det gäller att sätta sig in i sakfrågor så frångår du ju inte din vanliga strategi, och det gäller ju inte bara mineralfrågar..är strutsen bekant?

Sakfrågan eller vad man nu ska kalla det att du på något sätt skulle vara rättslös pga att du ogillar Sveriges lagar sätter man sig in i på en sekund. Så lång tid tar det att konstatera orimligheten i det. Det är som sagt bara gnäll ( och vad jag träffade rätt på sen ömma tån, så rätt att ditt ända försvar är att kasta tillbaks ordet.

Att du menar att ingen annan känner till fakta är mest det normala, liksom att du kallar dina egna fantasier fakta tillhör bara det normala, det skulle liksom inta vara du om dett inte kom sådan grodor från ditt tangentbord.

Sakfrågan eller vad man nu ska kalla det att du på något sätt skulle vara rättslös pga att du ogillar Sveriges lagar sätter man sig in i på en sekund. Så lång tid tar det att konstatera orimligheten i det. Det är som sagt bara gnäll ( och vad jag träffade rätt på sen ömma tån, så rätt att ditt ända försvar är att kasta tillbaks ordet.

Att du menar att ingen annan känner till fakta är mest det normala, liksom att du kallar dina egna fantasier fakta tillhör bara det normala, det skulle liksom inta vara du om dett inte kom sådan grodor från ditt tangentbord.

:)Kan du inte framföra det till de landsortskommuner som har fått miljonkostnader i knät efter prospekteringsbolags konkurs och bara 50 000 till att täcka dem med.

men vis det gläder dig att kalla det gnäll, jag ser meindre pengar till vård o omsorg i de drabbade kommunerna:mad:

Men det är ju gnälliga jag, du tycks ju skita i det:D

Jag ser att du återigen går ifrån ämnet, diskutera prospektering med andra som känner för det.

De får tiondelar av promille i ersättning om brytning kommer till stånd, om inte får de dela på de 50 000. och troligtvis anar du vad kostar att sanera en brun, än mindre 10,

ersättning för att enskilda personer går ut o plockar är o svamp är jag inte intresserad av.
Däremot om ett företag ordnar turridning på min mark, då kräver jag ett avtal, med skälig ersättning (som jag anser skälig) annars blir det inget avtal eller turridning.

Vad anser du att markägaren ska ha betalt för?

Sen ang allemansrätten så ny försöker du byta fokus igen. Du har tidigare sagt att du hindrar folk från att rida på din mark, och har lagstöd för det. Det har du inte. Då försöker du dra in turridning??

Get used, llbs vanliga stil är att så fort han blir trängd i en fråga så byter han fokus.

Vad anser du att markägaren ska ha betalt för?

Sen ang allemansrätten så ny försöker du byta fokus igen. Du har tidigare sagt att du hindrar folk från att rida på din mark, och har lagstöd för det. Det har du inte. Då försöker du dra in turridning??
Om du kollar av vad som hänt den senaste tiden så kommer det fram att ryttare inte har samma grundlagsskydd enligt allemansrätten så som fotgängare. Jag kan lagligt stoppa hästekipage, så länge jag ser till att fotgängare tar sig fram. enkelt med stättor, vinkelöppningar eller färister,.
Jag kan inte stoppa en turridning, men jag kan göra det närmast omöjligt att genomföra turridning på min mark..lagligt:D
Rimligt är att markägaren får 1% av bruttointäkten per år, att kommunen sedan får 1 % av brutto + att staten sedan får 1% .

Råvaran hittades på tillhörande en markägare alltså ska han ha sin bit av kakan.Kommunen får bygga vägar, ordna med logistik och ta hand om ev. avfall alltså ska de ha sin del. Staten ska naturligtvis ha sin.

Get used, llbs vanliga stil är att så fort han blir trängd i en fråga så byter han fokus.
Nu har vi tagit upp minerallagen, blåbär och markägarens rätt att stänga hästar ute, vad vill du gnälla på nästa gång:D
Du tyckte jag gnällde när det gällde prospekteringsbolagens makt över markägare. när du nu inser att den kritiken är berättigad så agerar du som en besviken barnrumpa.

Antingen ger du mig rätt i min kritik eller så försvarar du den befintliga lagen

men det är väl att ställa ribban för högt för det kräver ju att du sätter dig in i frågan och inte flummtycker som vanligt:D

Visa mig gärna de rättsfallen?

Snabb slagning
det ena fallet över ett år gammalt, fortfarande verkar färisterna vara kvar

det andra fallet har väl körts och de enda som kan överklaga är kommunen och de gör det inte.
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/stangsel-runt--bokebergskogen/

http://www.unt.se/inc/print/oenighet-om-ridvag-pa-tomt-1723789-default.aspx

och staket o färister finns idag på många håll, men jag hittar inga rättsfall som tvingar ägarna att ta bort dem..de finns kanske

Nu har vi tagit upp minerallagen, blåbär och markägarens rätt att stänga hästar ute, vad vill du gnälla på nästa gång:D
Du tyckte jag gnällde när det gällde prospekteringsbolagens makt över markägare. när du nu inser att den kritiken är berättigad så agerar du som en besviken barnrumpa.

Antingen ger du mig rätt i min kritik eller så försvarar du den befintliga lagen

men det är väl att ställa ribban för högt för det kräver ju att du sätter dig in i frågan och inte flummtycker som vanligt:D

Jag har då inte diskuterat minnerallagen alls, du beter dig som en envis åsna när du gång på gång drar upp något som jag alls inte kommenterat och kräver svar och allt för att avleda uppmärksamheten. Varför svarar du inte på det jag skriver istället som omväxling?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 322
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar