Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Det är väl en ofantlig skillnad på att få hjälp av en tränare som ser en länge o ofta- som vet om ens förtjänster o brister, än en dressyrdomare som kanske ser en 4 min per vartannat år - eller så.

många har flera tränare som har lite olika fokus- man får en bättre helhet.

Och var kommer det här ifrån?????

precis.

Kroppskontroll handlar (för mig) också om att kunna slappna av medvetet och följa med. Har man ruggigt god kroppskontroll behöver man inte "kontrollera" medvetet, det blir en del av den naturliga vardagen, oavsett om jag sitter till häst eller gör ngt annat.

Det är väl det som är det svåra med kroppskontrollen. Men vad vet jag, jag har ingen sådan kroppsmedvetenhet.

Jag håller helt med.

KL
Tycker det är en högst märklig inställning att "om inte tränaren har expert kometens på samtliga områden och kan absolut allt så låter jag bli att rida för tränare och rider hellre själv". Ni måste vara oerhört duktiga ryttare med stor erfarenhet av dressyr ridning som fixar det hela på egen hand bättre :angel:

och vem resonerar så?

Men jag hoppas ändå att det är sanningen för dig - just nu - som känns bra för dig.

Men jag kanske missuppfattar dig. Det jag menar är att jag hoppas att du har hittat "rätt" och du tycker att du har valt rätt väg, sen är det inte lika med att man är proffsryttare eller kan välja en annan stig senare vid ev behov :D

precis.

Kroppskontroll handlar (för mig) också om att kunna slappna av medvetet och följa med. Har man ruggigt god kroppskontroll behöver man inte "kontrollera" medvetet, det blir en del av den naturliga vardagen, oavsett om jag sitter till häst eller gör ngt annat.

Det är väl det som är det svåra med kroppskontrollen. Men vad vet jag, jag har ingen sådan kroppsmedvetenhet.

Vi människor har många reflexer och rörelsemönster som hindrar

Inom annan träning så när man skall förbättra koordination för bättre resultat så tar man upp en rörelse i medvetandet för om man skall ändra den så måste man göra det medvetet, men sedan efter alla de där 100 000 reps så är det en del av ryggmärgen igen och då ser det naturligt ut.

De med gedigen ryttarutbildning på lina får ju redan från början traggla igenom alla de där 100 000 repetitionerna de första två åren och kan sedan syssla med finliret.

Jag kan tycka att eftersom vi saknar denna grund i Sverige och går direkt på finliret så KAN det bli fel. Särskilt eftersom vi är två och och det vi gör påverkar hästen så mycket

jag tror

Att många av de som undervisar har kommit en bit och är givetvis därför naturbegåvningar, de kan tala om allt det där finliret och har en väldigt stor arsenal till just det.

men en systematiserad grund har de inte, och kan därför sällan rätta till problem så där på en gång.
Då de inte har sambandet klart för sig orsak - verkan

Och det kan man ju bara bli medveten om - om man plockat upp en rörelse till det medvetna och sedan testat hur olika varianter påverkat hästen.

Ju mer man idrottat innan - och ju bättre kunskap man har om rörelse i allmänhet desto lättare har man att göra detta.

men hur många tränare har det?

Senast ändrad av en moderator:

Men det där att jag eller någon annan inte rider för instruktör - det är bara ngt som axel hittar på. Och det förvånar mig att ni bara sväljer sånt.
Att ni tänker så lite.:confused:

Jag rider för instruktör och filmar också

Och vem :angel: har sagt att jag inte är på en sådan nivå att jag har lite koll ;)

Koll på vad? Du har tyvärr ett sätt att skriva ibland som om du vill få oss att tro att du är på svårklassnivå, minst:cool: när du slår fast "sanningar" och håller långa föreläsningar där du avslutar med att "vissa" inte fattar pga "olika ridstilar":crazy:.

Ang att rida utan tränare vet jag att du (eller Susan kanske snarare....) har skrivit att du tränar "via telefon" dvs ringer tränaren och berättar om problemet, ungefär. Att du rider utan pga det inte finns ngn tillräckligt duktig och att det går utmärkt.
(Utom nu sista tiden när du åker på dyra clinics för nån beridare, men det skrev du samtidigt var väldigt sällan som jag fattade det)

Så du får ursäkta, men det är bilden jag har fått också, att du anser att ingen liksom är bra nog för dej och då föredrar du att vara utan oftast. Det kanske inte stämmer alls längre?

Detta är absolut inget påhopp utan ett svar på varför andra som varit med i diskussionerna ett tag :angel: kanske har den bilden också. Kanske har vi varit här för länge allihop och fått bilder av varandra som är svåra att ändra, vad vet jag, vi kanske får uppdatera med vad vi gör allihop, emellanåt:rofl:

Delvis KL
Ang sitsen och ryttarens inverkan är jag också den första att erkänna hur viktigt det är att ha koll på sej själv och dessutom att det inte är så vanligt att tränare verkligen jobbar med den delen, tyvärr.

Som jag tänker vill nog många jobba med sej själva men inte alltid till den grad som kanske krävs, när det kommer till kritan.:o

Du har ett ytterst selektivt sätt att citera och läsa...Och tolka lite som du vill
och de tolkningar du gör får står för dig - enbart

Sedan är det fler än du. men det får stå för dem

Den tränare som du nämnde flyttade 60 mil, lite svårt att fortsätta träna då.....
Jag fortsatte att ha kontakt med henne (givetvis via telefon) samtidigt som jag red för en B tränare här där jag bor.

Inget konstigt allls.

Bara att jag en gång refererade till henne som "min telefontränare" - sedan har andra "fyllt i" resten :angel:

Jag har ridit för en mängd olika tränare. Och är alltid på jakt

Nu rider jag och min fd telefontränare för samma tränare. Tyvärr inte så ofta som jag skulle vilja. Men ni få rgärna sponsra :)

För det verkar det finnas ett väldigt stort intresse för min träning :rofl:

Jag håller reda på min träning så får andra hålla reda på sin :idea:

Angående galopp piruetten så är ett så centralt i Klassisk Dressyr att rida med sin position som huvudhjälp - Det är den vägen jag valt.
och det var inte den vägen som den tränaren undervisade i
- och därför ger det ju inte mig någonting

En tränare måste passa in i den röda tråd som man valt som fio uttryckte det.
Och tränare som undervisar i Klassisk Dressyr a la SRS kryllar det inte av - helt enkelt.

Vore jag ung och frisk - skulle jag åka utomlands och träna.
Nu har jag lite annat att fokusera på också.

Delvis KL
Ang sitsen och ryttarens inverkan är jag också den första att erkänna hur viktigt det är att ha koll på sej själv och dessutom att det inte är så vanligt att tränare verkligen jobbar med den delen, tyvärr.

Som jag tänker vill nog många jobba med sej själva men inte alltid till den grad som kanske krävs, när det kommer till kritan.:o

Näe och om man verkligen vill så finns det som sagt inte så många att välja på

Jag efterlyste tips via pm förra gången min ridning kom på tal :angel: - inte fick jag något tisp inte - så igen pm'a

Absolut!
Det känns som "min" sanning - men det behöver ju inte alls vara den "riktiga" sanningen? (om den finns?)

Det är så svårt att se utveckling ske och verkligen förstå det man ser. Man kanske har glasögonen för det färdiga resultatet på sig, och därför blir det så vanskligt när vi "vanliga dödliga" ska bedöma och välja väg. Något som jag tyckte såg jättejättejättebra ut för fem år sedan tycker jag är ganska kasst idag och tvärtom. Man lär sig ju hela tiden och blir aldrig någonsin färdig. (Som tur är - samlingsmanin är ju intressant ända tills samligen är komplett...)

Många av oss håller nog på med grundutbildning och har inte kommit så långt som till Grand Prix (eller skolorna ovan mark om vi nu ska hålla oss till rätt forum), och grundutbildning är ju ett långsamt stärkande av hästakraken och sällan spektakulärt (Förutom när hästakraken far iväg och tanten far av!).

Ja, det blev en flummig utvikning, med vilken jag inte ville säga mycket mer än att det är svårt. :D

//Anna-Karin - f n åkare, som ännu inte Rider utan försöker hitta koordinationen efter olyckan (i uppdateringens anda)

Vilken bra idé :D
- Carola - Inte ens ryttare :angel:

det blir ju ett fasligt sjå att hålla reda på vad alla gör.
När, var, hur, och med vem :o

kanske obligatoriskt CV

eller skippa nicken :D ;) :o

Men hur det än är - så får ju var och en hitta den väg den tror på.

kanske blir det bra - kanske inte - det får ju framtiden utvisa (som allt annat)

Jag förstår inte engagemanget i andras väg

Lev, var lycklig, rid för den du vill
- kämpa - gråt - le - var människa.

Var glad att över vägen - det är den som räknas sägs det :D

Joho :D Den riktiga sanningen för dig.

och det är det som räknas. Sen kan man alltid låta sig influeras, inspireras och ifrågasätta sin egna väg, men det måste ju alltid kännas bra i hjärteroten, för det är ju då det är rätt. :bow:

Filosofi by Malinsky.. hahaha..

Det håller jag helt med om - alla måste finna sin väg. Några vill hitta en gräddfil, andra vill testa offroad och några konstiga personer letar sig till maraton. Och det är gott så!

Samtidigt tycker jag det är bra om man är intresserad av andras vägar, kanske den vägen man själv valt är en återvändsgränd? (Men å andra sidan, det inser man i regel inte förrän man står med näsan i väggen).

Joho :D Den riktiga sanningen för dig.

och det är det som räknas. Sen kan man alltid låta sig influeras, inspireras och ifrågasätta sin egna väg, men det måste ju alltid kännas bra i hjärteroten, för det är ju då det är rätt. :bow:

Filosofi by Malinsky.. hahaha..

Bra filosofi

hjärteroten var det ja - det måste ju stämma

Det håller jag helt med om - alla måste finna sin väg. Några vill hitta en gräddfil, andra vill testa offroad och några konstiga personer letar sig till maraton. Och det är gott så!

Samtidigt tycker jag det är bra om man är intresserad av andras vägar, kanske den vägen man själv valt är en återvändsgränd? (Men å andra sidan, det inser man i regel inte förrän man står med näsan i väggen).

det är naturligt att hamna med näsan i väggen då och då om man rör sig och letar framkomliga vägar.

Sedan kan det ju vara bra att säga - nej dit behöver jag ju inte gå - där har jag ju varit förut - denvägen vet jag vart den leder.

:o

Helt otroligt hur mycket floskler man kan få till bara man anstränger sig :D

Och all denna utsvävning beroende på att hästen kan få låning i SI leden av att ryttaren belastar ena sidan mer.

MEN som i allt är det inte bra att vara kategorisk. Hästen kan ju få låsning i SI leden för att den skyddar ngt annat.

Det är mycket med det jordiska
:eek:

en till :rofl:

peace

och vem resonerar så?

Ja du, mitt svar var en kontring till detta filosoferande från Carola:

Men..

Vi måste också, i det erkänna, att många tränare saknar öga för

1. Funktionell Träning.

2. Anatomiska kunskaper på både häst och ryttare.

3. Kunskap om utrustning. (FFA Sadlar)

4. Kunskap om Hovar.

5. ATT ryttaren påverkar SÅ pass mycket som hon gör.

6. Etc.

Detta medför ju att det endast finns en ganska liten klick kvar som har "hela paketet" SAMT MASSOR av variationer av olika tränare inom kunskapspaketet.

Vilken tränare vill man ha liksom, väljer du någon som endast har en del eller skippar du hellre att ha tränare alls om du är medveten om att hon/han inte kan GE dig det du behöver

Nu måste ändå hon den tradiga invaliden invända.

Det jag höll på med i alla år kändes rätt då. Jag trodde det var så man gjorde för att rida hästar i form.

Magkänslan baserar ju sig delvis på ens erfarenheter. Jag hade inga andra erfarenheter än "standarddålig" ridning - jag kunde alltså inte med hjärtat/hjärnan/magen förstå att det fanns något annat. Och vad värre var, jag blev PROVOCERAD av de ryttare som red för tränare som inte följde den standardmall som jag var van vid. :o

Nu skäms jag så här i efterhand, men samtidigt är det nyttigt att inse hur "liten" man är som människa. Jag tar ridning väldigt personligt (tyvärr, det vore betydligt bättre att ta det objektivt) och de tränare jag träffade som hade en annan approach än de jag var van vid, klampade liksom på "mig" på något konstigt sätt. Det var ju som att säga rakt till mig "det du gör är faktiskt ganska dåligt" och då var det lättare för mig att tänka "äh, vad vet den egentligen, de kommer ju aldrig någonvart med det där lustempot". Men som sagt, ett halvår senare var det just det ekipaget som utvecklats. :o (Där fick jag så jag fes!)

Det jag försöker lära mig mer om nu, det känns också rätt i hjärteroten. Men det behöver ju inte betyda att det är 100% rätt.

och den enda som inte har ngn tränare alls - var väl Carola - helt enkelt eftersom hon inte rider enligt senaste uppdateringen

De flesta andra tror jag söker sig till den kunskap de behöver - alla vill ju bli bättre:idea:

Vill man ha mer specifik kunskap så kan man ibland hamna mellan tränare av olika omständigheter, men ingen är ju helt utan - jo den som inte rider - just för tillfället.

(Akta dig Carola :o - nu går ryktet snart att du lagt ned ridningen och slutat med hästar för gott :D det kan vi läsa snart i SE och HÖR )

NU skall jag fika

mera Peace till dig också mackan

Det var väldigt vad du verkar ta åt dig av den kommentaren jag inflikade till det Carola filosoferade om. Det var inte direkt ngn stor kommentar som behöver ta så mycket plats i tråden ö.h.t, om man inte väljer att bli provocerad och du verkar rätt på hugget rent allmänt de sista sidorna. Du kanske ska ta en liten middagslur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka