Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Har du någon källa på det?

Nej. Jag tror att det är få företag som skulle engagera sig i att stämma en markägare så länge det går att lösa på något sätt. Om man inte är advokat vid sidan av och tycker att det behövs prejudikat.

Däremot tycker jag det är lätt att se möjligheten till att stämma - om man kan visa på syftet med sabotaget. Precis på samma sätt som någon annan som hindrar en företagare att driva sin verksamhet enligt de lagar och regler som finns. Man får inte bestämma sina egna lagar och sedan agera därefter.

Någon sådan praxis eller distinktion har jag aldrig sett i förarbeten, utredningar eller material jag läst från Naturvårdsverket eller i anvisningar av Länsstyrelsen.

Vad baserar man slutsatsen på?

Normalt är det markägarens intressen som ska balanseras mot allmänhetens intresse av att beträda marken, och då gäller alla i allemansrätten ingående inslag - där ridning ingår. Eftersom det finns en god balans i dagens regler slår själva utslagen åt båda håll i denna värdering - ibland blir det stängselgenombrott - ibland inte.
Flera av de åtgärder som sker inom skogsbruket ger mig rätt att mota bort folk från arbetsplatsen bara som exempel.

hästen befinner sig i en gråzon. du får rida om du tar dig fram utan att skada, tar du dig inte fram..sorry sånt e livet ibland
För som enskild väghållare har jag rätt att både bomma vägen och placera en färist på den, så länge folk till fots tar sig fram :o)

Senast ändrad:

.... eller material jag läst från Naturvårdsverket eller i anvisningar av Länsstyrelsen.
Jag har för mig att jag har läst det någonstans i samband med att stättor sattes ut efter beslut om stängselgenombrott.
Men jag kan inte hitta det nu.

Nu minns jag.
Järvafälten i Järfälla.
Fullt av ryttare och färistar.

Vad baserar man slutsatsen på?

Svaret som jag fick var att i.o.m. att allmänheten hade tillgång till fots så var inte allemansrätten hindrad.
Att man inte kunde hävda att själva ridningen var en rättighet.

Senast ändrad:

Och nyss skrev du om att sälja lignom på rot, du ändrar åsikt snabbt här. Hur ska du ha det?

Det handlade om markägare med stora marker som stängde ut privata ryttare från vägar.
Och dessa ryttare hade stora resurser.
De fick inget genombrott i alla fall.

Och nyss skrev du om att sälja lignom på rot, du ändrar åsikt snabbt här. Hur ska du ha det?
När ska du ta på dig dina glasögon?
Jag har rätt att sälja lingon på rot, det finns ingen lag som hindrar detta. samtidigt som allemansrätten ger folk rätt att fritt plocka lingon. Men lagstiftaren resonerar så här: så länge lingonen är oplockade tillhör de markägare, när de plockats tillhör de plockaren

Alltså har jag rätt att sälja dem på rot.:D

Men syftet kommer ju att anges vara att hägna in får och nötter.
Det är ju så också.

Men syftet kommer ju att anges vara att hägna in får och nötter.
Det är ju så också.
Idag så kan du ju hägna dels för att hålla djur inne men även för att hålla vilt ute. Så det blir svårare och svårare att hävda att hägnet finns där bara för att djävlas med ryttare...

Ska se om jag når fram nu då:

1. Innan brukaren nått marken äger inte markägaren rätten att neka tillträdet eller sälja rätten att tillträda marken.
2. När brukaren är på marken äger inte markägaren rätten att neka tillträdet eller sälja rätten att tillträda marken.
3. När brukaren åkt hem äger inte markägaren rätten att neka tillträdet eller sälja rätten att tillträda marken.

Det är inte som lingonen.

Var väl bla ett gods i skåne.
prejudicerande fall;)

Fast jag menade markägarna som jag ville öppna stängslet hos.
Vi var ganska så många privata ryttare som ville komma åt ridvägarna.
Men där så hade några mycket resurstarka personer redan misslyckats.

Och ja, mycket stor gård men inte i Skåne.

Sv: arna villa och allemansrätt.

Fast jag menade markägarna som jag ville öppna stängslet hos.
Vi var ganska så många privata ryttare som ville komma åt ridvägarna.
Men där så hade några mycket resurstarka personer redan misslyckats.

Och ja, mycket stor gård men inte i Skåne.

Och motiveringen är att du har tillgång till marken till fots och därmed är kraven på allemansrätt uppfyllda.

Så resonerar jag också, och sedan öppnas dörren för ett normalt affärsavtal för att komma i åtnjutande av den resurs jag har och ryttarna villa ha.

Ska se om jag når fram nu då:

1. Innan brukaren nått marken äger inte markägaren rätten att neka tillträdet eller sälja rätten att tillträda marken.
Beror naturligtvis på hur du vill ha tillträde,till fots kan jag inte neka dig.
2. När brukaren är på marken äger inte markägaren rätten att neka tillträdet eller sälja rätten att tillträda marken.Beror på, kommer du med ett turgäng rakt in i en verksamhet jag bedriver baserad på äganderätten ex slutavverkning, ja då är jag skyldig av säkerhetsskäl att mota bort dig, med polis om så krävs.
3. När brukaren åkt hem äger inte markägaren rätten att neka tillträdet eller sälja rätten att tillträda marken.Återigen talar du om till fots eller med bil eller med häst? till fots berörs du överhuvudtaget inte, med undantag av säkerhetskrav vid ex slutavverkning

Det är inte som lingonen.

Lingonen har du ju bara tillgång till när du använder apostlahästarna

När ska du ta på dig dina glasögon?
Jag har rätt att sälja lingon på rot, det finns ingen lag som hindrar detta. samtidigt som allemansrätten ger folk rätt att fritt plocka lingon. Men lagstiftaren resonerar så här: så länge lingonen är oplockade tillhör de markägare, när de plockats tillhör de plockaren

Alltså har jag rätt att sälja dem på rot.:D

Fast om du idag har för avsikt att sälja dina lingon på rot nästa vecka.
Sen plockar jag lingonen imorgon (vi låtsas nu att det finns lingon i skogen nu) enligt allemansrätten.
DÅ blir det en intressant situation där det inte på minsta vis är givet att jag i domstol tilldöms att betala den inkomstförlust det innebar att jag plockade de lingon du tänkt sälja, och du inte fick in x kr för de litrarna lingon jag plockade.

Fiktivt scenario. Du säljer ett område lingon på rot till person A. Området ger ett normalt år 150 liter lingon. Under tiden ni skriver papper på köpet så lallar jag runt i lingonskogen med min fiktiva familj. Vi är ena jäklar på att plocka lingon och plockar 100 liter lingon - just på det område du sålt på rot.

A inventerar sitt nyköpta lingonbestånd och inser att det är avplockat redan, och häver avtalet med dig pga att det inte var som utlovat. Du går miste om inkomsten för 150 liter lingon på rot.

DÅ uppkommer en situation där det inte är på minsta vis givet att du i domstol får rätt, och jag tilldöms att ersätta dig för inkomstförlusten för de där 100 litrarna lingon du inte kunde sälja eftersom jag och min fiktiva familj plockat dem med stöd av allemansrätten.

Det är totalt ointressant då lingon på rot knappats har ett marknadsvärde, det intressanta är att du tycker så synd om dig för att stackars du inte har full kontroll över din mark och att du känner dig tvugen att beklaga dig för jämnan och tala om hurorättvis lagen är mot de stackare som äger den och ändå inte äger alla aspekter av marken utan måste dela med sig.

Fast om du idag har för avsikt att sälja dina lingon på rot nästa vecka.
Sen plockar jag lingonen imorgon (vi låtsas nu att det finns lingon i skogen nu) enligt allemansrätten.
DÅ blir det en intressant situation där det inte på minsta vis är givet att jag i domstol tilldöms att betala den inkomstförlust det innebar att jag plockade de lingon du tänkt sälja, och du inte fick in x kr för de litrarna lingon jag plockade.

Fiktivt scenario. Du säljer ett område lingon på rot till person A. Området ger ett normalt år 150 liter lingon. Under tiden ni skriver papper på köpet så lallar jag runt i lingonskogen med min fiktiva familj. Vi är ena jäklar på att plocka lingon och plockar 100 liter lingon - just på det område du sålt på rot.

A inventerar sitt nyköpta lingonbestånd och inser att det är avplockat redan, och häver avtalet med dig pga att det inte var som utlovat. Du går miste om inkomsten för 150 liter lingon på rot.

DÅ uppkommer en situation där det inte är på minsta vis givet att du i domstol får rätt, och jag tilldöms att ersätta dig för inkomstförlusten för de där 100 litrarna lingon du inte kunde sälja eftersom jag och min fiktiva familj plockat dem med stöd av allemansrätten.
jag kan ju bara sälja dem så länge de är oplockade, när de plockas så övergår ju äganderätten på dem till den som plockat dem.
jag kan ta betalt för parkering o rätt att använda väg. men eftersom äganderätten för lingonen övergår till plockaren så.. fast det vore onekligen en rolig juridisk nöt.
a köper lingon på rot av b
c plockar dem före a. har då a rätt att kräva b eller c på ersättning
b har ju fått pengar så han är nöjd, a blir blåst på konfekten.
b hävdar ju bara att allt skett med gällande lagstiftning.
O_o

Det är totalt ointressant då lingon på rot knappats har ett marknadsvärde, det intressanta är att du tycker så synd om dig för att stackars du inte har full kontroll över din mark och att du känner dig tvugen att beklaga dig för jämnan och tala om hurorättvis lagen är mot de stackare som äger den och ändå inte äger alla aspekter av marken utan måste dela med sig.

ännu inte hittat dina läsglasögon? Du får hjärtans gärna plocka bär o svamp på min fastighet....så länge du tar dig till bär o svampställena till fots:D

men kommer du i bil eller till hästs, ja räkna då med att stöta på patrull, bokstavligt talat;)

Var skriver jag om att plocka svamp och lingon i inlägget? Eller ens plocka något, jag skriver om ditt gnällande om alla oförrätter mot de stackars markägarna. Har du redan glömt din klagosång?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar