Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I ett av de avstängda sommarstugeområdena så var det just hästbajset som var en del av problemet.Inte heller om att en markägare inte bara för sakens skull (typ att det kan bli hästbajs på vägen eller att hästar är fula) kan hindra personer att rida på hens mark.
Det är snarare så att han förklarar att det inte kommer att gå att hävda rätten.Men det landsbygdsbo försöker hävda är en laglig rätt att hindra ryttare ta sig in på marken bara för sakens skull - och det är inte okej. Även om säkerligen ingen klagar på landsbygdsbo - för det blir väl rent farligt rida där om så ett stängselgenombrott skulle medges.
Vad var det för lagändring som skedde 1994 som gjorde det möjligt att få sätta upp skyltar och förbjuda ridning?
Där pappa bor, så i princip varenda skogsbilväg är bommad och motortrafik förbjuden.
1994 så skrevs allemansrätten in i grundlagen.
Och samtidigt som den blev tydligare så föll delarna med ryttare bort.
Innan dess så hade det varit en hävd som skulle möjliggöra resor bl.a. till häst.
Den hävden är inte så stark längre.
Vi kan ju börja med att jag hävdar att ordet allemansrätt bara är nämt en säger en gång i svensk lag, och inte vad den omfattar utan som en hänvisningAllemansrätten är omnämnd betydligt fler än en gång i lag i och för sig,Källa på det tack! men den utvecklas inte i detalj nej. Med flit, eftersom det är en sedvana.
Däremot har tillsynsmyndigheter mfl utvecklat vad som ryms i dem, och ser man på förarbetena så har lagstiftaren själv utvecklat vad som ska anses rymmas inom allemansrätten. Alla är ense om att ridning faller därunder - med samma grundkrav som för allt annat, inte skada.
Du hävdar ridning inte ingår... Men kan inte presentera minsta källa.
Jag hävdar att ridnings ställning försvagats iom att stängslel, bommar o färister accepteras från myndigheterna
Att sålänge det inte finns myndighetsbeslut att riva upp är de lagliga... Det är lika smart som att tycka att så länge man inte åker dit är man inte olagliga.
Så länge det inte är förbjudet..så länge är det lagligt Det finns lagliga avstängningar av mark - men det finns olagliga sådana med. Läser du kring Bökeberg t ex så var fastighetsägarens givna anledning att sätta upp staket INTE en godtagbar sådan förutom biten mot vägen med trafik. Utan skulle stängslet få sitta kvar krävdes en betydligt bättre anledning. Kom fastighetsägaren upp med det - ja då är det lagligt. Det innebär INTE att det är lagligt att stänga av allmänheten för sin mark bara för man inte har lust att ha dem där. Men du tycks göra den tolkningen?Finns staketet där idag?
Den blir lika fel som att tolka att eftersom Nisse inte blev fälld för fortkörning när han på väg till BB körde 130 km/h på 90-väg, så innebär det att alla får köra 130 km/h på 90-väg oavsett omständigheter.
Du hävdar en grundlagsförsvagning av allemansrätten, jag efterlyste källor - och det gör jag fortfarande?
Skogsvägarna har andra regler än de vanliga vägarna.
De anses bara vara för skötseln av skogen så dem får man bomma.
Ingen har nämligen där att göra med motorfordon.
Vissa får inte ens markägaren åka på utan att ha ärende.
Riktiga vägar som har funnits länge och som går till olika hus är på ett helt annat sätt.
Nu närmar du dig vettiga svar. Förutom att det är svårt kalla en rätt som både lagstiftaren och tillsynsmyndighet erkänner som självtagen.
Men du måste ha en ANLEDNING för att stänga mark - vilket är väldigt långt från ditt påstående om att en markägare kan stänga ute ryttare bara för hen vill. Svar, jag vill stänga av för att hålla svinen borta
Sen kan du inte hägna in t ex flera hektar skog med motiveringen att hålla svin ute, så beroende på arealer och tillträdesmöjligheter till dem (det kan ju t ex vara så att det finns en enda väg "in" även naturligt i ett område) så är det mellan möjligt och helt omöjligt utestänga ryttare.
Så länge det finns öppningar i staketen i form av stättor, vinkelöppningar o färisar så uppfylls kraven idag.
För att kunna påstå en grundlagsförsvagning krävs dock att kunna backa upp det med fall där ryttare protesterat mot att inte ha möjlighet att ta sig in på ett specifikt område - och där stängselgenombrott inte medgetts. Det är ganska sällan enskilda ryttare klagar (de är alldeles för snälla - och de flesta har troligen vettiga grannar som inte drömmer om en amerikaniserad lagstiftning.)
I grundlagen hänvisar man till allemansrätten, utan att specificiera den, hur kan den då stärkas eller försvagas i grundlagen? En atidytsändring har skett och sker hos de olika myndigheterna...
För länsstyrelsen osv struntar helt i stängsel t ex så länge ingen klagar på det. Jag kan sätta ett tio meter högt stängsel med taggtråd på toppen runt all min mark - sålänge ingen klagar kommer ingen säga åt mig att ta ner det.
Jag tror det är synnerligen olika hur det bedöms det där med vägbommar och motorfordonstrafik förbjuden då?
Där pappa bor, så i princip varenda skogsbilväg är bommad och motortrafik förbjuden. Det finns mil efter mil efter mil med bilfria vägar just därför. Nu tror jag förvisso inte det skulle vara någon större trafik på dem ändå, det finns ingen anledning åka bil på dem.
Men bommade är de, oftast i båda ändar, och förbud mot motorfordonstrafik och "obehöriga äga ej tillträde".
Nån måste suttit och godkänt bommar på löpande band.. "Vår" väg (den går från "landsvägen" och så till hus ett, sen delar den sig i ett Y och ena delen går till hus två och tar slut där, andra delen går till en väg som är bommad, den vägen ansluter till andra vägar sen) har förbud mot obehörig motorfordonstrafik. Den får bommas uppe vid vägen med, fast det blir så opraktiskt.
Såg när jag åkte där häromveckan att det kommit upp bommar på ett par nya skogsvägar med..
(Skogsvägar = grusvägar som går i skogen)
Vi kan ju börja med att jag hävdar att ordet allemansrätt bara är nämt en säger en gång i svensk lag, och inte vad den omfattar utan som en hänvisning
Det är ägaren eller ägarna till den enskilda vägen som har rätt att sätta upp bommar när de vill! Enda kravet som existerar är att man använder godkända förbudsskyltarDet ligger i nästan samtliga fall (något undantag) hus längs vägarna. Inte hela kolonier hus, men ett här och ett där. Det har legat hus längs alla av vägarna en gång i tiden. Alla vägar utom en har funnits sen urminnes tider.
Så måste suttit någon väääldigt välvillig och godkänt bommar och förbud mot motorfordonstrafik/obehörig trafik.
Nu börjar jag förstå varför du resonerar som du gör. Läs på regelverket kring enskild väg o väghållares rätt, sedan kan du ju ta upp ämnet igen
Ja det är lätt att få dessa tillstånd. Numera.
Men man måste ha dem.
På rena timmervägar behövs inte tillstånd då de räknas som skog.
Skylten vid vår infart är godkänd.
Den vägen går till flera hus, en camping och en badplats.
Allt är privat.
Och av stort intresse för allmänheten att ha tillgång till.
Gravhögar, bad, extra intressant natur o.s.v.
Kunde du inte googlat innan du började tjafsa om det? Men okej, vi börjar med det då
Regeringsformen 2 kap. 15 §
Miljöbalken 7 kap. 1 §, 7 kap. 13 §
samt i flera olika förordningar.
Kan vi diskutera sakfrågan istället nu?
Nej, nu försöker du lägga dimridåer, inget annat.
Jag resonerar inget särskilt utefter att någon i en viss kommun helt uppenbart en gång i tiden strösslat med bommar. Jag är inte särdeles förtjust i de där bommarna i sak. Även om vissa fastighetsägare är lyriska över dem - då de resonerar som dig att andra kan hålla sig ifrån deras mark om de inte går - för då orkar de inte gå ut på markerna..
Tillägg: Varken där eller här är hästar något problem, ingen tycks ha något emot det. Flera travtränare har nycklar till bommarna, vid andra bommar har det frivilligt röjts så man kan passera vid sidan.
OM jag tycker något så tycker jag det är tråkigt att människor inte kan ta bilen och nå skogen som finns bortom bommarna, det är stora delar som är avstängda för de som inte vill cykla/rida/motsvarande några mil för att nå dit.
Fast majoriteten av de bommarna osv har funnits där åtminstone de senaste 35 åren - de fanns där redan när jag var liten. Målet är dock och var även då hindra motorfordonstrafiken just, det har funnits en allmän välvilja mot hästar.
Är du solitär väginnehavare så behöver du inget tillstånd till vägbom. Samma sak gäller de vägföreningar som inte uppbär statliga eller kommunala bidrag. Inte förr än du får vägbidrag så tvingas du be om lov för att sätta upp en bom.Ja det är lätt att få dessa tillstånd. Numera.
Men man måste ha dem.
På rena timmervägar behövs inte tillstånd då de räknas som skog.
Skylten vid vår infart är godkänd.
Den vägen går till flera hus, en camping och en badplats.
Allt är privat.
Och av stort intresse för allmänheten att ha tillgång till.
Gravhögar, bad, extra intressant natur o.s.v.
Men efter det så blev det lättare att få behålla staket utan grindar.
Eftersom att bedömningarna blev sådana.
Kanske p.g.a. det stärkta egendomsskyddet som du nämner.