Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Hur får du till detta:confused: Om man kollapsar i hö. sidan borde det väl vara rimligare att flytta sig åt höger. o kanske göra en vridning med överkroppen åt vä. för att hamna rätt med höften o sen återgå till det normala. Man får även tag på yttersidan på hästen- den blir rak.

Man kan kollapsa även om man sitter på mitten

sitter man inte på mitten - rättar man till det

om man kollapsar - rättar man till det

har man inte kontroll på högeraxeln - så rättar man till det.

man rättar till det som inte fungerar

jag ser att du beskrivit en "kyragrej"... det finns fler....

Senast ändrad av en moderator:

Just - det funkar bara när grunden är korrekt lagd.

Man måste börja korrigera nerifrån.

jag kom dock på en annan grej som jag gör igår när jag red.

Om vä sittben lättar för att man ramar fram med högeraxeln så kan man faktiskt lyfta inner handen i höger varv ( om allt annat är på plats)

Lyfter man innerhanden så tar man med sig axeln.

En del... tränare vill att eleven skall lyfat innerhanden för att hästen har lagt huvudet på sned - men det är ju egentligen bara symptomet på att häten lagt vikten över innerbogen - så lyft handen - avlasta bogen :D

Blev lite glad då jag såg alla Kyra elever sitta med högerhanden uppe i globen :D Och de höll upp den i bytena åt höger.

Man kan kollapsa även om man sitter på mitten

sitter man inte på mitten - rättar man till det

om man kollapsar - rättar man till det

har man inte kontroll på högeraxeln - så rättar man till det.

man rättar till det som inte fungerar

jag ser att du beskrivit en "kyragrej"... det finns fler....

I höger varvet kan man istället tänka att man skall placera höger sittben närmare mitten av sadeln
Det var mest det här!
Gör man så- kommer man med all säkerhet att hamna ännu mer fel.

Om man missuppfattar saker så är det bättre att bara försöka sitta rakt- än att tänka på allt samtidigt
Tuttarna dit
Skärpet hit
Axlarna dit
Sätet hit
vikten dit
kisseriet åt det sjunde:rofl:

Det kan inte bli annat än kaos.:eek:

Därför är de beskrivningar som finns- hur skänkelläget ska vara o ställning/ böjning på hästen logisk- man hamnar rätt.

Om man sen utför det inför tränaren kan den finkorrigera eventuella fel.

Så - om ena axeln går före för att ryttaren är mer kutryggig på den sidan ( vilket är det vanliga) så är tyngdpunkten förskjuten åt det hållet, på precis samma sätt som det sker på hästen när den förflyttar sig från vä bak till höger fram

Men kan det inte lika gärna vara vikten åt andra sidan genom vridning framåt, och vikning i den sidan:confused: Det kan ju bli olika, beroende på, Biffen skrev tex om nån vridning.

I höger varvet kan man istället tänka att man skall placera höger sittben närmare mitten av sadeln

Undrar faktiskt också om det inte blir ännu mer fel, med vikning i högersidan är ju det sittbenet redan för mycket mot mitten och det vänstra mer i luften :confused: Menade du inte vänster mer mot mitten?

OM

Du vore så kompetenet och erfaren som du vill ge sken av

OCH

om jag vore helt ut och cyklade

Så skull du bara sitta och gäspa:grin:

- Du skulle deffiintivt inte lägga så himla mycket energi på att förfölja mig... och ständingt försöka förlöjliga det jag skriver
;)

Näe du faller ständigt på eget grepp :o

ps ett litet tips från psykologin
- hån och aggressivitet är tecken på svaghet/underläge :o

inte på kompetens

Du blandar ihop din egen och biffens snedhet

Du var ju vänsterhänt

OM

Du vore så kompetenet och erfaren som du vill ge sken av

OCH

om jag vore helt ut och cyklade

Så skull du bara sitta och gäspa:grin:

- Du skulle deffiintivt inte lägga så himla mycket energi på att förfölja mig... och ständingt försöka förlöjliga det jag skriver
;)

Näe du faller ständigt på eget grepp :o

Jag undrar här VEM det egentligen är som vill ge sken åt att vara kometent och erfaren?:confused:

Det är väl du själv som faller på eget grepp när du rättsomdetär i en vanlig diskussion plötsligt skriver sådant här?:confused:

Men kan det inte vara.... Undrar faktiskt också...... som Flash skrev är knappast ord man använder sig av om man sätter sig själv på höga hästar.

Du blandar ihop din egen och biffens snedhet

Du var ju vänsterhänt

Jag pratade inte om mej själv, nu. Det är inte min snedhet som yttrar sig så. Utan att det kan vara på många olika sätt, beroende på just den ryttaren, även om vissa grundproblem kan vara gemensamma. Det gäller ju att se helheten.

Ang sittbenet förstår jag fortfarande inte eftersom du inte svarade på det:

Undrar fortfarande samma:
Om det inte blir ännu mer fel, med vikning i högersidan är ju det sittbenet redan för mycket mot mitten och det vänstra mer i luften Menade du inte vänster mer mot mitten?

Och vad var Kyra-grejen?

Ska vi diskutera vore det ju bra att veta vad vi talar om:confused: Samt att man förklarar vad man menar istället för att dra förhastade slutsatser och sätta sej över andra med påståenden.
Ja jag är vänsterhänt i grunden men har inget problem med vridning på det sättet, däremot kan det bli ett resultat av framskjuten axel. Så ditt svar blev ju inte ett svar på det jag undrade, eller hur?

ginnies:

Men kan det inte vara.... Undrar faktiskt också...... som Flash skrev är knappast ord man använder sig av om man sätter sig själv på höga hästar.

Nä, man tycker det:confused: :bow:

Hrrrm, kasta inte sten i glashus nu:angel::o

*Knapplån*

Jag har internetstrul hemma och har inte lyckats moderera sista inläggen och för att inte bli anklagad för att favorisera någon om jag skulle råka radera fel inlägg. Jag har nämligen fått rapporter från alla sidors syn på saken :devil:, så väljer jag att låsa tråden som den är.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka