Sv: Hästhagar och allemansrätt.
Vilken sjuk inställning att jämföra fullt dugligt livsmedel med vrakgods på en badstrand...
Jag har rent i sak inga som helst problem med just det - alltså att någon åker hit och plockar bär och fiskar (handfiska) fritt - och sen åker hem med svamp och fisk. Det är i sak inte (för mig) konstigare än om jag åker till Turkiet och tar med mig snäckor och kottar och annat "fint" jag hittat på stranden.
Detta i sak oavsett om jag hemma i Sverige säljer mina turkiska kottar för pengar, eller om turisten i Sverige säljer prima handfiskad svensk lax i sitt hemland.
Däremot blir det ett problem med t ex bärplockare som luras hit med löften om en inkomst, och som sedan får bo uruselt och betala dyrt för det, och därför knappt gör vinst. Medan den som "anställde" dem tjänar storkovan. Dock så försvinner dessa pengar inte ur landet utan att skattas för osv i normalfallet. Utan där är problemet att billig arbetskraft (från annat land) utnyttjas. Där har jag enbart problem med själva utnyttjandedelen. Den har dock ingenting med själva allemansrätten att göra.
När det gäller personer från annat EU-land som åker hit och plockar en massa bär och svamp och sen åker tillbaka till sitt hemland och säljer bären och svampen där - och det görs i meningen att tjäna pengar enkom (dvs det är inte turister i egentlig mening). Så helt ärligt ser jag inget problem med det. Om man vill slita i X timmar för att få Y liter lingon som man tjänar en spottstyver på - be my guest. INGENTING hindrar en svensk medborgare att göra detsamma. Att det i princip inte sker handlar om att det är för hårt jobb för en alltför liten inkomst. Om då någon annan som har ett betydligt sämre utgångsläge kan få mat på bordet av det - inga problem. Bären räcker till både de, de regelrätta turisterna och de svenska medborgarna.
Så - det enda jag har något emot är när (svenska oftast) företag anställer utländska bärplockare, betalar dem slavlöner och låter dem jobba på ackord och både utnyttjar och lurar dem.
Vilken sjuk inställning att jämföra fullt dugligt livsmedel med vrakgods på en badstrand...