Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Om du undantar de iordningställda vandringslederna så är andelen som verkligen tältar i skogen försvinnande liten.

Du är dåligt påläst, ett tips, googal på friluftsframjandet och scoutrörelsen. De samlar upp en del av friluftsfolket. Det finns fler och de flesta är förmodligen inte organiserade. Det är inte få utan väldigt många, de flesta märks inte av så värst mycket då de sköter sig till den grad att du oftast inte kan se var de slagit läger ens dagen efter.

ps jag tror inte svenskarna är dummare än danskarna och de klarar ju av problematiken.
Nej svenskarna är klipskare, så de kommer knappast att acceptera dina förslag om grova inskränkningar i allemansrätten.

Du är dåligt påläst, ett tips, googal på friluftsframjandet och scoutrörelsen. De samlar upp en del av friluftsfolket. Det finns fler och de flesta är förmodligen inte organiserade. Det är inte få utan väldigt många, de flesta märks inte av så värst mycket då de sköter sig till den grad att du oftast inte kan se var de slagit läger ens dagen efter.

Det är ett fåtal, om man kollar hur många det är som är ute och rör på sig med ryggsäck, tält o sovsäck.
Nej svenskarna är klipskare, så de kommer knappast att acceptera dina förslag om grova inskränkningar i allemansrätten.

och din påstående om att svenskarna är klipskare än danskarna..det är så urbota dumt att jag inte kommenterar det vidare.. det stinker bror duktig mentalitet från sankt Olofs tid...

Du jag var tidigare en del av folket som rörde sig och campade i skogen och jag vet av erfarenhet att vi var många och intresset har snarare ökat än minskat. Det är ingen försumbar liten del av svenska befolkningen, i själva verket tror jag att en majoritet någon gång under sitt liv campat i skogen. De flesta jag känner har gjort det och många har gjort det många gånger. Många springer för övrigt inte omkring med tält, de har vindskydd istället, eller så tar de båten/kanoten/cykeln/hästen i stället för att gå. Folk går väl inte i närheten av dina marker, vem vill riskera att bli skjuten? Man rör sig i områden där det finns lite folk och mycket natur. Ofta gick vi hela dagar utan att stöta på mer än enstaka personer och det var i Skåne som är tättbefolkat.

Och kommer man med korkade kommentarer så får man räkna med svar på samma nivå. Det är oftast bara genom att sänka sig ordentligt man når fram till dig.

Senast ändrad:

Du jag var tidigare en del av folket som rörde sig och campade i skogen och jag vet av erfarenhet att vi var många och intresset har snarare ökat än minskat. Det är ingen försumbar liten del av svenska befolkningen, i själva verket tror jag att en majoritet någon gång under sitt liv campat i skogen. De flesta jag känner har gjort det och många har gjort det många gånger. Många springer för övrigt inte omkring med tält, de har vindskydd istället, eller så tar de båten/kanoten/cykeln/hästen i stället för att gå. Folk går väl inte i närheten av dina marker, vem vill riskera att bli skjuten? Man rör sig i områden där det finns lite folk och mycket natur. Ofta gick vi hela dagar utan att stöta på mer än enstaka personer och det var i Skåne som är tättbefolkat.

Och kommer man med korkade kommentarer så får man räkna med svar på samma nivå. Det är oftast bara genom att sänka sig ordentligt man når fram till dig.

Det är lätt att se ner på de mer jordnära människorna när man sitter på sina höga häster.
Problemet när man sitter däruppeär att man inte förstår verkligheten.
Bara att haspla ur sig att Danskar är dummare än Svenskar bevisar ju på vilken nivå du beffiner dig i. På en så hög nivå att den låga syrehalten märkligt påverkar fattningsförmågan.
Så sänk dig till min nivå, höj syrehalten så du klarar av att tänka förnuftigt och se lite klarare på saker o ting.

Vad det gäller ”fri camping” så minskade den väl med upp till 40% i vissa kommuner melln 2011 och 2012.

Vad som har ökat är övernattningar på vandrarhem o campingplatser..men det är väl lite för jordnära info för dig

bara en sådan enkel sak, hur tältar man med en häst? gäller betesrätten för häst inom allemansrätten ojoj....

Senast ändrad:

Lilla gubben, det var ett skämt med danskarna, baserat på din idioti om att danskarna klarar av att inte ha allemansrätt. Att ha allemansrätten och tillgång till att vistas i naturen har inget med intelligens att göra utan att man råkad födas i eller flytta till rätt land. Gör man så idiotiska kommentarer så får man svar på samma nivå. Ursäkta att mina lågt ställda förväntningar på dig inte infriades, du nådde inte halvvägs. Angående nivån så tror jag att du håller försvarar din bottenplats, både när det gäller argumentation och fakta.

Inte sjutton vet jag hur min kompis som reste genom landet på sina hästar klarade sig, men både blommor, svamp, bär och gräs täcks av allemansrätten.

Lilla gubben, det var ett skämt med danskarna, baserat på din idioti om att danskarna klarar av att inte ha allemansrätt. Att ha allemansrätten och tillgång till att vistas i naturen har inget med intelligens att göra utan att man råkad födas i eller flytta till rätt land. Gör man så idiotiska kommentarer så får man svar på samma nivå. Ursäkta att mina lågt ställda förväntningar på dig inte infriades, du nådde inte halvvägs. Angående nivån så tror jag att du håller försvarar din bottenplats, både när det gäller argumentation och fakta.

Inte sjutton vet jag hur min kompis som reste genom landet på sina hästar klarade sig, men både blommor, svamp, bär och gräs täcks av allemansrätten.

Så jag ska med andra ord tyda allt du säger som skämt.:)

Rätt att vistas i naturen finns i de flesta EU stater. Vad som skiljer är skyddet för det enskilda ägandet, där ligger Sverige långt efter.

Och vad det gäller idiotiska kommentarer. De kommentarer som du betecknar som "idiotiska" har frapperande ofta en sak gemensamt, de avviker från din egen privata inställning. Visst det är ju ett tydligt tecken på både mental och faktamässiga brister när man titt som tätt idiotförklarar meningsmotståndare.
Men du måste bli medveten om en sak, ju oftare du använder tillvägagångssättet ju lägre värde får det ty då börjar det gå upp för allt fler att det just bara är en amatörmässigt uttalande baserat på det gamla talesättet: -Som man känner sig själv skyller man andra.:D

Tvivlar starkt på att betesrätten ingår. Dessutom, var tusan hittar en kuse käk i granskogen. Men visst ja,,det är väl ett skämt det med.

Senast ändrad:

Hur du uppfattar vad jag skriver spelar mindre roll, hittills har du mest ignorerat det ändå, hakat upp dig på något ord och fabulerat fritt om det du anser att jag skrivit. Det gäller för övrigt oavsett vem du svarar.

Ja jag anser att ditt sätt att betrakta allemansrätten är idiotiskt. Du låtsas som du respekterar den men på punkt efter punkt vill du inskränka den mest i syfte att berika din egen plånbok. Självklart anser du att skyddet för den ensklida ligger efter då du helst inte vill dela med dig alls om folk inte öppnar plånboken. Nu är förmodligen skyddet likvärdigt, ditt problem är bara att du inte har full ägande rätt utan till ditt stora förtret tvingas dela med dig. Och skyddet gäller ju inte de delar som täcks av allemansrätten.

Det är absolut inga problem för en häst att hitta mat i en granskog, men upplysningsvis finns det även andra naturtyper i sverige, man behöver inte exklusivt hålla sig till just där. En favorit från min sida är kraftledningsgator, det är inget som odlas där och i den mån det påverar alls är det bara positivt om hästen tar sig en tugga. Och nej gräs är inte undantaget från allemansrätten, och som sagt så har jag inte talat om att släppa hästar på bete på annans mark.

Senast ändrad:

Hur du uppfattar vad jag skriver spelar mindre roll, hittills har du mest ignorerat det ändå, hakat upp dig på något ord och fabulerat fritt om det du anser att jag skrivit. Det gäller för övrigt oavsett vem du svarar.

Ja jag anser att ditt sätt att betrakta allemansrätten är idiotiskt. Du låtsas som du respekterar den men på punkt efter punkt vill du inskränka den mest i syfte att berika din egen plånbok. Självklart anser du att skyddet för den ensklida ligger efter då du helst inte vill dela med dig alls om folk inte öppnar plånboken. Nu är förmodligen skyddet likvärdigt, ditt problem är bara att du inte har full ägande rätt utan till ditt stora förtret tvingas dela med dig. Och skyddet gäller ju inte de delar som täcks av allemansrätten.

Det är absolut inga problem för en häst att hitta mat i en granskog, men upplysningsvis finns det även andra naturtyper i sverige, man behöver inte exklusivt hålla sig till just där. En favorit från min sida är kraftledningsgator, det är inget som odlas där och i den mån det påverar alls är det bara positivt om hästen tar sig en tugga. Och nej gräs är inte undantaget från allemansrätten, och som sagt så har jag inte talat om att släppa hästar på bete på annans mark.

Avundsjuk? Det står dig fritt att själv skaffa en gård. Vad det gäller hästar så har vi effektivt stoppat den trafiken. folk kan ju till skillnad från öken utan problem ta sig över stättor o färister. Folk är hjärtligt välkomna att plocka bär o svamp i min skog o mina hagar.På egen risk naturligtvis.

Mera skoj. Och var har jag hört det skämtet förr? Ja det var visst under Olofs tid, i Berlin. Då skämtet om folkets gemensamma egendom prisades och nomenklaturans förmåner doldes:o

PS att bryta kvistar o ta löv från levande trän, även unga sådana ingår inte i allemansrätten, så nu kommer väl ytterligare en idiotförklaring haha..och om din kompis inte släpper hästen till bete när hon campar med den eller inte har tillgång till foder på annat sätt så är det nog snudd på djurplågeri...men det påståendet var väl ett skämt det med va?

Senast ändrad:

Till skillnad från dig så utgår jag inte från mig och min egen vinning utan folk i allmänhet, alla har inte möjligheter att skaffa gård.

Och jo vi har förstått att du är en fullblodsegoist som inte vill unna andra deras lagstadgade rätt, du är bara intresserad av dig och att utöka din rätt på andras bekostnad. Du gnäller som f-n över att folk gör vad de får enligt allemansrätten och viftar bort deras rättigheter som oviktiga när det gäller att utöka din makt över marken.

Nej det gör det inte.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan
Källa brottsbalken.
https://lagen.nu/1962:700

Till skillnad från dig så utgår jag inte från mig och min egen vinning utan folk i allmänhet, alla har inte möjligheter att skaffa gård.

Och jo vi har förstått att du är en fullblodsegoist som inte vill unna andra deras lagstadgade rätt, du är bara intresserad av dig och att utöka din rätt på andras bekostnad. Du gnäller som f-n över att folk gör vad de får enligt allemansrätten och viftar bort deras rättigheter som oviktiga när det gäller att utöka din makt över marken.

Något av det första jag lärde mig i både politik o affärer, att det som hela tiden snackade skit om andras varor och iklädde andra åsikter som passade dem själva inte dög någonting till.

Du har inte framfört någonting utom vad du anser att jag står för, vore det inte både ärligare o mer konstruktivt att framföra dina egna åsikter o vad du står för, visst det kräver ju lite mer tankeverksamhet,men lite klarar du väl av på din höga nivå.

Att jag ett otal ggr framfört att jag hjärtligt gärna att folk för eget bruk plockar bär o svamp i min skog blundar du för. :D

Blev du helt överväldigad o svarslös nu inför kalla fakta:(

Lagen du citerar är konstruerad så att allt som inte nämns ( och inte på samma vis nämns i andra lagar) är tillåtet. Det står uttryckligen att man inte får ta vissa saker, men inte ett ord om att man inte får låta en häst beta. Med tanke på att djuren historiskt sett gått lösa i skogen och så finns det fog för att anta att hästar får beta på sådanna platser där man inte stör eller föstör. Vill man campa ute med häst så är det inget som hindrar att man fodrar med hö eller hyr in hästen någonstans i närheten.

Är det någon som verkligen vet och inte bara försöker tolka lagtexter, är det förbjudet att ha en fikapaus och låta hästarna beta exempelvis i en glänta i skogen? Finns det någon dom i frågan? Jag talar altså inte om att släppa in hästar på andras bete, eller ens vara i en hage.

Gräset tillhör ju markägaren.
Så det får man ju inte skörda.
Om hästarna äter det så blir det ju skördat.

Bara för att där inte finns domar så blir det inte tillåtet.
Jag vet massor av människor som stjäl julgranar men ingen dom på enstaka stöld, men inte blir det tillåtet för det.
Och jag är övertygad om att det kan bli både stöld och åverkan om en sur bonde kommer på en hästägare med att låta hästen beta på ett ställe som inte passar.
Kanske vill bonden ha högt gräs just där för sin jakt?
Dessutom så får man ju inte lämna några spår efter sig.
En avbetad yta är definitivt ett spår.

Att hålla på och pressa gränserna på allemansrätten kommer att i längden minska den.
Och särskilt ryttare och hundägare ligger risigt till i det fallet.

Gräset tillhör ju markägaren.
Så det får man ju inte skörda.
Om hästarna äter det så blir det ju skördat.
Nej det blir inte skördat.

Bara för att där inte finns domar så blir det inte tillåtet.
Jag vet massor av människor som stjäl julgranar men ingen dom på enstaka stöld, men inte blir det tillåtet för det.
Och jag är övertygad om att det kan bli både stöld och åverkan om en sur bonde kommer på en hästägare med att låta hästen beta på ett ställe som inte passar.
Kanske vill bonden ha högt gräs just där för sin jakt?
Dessutom så får man ju inte lämna några spår efter sig.
En avbetad yta är definitivt ett spår.

Frågan är inte din övertygelse utan vad lagen säger, nu talar vi inte om att släppa en häst på bete på en äng utan att den får äta en stund i en dikeskant eller en glänta i skogen.

Att hålla på och pressa gränserna på allemansrätten kommer att i längden minska den.
Och särskilt ryttare och hundägare ligger risigt till i det fallet.
Min fråga här gällde inte att pressa utan vad som gäller, traditionen pekar på att det varit tillåtet. Lagen säger inte emot vad jag kan se, jag hitar inget. Har det varit tillåtet så är det snarast att inskränka allemansrätten. Diskussionen uppkom genom att jag opponerade mig mot begränsningar mot att vistas i naturen sen kväll/ natt. Det är en ordentligt föränding. Om en häst tar sig en tugga gräs någonstans eller nappar åt sig en kvist så är det i det flesta fall en försumbar effekt.

Uppenbarligen vet du lika lite som jag facit i frågan och kan inte komma med något stöd i en lagtext. Det lilla som jag hittar är tvetydigt men pekar på att det är tillåtet.

Men att något inte är tillåtet innebär inte med nödvändighet att har blivit eller någonsin kommer att bli lagfört.
Bara för att det hamnar under gränsen för "bagatell" så blir det inte tillåtet.

Grunden är att man inte får lämna spår.
Om man sitter och fikar medan hästarna betar så blir ju en synbar yta avbetad.
Då så har man lämnat spår.
Om det dessutom kan visas att ägaren till gräset har lidit skada så går det att lagföra.
Om det är skada eller inte vet ju inte hästägaren.
Det kan ju vara gräs som är avsett för viltet i skogen.

Det är skillnad mot den försumbara effekten av att nappa åt sin en tugga här och där.
Vilket jag dock tycker är redigt ouppfostrat av hästen.
Dessutom så kan det då plötsligt bli en gren av ett äppelträd i en villaträdgård.
och då så är det skada på riktigt.

Jag trodde också att du hade en mera hänsynsfull inställning till andras egendom.
Men där bedrog jag mig visst.

:bow::bow:

Vi har själva vilt åkrar i skogen och för den som inte vet om det ser det säkert bara ut som en glänta i skogen utan en aning om jobbet för viltet som ligger bakom.

Det här handlar inte om min inställning utan jag undrar vad som gäller egentligen då jag inte kan hitta något om det. Blir man hänsynslös i dina ögon för att man undrar om någon vet hur det ligger till och tar exempel? Ska jag kunna motivera för exempelvis stallkompisarna så gäller det att ha någon fakta att komma med och inte jag läste i en diskussion, men ingen viste utan vi bara trodde.

För att kunna lagföra något så måste det vara otillåtet. Det har ju en synbar effekt om man plockar mycket av tillåtna saker som blommor eller svamp och dessa kan ju markägaren själv också vilja ha, vad som är värst kan man diskutera. Dessa är dessutom tillåtna just för att de inte nämns i lagtexten att det är förbjudet precis som att låta djur beta ( som heller inte är nämnt).

Som sagt jag efterlyser fakta om vad som egentligen gäller och då i form av paragrafer elle myndighetstolkningar, annars gissar vi ju bara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 321
Senast: Mindful
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 247
Senast: sjoberga
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 929
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits