Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du hittade inga paragrafer,? Föga förvånande,det är inte ditt fel, det finns inga.Jag har aldrig pratat om lingon. Jag pratar om människor som lagligen passerar din mark utan att du märker av det, vare sig innan, under eller efter deras passage. Det är det sk "Problemet".
Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.
Inte exakt men.
En viltåker som blev betad av lokala hästar för att vänja in före bete.
Det var inte populärt då åkern skulle användas för bockjakt.
Och jakten blev på så vis saboterad.
Eftersom turism o tjänstesektorn stiger i betydelse så börjar det handla om reala värden i kalla stålar.
För ett turridningsföretag kan det komma att handla om ren existens om man ska börja tvingas betala ersättning för att bruka andras resurser.
Nu är det med stor säkerhet inte alla som gör så, MEN många av dem jag är i kontakt med betalar ofta en slant till markägare för att få rida te x i kanten av deras åkrar. Sedan finns säkert de som förutsätter att de kan rida var som helst, men snälla du dra inte alla över en kam.
Låter bra, men kan detta ske utan att skada uppstår och spår efterlämnas?Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
Jämförelsen haltar ordentligt, ingen har väl ändå påstått att man får använda grannens mark som hage när de egna inte räcker till eller?
Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad.
Men ängen tillhör ju någon och även så gräset i kanten.Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
Men det var inte så som den användes.
Ryttarna stannade, satt av och lät hästarna beta en stund.
Precis som vid din fikarast.
Så du kan inte se någon skillad mellan att beta in hästen på grannens odlade mark och att stanna och fika på icke odlad mark?
Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
Ja fast detta är ju hänsynslöst och inte genomtänkt, ska man ta sig för något sådant så är det ju självklart att markägaren ska ha rätt att säga sitt. Skulle samma gå i kanten av en åker/äng och handbeta i grimskaftet, då ser jag en väsentlig skillnad. Jag ser också en stor skillnad om 3-4 ryttare sitter av en stund i kanten av en äng, vilar/pratar och kanske får någon häst sig ett par tuggor gräs.
Man ska nog undvika åker och äng, det är vanligen något som skördas även om några munfullar inte märks i praktiken, men i skogsbrynet, stig/ vägkanten, under kraftledningar och brandgator (där man snarast hjälper till att hålla rent) eller i en glänta i skogen så är det ingen som saknar gräset.
Frågan är väl också om man kan hänvisa till allemansrätten och gamla sedvänjor eller inte.Jag misstänker man kan det men för de allra flesta är det en icke fråga, merparten missunnar inte andra det de ändå inte bryr sig om.
Men det var inte så som den användes.
Ryttarna stannade, satt av och lät hästarna beta en stund.
Precis som vid din fikarast.
Det är ju precis det du skriver här som är hela essensen i allemansrätten . Hela lagen är byggd på ömsesidig respekt och samarbete markägare och den som träder den marken .
Jag tycker det är oerhört tragiskt att en diskussion så som denna tråd ens existerar .man efterlyser exakta millimeter paragrafer osv i mkt hätsk anda och problematiserar scenarion som inte ens direkt ens förekommit . Framför allt scenarion man som markägare inte ens drabbats av själv utan "hört" om samt raddor med hypotetiska problematiserade scenarion .
Så det sporadiska betandet i förbipasserande förstörde en hel äng för jakt ?
Nyss var det ju som du beskrev det en hel flock hästar som använde hela icke odlade /sådda viltängen ?
suck, du får gärna beta av hela viltåkern om du har stöd för det i lagen, nu har du inte det så då får du antingen ge faan i det eller riskera konsekvenserna.