Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

stora delar av Sveriges landsbygd kan endast nås via enskilda vägar.
Och stora delar av de enskilda vägarna uppbär inte statsbidrag varför deras ägare utan problem och med juridiken i ryggen kan stänga av dem för allmän trafik...så?

Och de andra - de behöver inget lagskydd? Utan det räcker om du får det, sen är du nöjd?

Jag börjar förstå tankesättet.

Och de andra - de behöver inget lagskydd? Utan det räcker om du får det, sen är du nöjd?

Jag börjar förstå tankesättet.
NATURLIGTVIS SKA LAGEN GÄLLA ALLA, VAR FÅR DU NGT ANNAT IFRÅN.
Vad jag påpekar är att allemansrätt ska fortsätta gälla, folk ska naturligtvis kunna gå i skog för att plocka bär. Men kommersiell bärplockning blir ointressant om man av logistiska skäl måste bära bären kilometervis till tillgänglig bilväg.

NATURLIGTVIS SKA LAGEN GÄLLA ALLA, VAR FÅR DU NGT ANNAT IFRÅN.
Vad jag påpekar är att allemansrätt ska fortsätta gälla, folk ska naturligtvis kunna gå i skog för att plocka bär. Men kommersiell bärplockning blir ointressant om man av logistiska skäl måste bära bären kilometervis till tillgänglig bilväg.

Du utgår bara från dig själv!

HÄR t ex kan du plocka bär och svamp osv i massor - på privatägd mark längs allmän väg.

Så hur ska DE skyddas av den lag du förespråkar - om du inte ens kan definiera kommersiell på annat vis än ditt föreslagna, som fortfarande ger möjligheten att 30 pers plockar bär från morgon till kväll utan att det är lagstridigt.

På det svarade du att de ändå inte kommer vilja det då det är så långt att gå till vägen. Och om det INTE är långt att gå till vägen då?

därför att från riksvägen upp till barmarken är det över 1 km.
och att bara bära bären tar ju både tid o kraft;)

Det finns inte en bärplockare som tycker att det är långt.
1 km är ingenting i sammanhanget så inte hjälper det dig.

så fick jag svaret att en allemansrätt gäller inte ifall du bara klampar in i en hage med betesdjur utan vidare orsak. Orsaken ska gälla tex en passage genom en hage från en punkt till en annan där enda vettiga vägen är genom/i hagen (samt även på egen risk), hagen ska på något vis hindra något så att man måste gå genom hagen/verkligen måste vara i hagen.

Skitsnack eftersom det är fullt lagligt att gå in i en betesmark där det går djur för att tex plocka vilda bär för eget bruk. Så man behöver inte alls ha en anledning att "passera".

Men självklart så sker tillträde i en beteshage alltid på egen risk.

Skitsnack eftersom det är fullt lagligt att gå in i en betesmark där det går djur för att tex plocka vilda bär för eget bruk. Så man behöver inte alls ha en anledning att "passera".

Men självklart så sker tillträde i en beteshage alltid på egen risk.

:bow::bow::bow:
Slånbären till min likör växer i en hage som är långt ifrån 10 hektar.

För många år sedan när jag var liten så fanns en herrgård som låg längs en stor å. Fanns superfin gräsväg längs ån, som sköttes och klipptes och så av herrgården. Granne med herrgården låg en hästgård. Som hade tillstånd att rida på vägen (den ingick inte i allemansrätten), under förutsättning då att det inte blev märken av hovarna. Fungerade jättebra i många år - tills vägen av andra ryttare än från det stallet fullkomligt reds sönder till en lervälling. Det blev ridförbud rakt av på vägen, då det var enda sättet att komma åt problemet - eftersom det inte gick att peka ut den/de som red sönder vägen. Tyvärr =/

Ofta är det ju så att en liten klick ryttare förstör så mycket att markägare blir ARGA på alla ryttare.

Tex vid ett av de större godsen i Skåne fanns ett stort vilthägn för hjortar för en massa år sedan ( ja vem vet hägnet finns kanske kvar ännu), ryttare var tillåtna att passera under förutsättning att man stängde grindarna efter sig. Efter ett tag var det nån som inte stängde en grind. ( Ja det behöver ju inte vara ryttare som inte gjorde det det kan ju lika gärna varit en fotgängare). Resultatet blev att det kom upp hänglås på grindarna och passage i fortsättningen endast kunde ske till fots via stättor.

Sånt är trist.

Och rätt nära där jag bor var det en ridskola om ordnade mycket turridningar- varpå skogen på många ställen var helt sönderriden på stigar och småvägar. Delvis samma markägare som den i exemplet ovan. Ridskoleägaren hävdade gentemot sina kunder att de hade skriftligt tillstånd till turridningen, men se det hade de inte. ( Och det vet jag till 100% pga av att jag pratade vid något tillfälle med skogvaktaren när jag själv red i samma skogar). Innan ridskolan kom dit så syntes INGA spår av ridning i skogen trots att det fanns privatryttare i omgivningarna. Men numera tror jag inte ridskolan är så aktiv längre, i varje fall går där inte så mycket hästar i hagarna och det annonseras inte mycket om olika aktiviteter.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:
Slånbären till min likör växer i en hage som är långt ifrån 10 hektar.

Min ponny rånade vid nåt tillfälle ett par tanter på björnbär, han väntade till spannen var full och gick helt enkelt dit och tvingade tanterna släppa spannen genom att går runt dem och se sur ut. Tanterna var väldigt arga och ringde till bonden som hade betet för att klaga...

Ponnyn var väldigt snäll men SUGEN på bär och tanterna inte så hästvana.

Och det var för stickrigt tyckte ponnyn att själv plocka bären från buskarna...:D

Det finns inte en bärplockare som tycker att det är långt.
1 km är ingenting i sammanhanget så inte hjälper det dig.

för en som plockar för eget bruk,nej. men plockar du för avsalu så är det större mängder bär som måste bäras längre sträckor vilket minskar lönsamheten ytterligare, det trodde jag du insåg;)

Ja, det beror på vad hagen hindrar.

I det stora hela verkar det vara en bedömningsfråga, men jag som hästägare motsätter mig att allemansrätten kan gälla i alla hagar.

Våra hagar kan knappast räknas dit med allemansrätten i alla fall, då det finns gott om utrymme att passera runt i stället till sådana områden och går man in i hagarna kan det bara finnas en anledning - att komma djuren närmre vilket man inte får.

Rekreation för att ha terapi på våra djur får man gärna ha utanför stängslet/se men inte röra, inte i hagen eller mata då blir jag skogstokig.

Så länge du inte har rasthagar typ 50x50 meter på flera hästar eller så är det fullt tillåtet att utnyttja allemansrätten, och jag tvivlar på att du kan få det till att djuren blir störda av lite klappande eller att man går nära heller. Det spelar mindre roll om man kan passera runt om eller inte. För mig personligen får folk klappa min häst bäst de vill så länge hon själv är med på noterna och inte går sin väg, jag ser det inte som ett dugg störande, men godis och mat är störande. Nu är det sällsynt att någon passerar genom våra hagar, det är inget ställe man väljer att promenera och gena genom dem lönar sig inte så värst.

Du utgår bara från dig själv!

HÄR t ex kan du plocka bär och svamp osv i massor - på privatägd mark längs allmän väg.

Så hur ska DE skyddas av den lag du förespråkar - om du inte ens kan definiera kommersiell på annat vis än ditt föreslagna, som fortfarande ger möjligheten att 30 pers plockar bär från morgon till kväll utan att det är lagstridigt.

På det svarade du att de ändå inte kommer vilja det då det är så långt att gå till vägen. Och om det INTE är långt att gå till vägen då?

30000 får plocka från morgon till kväll, de får gärna komma från sydöstra europa.
bara de kan uppvisa var de bor, var de lagligt skiter o gör av med sina sopor:)

30000 får plocka från morgon till kväll, de får gärna komma från sydöstra europa.
bara de kan uppvisa var de bor, var de lagligt skiter o gör av med sina sopor:)

Det är lagligt att skita i din skog, till exempel bakom närmas buske, så på den punkten blir det inga problem, men bosätter de sig behöver de givetvis en godkänd toalettlösning men då talar vi inte om allemansrätten längre.

Menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog?

Senast ändrad:

Tex på mitt utedass på landet. Blev att jag låste det när jag åkte ifrån för inte kul att tömma andras skit. Men just bärplockning har ju större problem med att många utnyttjas som kommer från andra länder. Fick choklad från en som stod och plocka bär just utanför tomtgränsen men det kändes trist då vår samhällsförening sköter just den marken och det borde vara de närmaste boenden som plockar där men jag orkar inte riktigt bry mig om bärplockare men det som störde mig mest var den skumma gubben som satt i lilla lastbilen och glodde på när kvinnorna plockar för fullt. Vem var han lixom? Dåliga vibbar.

Det är lagligt att skita i din skog, till exempel bakom närmas buske, så på den punkten blir det inga problem, men bosätter de sig behöver de givetvis en godkänd toalettlösning men då talar vi inte om allemansrätten längre.

Menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog?

Om ett par människor skiter ett par gånger, ja. men om tio då ingår det inte i allemansrätten
images

url

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...6CxY9VFotC0tRQlJFmYSDomw&ust=1370436796041670

skulle de se ut så här när jag kommer upp i skogen så lär de inte göra om det...

och jag skulle inte ringa polisen och vänta i fem veckor för att sedan tvingas städa upp. samma kväll skulle jag agera.

Senast ändrad:

Har flera beten som löper olika långt utmed allmän väg, både grusväg och asfalterad väg.

Har flera beten som löper olika långt utmed allmän väg, både grusväg och asfalterad väg.

Jaha.
Ja då så skall du ju ha varningsskyltar för elektriskt staket om ditt staket är elektriskt.
Annars så kan du råka illa ut på olika vis.
Men det är ju upp till dig.

Inte mina pengar och inte mitt problem utan ditt.

det räcker om betet gränsar tii en frekventerad stig. men skyltarna behöver bara sitta inom siktavstånd från varandra dvs 100 meter om skylten är lite sörre;)

Vad har ett mer permanent läger med att plocka bär enligt allemansrätten att göra?

Varför skulle 10 bärplockare skita på till den grad på samma ställe? På en dags bärplockande täcker man stora arealer på 10 personer så de lär skita enligt allemansrätten helt utan problem.

Och hur var det, menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog??

PS
Det är inte tillåtet att slänga skräp i skogen enligt allemansrätten, det ingår inte.

Vad har ett mer permanent läger med att plocka bär enligt allemansrätten att göra?

Varför skulle 10 bärplockare skita på till den grad på samma ställe? På en dags bärplockande täcker man stora arealer på 10 personer så de lär skita enligt allemansrätten helt utan problem.

Och hur var det, menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog??

PS
Det är inte tillåtet att slänga skräp i skogen enligt allemansrätten, det ingår inte.

så bra då, men dagens regelverk så blir det ingen avhysning via myndigheterna inom 3 veckor och gissa vem som åker på att städa..men med en "redneck"avhysning så sker den inom 5 timmar och gissa vem som städar :sneaky:

Hur hanteringen av brott sker hos myndigheter har inget med allemansrätten och lagen att göra. Samma problem finns över allt i vårt samhälle, att folk kommer undan med brott eller det tar tid att få respons. Det är inte så att någon annan som utsätts för brott och skadegörelse som får mer eller bättre hjälp när det gäller brott av samma allvarlighetsgrad.

Du är så egocentrerad så du verkar inte kunna se större sammanhang. Oavsett var och när folk begår brott så finns det ett brottsoffer som får stå för konsekvenserna. Det är inte rimligt att prioritera nedskräpning i din skog före mord, missahandel, våldtäkter etc, nedskräpning, klotter snatteri och andra liknade mindre brott har låg prioritet för det mesta.

Och så undrar jag fortfarande: "Och hur var det, menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog??"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar