Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

för min egen del så rör det sig om rätt stora summor, exempelvis vid en avverkning så varenda gran utefter en hårt frekventerad ridstig rötskade. den stigen existerar nu inte längre, den och flera andra har gjorts oframkomliga för att slippa rotrötan..
skadorna uppkom från sextiotalet och framåt

Och där har vi exempel på att varken villkoren för slitage eller skada kan anses vara uppfyllda. Ej tillåtet redan i dagens regelläge.

Det har ingenting att göra med om hästarnas hovar tillhörde en företagare eller privatperson. Det är inte tillåtet i vilket fall.

Du har då noll koll på vad du själv skriver. Jag ogillar den rasistiska formuleringen nedan. Den du skrev, inte jag.

Och vad är rassistiskt i detta konstaterande "och hur vill du lagstifta mot de grupper av romer som i egna bilar kommer upp hit, plockar och tvingas sälja bären för en spottstyver"

Mot Romerna varken kan eller vill Svenska staten lagstifta som jag påpekat och ställt mig bakom.
Det är själva företeelsen som måste hanteras, så vad har du för förslag?

Och där har vi exempel på att varken villkoren för slitage eller skada kan anses vara uppfyllda. Ej tillåtet redan i dagens regelläge.

Det har ingenting att göra med om hästarnas hovar tillhörde en företagare eller privatperson. Det är inte tillåtet i vilket fall.

Problemet hur du får ersättning 10, till 20 år efter skadan uppkommit.
Därför såg jag att det var bättre att stämma i bäcken och stoppa trafiken;)

Problemet hur du får ersättning 10, till 20 år efter skadan uppkommit.
Därför såg jag att det var bättre att stämma i bäcken och stoppa trafiken;)

Det har utredarna som kollade på allemansrätten utmärkta förslag för. Givetvis skulle det krävas viss dokumentation.

Jag ser inga problem med att markägare "stoppar trafiken" där det uppenbart finns eller skulle bli påverkan om hästar tar sig fram. Är man riktigt smart som markägare så ordnar man en alternativ väg som är bättre och informerar om den. Så gör många smarta markägare som vill minimera problemen med slitage.

Och vad är rassistiskt i detta konstaterande "och hur vill du lagstifta mot de grupper av romer som i egna bilar kommer upp hit, plockar och tvingas sälja bären för en spottstyver"

Mot Romerna varken kan eller vill Svenska staten lagstifta som jag påpekat och ställt mig bakom.
Det är själva företeelsen som måste hanteras, så vad har du för förslag?
Som jag skrivit så uppfattade jag det som rasistisk och det gör jag fortfarande eftersom du pekade ut en folkgrupp, det var din idé med lagstiftning mot Romer inte min. Varför frågar du om något du tar avstånd från det? Det kom liksom från tomma inget vi diskuterat förut.

Jag har redan svarat angående lagstiftning, vill du att jag ska svara 10 gånger till innan det går in?

Senast ändrad:

För det första så finns inga parkeringsplatser för det andra så måste ni gå en bra bit för att nå bärmarken, så det är er väl unt.:D

Lagmässig bedömning var det, du föreslog en lag som förbjöd kommersiell t ex bärplockning utan markägarens tillstånd.

Hur ska man lagmässigt bedöma vad som är kommersiellt?

Lagmässig bedömning var det, du föreslog en lag som förbjöd kommersiell t ex bärplockning utan markägarens tillstånd.

Hur ska man lagmässigt bedöma vad som är kommersiellt?
kommersiellt är ju om det görs i vinstsyfte.

bärplockning till fots är väl inte så stort problem eftersom om man tvingas bära bären långa sträckor så är den marken ointressant.
däremot så faller det ju under kommersiell användning om en ägare av en ladugård och 10 ha mark hyr ut stallplatser, för hans 10 ha räcker inte långt utan ha snikar in sig på grannmarkerna. vilket i mina ögon skulle kräva avtal o tillstånd av grannarna.

Som jag skrivit så uppfattade jag det som rasistisk och det gör jag fortfarande eftersom du pekade ut en folkgrupp, det var din idé med lagstiftning mot Romer inte min. Varför frågar du om något du tar avstånd från det? Det kom liksom från tomma inget vi diskuterat förut.

Jag har redan svarat angående lagstiftning, vill du att jag ska svara 10 gånger till innan det går in?
vad har du svarat? att mitt inlägg var rasistiskt i dina ögon, men förslaget då, hur ska man hantera problemet. oavsett om det är romer, rumäner eller bulgarer, det handlar om européer.

kommersiellt är ju om det görs i vinstsyfte.

bärplockning till fots är väl inte så stort problem eftersom om man tvingas bära bären långa sträckor så är den marken ointressant.
däremot så faller det ju under kommersiell användning om en ägare av en ladugård och 10 ha mark hyr ut stallplatser, för hans 10 ha räcker inte långt utan ha snikar in sig på grannmarkerna. vilket i mina ögon skulle kräva avtal o tillstånd av grannarna.

Du kan ju för i jösse namn inte bara utgå från DIN EGEN skog/mark. Varför skulle man per definition behöva bära bär långa sträckor??

Men med den definitionen du gav, är det fortfarande okej att 30 personer plockar bär från morgon till kväll - medan jag inte får dryga ut studentkassan genom att plocka bär och sälja på torget.. Tror man behöver en betydligt bättre definition än så..

Det har utredarna som kollade på allemansrätten utmärkta förslag för. Givetvis skulle det krävas viss dokumentation.

Jag ser inga problem med att markägare "stoppar trafiken" där det uppenbart finns eller skulle bli påverkan om hästar tar sig fram. Är man riktigt smart som markägare så ordnar man en alternativ väg som är bättre och informerar om den. Så gör många smarta markägare som vill minimera problemen med slitage.

vem bekostar den alternativa vägen orsaken till skaderisken eller markägaren?

Du kan ju för i jösse namn inte bara utgå från DIN EGEN skog/mark. Varför skulle man per definition behöva bära bär långa sträckor??

Men med den definitionen du gav, är det fortfarande okej att 30 personer plockar bär från morgon till kväll - medan jag inte får dryga ut studentkassan genom att plocka bär och sälja på torget.. Tror man behöver en betydligt bättre definition än så..

därför att från riksvägen upp till barmarken är det över 1 km.
och att bara bära bären tar ju både tid o kraft;)

Kl

Jag skulle ändå vilja ha en lag som förbjuder obehöriga från att beträda inhägnader där det vistas djur om de inte är allt för stora. Har man en hage på 100 hektar förstår jag absolut att det kanske är lite bökigt att behöva gå runt men om vi pratar om hagar på Max 10 hektar är det ju inga problem. Grejen är att jag vill inte att vare sig hästar lr ovana ska behöva bli skadade. Sen finns det ju elaka människor som gör dumma saker och då är det lättare att stoppa.

Jag har redan varit med om hundägare som låtit sin hund söka i hagen. Sagt till men hon var väldigt ignorant. Privat mark är lixom inget som folk bryr sig om när alla tar allemansrätten för given. I skogen har jag inga problem att folk och hundar vistas i bara de inte förstör.

En grej som jag undrat över är varför gamla vägar alltid ska gå genom gårdarna. Jag vill inte ha massa trafik och folk som går promenad med sina hundar precis utanför stallet. Det ska vara en lugn innegård och sen känns det Inge roligt om nån går förbi och märker att ingen är på plats då vet man ju inte vad de tar för friheter.

Och hur ska det gå till rent praktiskt? Kan du när du står i kanten på en hage bedöma hur stor den är? När jag var med i scouterna så passerade vi genom hagar då och då, oftast utan djur, men det fanns inte en chans att veta hur stor hagen var eller ens om sen var tom eller inte i synnerhet när det är mörkt.

10 hektar som man behöver gå runt kan vara ordentligt långt om hagen är långsmal och man behöver passera ofta exempelvis när man ska promenera till affären eller närmsta granne. Jag förstår hur du menar, men det är ogenomförbart i praktiken.

vem bekostar den alternativa vägen orsaken till skaderisken eller markägaren?

Förebyggande utan att veta vem som kommer att passera - markägaren. Ofta handlar det inte om att bekosta. Utan om att anvisa bästa alternativ.
Vid uppkommen skada, skadegöraren.

Nu utgår du från DIN mark igen. En lag gäller ALLAS mark och inte bara din...
stora delar av Sveriges landsbygd kan endast nås via enskilda vägar.
Och stora delar av de enskilda vägarna uppbär inte statsbidrag varför deras ägare utan problem och med juridiken i ryggen kan stänga av dem för allmän trafik...så?

Förebyggande utan att veta vem som kommer att passera - markägaren. Ofta handlar det inte om att bekosta. Utan om att anvisa bästa alternativ.
Vid uppkommen skada, skadegöraren.
Så du menar att jag som enskild ska bekosta en ridväg åt andra utan att de som ska använda den ens är med och delar på kostnaden? Sorry då är det ju ett billigare o enklare alternativ att stoppa skadeorsaken;)

Och hur ska det gå till rent praktiskt? Kan du när du står i kanten på en hage bedöma hur stor den är? När jag var med i scouterna så passerade vi genom hagar då och då, oftast utan djur, men det fanns inte en chans att veta hur stor hagen var eller ens om sen var tom eller inte i synnerhet när det är mörkt.

10 hektar som man behöver gå runt kan vara ordentligt långt om hagen är långsmal och man behöver passera ofta exempelvis när man ska promenera till affären eller närmsta granne. Jag förstår hur du menar, men det är ogenomförbart i praktiken.
Nej det är det inte,
images

:D;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar