Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Jag har rent i sak inga som helst problem med just det - alltså att någon åker hit och plockar bär och fiskar (handfiska) fritt - och sen åker hem med svamp och fisk. Det är i sak inte (för mig) konstigare än om jag åker till Turkiet och tar med mig snäckor och kottar och annat "fint" jag hittat på stranden.

Detta i sak oavsett om jag hemma i Sverige säljer mina turkiska kottar för pengar, eller om turisten i Sverige säljer prima handfiskad svensk lax i sitt hemland.

Däremot blir det ett problem med t ex bärplockare som luras hit med löften om en inkomst, och som sedan får bo uruselt och betala dyrt för det, och därför knappt gör vinst. Medan den som "anställde" dem tjänar storkovan. Dock så försvinner dessa pengar inte ur landet utan att skattas för osv i normalfallet. Utan där är problemet att billig arbetskraft (från annat land) utnyttjas. Där har jag enbart problem med själva utnyttjandedelen. Den har dock ingenting med själva allemansrätten att göra.

När det gäller personer från annat EU-land som åker hit och plockar en massa bär och svamp och sen åker tillbaka till sitt hemland och säljer bären och svampen där - och det görs i meningen att tjäna pengar enkom (dvs det är inte turister i egentlig mening). Så helt ärligt ser jag inget problem med det. Om man vill slita i X timmar för att få Y liter lingon som man tjänar en spottstyver på - be my guest. INGENTING hindrar en svensk medborgare att göra detsamma. Att det i princip inte sker handlar om att det är för hårt jobb för en alltför liten inkomst. Om då någon annan som har ett betydligt sämre utgångsläge kan få mat på bordet av det - inga problem. Bären räcker till både de, de regelrätta turisterna och de svenska medborgarna.

Så - det enda jag har något emot är när (svenska oftast) företag anställer utländska bärplockare, betalar dem slavlöner och låter dem jobba på ackord och både utnyttjar och lurar dem.

Vilken sjuk inställning att jämföra fullt dugligt livsmedel med vrakgods på en badstrand...:crazy:

Vilken sjuk inställning att jämföra fullt dugligt livsmedel med vrakgods på en badstrand...:crazy:

Ett livsmedel som räcker och blir över, som står och ruttnar bort i svenska skogar vartenda år.

Det är inte direkt så att vi har brist på bär och svamp.

Och tusen gånger hellre att ett dugligt livsmedel hamnar i magen på någon med annan nationalitet än mig än att det förfars i skogen för ingen plockar det!

Ett livsmedel som räcker och blir över, som står och ruttnar bort i svenska skogar vartenda år.

Det är inte direkt så att vi har brist på bär och svamp.

Och tusen gånger hellre att ett dugligt livsmedel hamnar i magen på någon med annan nationalitet än mig än att det förfars i skogen för ingen plockar det!

Det var jämförelsen jag vände mig mot. Friluftsliv har inget värde för det är gratis och kan jämföras med plocka vrakgods o skräp på en badplats i Turkiet..jojo..

Men så har det ju varit de senaste decennierna i Sverige. Landsbygden har fått stå tillbaka för stadens behov.

Men nu växer en allt större medvetenhet om värdet i de produkter vi producerar på landsbygden, o skog, mark o vatten där man kan idka friluftsliv ägs till nästan 50% av mindre ägare. Vat stat o kommun gör på sina markerär egalt, där kan man ha fritt utnyttjande av skog o mark.
Det lilla problemet är dock att statens marker ligger i norr, långt från befolkningscentra. Så vi här nere kan nog snart börja ta betalt för vad utnyttjandet är värt. Parkering, turridngsleder, är bara exempel på självfinansierande verksamheter i framtiden.
Jag står gärna med kepsen i hand och öppnar grinden för betalande ryttare:)

och hur vill du lagstifta mot de grupper av romer som i egna bilar kommer upp hit, plockar och tvingas sälja bären för en spottstyver

Jag uppfattar ditt uttryck här som rasistiskt, dessutom så ställer du frågan hur jag vill lagstifta mot det och inte om som är rimligt då jag inte vill lagstifta alls mot en viss folkgrupps aktiviteter.

Vill du ha ett svar av mig på frågeställningen så omforma det dels till en fråga som inte förutsätter att jag har en viss åsikt jag aldrig uttalat och dels skippa rasismen/främlingsfientligheten.

Det var jämförelsen jag vände mig mot. Friluftsliv har inget värde för det är gratis och kan jämföras med plocka vrakgods o skräp på en badplats i Turkiet..jojo..

Men så har det ju varit de senaste decennierna i Sverige. Landsbygden har fått stå tillbaka för stadens behov.

Men nu växer en allt större medvetenhet om värdet i de produkter vi producerar på landsbygden, o skog, mark o vatten där man kan idka friluftsliv ägs till nästan 50% av mindre ägare. Vat stat o kommun gör på sina markerär egalt, där kan man ha fritt utnyttjande av skog o mark.
Det lilla problemet är dock att statens marker ligger i norr, långt från befolkningscentra. Så vi här nere kan nog snart börja ta betalt för vad utnyttjandet är värt. Parkering, turridngsleder, är bara exempel på självfinansierande verksamheter i framtiden.
Jag står gärna med kepsen i hand och öppnar grinden för betalande ryttare:)

Vad enkelt det måste vara att plocka ur saker ur ett större sammanhang lite som det passar..

Jag uppfattar ditt uttryck här som rasistiskt, dessutom så ställer du frågan hur jag vill lagstifta mot det och inte om som är rimligt då jag inte vill lagstifta alls mot en viss folkgrupps aktiviteter.

Vill du ha ett svar av mig på frågeställningen så omforma det dels till en fråga som inte förutsätter att jag har en viss åsikt jag aldrig uttalat och dels skippa rasismen/främlingsfientligheten.

Vad är det som är rassistiskt? att jag säger vilka detär som tvingas komma hit,
Naturligtvis kan vi inte skriva en lag specifikt gällande romer, det är mot både svensk o EU;lagstiftning (som tur är)

Men kan du istället beskriva hur du tänker dig att förhindra att utsatta grupper förnedras på detta sätt?
Du kan inte förbjuda dem att komma.(EU:lagstiftning)
Du kan inte förbjuda dem att sälja bären, om du inte ändrar lagen bla genom att förbjuda kommersiellt missbruk av allemansrätten.
Men skulle vara skoj att se hur du tänker dig en lösning.

Vad enkelt det måste vara att plocka ur saker ur ett större sammanhang lite som det passar..

Jag ser det i ett större samanhang, jag ser möjligheter till sysselsättning o inkomst för dem som bor på landsbygden.
Möjlighet till finansiering medelst lån på fastigheter som säkerhet etc etc.

Varför frågar du mig då om en lag mot romerna och en specifik aktivitet, och inte det du menar? Det är rasistiskt att skapa en lag som endast berör en viss folkgrupp och det jag opponerade mig emot ( förutom att du tilldelade mig en åsikt).

Varför frågar du mig då om en lag mot romerna och en specifik aktivitet, och inte det du menar? Det är rasistiskt att skapa en lag som endast berör en viss folkgrupp och det jag opponerade mig emot ( förutom att du tilldelade mig en åsikt).

Var får du ifrån att jag vill införa en rassisitisklag som skulle gälla exklusivt romer?
Har ju redan i ett inlägg skrivit "-Naturligtvis kan vi inte skriva en lag specifikt gällande romer, det är mot både svensk o EU;lagstiftning (som tur är)"
Men med din sedvanliga fantasi och vilja att pådyvla andra åsikter som passar dig så....
Suck, jag förstår att du inte har något förslag hur man ska förhindra att just de svagaste grupperna blir utnyttjade så som sker i exempelvis bärhanteringen. Då är det enklare att beskylla mig för rasisms istället för att förklara var du står och hur du vill att man ska agera.

en enkel och icke etniskt bunden lag skulle vara att förbjuda all kommersiell verksamhet utan markägarvtal..

Du har då noll koll på vad du själv skriver. Jag ogillar den rasistiska formuleringen nedan. Den du skrev, inte jag.
och hur vill du lagstifta mot de grupper av romer som i egna bilar kommer upp hit, plockar och tvingas sälja bären för en spottstyver:sneaky:

Senast ändrad:

Självklart skyddas egendomen även genom allemansrätten. Att inte skada, skapa slitage eller störa är devisen. Egendomen är oförstörd efter brukandet, till och med helt oförändrad. Oavsett om det är kommersiella brukare eller inte.

Det står inget i någon lagstiftning om att markägares stora egon som inbillat sig att de är envåldshärskare på sin mark ska skyddas.

Om man skulle koncentrera sig på att förenkla beivrandet av missbruk av allemansrätten (d.v.s sådant som uppenbart är utanför), istället för att ifrågasätta själva iden om att vi alla har vissa rättigheter till marken - skulle vi kunna nå långt, med gemensamma krafter.

Du har då noll koll på vad du själv skriver. Jag ogillar den rasistiska formuleringen nedan. Den du skrev, inte jag.

Med andra ord så gillade du inte vad jag skrev. rasismen är din efterkonstruktion
hänvisar till det jag skrivit, kommentera gärna " "-Naturligtvis kan vi inte skriva en lag specifikt gällande romer, det är mot både svensk o EU;lagstiftning (som tur är)""
.

Men du har inget förslag om hur man ska komma tillrätta med att dessa utsatta människor utnyttjas.
fine. då lämnar vi ämnet då.

Senast ändrad:

Självklart skyddas egendomen även genom allemansrätten. Att inte skada, skapa slitage eller störa är devisen. Egendomen är oförstörd efter brukandet, till och med helt oförändrad. Oavsett om det är kommersiella brukare eller inte.

Det står inget i någon lagstiftning om att markägares stora egon som inbillat sig att de är envåldshärskare på sin mark ska skyddas.

Om man skulle koncentrera sig på att förenkla beivrandet av missbruk av allemansrätten (d.v.s sådant som uppenbart är utanför), istället för att ifrågasätta själva iden om att vi alla har vissa rättigheter till marken - skulle vi kunna nå långt, med gemensamma krafter.

Du vet lika väl som jag att lagen är utformad på ett sådant sätt att det är extremt kunskaps o resurskrävande att driva ett skadeståndsmål när det gäller ärenden där allemansrätten åberopas.

Alla har rätt att plocka bär o svamp utan begränsningar..till fots.
Vill du komma med häst så är reglerna idag en aning suddiga.
Det är lagligt att hägna in under förutsättning att man kan komma fram till fots.

Sånt är läget, har nada med ego att göra.

Du vet lika väl som jag att lagen är utformad på ett sådant sätt att det är extremt kunskaps o resurskrävande att driva ett skadeståndsmål när det gäller ärenden där allemansrätten åberopas.

Det är där vi ska lägga kraften. Jag har öppet drivit debatten inom LRF att LRF ska driva ett par prejudicerande mål om skadestånd (satsa pengar där) för att få till en annan praxis. Det finns ett antal intressanta, stora, övergrepp där man skulle kunna få till prejudikat.

Jag är inte alls motståndare till att missbruk ska beivras, ofta och hårt. Att vi får prejudikat som ger vägledning, där vi kanske till och med kan hitta en förenklad väg för markägare att få ersättning för skador. Och att exempelvis en turridningsfirma aldrig kan bedriva frekvent turverksamhet på annans mark inom allemansrätten, det är aldrig förenligt med inte skada, inte slita och inte störa. Eller för den delen bärplockare som bosätter sig, fast det är ett mer uppenbart brott mot reglerna redan där.

Sånt är läget, har nada med ego att göra.

Det som har med ego att göra; är att du vill ha ersättning för något du inte äger, som du heller inte ens märkt av; eftersom det skett enstaka gång utan påverkan, störning, slitage eller skada med passage av exempelvis hästar över din väg.

Det var vad jag menade med markägares ego.

Med andra ord så gillade du inte vad jag skrev. rasismen är din efterkonstruktion
hänvisar till det jag skrivit, kommentera gärna " "-Naturligtvis kan vi inte skriva en lag specifikt gällande romer, det är mot både svensk o EU;lagstiftning (som tur är)""
.

Efterkonstuktion?? Läser du över huvudtaget vad du svarar på? Så här svarade jag på ditt inlägg som jag upplevde som rasistiskt. Var det svaret också en efterkonstruktion? Jag ogillade ditt nlägg just pga den rasistiska tonen.

Jag är emot hets mot folkgrupp och rasism. Vill du ha något svar på frågan så vänligen omformulera den utan rasistiska undertoner och undvik att ställa frågan såsom jag redan uttalat en åsikt om att jag vill skapa en dylik lag.

Så återigen så frågar jag mig varför du inte skriver vad du menar utan något helt annat?

Svaret på din fråga om en generell lag överlämnar jag till beslutsfattarna och lagrådet samt remissinstansernas granskning och lagrådets översyn då det knappast är en trivial fråga.

Senast ändrad:

Det är där vi ska lägga kraften. Jag har öppet drivit debatten inom LRF att LRF ska driva ett par prejudicerande mål om skadestånd (satsa pengar där) för att få till en annan praxis. Det finns ett antal intressanta, stora, övergrepp där man skulle kunna få till prejudikat.

Jag är inte alls motståndare till att missbruk ska beivras, ofta och hårt. Att vi får prejudikat som ger vägledning, där vi kanske till och med kan hitta en förenklad väg för markägare att få ersättning för skador. Och att exempelvis en turridningsfirma aldrig kan bedriva frekvent turverksamhet på annans mark inom allemansrätten, det är aldrig förenligt med inte skada, inte slita och inte störa. Eller för den delen bärplockare som bosätter sig, fast det är ett mer uppenbart brott mot reglerna redan där.

"Forsränningsfallet" borde väl vara en god hjälp på vägen där?

en enkel och icke etniskt bunden lag skulle vara att förbjuda all kommersiell verksamhet utan markägarvtal..

Var går gränsen för kommersiellt? Hur ska man lägga beviskravet? Mina 30 utländska kompisar kanske bara verkligen gillar lingonsylt, och är här och plockar lingon för att kunna koka sylt för ett år framåt för sig och sina släktingar?

Du som framhöll finland som vettigare vad gällde egendomsskydd. I Finland är det fritt fram att utan tillstånd plocka bär yrkesmässigt - under allemansrätten.

Det polisanmäldes (av markägare) en del bärplockarföretag för nåt/några år sedan - hur gick det med det?

Det som har med ego att göra; är att du vill ha ersättning för något du inte äger, som du heller inte ens märkt av; eftersom det skett enstaka gång utan påverkan, störning, slitage eller skada med passage av exempelvis hästar över din väg.

Det var vad jag menade med markägares ego.

för min egen del så rör det sig om rätt stora summor, exempelvis vid en avverkning så varenda gran utefter en hårt frekventerad ridstig rötskade. den stigen existerar nu inte längre, den och flera andra har gjorts oframkomliga för att slippa rotrötan..
skadorna uppkom från sextiotalet och framåt

Var går gränsen för kommersiellt? Hur ska man lägga beviskravet? Mina 30 utländska kompisar kanske bara verkligen gillar lingonsylt, och är här och plockar lingon för att kunna koka sylt för ett år framåt för sig och sina släktingar?

Du som framhöll finland som vettigare vad gällde egendomsskydd. I Finland är det fritt fram att utan tillstånd plocka bär yrkesmässigt - under allemansrätten.

Det polisanmäldes (av markägare) en del bärplockarföretag för nåt/några år sedan - hur gick det med det?

För det första så finns inga parkeringsplatser för det andra så måste ni gå en bra bit för att nå bärmarken, så det är er väl unt.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 322
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar