Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag pratar om och arbetar aktivt för att LRF ska driva pilotmål för markägare; hur drar du slutsatsen att jag är emot tydlighet och mer specifikation?
Nej, JAG tycker inte att man kan ekonomiskt värdera den rätten och sälja ut den.
Det är mest ett konstaterande och ett hypotetiskt resonemang avsett för dem som redan tror att de äger den rätten att sälja. Trots att de aldrig köpt den. Skulle man då mot förmodan och mot allmänhetens opinion ändra det, skulle det handla om en stor taxering, engångs- eller årligen för markägaren att få köpa den rätten. Inte bara skänka bort något så värdefullt.
Rätten att promenera, plocka bär o svamp påverkas ju inte av att man rätar ut frågetecknen kring kommersiellt bruk.
.... så länge kraven är uppfyllda med icke-skada, icke-slitage och icke-störning.
Det bästa är att det inte finns några frågetecken kring kommersiellt bruk kontra något annat. Senaste utredningen kom dessutom mycket riktigt fram till att det var en av de viktigaste principerna att vidhålla för allemansrätten.
Där är tydligheten helt enkelt alldeles solklar, redan idag.
Jag tycker att svårigheten ligger i att definiera just detta.
Vi går tillbaka till långritten med fikapaus som exempel.
Om hästarna på ritten betar ner en gräsyta som ägaren skull ha själv till något.
T.ex. bete till en häst på jobb i skogen, så blir det ju skada.
Så i det fallet borde det vara solklart förbjudet.
Vi gör långturen längre med övernattning och hästar på nattvila.
Att göra en hage för hästarna på annans mark är förbjudet.
Och att binda hästar över natten är förbjudet.
Så det kan man ju inte göra.
Men ändå så görs det tydligen?
Jag undrar samma som Lobelia och har gjort ända sen tråden drog igång.
Nej jag undrar över relevansen i ert tjafs eftersom det verkar handla mer om principer och att uppfinna problem än realitiet i sig självt.
Eftersom turism o tjänstesektorn stiger i betydelse så börjar det handla om reala värden i kalla stålar.
Självklart; men under förutsättningen ingen skada, ingen störning och inget slitage är det ett värde du inte äger utan en rättighet vi alla har till marken oavsett om vi har lagfart eller inte. Så det är inte dina kalla stålar i de fallen.
Problemet uppstår ju då ett företag brukar ett annat företags resurser utan att avtal föreligger.
I andra fall, när det handlar om regelbunden, frekvent verksamhet där allemansrättens förutsättningar inte kan uppfyllas - är det din fulla rätt att avtala om. Oavsett om ursprunget är kommersiellt eller inte.
Du äger inte resursen helt enkelt på det sättet. Hard to face it?
Inte exakt men.Har du någonsin hört talas om någon som stött problemet över huvudtaget?
Nej. Eftersom du aldrig någonsin ägt rätten att sälja under de förutsättningarna. Den rätten är lika för dig som lagfartsinnehavare och alla andra.
Det finns inget "Problem" i det fallet eftersom du som markägare inte påverkats. Sådana "Problem" är de LRF ska undvika att fokusera på eftersom de har noll och intet stöd bland allmänheten. De "Problemen" kan snarast beskrivas som hjärnspöken hos vissa markägare.
Undrar vad som skulle hända om man..istället för en råbock...en märr på viltåkern..Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.