Sv: Hästhagar och allemansrätt.
men inte dig, du ska ju bara.....
Vist gäller lagarna, men jag har ingen avsikt att stängsel.
men inte dig, du ska ju bara.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vist gäller lagarna, men jag har ingen avsikt att stängsel.
Jag upprepar min fråga igen till dig . Svara på den gärna så slipper du ältandet du kör .
Nej du kan inte veta något om något, just nu vet vi inte ens om den gamla rätten att låta hästen äta utmed vägen gäller eller inte. Och vi vet också att med lite sunt förnuft kan vi undvika att förstöra eller störa, väljer man platsen väl så är risken någonstans mellan minimal och obefintlig att göra det.
Vill man så kan man reta sig på allt, gräva fram lagtexter som med lite ( eller mycket) fantasi kan tolkas som att det mesta är förbjudet, man kan också välja att se problemet för vad det är. Detta är ett ickeproblem för de allra flesta, ett så stort icke problem att det inte går att hitta någon som skrivit om det på internet ( innan denna diskussionen förståss).
Det finns ju ingen allemansrätt beskriven i lagen. Har du inte begripit det?
I grundlagen finns en mening och där hänvisar man till allemansrätten, men ingenstans finns allemansrätten reglerad som rätt i lagen.
Det är ju det jag vill ha ändring på. en klar lagstiftning så att även den dummaste kan få reda på vad som gäller..
Att du anser det vara ältande beror på dig själv, att du inte tar in de fakta som finns tillgängliga(behöver inte vara det jag presenterar) utan sök på allemansrätt + lag så får du se...
snacka om klara besked..först så var det en kompis som red ut på dygnslånga turer och hästarna fick fö sig själva längs vägen(vilda västern romantik?)
nu så visar det sig att det gäller en mulfull dammiga maskrosor längs grusvägarna.....lite som vad bidde de då?
de bidde ingenting...
... jakt på hjort inte kunde bedrivas där,....
Ja precis som Inte Ungs scenario att först var det en hel äng som betades så att jakt på hjort inte kunde bedrivas där, och sen var det lite betande för hand längsmed kanterna. På någon annans mark dvs rapport i andra hand dessutom.
Ja ursäkta jag kom inte ihåg om det var hjort eller rådjur, skulle såklart ha gått tillbaks och dubbelcheckat det.
sak samma, hela ängen var väl inte nedbetad utan de betade när de passerade förbi vid ridning enligt det sista du skrev?
du startade tråden för att upplysa obildat folk om att de måste skylta sina elstaket? Var finns alla dessa hänsynslösa allemansrätt nyttjare?
Enligt markägaren så hade ängen blivit så nedbetad att den inte längre lockade ut bockarna så att de kunde skjutas.sak samma, hela ängen var väl inte nedbetad utan de betade när de passerade förbi vid ridning enligt det sista du skrev?
Var finns alla dessa hänsynslösa allemansrätt nyttjare?
Lite fel, glidningen i ämnet med betandet har snarast gått från utspelet att rätten att vistas ute i naturen sena kvällar och nätter av någon anledning enligt utsago utan källa är försumbart och därmed kan förbjudas så markägarna slipper problemet med skräp från de som bosätter sig i skogen olagligt.
Enligt markägaren så hade ängen blivit så nedbetad att den inte längre lockade ut bockarna så att de kunde skjutas.
I början på maj så är det ju inte så mycket bete på en liten äng.
Mycket hästtätt område nära tätort i landets mest befolkade område.
Det är trångt och ett stort tryck på naturen.
Allemansrätten finns inskriven i miljöbalken, här kan du öka på din förvirring ytterligare.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Det innebär ju att tom Lobelia (enligt henne själv) anser att ridstallet inte får rida ut där eftersom skador uppstår?
Enligt markägaren så hade ängen blivit så nedbetad att den inte längre lockade ut bockarna så att de kunde skjutas.
I början på maj så är det ju inte så mycket bete på en liten äng.
Mycket hästtätt område nära tätort i landets mest befolkade område.
Det är trångt och ett stort tryck på naturen.
Det kan jag svara på, direkt efter det att du visar på vad allemansrätt är.
Inte vad olika intresseorganisationer o myndigheter tycker utan vilka lagar som klart omfattar ordet allemansrätt i lagtexten
PS inte de två ställen som bara hänvisar till "allemansrätten" utan att specificera vad den innehåller.