Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästägare vill minsann rida på andras marker men ve den som går in i hästhagen.
Det har jag redan gjort, tyvärr blir svaret bara en vägledning inte ett facit, om det nu inte finns prejudikat.
Allt detta för att jag vill sitta och fika? En vettig människa som ogillar oss hade rimligen bett oss lämna platsen och hur mycket staket hinner man egentligen bygga på en halvtimme, ska man ens börja får man stå och vänta. Och att "fånga" uppbundna hästar, det räknas med stor sannolikhet som stöld.
Och du klagar på mig och Lbb... det är smått absurda scenarier för en fikapaus i naturen.
Och du vet inte ens om det är förbjudet en dom kan mycket väl fria.
Just fikapaus med tillhörande skräp och störning är ganska så illa omtyckt.
Och om det upprepas på samma ställe ofta så är det fullt möjligt att markägaren så småningom bygger staket om den blir irriterad.
Att pressa gränsen för att man vill sitta och fika medan hästen betar är att dra igång alla de saker som Landsbygdsbo skriver att han tänker göra.
Och då så kan vi vända på det.
Vad kan markägaren göra som inte heller kommer att ge något straff?
Ordna grisjakt alla tider på året t.ex.
Det kommer att sluta med att markägare och ryttare hamnar i krig med varandra där alla anser sig har rätt till en massa saker.
Och den striden kommer markägarna att vinna.
Det är faktiskt osäkert om ens ridning och cykling i skogen går under allemansrätten.
Kanske skulle en vända genom rättsväsendet ge ett prejudikat som stoppar hästar i skogen.
Motiveringen skulle bli "Mera skada än markägaren skall anses behöva tåla".
Ryttare i skogen är ett problem som LRF kommer att driva.
Och de har resurser.
Gräs ingår inte - låt bli gräset.
Det skall markägarnas vilt ha att äta.
Jag ser ryttarnas framfart som ett hot mot att ridning skall fortsätta att höra till allemansrätten.
Det ligger mycket nära nu att inackorderingsstall kommer att uteslutas då det är en näring där andras mark används.
Motiveringen kommer att vara "Regelbundet nyttjande ingår inte i allemansrätten".
Och då så kommer alla med hästar som är inackorderade att få problem.
Här så har du LRFs syn på saken.
http://www.lrf.se/Upplevelser/Ridning-och-korning/Allemansratt-till-hast/
Och du klagar på mig och Lbb... det är smått absurda scenarier för en fikapaus i naturen.
Just fikapaus med tillhörande skräp och störning är ganska så illa omtyckt.
Och om det upprepas på samma ställe ofta så är det fullt möjligt att markägaren så småningom bygger staket om den blir irriterad.
Ofta och ofta, det blir kanske 1-2 gånger i månaden under sommar sässongen om vädret tillåter och lite olika vägar.
Här har du fel, hästägaren är inte ansvarig på samma vis som för en hund.
Allemansrätten gäller, och Häst ägare som samtidigt INTE vill att någon ska traska in i hagen till deras häst, Bör ju sätta upp en skylt.
Det finns ju de häst ägare som får nipran om man ens tittar på deras hästar.
samtidigt så håller jag med om att gå in i en häst hage Görs på EGEN risk, dock så står det i lagen ang Ägar ansvar, dvs Ägaren ÄR ansvarig om Hästen Biter sparkar el likn, Ägaransvar samma lag som finns hos hund, dock är jag inte helt säker på det men det skulle vara rimligt då det ligger under djur ägaransvar.
Men överlag så, Sunt förnuft om du går in i en häst hage