Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Du har ett vitt begrepp om mänskliga rättigheter, rättigheten att stänga ut folk från sin mark ligger väldigt långt ner på skalan. å långt ner att det itne finns med på listan över det man räknar till de mänskliga rättigheterna.

envars rätt till
liv
personlig frihet
domstolsprövning och rättssäkerhet
skydd för privat- och hemlivet, hem och korrespondens
tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet
församlings- och föreningsfrihet
att ingå äktenskap och bilda familj
föra talan mot kränkningar av friheter och rättigheter
förbud mot att någon utsätts för
tortyr och omänsklig behandling
slaveri eller tvångsarbete
dom till straff utan stöd i lag och mot retroaktiva straffdomar
diskriminering

Som sagt..läsglasögonen var det:D
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna
Undertecknade regeringar, som är medlemmar av Europarådet,
De viktigaste rättigheterna i konventionen och tilläggsprotokollen är:
• rätten till livet
• rätten till frihet och personlig säkerhet
• rätten till rättvis rättegång
• rätten till respekt för privat- och familjelivet
• tanke- samvets- och religionsfrihet
• yttrandefrihet
• föreningsfrihet och rätten att delta i sammankomster
• rätten att ingå äktenskap
• rätten till ett effektivt rättsmedel
rätten till skydd för egendom:D
• rätten till utbildning
• rätten att fritt röra sig
• rätten att överklaga en brottmålsdom

Som är underskrivet och ratificerat av Sveriges regering o riksdag

citerat direkt från officiella dokument.

å ente ett dugg om allemansrätten, må de?

Senast ändrad:

Ja jag gör ju allt för att glädja dig:D

Om du går igång på den självklarheten att en resursägare ska kontrollera resursen så kan upprepa den självklarheten fler gånger

Det är inte en självklarhet, det är liksom det som är ditt problem, du skriver km av text om att stackars du inte får göra som du vill.

Det är inte en självklarhet, det är liksom det som är ditt problem, du skriver km av text om att stackars du inte får göra som du vill.

Km av text? är det att bevisa att äganderätten finns med i konventionen om de mänskliga rättigheterna och inte allemansrätten:D

Nu har du en annan lista än den jag hittade, men som sagt det är långt ner på listan om mänskliga rättigheter att få rätten att köra bort svampplockare. Jag tvilar starkt på att det är det som avses.

Km av text? är det att bevisa att äganderätten finns med i konventionen om de mänskliga rättigheterna och inte allemansrätten:D

Bevisa först att allemansrätten strider mot de mänskliga rättigheterna....

"Rätt till skydd av egendom" kan tolkas på många vis. Vi har exempelvis "• rätten att fritt röra sig" som står i direkt motsättning till din tolkning, hur ska man kunna röra sig fritt om man inte äger all mark eller någon mark alls?

Bevisa först att allemansrätten strider mot de mänskliga rättigheterna....

"Rätt till skydd av egendom" kan tolkas på många vis. Vi har exempelvis "• rätten att fritt röra sig" som står i direkt motsättning till din tolkning, hur ska man kunna röra sig fritt om man inte äger all mark eller någon mark alls?

Rätten att röra sig fritt, är redan fastställt vad det betyder. Och endast en gnällfixerad person skulle ens vilja hävda att allemansrätten har med det att göra.
"Rätt till skydd av egendom" är även det belyst, det innebär rätt att själv avgöra vad ska göra med din egendom och rätt till full ersättning vid intrång. DVS att inte staten ska kunna ta din egendom utan ersättning. därför krävde ju Sverige undantag för bla strandrätten då man skrev på avtalet och nu senast Tjeckien o Polen så att inte de utdrivna tyskarna skulle kunna kräva tillbaka sin egendom de blivit bestulna på.

Och hur gör man i de länder som idag inte har allemansrätt? där funkar det ju bra med. Fri rörlighet gäller ju där med:D

Jag bevisar att det inte står ngt om allemansrätten..och att det i svensk lagstiftning inte heller står reglerat vad som ingår i allemansrätten vad vill du mer?

Nu har du en annan lista än den jag hittade, men som sagt det är långt ner på listan om mänskliga rättigheter att få rätten att köra bort svampplockare. Jag tvilar starkt på att det är det som avses.

Ja jag var så fräck att jag använde orginalet, det svenska. Ber om ursäkt att jag kunde vara så fubbig:D:D
och vem förutom du i din gnälltirad har snackat om att köra bort svampplockare från skogen när ingen annan verksamhet pågår?

Senast ändrad:

Och var är det fastställt och var är det fastställt att rätt till skydd av egendom gäller skydd mot folk som vågar sticka in lilltån på ens mark? Och var står det att rätt till egendom är i strid med allemansrätten (som har begränsningen att man inte får skada eller störa). Du gör långtgående tolkningar och sedan hänvisar du till dagstidningar som källa eller som här ingen källa alls.

Trevligt att se att du har mig som förebild och har lärt dig ett nytt ord.

Frågan är ju var de skall parkera.
Man får inte köra av vägen och ställa sig i skogskanten.
Det strider mot terrängkörningslagen.

Det är många lagar inblandade i sådant här.
Och det är inte alltid helt tydligt vilka som är använda.
Bommar hjälper mot mycket bus som inte har med friluftsliv att göra.

Bommarna i skogen där jag bodde förut var mest avsedda för att hindra genomfart för just buset.

De vägarna jag tänker på, där finns möjlighet att köra åt sidan och parkera utan att stå i vägen, men annars är det absolut en aspekt ja. Hjälper ju inte om vägen inte är bommad om man inte kan parkera utan att blockera vägen nej.

Och ja, bommarna hjälper mot buskörning och det är bra. Men det gör det egentligen inte mindre synd att skogen inte blir tillgänglig till fullo för de till fots. Nu går det ju inte att "få allt" - men OM jag ska tycka något/ta ställning så var det alltså rakt emot vad landsbygdsbo förutsatte.

vagt? den är ju inte alls utformad.

Problemet på sikt blir nog att de regler som skyddar äganderätten bla satser i de mänskliga rättigheterna kommer att tolkas av domstolar utanför Sverige, inte efter svenska lagstiftares intentioner utan utifrån skrivna lagar o paragrafer ratificerade av flera staters parlament.

att då få igenom att ett företag utan föregående avtal för vinnings skull ska få använda ett annat företags resurser blir en delikat fråga...

Vi har redan det via EKMR (europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna). I och med EU-inträdet inkorporerades det i svensk lag, de har även en status mellan grundlagsskydd och vanlig lag i och med att grundlag stadgar att lag inte får stiftas i strid med EKMR.

Rättigheter kopplade till EKMR ska bedömas av nationell domstol i enlighet med EKMR, och det finns även möjlighet att få saken prövad i Europadomstolen när de nationella möjligheterna är uttömda, dvs när det finns ett avgörande från högsta instans. Svenska domstolar är dessutom skyldiga att i vissa fall inhämta förhandsavgörande från Europadomstolen.
Europadomstolens praxis tas hänsyn till i svenska domstolar i aktuella fall med.

Det var just EKMR och inkorporeringen av den som innebar ett stärkt egendomsskydd jämfört med det vi hade i Sverige via regeringsformen. Så i samma veva som allemansrätten skrev in i grundlagen, som ett undantag från egendomsskyddet, så ändrades egendomsskyddet i grundlagen och förstärktes. Just för att hamna på ungefärligen samma nivå som det i EKMR. (Annars skulle det bli uppenbara besvärligheter).

Så vad är det för framtida problem du ser som inte sedan länge redan är löst, och för den delen i bruk?

..och vem förutom du i din gnälltirad har snackat om att köra bort svampplockare från skogen när ingen annan verksamhet pågår?

Jag vet inte om du har några kunskaper i logik och konsekvensanalys. Om man som du vill ge ägaren till marken en exklusiv rättighet att avgöra vad som är intrång/störande/förstör då ger du dem också rätten att stänga ut folk för att de vill plocka svamp eller spana på rovfåglar.

Det finns bara 3 sätt att bedöma det
1 - Ägaren har fulla rättigheter (som du propagerar för)
2 - Besökaren har fulla rättigheter
3 - Demokratiskt fattade beslut om var gränsen för egendomsskydd går och där domstolen i slutändan avgör om det uppstår tvist (rådande ordning).

Det går inte att besluta att ägaren får full kontroll och sedan hävda att folk fortfarande är välkomna att plocka svamp över allt.

Senast ändrad:

*klipp*
rätten till skydd för egendom:D
• rätten till utbildning
• rätten att fritt röra sig
• rätten att överklaga en brottmålsdom

Som är underskrivet och ratificerat av Sveriges regering o riksdag

citerat direkt från officiella dokument.

å ente ett dugg om allemansrätten, må de?

Du måste läsa om INSKRÄNKNINGAR av fri- och rättigheterna med.

EKMR tilläggsprotokoll, art 1 - Skydd för egendom
Andra stycket:
Ovanstående bestämmelser inskränker dock inte en stats rätt att genomföra sådan lagstiftning som staten finner nödvändig för att reglera nyttjandet av egendom i överensstämmelse med det allmännas intresse eller [...]

Lagstiftning som reglerar nyttjandet av egendom i överensstämmelse med det allmännas intresse finns i regeringsformen, där allemansrätten är ett undantag från (dvs en inskränkning av) egendomsskyddet.

Tillägg: Vill man dra det hela ännu längre så tillämpar Europadomstolen vad som kallas för "margin of appriciation" - hur stor margin of appriciation en fråga har skiftar, men margin of appriciation innebär att medlemsstaten har en självständig bedömningsrätt/en medlemsstats tolkningsutrymme. Det är grundat i synsättet att en nationell domstol anses bättre lämpad än en europeisk dito att göra bedömningsfrågor kopplade till nationell rätt.

Vill man debattera ännu mer, så i Fördraget om Europeiska unionen, artikel 4, punkt 2 stadgas att unionen ska respektera medlemsstaternas "nationella identitet". Allemansrätten är en svensk sedvanerätt som funnits sedan urminnes tider, något synnerligen utmärkande för Sverige och utan större problem placerat inom begreppet "nationell identitet".

Senast ändrad:

Vi har redan det via EKMR (europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna). I och med EU-inträdet inkorporerades det i svensk lag, de har även en status mellan grundlagsskydd och vanlig lag i och med att grundlag stadgar att lag inte får stiftas i strid med EKMR.

Rättigheter kopplade till EKMR ska bedömas av nationell domstol i enlighet med EKMR, och det finns även möjlighet att få saken prövad i Europadomstolen när de nationella möjligheterna är uttömda, dvs när det finns ett avgörande från högsta instans. Svenska domstolar är dessutom skyldiga att i vissa fall inhämta förhandsavgörande från Europadomstolen.
Europadomstolens praxis tas hänsyn till i svenska domstolar i aktuella fall med.

Det var just EKMR och inkorporeringen av den som innebar ett stärkt egendomsskydd jämfört med det vi hade i Sverige via regeringsformen. Så i samma veva som allemansrätten skrev in i grundlagen, som ett undantag från egendomsskyddet, så ändrades egendomsskyddet i grundlagen och förstärktes. Just för att hamna på ungefärligen samma nivå som det i EKMR. (Annars skulle det bli uppenbara besvärligheter).

Så vad är det för framtida problem du ser som inte sedan länge redan är löst, och för den delen i bruk?

problemet uppkommer i samband med kommersiellt bruk.

hur vill du exempelvis kunna stävja bärslaveriet. knappast via arbetsavtal, då många av dem som kommer kommer via EU;s regler om fri rörlighet och hävdar sedan den svenska allemansrätten och genom att sälja bär uppfyller de försörjningskravet.

samma sak längs östersjökusten, tusentals båtar kommer upp fullbunkrade och njuter av den svenska naturen, utan att vare sig enskilda eller stat tjänar på det

problemet uppkommer i samband med kommersiellt bruk.

hur vill du exempelvis kunna stävja bärslaveriet. knappast via arbetsavtal, då många av dem som kommer kommer via EU;s regler om fri rörlighet och hävdar sedan den svenska allemansrätten och genom att sälja bär uppfyller de försörjningskravet.

samma sak längs östersjökusten, tusentals båtar kommer upp fullbunkrade och njuter av den svenska naturen, utan att vare sig enskilda eller stat tjänar på det

Nä nä nä. Nu får du banne mig kamma dig och sluta försöka hitta på ett annat scenario varje gång du stöter på patrull!

Nu har du en halv tråd påstått och påstått, och var gång du blir överbevisad försökt med att slänga in en annan situation.

Du måste läsa om INSKRÄNKNINGAR av fri- och rättigheterna med.

EKMR tilläggsprotokoll, art 1 - Skydd för egendom
Andra stycket:
Ovanstående bestämmelser inskränker dock inte en stats rätt att genomföra sådan lagstiftning som staten finner nödvändig för att reglera nyttjandet av egendom i överensstämmelse med det allmännas intresse eller [...]

Lagstiftning som reglerar nyttjandet av egendom i överensstämmelse med det allmännas intresse finns i regeringsformen, där allemansrätten är ett undantag från (dvs en inskränkning av) egendomsskyddet.

Tillägg: Vill man dra det hela ännu längre så tillämpar Europadomstolen vad som kallas för "margin of appriciation" - hur stor margin of appriciation en fråga har skiftar, men margin of appriciation innebär att medlemsstaten har en självständig bedömningsrätt/en medlemsstats tolkningsutrymme. Det är grundat i synsättet att en nationell domstol anses bättre lämpad än en europeisk dito att göra bedömningsfrågor kopplade till nationell rätt.

Vill man debattera ännu mer, så i Fördraget om Europeiska unionen, artikel 4, punkt 2 stadgas att unionen ska respektera medlemsstaternas "nationella identitet". Allemansrätten är en svensk sedvanerätt som funnits sedan urminnes tider, något synnerligen utmärkande för Sverige och utan större problem placerat inom begreppet "nationell identitet".

självklart går en stats intresse före den enskildes, jag har aldrig hävdat något annat. men iom eumedlemskapet så får inte längre en stats intressen gå före på den enskildes bekostnad, vill staten ha tillträde så måste staten lösa ut eller ersätta för rimliga pengar, man kan inte längre konfiskera utan ersättning så som skedde med strandskyddslagen.

det var ju därför polen begärde och fick specificerade undantag vad det gällde de fördrivna tyskarnas egendom, men väl inne i systemet tolereras inga nya konfiskationer

att konfiskera enskild egendom och sedan hävda nationella identitet håller nog inte

Senast ändrad:

Jag kan inte så mycket om juridik och sånt där, men oftast är det ju någons mark som hästarna går på, och det kan väl inte tillhöra allemansrätten att man får gå över någon annans mark utan lov?

Nä nä nä. Nu får du banne mig kamma dig och sluta försöka hitta på ett annat scenario varje gång du stöter på patrull!

Nu har du en halv tråd påstått och påstått, och var gång du blir överbevisad försökt med att slänga in en annan situation.

då får du banne mig fråga om ngt annat, jag anser att det jag beskrev är ett problem och framförallt de fattiga från Sydeuropa kommer att vara ett stigande problem

Jag kan inte så mycket om juridik och sånt där, men oftast är det ju någons mark som hästarna går på, och det kan väl inte tillhöra allemansrätten att man får gå över någon annans mark utan lov?

inte samma regler i sverige som i finnland. ni har en sundare inställning till markägande hos oss;)

självklart går en stats intresse före den enskildes, jag har aldrig hävdat något annat. men iom eumedlemskapet så får inte längre en stats intressen gå före på den enskildes bekostnad, vill staten ha tillträde så måste staten lösa ut eller ersätta för rimliga pengar, man kan inte längre konfiskera utan ersättning så som skedde med strandskyddslagen.

det var ju därför polen begärde och fick specificerade undantag vad det gällde de fördrivna tyskarnas egendom, men väl inne i systemet tolereras inga nya konfiskationer

Exakt vad är det som är svårt att förstå?

Du hävdar att i framtiden kommer det bedömas på europeisk nivå. Jag konstaterar att så görs redan idag - utan problem med allemansrättens existens.

Du hävdar att EKMRs egendomsskydd inte nämner allemansrätt. Jag konstaterar att det spelar ingen roll, Sveriges allemansrätt är en tillåten inskränkning av EKMRs egendomsskydd.

Du yrar vidare om..ja vad? Expropriation av staten. Det har inte ett smack med en enskilds utnyttjande av allemansrätten!
Håll dig till de påståenden du börjar med och sluta att försöka hitta på nya och nya scenarion allt längre från det du ursprungligen påstod.

Sveriges allemansrätt - i den form den finns idag - innebär inga problem ställt mot EKMRs egendomsskydd. EKMR gäller som svensk lag sedan 1995 - så i snart 20 år har det fungerat alldeles utmärkt med det i kombination med allemansrätten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 322
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar