Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Hur hanteringen av brott sker hos myndigheter har inget med allemansrätten och lagen att göra. Samma problem finns över allt i vårt samhälle, att folk kommer undan med brott eller det tar tid att få respons. Det är inte så att någon annan som utsätts för brott och skadegörelse som får mer eller bättre hjälp när det gäller brott av samma allvarlighetsgrad.

Du är så egocentrerad så du verkar inte kunna se större sammanhang. Oavsett var och när folk begår brott så finns det ett brottsoffer som får stå för konsekvenserna. Det är inte rimligt att prioritera nedskräpning i din skog före mord, missahandel, våldtäkter etc, nedskräpning, klotter snatteri och andra liknade mindre brott har låg prioritet för det mesta.

Och så undrar jag fortfarande: "Och hur var det, menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog??"? vad har dina sopor med svamplockning att göra,,soppar måhända

Vad det gäller prioritet så är jag fullt på det klara överer det, därför sköter jag avhysningen själv och kommer även om det blir aktuellt att det till att det blir städat...davai, davai!:sneaky:

Vad det gäller prioritet så är jag fullt på det klara överer det, därför sköter jag avhysningen själv och kommer även om det blir aktuellt att det till att det blir städat...davai, davai!:sneaky:

Och gör du en, jag citerar dina ord "redneckavhysning", av individer som skräpat ner så gör du dig skyldig till ett betydlig högre prioriterat brott än nedskräpning och då ska du se att handläggningstiden är lite kortare - och straffet strängare.

Och gör du en, jag citerar dina ord "redneckavhysning", av individer som skräpat ner så gör du dig skyldig till ett betydlig högre prioriterat brott än nedskräpning och då ska du se att handläggningstiden är lite kortare - och straffet strängare.

Nix jag har rätt liksom du har det att avhysa obehöriga. Nivån på våldsanvändning sätter inte jag, det gör den obehörige , jag har läst på serru:D

Och hantera folk är ungefär som att hantera djur,man använder bara de rätta påtryckningsmedlen. i det här fallet är mörker, mycket folk och ljudliga stora hundar det som ska användas. Sedan för man bara ett jävla liv, flaschar med ficklampor och rör sig hela tiden så att de obehöriga inte får grepp om hur många man är och hur aggressiv man verkligen är. ser till så att det är välstädat innan de åker. gör klart för dem att de inte åker om de inte städar upp efter sig. och underförstått är då att inte åka är något de verkligen inte vill.,..

Allemansrätten gäller ju inte då och då handlar det om intrång o egenmäktigt förfarande vilket gör att jag som privatperson både har rättatt ta fast brottslingen och eller att avhysa oönskade gäster, med våld om så krävs

Senast ändrad:

kl

Nu har jag inte orkat tröska igenom tjafset (det ständigt återkommande) om allemansrätt och markägares obefintliga bestämmanderätt, utan håller mig till trådens ursprungsämne:

Anledningen till varningsskyltarna krävs längs allmän väg är att ffa barn är känsligare för el, för att inte tala om de med pacemaker.
Det är ju därför de starkare aggregaten blev förbjudna.

Apropå ilskna djur och skyltar?
När kan man ha uppfyllt sin upplysningsplikt? Räcker det med skylt vid ev grindar?
Om man som jag har skogshagar/hagar som gränsar till skogen, händer det ju alltsomoftast att folk klättrar emellan trådarna. Jag kan ju inte gärna skylta överallt där någon skulle kunna tänkas krypa in i hagen?

Om ett par människor skiter ett par gånger, ja. men om tio då ingår det inte i allemansrätten
images

url

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...6CxY9VFotC0tRQlJFmYSDomw&ust=1370436796041670

skulle de se ut så här när jag kommer upp i skogen så lär de inte göra om det...

och jag skulle inte ringa polisen och vänta i fem veckor för att sedan tvingas städa upp. samma kväll skulle jag agera.

Men om man är en stor familj då? Mamma, pappa och 8 ungar?

Jo jag frågade dig om sopor och mantalsskrivning då du menade på att du ville veta. Men din vana trogen så har du noll koll på vad du skrivit.

Jo jag frågade dig om sopor och mantalsskrivning då du menade på att du ville veta. Men din vana trogen så har du noll koll på vad du skrivit.

du måste ha det sanitära ordnat om du ska tälta många personer.

men hela problematiken går ju att fixa om man gör som i Danmark.
där får man inte vistas på privat mark nattetid. för att undvika tjat så säg mellan kl 2100 och 0600;)

Ja visst, men vi diskuterade bärplockning inte camping och campar du i enlighet med allemansrätten som är trådens huvudämne så behövs inga sanitära anordningar alls. Det var därför jag undrade varför i hela fridens namn du undrar om sopor (man ändå inte får slänga) och var man bor (totalt ointressant för bärplockning enligt allemansrätten).

och nu vill du dessutom begränsa allemansrätten så där i en bisats.

Ja visst, men vi diskuterade bärplockning inte camping och campar du i enlighet med allemansrätten som är trådens huvudämne så behövs inga sanitära anordningar alls. Det var därför jag undrade varför i hela fridens namn du undrar om sopor (man ändå inte får slänga) och var man bor (totalt ointressant för bärplockning enligt allemansrätten).

och nu vill du dessutom begränsa allemansrätten så där i en bisats.

Nej icke kommersiell användning i rekrationssyfte till fots har det aldrig varit tal om. däremot kommersiell användning, med just bär-slaveriet som belysande exempel måste stävjas.

alternativa lösningar är att man måste ha uppehållstillstånd eller svensk medborgarskap för att gratis kunna vistas i skog o mark, andra får köpa sig tillstånd nationwide medelst en biljett och där kan man då starkt begränsa vad den gäller

Men det var tal om det i just det inlägget du svarade på. Hur du kunde avgöra vad som är kommersiellt och det var tycligen genom att kolla var fok bor och om de har toalett och soptunna. Fråga mig inte om logiken, det är din egen.

Hur hanteringen av brott sker hos myndigheter har inget med allemansrätten och lagen att göra. Samma problem finns över allt i vårt samhälle, att folk kommer undan med brott eller det tar tid att få respons. Det är inte så att någon annan som utsätts för brott och skadegörelse som får mer eller bättre hjälp när det gäller brott av samma allvarlighetsgrad.

Du är så egocentrerad så du verkar inte kunna se större sammanhang. Oavsett var och när folk begår brott så finns det ett brottsoffer som får stå för konsekvenserna. Det är inte rimligt att prioritera nedskräpning i din skog före mord, missahandel, våldtäkter etc, nedskräpning, klotter snatteri och andra liknade mindre brott har låg prioritet för det mesta.

Och så undrar jag fortfarande: "Och hur var det, menar du att jag skulle visa dig mitt sopnedkast och papper där jag är mantalsskriven för att få plocka svamp i din skog??"
Jag påpekade den självklarheten som det innebär att du måste klara av dina sanitära behov. För ett par personer , 1 natt är det inga problem men när det handlar om 10, 20 pers och det veckovis så blir det ett problem. Du tog upp dina sopor så du får väl förklara:D
Så här kan det se ut efter en tid med "bärslavar" i skogen
images

Var tror du dom skiter?
Och går de runt hörnet hur tror du det ser ut o luktar där när de åkt?

:wtf:

Jag påpekade den självklarheten som det innebär att du måste klara av dina sanitära behov. För ett par personer , 1 natt är det inga problem men när det handlar om 10, 20 pers och det veckovis så blir det ett problem. Du tog upp dina sopor så du får väl förklara:D
Så här kan det se ut efter en tid med "bärslavar" i skogen
images

Var tror du dom skiter?
Och går de runt hörnet hur tror du det ser ut o luktar där när de åkt?

:wtf:

Har du 10-20 personer som campar veckovis så är allemansrätten över huvudtaget inte tillämplig. Du kanske missat att tråden handlar om allemansrätten och att övriga, förutom du då, diskuterar just den och inte problem med att folk olagligt ockuperar annans mark? Den problematiken kommer du knappast åt genom att skärpa bestämmelserna i allemansrätten, de är olagligt redan nu.

Vari ligger självklarheten att du påpekar något som är OT?

Senast ändrad:

Har du 10-20 personer som campar veckovis så är allemansrätten över huvudtaget inte tillämplig. Du kanske missat att tråden handlar om allemansrätten och att övriga, förutom du då, diskuterar just den och inte problem med att folk olagligt ockuperar annans mark? Den problematiken kommer du knappast åt genom att skärpa bestämmelserna i allemansrätten, de är olagligt redan nu.

Vari ligger självklarheten att du påpekar något som är OT?

Eftersom du tydligt visar att du inte förstår problematiken med dagens lagstiftning och kommersiellt bruk av annans egendom så är det ju egentligen meningslöst att gå i polemik med dig.

läs på, förstå och kom sedan tillbaka med konstruktiva förslag som på sikt förhindrar att rötäggen förstör för dem som sköter sig;)

På vilket sätt skulle en förändring av lagarna kring allemansrätten få folk att sluta campa veckovis och sprida skräp omkring sig? Jag utgår från att du inte önskar att det blir lagligt och situationen täcks inte allas av allemansrätten.

Jag har ett konstruktivt förslag och det är att du slutar att skylla olagligheter på allemansrätten. Den som tältar en vecka utan lov och dessutom sprider skräpet kring sig bryter redan mot lagen och det har inget som helst med allemansrätten att göra.

På vilket sätt skulle en förändring av lagarna kring allemansrätten få folk att sluta campa veckovis och sprida skräp omkring sig? Jag utgår från att du inte önskar att det blir lagligt och situationen täcks inte allas av allemansrätten.

Jag har ett konstruktivt förslag och det är att du slutar att skylla olagligheter på allemansrätten. Den som tältar en vecka utan lov och dessutom sprider skräpet kring sig bryter redan mot lagen och det har inget som helst med allemansrätten att göra.

1. Gör som i Danmark, där upphör allemansrätten att gälla nattetid. låt myndigheten i de aktuella kommunerna bestämma tider o omfattning.
Då behöver ingen utredning göras, det är bara att konstatera att ett lagbrott skett o polisen kan agera, direkt och inte efter en månad.

2 Låt det som vi känner som allemansrätt gälla endast svenska medborgare och de som har uppehållstillstånd i Sverige. Kombinera detta med en plakett som är personlig och kostar pengar. Den plaketten medger då att att utlänningen kan vistas i skog o mark , plocka bär o svamp efter de regler vi väljer att ha på plaketten.

3 den som hämtar hit plockare ska sätta undan, på låst konto pengar gruppen behöver för uppehälle hemfärd o boende.

4 Fastställ exakt vad som ingår i allemansrätten och lös ersättningsfrågan .
centralt. Dels får då alla samma spelregler, både markägare och entreprenörer som gör bruk av markägarnas resurser och dels så ges möjligheten till en rättslig prövning av ett fast regelverk som kan överklagas.

1. Gör som i Danmark, där upphör allemansrätten att gälla nattetid. låt myndigheten i de aktuella kommunerna bestämma tider o omfattning.
Då behöver ingen utredning göras, det är bara att konstatera att ett lagbrott skett o polisen kan agera, direkt och inte efter en månad.
i mina ögon ett oacceptabelt ingrepp på allemansrätten och inte lär det hjälpa heller, det är som sagt redan ett lagbrott.

2 Låt det som vi känner som allemansrätt gälla endast svenska medborgare och de som har uppehållstillstånd i Sverige. Kombinera detta med en plakett som är personlig och kostar pengar. Den plaketten medger då att att utlänningen kan vistas i skog o mark , plocka bär o svamp efter de regler vi väljer att ha på plaketten.

Låter lite småsnålt, men i och för sig så kan jag tänka mig att det är okej med något o den stilen men mer åt att man i så fall behöver skaffa tillstånd för att plocka mer än för eget bruk ( det man personligen kan tänkas konsumera när man är i Sverige) samt att man ska ha samma rätttigheter som alla andra att vistas i naturen.

3 den som hämtar hit plockare ska sätta undan, på låst konto pengar gruppen behöver för uppehälle hemfärd o boende.
Förutom att det inte har ett dyft med allemansrätten att göra så låter det sunt.

4 Fastställ exakt vad som ingår i allemansrätten och lös ersättningsfrågan .
centralt. Dels får då alla samma spelregler, både markägare och entreprenörer som gör bruk av markägarnas resurser och dels så ges möjligheten till en rättslig prövning av ett fast regelverk som kan överklagas.
Förutom att allemansrätten per definition inte ger folk rätt att göra något som leder till att ersättning ska behöva utbetalas så är det inte fel att upprätta ett system där markägare kan söka medel om det blir skador ändå.

i mina ögon ett oacceptabelt ingrepp på allemansrätten och inte lär det hjälpa heller, det är som sagt redan ett lagbrott.

Skulle underlätta otroligt för att snabbt o effektivt stävja just bärslaveri.
Låter lite småsnålt, men i och för sig så kan jag tänka mig att det är okej med något o den stilen men mer åt att man i så fall behöver skaffa tillstånd för att plocka mer än för eget bruk ( det man personligen kan tänkas konsumera när man är i Sverige) samt att man ska ha samma rätttigheter som alla andra att vistas i naturen.

Skulle de facto innebära lite mer närdemokrati, och att allemansrätten skulle närma sig det så många hävdar (felaktigt) att den kommer ifrån. Lokalbefolkningens husbehov
Förutom att det inte har ett dyft med allemansrätten att göra så låter det sunt.

Förutom att allemansrätten per definition inte ger folk rätt att göra något som leder till att ersättning ska behöva utbetalas så är det inte fel att upprätta ett system där markägare kan söka medel om det blir skador ändå.
Problemet är inte att det finns en lagstiftning, problemet är att den är så kostsam o så tungrodd för den enskilde, att vi under de senaste 30 bara har ett enda fall som gått till rättegång visar väl på det. Men det är så snillrikt konstruerat av de dåvarande lagstiftarna

Möjligheten till att komma ut i skog och mark är grundbulten i den svenska allemansrätten, att ta bort möjligheten att övernatta är en stor inskränkning och det lär knappast accepteras. Priset är allt för högt och vinsten i den mån det finns någon är minimal.

Att ha olika regler i olika komuner skulle göra allemansrätten ordentligt komplicerad, hur ska de stackars turistena kunna hålla koll på komungränserna och vilka regler som gäller i vilken kommun. "Passerar vi det diket får vi stanna två timmar till och plocka en liter blåbär till."

Senast ändrad:

Möjligheten till att komma ut i skog och mark är grundbulten i den svenska allemansrätten, att ta bort möjligheten att övernatta är en stor inskränkning och det lär knappast accepteras. Priset är allt för högt och vinsten i den mån det finns någon är minimal.

Att ha olika regler i olika komuner skulle göra allemansrätten ordentligt komplicerad, hur ska de stackars turistena kunna hålla koll på komungränserna och vilka regler som gäller i vilken kommun. "Passerar vi det diket får vi stanna två timmar till och plocka en liter blåbär till."

Om du undantar de iordningställda vandringslederna så är andelen som verkligen tältar i skogen försvinnande liten.

vad det gäller bärplockning så skulle man helt enkelt säga att när solen går ner så...
att man då kan vistas i skogen dygnet runt på sommaren norr om polcirkeln kompenseras ju då av att marken blir helt fredad på vintern...

ps jag tror inte svenskarna är dummare än danskarna och de klarar ju av problematiken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits