Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag kan inte så mycket om juridik och sånt där, men oftast är det ju någons mark som hästarna går på, och det kan väl inte tillhöra allemansrätten att man får gå över någon annans mark utan lov?

Det är precis det som är allemansrätten. Att man får gå över, uppehålla sig på (tälta en natt om man vill), plocka svamp/bär/blommor (ej fridlysta) på annans mark. Undantaget är tomtmark/hemfridszonen och t ex nysådda åkrar och annat som skadas om man går där. Man får heller inte störa eller förstöra. Men annars får man knalla runt på annans mark, utan tillstånd.

Teoretiskt får man ha picnic, grillkväll och tälta i en hästhage på någon annans mark, så länge det inte stör (och det är väl där det blir en fråga hur det bedöms praktiskt, men en stor hage så..)

problemet uppkommer i samband med kommersiellt bruk.

hur vill du exempelvis kunna stävja bärslaveriet. knappast via arbetsavtal, då många av dem som kommer kommer via EU;s regler om fri rörlighet och hävdar sedan den svenska allemansrätten och genom att sälja bär uppfyller de försörjningskravet.

samma sak längs östersjökusten, tusentals båtar kommer upp fullbunkrade och njuter av den svenska naturen, utan att vare sig enskilda eller stat tjänar på det

Det är ett uppenbart problem det där med busslaster med folk som ska plocka det ena eller det andra, just den verksamheten är direkt osympatisk i synnerhet som arbetarna ofta får betala för äran att jobba. Just denna verksamhet anser jag att man ska lagstifta emot om möjligt.

Det problem jag ser med båtar och turister är knappast att folk inte betalar för att campa utan att somliga skräpar ner och förstör, vilket inte är förenligt med svensk lag. Jag är itutad sedan barnsben att man inte skräpar ner, inte förstör och inte stör (både grannar och djurliv) tyvärr är det en del som inte riktigt inser att skräp inte försvinner av sig själv och inte vet alla att de bara får stanna en natt. Inkomster till landet får vi diverse inköp av varor och tjänster.

Så gniden är jag inte att jag anser att turister ska betala för det som är gratis för svenskar (och ska man springa omkring och kräva att folk visar passet och betalar, det blir dyrt att genomföra någon direkt betalning), landet tjänar ändå på turismen.

Exakt vad är det som är svårt att förstå?

Du hävdar att i framtiden kommer det bedömas på europeisk nivå. Jag konstaterar att så görs redan idag - utan problem med allemansrättens existens.

Du hävdar att EKMRs egendomsskydd inte nämner allemansrätt. Jag konstaterar att det spelar ingen roll, Sveriges allemansrätt är en tillåten inskränkning av EKMRs egendomsskydd.

Du yrar vidare om..ja vad? Expropriation av staten. Det har inte ett smack med en enskilds utnyttjande av allemansrätten!
Håll dig till de påståenden du börjar med och sluta att försöka hitta på nya och nya scenarion allt längre från det du ursprungligen påstod.

Sveriges allemansrätt - i den form den finns idag - innebär inga problem ställt mot EKMRs egendomsskydd. EKMR gäller som svensk lag sedan 1995 - så i snart 20 år har det fungerat alldeles utmärkt med det i kombination med allemansrätten.
Sverige har inte haft allemansrätten beskriven vad det innebär.
det betyder att en markägare riskerar stora kostnader för att överhuvudtaget kunna driva ett mål.

sedan rätta mig gärna om jag har fel, är inte målet med den europeiska gemenskapen, att på sikt ha samma skatter,regler o lagar? att företagande ska ske på lika villkor etc etc

Det är ett uppenbart problem det där med busslaster med folk som ska plocka det ena eller det andra, just den verksamheten är direkt osympatisk i synnerhet som arbetarna ofta får betala för äran att jobba. Just denna verksamhet anser jag att man ska lagstifta emot om möjligt.

Det problem jag ser med båtar och turister är knappast att folk inte betalar för att campa utan att somliga skräpar ner och förstör, vilket inte är förenligt med svensk lag. Jag är itutad sedan barnsben att man inte skräpar ner, inte förstör och inte stör (både grannar och djurliv) tyvärr är det en del som inte riktigt inser att skräp inte försvinner av sig själv och inte vet alla att de bara får stanna en natt. Inkomster till landet får vi diverse inköp av varor och tjänster.

Så gniden är jag inte att jag anser att turister ska betala för det som är gratis för svenskar (och ska man springa omkring och kräva att folk visar passet och betalar, det blir dyrt att genomföra någon direkt betalning), landet tjänar ändå på turismen.

och hur vill du lagstifta mot de grupper av romer som i egna bilar kommer upp hit, plockar och tvingas sälja bären för en spottstyver:sneaky:

Kroatien har en fungerande lösning.där köper du en plakett som ger dig rätt att segla i den kroatiska skärgården under den avtalade tiden. kännbara böter om du inte har plaketten. flera länder har samma sak vad det gäller deras vägnät så...o vi lär nog behöva pengar till vård o omsorg vad det lider

Senast ändrad:

Och ja, bommarna hjälper mot buskörning och det är bra.

Inte bara mot just buskörning utan mot att ge flera flyktvägar när polisen jagar buset.
De vägar jag vet som är avstängda med bommar är det bl.a. därför.
Det hjälper mot knarkaffärer, vapenaffärer, gömmande av stöldgods och dumpning av avfall.
Ja allt detta har förekommit i de skogarna.
Bommarna minskade problemen radikalt.

Det hände under en period att jag kunde vakna på natten av ljudet från automateld.
Då så provsköt buset vapnen i samband med affär.

och hur vill du lagstifta mot de grupper av romer som i egna bilar kommer upp hit, plockar och tvingas sälja bären för en spottstyver:sneaky:

Jag är emot hets mot folkgrupp och rasism. Vill du ha något svar på frågan så vänligen omformulera den utan rasistiska undertoner och undvik att ställa frågan såsom jag redan uttalat en åsikt om att jag vill skapa en dylik lag.

Sverige har inte haft allemansrätten beskriven vad det innebär.
det betyder att en markägare riskerar stora kostnader för att överhuvudtaget kunna driva ett mål.

sedan rätta mig gärna om jag har fel, är inte målet med den europeiska gemenskapen, att på sikt ha samma skatter,regler o lagar? att företagande ska ske på lika villkor etc etc

Nej, målet är inte en harmonisering som ger en likalydande lagstiftning i alla medlemsländer.

Målet ett inre område med frihet, säkerhet bla bla. Men det du tänker på är den fria rörligheten för människor, varor och kapital. Att företagande ska ske på lika villkor - nästan. Det som ska vara (och är enligt gällande lagstiftning) är bland annat etableringsfrihet. Är du unionsmedborgare (medborgare i medlemsstat) ska du ha rätt att etablera dig i valfri medlemsstat. Näringsfrihet, du ska ha rätt att bedriva näring i valfri medlemsstat. Det ska heller inte vara tullar eller handelshinder eller kvantitativa restriktioner på varor som gör att den fria konkurrensen på den inre marknaden rubbas.

Sen finns det givetvis möjlighet till undantag. Samernas ensamrätt till rennäringen är ett undantag från näringsfriheten t ex.

Men, den springande punkten är att om du är italienare t ex och vill etablera dig i Sverige och bedriva näringsverksamhet här - så ska du kunna göra det på samma villkor som svenska medborgare. Du ska alltså inte missgynnas gentemot svenska medborgare. Däremot behöver reglerna i Sverige för att få bedriva viss näringsverksamhet inte vara likadana som reglerna för att bedriva samma sorts näringsverksamhet i Italien.

Till viss del försöker man harmonisera lagstiftning, men målet är absolut inte en full harmonisering (det är inte ens tillåtet som det ser ut idag).

Det kommer upp båtar skåpbilar med stora kylboxar också.
Och så fiskar de dem fulla och åker tillbaka för att sälja.
Det är faktiskt osmakligt.

Inte bara mot just buskörning utan mot att ge flera flyktvägar när polisen jagar buset.
De vägar jag vet som är avstängda med bommar är det bl.a. därför.
Det hjälper mot knarkaffärer, vapenaffärer, gömmande av stöldgods och dumpning av avfall.
Ja allt detta har förekommit i de skogarna.
Bommarna minskade problemen radikalt.

Det hände under en period att jag kunde vakna på natten av ljudet från automateld.
Då så provsköt buset vapnen i samband med affär.

Du har aldrig funderat på att flytta? :devil:

Med tanke på sånt där, folk som dräller i hagarna osv..

/Alex - extra nöjd med lugnet och harmonin härute i skogen =)

Man kan ju kräva att man skall vara mantalsskriven i Sverige för att få utnyttja vissa förmåner kan jag ju tycka.

Du har aldrig funderat på att flytta?

Jag har flyttat.
För nästan 2 år sedan.
Har du missat det?
Nu så bor jag lugnt på en mycket större gård med camping och egen badplats.
Tämligen nära en annan internationell flygplats strax söder om Stockholm.
Här finns i princip bara Grevar, Baroner och multimiljonärer.
Litet TV-kändisar och så vi.

Dock behåller jag den gamla gården och hyr ut den.
Att äga mark längs E4an mellan Stockholm och Uppsala känns som en bra investering.

Vilka förmåner tänker du på - att utnyttja allemansrätten?

Plocka bär och svamp samt att fiska fritt.
Det blir som att åka och ta något som tillhör invånarna i Landet.
Men kanske kan man nöja sig med att förbjuda att det förs ut ur landet?

Ja det är osmakligt, hoppas man kommer fram till en lagstiftning som kan förhindra mer oetiskt utnyttjande.

Jag är emot hets mot folkgrupp och rasism. Vill du ha något svar på frågan så vänligen omformulera den utan rasistiska undertoner och undvik att ställa frågan såsom jag redan uttalat en åsikt om att jag vill skapa en dylik lag.

vad har hets mot folkgrupp och rasism med att göra, det faktum att flertalet av de utarmade människorna som kommer till Sverige inom eu: regler om fri rörlighet att göra? Vi kan inte lagstifta mot att de kommer upp, de gör det ju enligt EU;regler.
Vi måste alltså lagstifta om rättigheten att plocka o sälja/köpa bär!

Jag frågar bara hur du ska förhindra att dessa människor blir utnyttjade.
Är den frågan i dina ögon rasistisk, ja då är ju frågan om din objektivitet verkligen berättigad!

Senast ändrad:

Ja det är det jag undrar över, vad rasism från din sida har i den här tråden att göra.

Plocka bär och svamp samt att fiska fritt.
Det blir som att åka och ta något som tillhör invånarna i Landet.
Men kanske kan man nöja sig med att förbjuda att det förs ut ur landet?

Jag har rent i sak inga som helst problem med just det - alltså att någon åker hit och plockar bär och fiskar (handfiska) fritt - och sen åker hem med svamp och fisk. Det är i sak inte (för mig) konstigare än om jag åker till Turkiet och tar med mig snäckor och kottar och annat "fint" jag hittat på stranden.

Detta i sak oavsett om jag hemma i Sverige säljer mina turkiska kottar för pengar, eller om turisten i Sverige säljer prima handfiskad svensk lax i sitt hemland.

Däremot blir det ett problem med t ex bärplockare som luras hit med löften om en inkomst, och som sedan får bo uruselt och betala dyrt för det, och därför knappt gör vinst. Medan den som "anställde" dem tjänar storkovan. Dock så försvinner dessa pengar inte ur landet utan att skattas för osv i normalfallet. Utan där är problemet att billig arbetskraft (från annat land) utnyttjas. Där har jag enbart problem med själva utnyttjandedelen. Den har dock ingenting med själva allemansrätten att göra.

När det gäller personer från annat EU-land som åker hit och plockar en massa bär och svamp och sen åker tillbaka till sitt hemland och säljer bären och svampen där - och det görs i meningen att tjäna pengar enkom (dvs det är inte turister i egentlig mening). Så helt ärligt ser jag inget problem med det. Om man vill slita i X timmar för att få Y liter lingon som man tjänar en spottstyver på - be my guest. INGENTING hindrar en svensk medborgare att göra detsamma. Att det i princip inte sker handlar om att det är för hårt jobb för en alltför liten inkomst. Om då någon annan som har ett betydligt sämre utgångsläge kan få mat på bordet av det - inga problem. Bären räcker till både de, de regelrätta turisterna och de svenska medborgarna.

Så - det enda jag har något emot är när (svenska oftast) företag anställer utländska bärplockare, betalar dem slavlöner och låter dem jobba på ackord och både utnyttjar och lurar dem.

Ja det är det jag undrar över, vad rasism från din sida har i den här tråden att göra.
Fråga dig själv du tog ju upp ordet först eller hur.
Men svara istället hur du anser att vi ska stävja den människoföraktande hanteringen.

Mitt förslag är att förbjuda kommersiellt utnyttjande i allemansrätten namn. Då får man inte längre plocka bär.
Kan ju exempelvis skriva att man måste vara mantalskriven i den kommun eller det län där man plockar.

Då kan ju även våra nya svenskar komma i åtnjutande av bärmarkerna
:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 322
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar