Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Okej då så tar vi det igen.
Naturvårdsverket är den myndighet som har tolkningsföreträde.
Det bestämmer liksom i ämnet.
Här är deras skrift.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Som jag brukar hänvisa till.

Ja du visar hänsynslöshet i ditt argumenterade i denna tråden.
Där du går på om allt som man minsann får göra inklusive att påstå att gräs ingår i allemansrätten.
Det känns inte alls som att du skulle vara försiktig i skogarna där du håller till.

Okej då så tar vi det igen.
Naturvårdsverket är den myndighet som har tolkningsföreträde.
Det bestämmer liksom i ämnet.
Här är deras skrift.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Som jag brukar hänvisa till.

Ja de har tolkningsföreträde, lustigt nog har de inte ens nämnt något om att låta hästen äta gräs under ridturen. Skriften är bra men jag ser inget i den som är tillämpligt.

Ja du visar hänsynslöshet i ditt argumenterade i denna tråden.
Där du går på om allt som man minsann får göra inklusive att påstå att gräs ingår i allemansrätten.
Det känns inte alls som att du skulle vara försiktig i skogarna där du håller till.
Det blir lätt polariserat i en sådan här diskussion, här har vi en jordägare som vill förbjuda mycket som är tillåtet i allemansrätten, ridning, turism i all form, spendera sena kvällar och nätter i skogen osv. Det blir lätt då att man försvarar sin rätt. I många diskussioner i stallet till exempel så hamnar jag på andra sidan, folk hävdar att de får rida på åkrar bara det är snö, är inte noga med att hålla sig på ridstigen på en äng och blir irriterade när jag påpekar det.

Ja jag kan ha fel om gräs men jag är fortfarande osäker, inget av det du länkar till är direkt tillämpligt på situationen allra minst grisarna i Olloskogen (det berör just bara gisar i ollonskog inget annat). De gamla lagarna är väldigt preciserad och allt som inte regleras där är tillåtet ( om det inte regleras någon annan stans). Man vallar och driver knappast hästarna. I naturvårdsverkets skrift så berörs det bara indirekt. Svamp och bär plocking är endast tillåtet just för att just dessa får man plocka Förmodligen läser vi in lite olika här.

Det skulle vara intressant att se naturvårdsverkets tolkning av att rasta och låta hästen äta medan man äter sin macka. Jag har gjort det utan att tänka (men givetvis inte var som helst) och jag kan inte tänka mig att jag är ensam, tvärt om. I ärlighetens namn har jag inte hört om att någon skulle bli irriterad på det heller (det har jag däremot hört om både bär och svamp).

Senast ändrad:

Att låta hästen äta avsuttet är att valla hästen.
Se tidigare inlägg.

Valla fä är inte tillåtet.

KL
Så här står det i en publikation från LRF om allemansrätten, det är det närmsta jag har kommit hittills i letandet om att låta hästen beta när man rastar.

Allemansrätten är den samlade beteckningen
på ett antal sedvänjor med gamla anor. De tillkom i en tid då Sverige ha-de få invånare och levnadsvillkoren var helt annorlunda. Eftersom vägnätet var glest eller obefintligt uppstod naturligt en sedvänja att ta sig fram över annans mark och att där också slå läger för natten. Färdades man med häst var det tillåtet att låta hästen beta på markerna utmed vägen.

Det säger kanske inte vad som gäller idag, men en viss indikation ger det. Det är detta och liknade jag läst när jag drog slutsatsen att det var tillåtet.

Källa
http://www.lrf.se/PageFiles/30119/alleman.pdf

Att släppa djur på bete ja, och valla/driva.

Och så har vi sedvänjan. Jag vet ärligt talat inte vad som gäller och vi gör uppenbarligen olika tolkningar av texten, men färdats med hästar och övernattat ute har vi förmodligen gjort i långa tider ( mest välbeställda då) liksom att plocka bär och svamp. Det är just sådana sedvänjor allemansrätten bygger på och jag kan inte se att det skulle skada någon så länge man håller sig till allemansrätten i övrigt.

Skogsbetet har i alla tider varit värdefullt så det kan omöjligt ingå i allemansrätten.
Och i lagen om ägofred så står det mulbete.
Mularna betar även om djuret hålls i snöre.

Men du kan ju skriva till juristerna på Naturvårdsverket och fråga.
De brukar vara generösa med att svara.

Nej det blir inte skördat.

Frågan är inte din övertygelse utan vad lagen säger, nu talar vi inte om att släppa en häst på bete på en äng utan att den får äta en stund i en dikeskant eller en glänta i skogen.

Min fråga här gällde inte att pressa utan vad som gäller, traditionen pekar på att det varit tillåtet. Lagen säger inte emot vad jag kan se, jag hitar inget. Har det varit tillåtet så är det snarast att inskränka allemansrätten. Diskussionen uppkom genom att jag opponerade mig mot begränsningar mot att vistas i naturen sen kväll/ natt. Det är en ordentligt föränding. Om en häst tar sig en tugga gräs någonstans eller nappar åt sig en kvist så är det i det flesta fall en försumbar effekt.

Uppenbarligen vet du lika lite som jag facit i frågan och kan inte komma med något stöd i en lagtext. Det lilla som jag hittar är tvetydigt men pekar på att det är tillåtet.

Jag skulle tro att tillverkare av stråkar skulle glädja sig märkbart över din inställning, du anser ju att det bara är att ta för sig och hästarumpor av rätt färg o kvalitet är ju dyra..men som sagt de växer ju ut igen så....:D

Ja de har tolkningsföreträde, lustigt nog har de inte ens nämnt något om att låta hästen äta gräs under ridturen. Skriften är bra men jag ser inget i den som är tillämpligt.

Det blir lätt polariserat i en sådan här diskussion, här har vi en jordägare som vill förbjuda mycket som är tillåtet i allemansrätten, ridning, turism i all form, spendera sena kvällar och nätter i skogen osv. Det blir lätt då att man försvarar sin rätt. I många diskussioner i stallet till exempel så hamnar jag på andra sidan, folk hävdar att de får rida på åkrar bara det är snö, är inte noga med att hålla sig på ridstigen på en äng och blir irriterade när jag påpekar det.

Ja jag kan ha fel om gräs men jag är fortfarande osäker, inget av det du länkar till är direkt tillämpligt på situationen allra minst grisarna i Olloskogen (det berör just bara gisar i ollonskog inget annat). De gamla lagarna är väldigt preciserad och allt som inte regleras där är tillåtet ( om det inte regleras någon annan stans). Man vallar och driver knappast hästarna. I naturvårdsverkets skrift så berörs det bara indirekt. Svamp och bär plocking är endast tillåtet just för att just dessa får man plocka Förmodligen läser vi in lite olika här.

Det skulle vara intressant att se naturvårdsverkets tolkning av att rasta och låta hästen äta medan man äter sin macka. Jag har gjort det utan att tänka (men givetvis inte var som helst) och jag kan inte tänka mig att jag är ensam, tvärt om. I ärlighetens namn har jag inte hört om att någon skulle bli irriterad på det heller (det har jag däremot hört om både bär och svamp).

om du låter hästen ta en munfull gräs under ridturen kan nog inte betraktas på samma sätt som när din kompis ligger o snarkar i sitt tält mens hennes häst betar inför den kommande dagens arbete

KL
Så här står det i en publikation från LRF om allemansrätten, det är det närmsta jag har kommit hittills i letandet om att låta hästen beta när man rastar.

Det säger kanske inte vad som gäller idag, men en viss indikation ger det. Det är detta och liknade jag läst när jag drog slutsatsen att det var tillåtet.

Källa

Att det ska vara så svårt att läsa och förstå
Färdades man med häst var det tillåtet att låta hästen beta på markerna utmed vägen.

där swtår ju klart och tydligt att under färden (Färdades man med häst) så var det ok. Men inte ett ord om att slå läger och låta hästen beta:D

Så här står det i en publikation från LRF om allemansrätten,...

Men en beskrivning av den historiska bakgrunden är ju ingen lag med paragraf.

Det säger inget om vad som är tillåtet i dag.
Lagarna runt detta är oerhört omarbetade sedan dess.

Lagen om ägofred ser annorlunda ut liksom byggningabalken.
Det är bara att titta på årtalen för ändringar.

KL

Källa

Ja och nu vet du att den slutsatsen var fel.
Ytterligare ett tecken att kunskapen om vad som verkligen gäller behöver spridas;)

Men en beskrivning av den historiska bakgrunden är ju ingen lag med paragraf.

Det säger inget om vad som är tillåtet i dag.
Lagarna runt detta är oerhört omarbetade sedan dess.

Lagen om ägofred ser annorlunda ut liksom byggningabalken.
Det är bara att titta på årtalen för ändringar.

Tvärt om, vad som varit tillåtet historiskt är just grunden i allemansrätten + då att man inte får förstöra, störa och skräpa ner. Jag har läst på om en del domar och var enda en verkar hänvisa till just det historiska på ett eller annat vis. Ett stort problem med allemansrätten är just att folk ibland har olika uppfattning om vad som är tillåtet. Nu har jag inte hittat något om att låta hästen beta när man fikar dock, varken fällande eller friande.

Att man får plocka bär och svamp verkar för övrigt mest att ha att göra med att det betraktats som värdelösa och sedan när man funnit värde i det så har sedvänjan fått fortsätta just för att det är en sedvänja och för vissa en inkomstkälla pluss att merparten av bären ändå inte blir plockade.

Jo men i just fallet med bete så står det ordagrant att gräs inte får tas.
Så det är inte som med bär och svamp.

Så i ett läge när mulbete på annans mark är förbjuden och man inte får ta gräs så måste du nog hitta något bättre för att bevisa att hästen får beta när man tar rast.

För just nu så tycker jag att du tramsar på samma vis som Landsbygdsbo men åt andra hållet.

Ni står i varsin ände och hittar på gränsfall som ni hävdar.
Så fånigt.

Att gräs inte får tas är inte det samma som att det inte får betas. Och att låta hästen beta i vägkanten innebär inte att man släpper den på mulbete. De lagar du länkat till handlar bland annat om skyldigheten att hägna in sin betesmark.

Och du missförstår mig, jag undrar vad som gäller, men gör bara andra tolkningar än du utifrån materialet och frågar om någon vet (och inte som vi två letar material som vi gör tolkningar utifrån) Jag säger inte ens att min tolkning är rätt utan att jag inte vet och det har jag gjort flera gånger.

Nu skriver du dessutom själv att det är ett gränsfall, det är för övrigt knappast hitte på från mig, jag gillar och rida långturer (några timmar då) och då är det ett besvärligt läge om det är förbjudet att låta hästen beta. Det innebär i praktiken en hård uppbindning om hästen inte ska lyckas snappa åt sig något. Det innebär också att tusentals faktiskt bryter mot lagen helt omedvetet, bara i mitt stall vet jag att i så fall är det minst hälften som gjort det (av ett tjugotal) och jag vet många fler som gjort det samma och låtit hästen beta en stund i vägkanten.

Eftersom att det spelar roll för dig i din ridning så tycker jag att du skall ta och mejla till Naturvårdsverket och fråga.
Så får du veta.

Men då generalklausulen är att inget får märkas när man lämnat platsen så är jag övertygad om att en avbetad plätt efter en rast inte är tillåtet enligt allemansrätten.

Att gräs inte får tas är inte det samma som att det inte får betas. Och att låta hästen beta i vägkanten innebär inte att man släpper den på mulbete. De lagar du länkat till handlar bland annat om skyldigheten att hägna in sin betesmark.

Och du missförstår mig, jag undrar vad som gäller, men gör bara andra tolkningar än du utifrån materialet och frågar om någon vet (och inte som vi två letar material som vi gör tolkningar utifrån) Jag säger inte ens att min tolkning är rätt utan att jag inte vet och det har jag gjort flera gånger.

Nu skriver du dessutom själv att det är ett gränsfall, det är för övrigt knappast hitte på från mig, jag gillar och rida långturer (några timmar då) och då är det ett besvärligt läge om det är förbjudet att låta hästen beta. Det innebär i praktiken en hård uppbindning om hästen inte ska lyckas snappa åt sig något. Det innebär också att tusentals faktiskt bryter mot lagen helt omedvetet, bara i mitt stall vet jag att i så fall är det minst hälften som gjort det (av ett tjugotal) och jag vet många fler som gjort det samma och låtit hästen beta en stund i vägkanten.

För att travestera på ditt uttryck,"lilla gubben" så lilla gumman, det här är inget skämt , det handlar om juridik och då gäller vad som står i lagparagraferna. Inte vad olika intresseorganisationer kläcker ur sig.

Växande gröda, gräs o växande buskar ingår inte i det som brukar kallas allemansrätten. Kan du inte hålla din häst från att låta bli dessa objekt så får du egentligen inte vistas p¨å annans mark. Klart om ni tar er fram på permanenta vägar (grusade eller asfalt) så går det ju bra:D

PS Skulle jag komma på en tjudrad, betande häst en tidig morgon (0300) då jag tittar efter gris, så kan personen som snusar i tältet bredvid hästen vara 100% säker på att jag klipper kusen, tar med den hem till en lada, låser in den och inväntar att polisen som jag ringde före enleveringen meddelar ägaren var han/hon kan lösa ut den

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar