Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Är det inte så att en ryttare som viker i ena sidan belastar den sidans sittben, men det kommer att hamna närmare mitten av sadeln än den motsatta sidans sittben, som då mer eller mindre hamnar i luften:cool:

.

Typ så, i första steget, tills kroppen ganska så genast kompenserar genom att trycka ner andra sidans sittben.

Sittben i luften = inbjudan till bakbenslyft. Bakbenslyft= ryttaren sätts över till andra sidan = Viktigt att ryttaren leder hästen i rörelsen, inte tvärtom :D

men tom om du lägger huvudet på sned, så påverkar det tyngdpunkten och därmed den inbördes belatningen av sittbenen

och vill du ha så mycket bålstabilitet att sittbenen inte kan röra sig oberoende av bröstkorgen?

Vi behöver å andra sidan inte vara överens om allt :D

Om jag lägger huvudet på sned (Jag alltså) så sitter ja fortfarande 50/50 eftersom jag är ett förbenat kontrollfreak, jo. (Min strävan)

:D

Jag vill ha så mycket bålstabilitet att mina sittben alltid är 50/50 ifall jag inte vill tex: ta en galoppfattning men då går jag ju ändå ganska så snabbt tillbaka i balans.

Ryttaren får inte bli stum och kort, flexibiliteten måste vara där med, såklart.

Men

Kopplingen Höger axel ska såklart funka med vänster sittben/höft o vice verca för att hästen ska få kraft att gå framåt.

Pust

Nu är det horisontalläge har trollungen bestämt.

KL

Intressant tråd!

Jag sparkar en fotboll helst med höger ben, det betyder att vänster är ståben? Men när jag sitter i sadeln upplever jag det som att hela min högersida är "rak" och att jag viker mig i vänster sida. När jag gör det lyfts mitt vänstra sittben ur sadeln - detta åstadkommer jag otroligt lätt sittandes på en stol genom att vika mig i midjan. Däremot kan jag inte göra samma sak med höger sittben - det klarar jag inte att lyfta från stolen. Viker jag mig åt höger blir det tvärtom hårdare tryck på höger sittben. När jag tänker efter är det som att mitt högerben är så starkt att det tar med sig hela mitt säte till höger i sadeln och jag kan inte göra motsvarande med vänster ben men jag vet inte varför. Om jag ska få motsvarande tryck på vänster sittben måste jag vika mig tillräckligt mycket åt vänster för att jag ska kunna kränga överlivet "utanför" vänster höft och sedan räta på mig, då kommer jag ner på vänstersidan men har svårt att behålla trycket neråt så jag brukar guppa över på andra sidan. I slutan brukar jag lättast få känslan att jag sitter rakt över hästen.

Hästen vill av någon anledning (min sits? :p) inte stoppa in höger bak riktigt under sig och jag brukar då och då flytta bakdelen runt framdelen och få hästen att kliva över så att jag känner att den är "med". Häromdagen fastnade jag plötsligt i högerbogen och kunde tydligt känna att jag var för centrerad runt höger sittben. Få till det kunde jag dock inte alls varpå hela övningen blev pannkaka, vänster gick inte att flytta för utan bogvik och höger hade jag motstånd i bogen. Och då satt jag ändå barbacka, just för att inte kunna sätta mig snett över hästen.

I mitt fall hjälper det inte att stå i fältsits, det känns som om jag har ännu svårare att komma över på vänster stigbygel, som om jag pekar med rumpan snett bakåt åt höger. Jag upplever exakt samma fenomen när jag cyklar, speciellt i uppförsbackar är det jättesvårt att trampa hårt med vänster fot, jag trycker liksom iväg mig själv åt fel håll istället för att trycka trampan nedåt.

Nu för tiden kan jag ofta komma tillrätta någorlunda med det i ridningen genom att tänka att jag ska röra min kropp likadant på båda halvorna istället för att centrera runt höger, men grundproblemet finns kvar och jag vet inte vad det är. Helt oförmögen är jag dock inte - när jag hoppar bana fungerar jag uppenbarligen på ett mycket mer liksidigt sätt bara av mig själv.

Mina höfter beter sig olika om jag står på ett ben beroende på vilket ben jag står på. Testade tipset med att stå på alla fyra på ett bord men det blev ingen kännbar skillnad så jag antar att jag inte är sned där iallafall.

Oj, vad långt det blev, det var inte riktigt meningen. Det är bara det att jag funderar en del över detta med kropp och sits. Och nej, jag rider faktiskt inte för någon, än så länge pga att hästen har varit under igångsättning. Kanske dags att börja?

Sittben i luften = inbjudan till bakbenslyft. Bakbenslyft= ryttaren sätts över till andra sidan

Åhh, det här känner jag så tydligt i vänster sittben, att jag liksom kan variera tryck och även position. Åt höger däremot... Där är jag liksom så stark att jag sitter kvar på höger i varje steg. Jag kanske helt enkelt är för stark i högersidan?

Orkar inte följa tråden men.
ståben borde vara samma som det man använde mest- till allt- som högerhanden/ armen.
Både styrka o rörlighet brukár vara sämre där.
Min vä. vad är 1 cm fetare:angel:

Men duuu....du behöver inte sitta på hästen för att h*n ska smittas av din problematik, häsar är ena finurliga ena på att kopiera rörelsemönster och i den måmn det går att jämföra våra kroppar så kan det ske, jag har sett så många exempel på det så jag kan inte bortse från det som ett faktum.

Sen kan ni ju smitta varandra fram och tillbaka, det är ganska vanligt.

Jo, jag kan se direkt vilket som var hönan eller ägget, i detta fallet, alltid.

Ok, jag är själv inte av samma åsikt, eller har inte fått lära mig samma sak rättare sagt (att det alltid är ryttaren som orsakar felet), men mycket intressant att höra olika teorier! Särskilt från personer som är duktiga på att förklara! :)

Det jag menade var väl att om hästen är tydligt sned redan första gången jag sitter upp efter att ha varit i andra personers ägo, och jag i min tur kan sitta upp på andra hästar och få helt andra snedhets-symptom eller betydligt lägre grad - då ser jag iaf inte att det är JAG som rider hästen snett! ;)
Däremot är det såklart möjligt att travkusken som kört kusen i alla år har gjort hästen sned och/eller ryttaren innan mig.
När däremot skavankerna "sen förr" är åtgärdade och kusen inte längre har några direkta problem med kroppen, då börjar jag om från början känns det som - de låsningar och problem som uppstår kan med stor sannolikhet komma från mig, och de problem jag upplever i ridningen kommer med stor sannolikhet från mig.

Känns som du villade bort mig lite från ämnet nu, min fundering är alltså om otillräcklig ridning (inte bara sitsrelaterat alltså utan att man inte kan hjälpa hästen få till "rätt" rörelsemönster rent allmänt) och gamla vanor från hästens sida också kan orsaka snedhet.

Tänkte lite på det du skrev om att problem med SI-leden ofta visar sig genom att hästen flyttar ryttaren till ena sidan. I det här fallet gör den ju det *men* även om den 5 minuter innan klämts igenom och konstaterats inte ha problem med SI-leden längre.
Samtidigt har jag svårt att se att min ändå numera "normaldåliga" snarare än riktigt sneda sits skulle påverka så mycket att hästen flyttar mig en halvdecimeter åt sidan med jämna mellanrum.
Och att det plötsligt blev så lätt att känna sig rak själv så snart hästen är "rak"! :p

Helt klart är att hästen liksom oss föredrar att bära på en sida. Har vi en väska så hänger vi den på ena axeln helst :angel:

En del menar att hästen är stark i en sida - jag skulle säga att det är mer komplicerat än så, men för hästen är det mer bekvämt att ha dig på ena rygghalvan ja.

det är mer bekvämt för hästen - liksom för oss att det ena benet går före och det andra följer efter.

Och här kommer vi in på "det hele"

On hästen som din rör sig genom att skjuta sig framåt från vä bak till höger fram så måste du ju, som tränaren sägegr få den att börja skjuta sig lika mycket framåt från höger bak. Då måset den också sluta lägga korset på sned...

Så det handlar om två saker - aktivera höger bak, och sluta överbelasta den sidan som hindrar höger bak. En skicklig ryttare som har kroppskontroll kan tom lätta ur från höger bak så att det lättare kommer in och den korhalvan kommer upp

Men för att kunna göra det så måste ryttaren kunna hantera sin egen rakritkning - man måste kunna växla "ståben" och släppa upp högersidan - eller tynga ned vä hur man nu ser det.

Tänk på att hästens bål hänger i en slinga - skallbålen hänga i mitten så får vi se till att den gör det - och här undrar jag vad somhänder med den upppumpade luften - kanske måste läsa den sidan iaf.

Det här köper jag, eftersom det stämmer så bra överens med de egna upplevelserna. (Tror det var tack vare inlägg från dig som jag började testa mig fram med justeringarna i sitsen "på riktigt" :bow: )
Sen om metoderna är "bra" bara för att jag upplever att de fungerar, det var ju en annan femma! :angel:
När det blir såpass extremt att jag inte lyckas med små justeringar öht (jag sitter på helt fel sida i sadeln i princip och blir låst) som exemplet i vänstervarvet, då kan jag försöka tänka att högerhöften ska peka överdrivet åt vänster, då kommer rumpan och höften på högersidan bli spända (inte bra med spänningar, men det får upp höger sittben! :crazy: ) iom vridningen lyckas jag få ner vänster sittben mer, och så försöker jag "räta ut" ryggraden i samband med det genom att i princip flytta den i sidled från höger till vänster, måste lyfta höger skulderblad/bröstkorg lite i samband med det för att få ryggen stabil.
I det läget är det inget optimalt jobbläge skulle jag tro iom att det för mig krävs en del spänning (att kunna rätta till min position trots att hästryggen är vriden åt helt annat håll) men ett måste för att komma tillbaka ur det där extrema. Medans det i förebyggande syfte brukar räcka att hela tiden påminna mig själv om att sitta på detta vis redan från början, att försöka vara tydlig med hur jag vill att kuse använder sin kropp, att jag även försöker få ner/bak vänstersittbenet lite i högervarvet så man inte tappar allt vid varvbyten, att jag är noga med att försöka få kusen bära lite med innerbak ffa på böjt spår till vänster istället för att skjuta på utåt, och kanske något jag glömt! :angel:
Men det är sån grym skillnad på hur enkelt det blir när man väl placerat hästen rätt jämfört med när kusen redan går hyfsat "rätt"! :p att helt plötsligt kändes v. ben längre, lite tyngre och inre sittbenet känns tydligt, hästen svarar även på mindre sitsjusteringar. Medans om jag bara skulle strunta i det tekniska som inte rör sitsen (aldrig nudda tyglarna eller använda skänklarna, aldrig "lära" kusen hur jag vill att den ska röra sig) då tror jag att jag skulle få ett helsike och få göra större justeringar lite då och då.
Förmodligen delvis för att sitsen inte är tillräckligt skolad än iofs :o

Hursomhelst tycker jag kopplingen mellan olika saker är intressant. Vid ridning är det ju så många olika faktorer att ta hänsyn till.
Tycker själv det känns som att sitsen är den absoluta pricken över i´t, att det är svårt att få till det där sista lilla om inte sitsen också är rätt. Men att det i vissa lägen är toksvårt att verkligen få sitsen rätt! :o

Men duuu....du behöver inte sitta på hästen för att h*n ska smittas av din problematik, häsar är ena finurliga ena på att kopiera rörelsemönster och i den måmn det går att jämföra våra kroppar så kan det ske, jag har sett så många exempel på det så jag kan inte bortse från det som ett faktum.

Sen kan ni ju smitta varandra fram och tillbaka, det är ganska vanligt.

Jo, jag kan se direkt vilket som var hönan eller ägget, i detta fallet, alltid.

Jag har tänkt på hur det är ställt med mig och pålle. Vi har samma problem i nacken han och jag. Vidare har jag haft problem med mitt högerknä sedan jag var liten.. nu börjar storhästen uppvisa problem i sitt högra knä, och även lillen

:eek:

Nu kan det vara ett otroligt sammanträffande, men sedan jag hörde dig berätta detta har jag konstaterat lite småsaker som jag och hästarna har gemensamt, men när knäproblematiken dök upp blev jag väldigt brydd och fundersam

Jag har också tänkt på detta många gånger. Min häst har haft muskulära problem vänster bak - jag har problem vänster höft. Han har problem vänster bog - jag har problem vänster skuldra. Dock har jag problem höger knä och det har inte han.

Och nu är han riden av en annan person i ett år och problemen med vänster bog kvarstår, så jag vet inte...

*kl*
Måste bara få fråga här när vi nu är inne på ryttarens rakhet/styrka.

Jag har tävlat i armbrytning och är ovanlig bland armbryterskor eftersom jag är rätt så jämnstark i vänster och höger arm. Jag brukar förklara det med att jag är hästtjej och således arbetar mycket med samma belastning i armarna - bär hinkar, hösäckar, mm, mm.

Men hur är det - går det att generalisera? Är ni jämnstarka i armarna?

Eller beror det på att jag också i unga år (när kroppen växte till och formades) körde mycket travhäst (kallblod mestadels) och därför belastade armarna mycket och hyfsat liksidigt?

/Camilla

Nej, inte vad jag vet. Hon är rätt ung och oförstörd och duktig dressyrryttare med riktigt fin sits. :)

Så jag svarar rakt ut vad jag tycker om detta:

Axelvridning ska inte påverka sittbenen, alls, de ska påverka, dirigera, styra bogarna - helt.

(Enligt mig då alltså)

:)

Ja, men det var Fredrik som skrev att "axelvridning fortplantar sig hela vägen till sittbenen om ingen låsning säger stopp".

Jag ifrågasatte detta, så jag har inte menat att det ska göra det.

Man kordinerar axel o sittben oberoende av varandra.

Jag konstaterar att vi har olika take på biomekanik.

okey för mig

KL

Intressant tråd!

Jag sparkar en fotboll helst med höger ben, det betyder att vänster är ståben? Men när jag sitter i sadeln upplever jag det som att hela min högersida är "rak" och att jag viker mig i vänster sida. När jag gör det lyfts mitt vänstra sittben ur sadeln - detta åstadkommer jag otroligt lätt sittandes på en stol genom att vika mig i midjan. Däremot kan jag inte göra samma sak med höger sittben - det klarar jag inte att lyfta från stolen. Viker jag mig åt höger blir det tvärtom hårdare tryck på höger sittben. När jag tänker efter är det som att mitt högerben är så starkt att det tar med sig hela mitt säte till höger i sadeln och jag kan inte göra motsvarande med vänster ben men jag vet inte varför. Om jag ska få motsvarande tryck på vänster sittben måste jag vika mig tillräckligt mycket åt vänster för att jag ska kunna kränga överlivet "utanför" vänster höft och sedan räta på mig, då kommer jag ner på vänstersidan men har svårt att behålla trycket neråt så jag brukar guppa över på andra sidan. I slutan brukar jag lättast få känslan att jag sitter rakt över hästen.

Hästen vill av någon anledning (min sits? :p) inte stoppa in höger bak riktigt under sig och jag brukar då och då flytta bakdelen runt framdelen och få hästen att kliva över så att jag känner att den är "med". Häromdagen fastnade jag plötsligt i högerbogen och kunde tydligt känna att jag var för centrerad runt höger sittben. Få till det kunde jag dock inte alls varpå hela övningen blev pannkaka, vänster gick inte att flytta för utan bogvik och höger hade jag motstånd i bogen. Och då satt jag ändå barbacka, just för att inte kunna sätta mig snett över hästen.

Jag känner igen.

i mitt fall satte jag mig på en stol med en telefonkatalog under högerskinkan för att töja ligament och annat.

Men jag var väldigt stark

Det finns en bra bok som heter autostretchning - där använder de en handduk under ena skinkan ( somliga är då brutalare än så med sig själva :D )

Men alla är ju unika - det kan ju vara en ren koordinationsgrej som du inte får till

Du kan ju ha en låsning som hindrar koordiantionen

I vilket fall är kroppskännedom bra

Angående ditt högre bakben - så jag kollapsade åt höger förut, men sitter nu okey på mitten med rumpan, men jag behöver i alla fall flytta bröstkorgen 2 cm ät vä i vä varv för ratt hästen skall tycka jag sitter på mitten. Då får den lättare att böja sig och man kan flyta in framdelen och på så sätt få tag i höger bak.

Men det är ju inte säkert att du är som mig hela vägen

Du kan prova att använda dig av vä överskänkel - för att bli mer rak.

I höger varvet kan man istället tänka att man skall placera höger sittben närmare mitten av sadeln

hursom man får prova sig fram - och i det sökandet så blir man ju mer kroppsmedveten

Senast ändrad av en moderator:

Återkommer med annan alternativbehandlares "take" på SI leden

läste i går.

Det finns många teorier

Här kallas det bäckenförskjutning - som kan vara på 1 - 2 mm

symptom

hästen protesterar, kastar av, stannar vägrar gå fram, eller svårighet i ena galoppen/varvet svår att ställa, isisar rollar i tölten.
Hplelr huvudet högt

Hästen har ont i ryggen - nacken och får följdproblem

Denne tittar på korshalvorna bakifårn, är de lika höga är hästen spänd i ljumskarna, palperar länd efterr smärta, är ligamenten spända?

Sedan skriver han - korsbensleden har en rörelse på 2 - 3 grader :eek: Han menar att en förskjutning kan leda till att bäckcnet tippar mer bakåt.

Sdan menar han att förkjutninegns storlek accelererar genom varje led ( dvs ändring av ställning i en ¨påverkar tällningen i nästa) Och nu menar han att en förskjutning på 1 mm upptill kan bli 2 dm när man gått igenom alla leder....

jag tänker inte tjaffsa om detta

särskilt eftersom vi är eniga om att man koordinerar kropsdelar oberoende av varandra

Däremot bestäms tyngdpunkten av "massans" form enligt fyikens lagar

Lyfter du ut ena armen så förstkjuts tyngpunkten ganska mycket - tyngdpunkten förändras även vid små förändringar, vid alla förändringar i massans form

Man kan läsa om detta både på häst och människa.

Ett enkelt exempel är hur det går tillnär basketspelaren får till sitt häng i luften - det ser ut som den står still i luften för en sekund

Det sker genom att formen ändras = massans form (han böjer benen) på så viss får tyngdpunkten ett jämnt bågformat förlopp ( iom att tyngdpunkten förkjuts uppåt) medan själva kroppen förefaller att stanna upp mitt i luften.

Så - om ena axeln går före för att ryttaren är mer kutryggig på den sidan ( vilket är det vanliga) så är tyngdpunkten förskjuten åt det hållet, på precis samma sätt som det sker på hästen när den förflyttar sig från vä bak till höger fram

hästen behöver förkjuta vikt bakåt till vä bak för att inte ramla på höger bogen.
Och vi behöver hålla tillbaka den frampttippade höger axel så att vi får tillbaka vikt på vä sittben

I rest my case

Tack för boktips - ska kolla upp det. Det där med att flytta bröstkorgen upplever jag också fungerar men ibland får det bara motsatt effekt, förmodligen för att jag inte sitter mitt över hästen när jag gör det. Totola nämnde också det här med att lyfta bröstkorg/axel och då insåg jag att jag liksom "glömt bort" den delen - det är väl sjutton att saker går så lätt när det fungerar att man inte längre kommer ihåg det när det behövs :D.

Angående ditt högre bakben - så jag kollapsade åt höger förut, men sitter nu okey på mitten med rumpan, men jag behöver i alla fall flytta bröstkorgen 2 cm ät vä i vä varv för ratt hästen skall tycka jag sitter på mitten. Då får den lättare att böja sig och man kan flyta in framdelen och på så sätt få tag i höger bak.

Men det är ju inte säkert att du är som mig hela vägen

Du kan prova att använda dig av vä överskänkel - för att bli mer rak.

I höger varvet kan man istället tänka att man skall placera höger sittben närmare mitten av sadeln
Hur får du till detta:confused: Om man kollapsar i hö. sidan borde det väl vara rimligare att flytta sig åt höger. o kanske göra en vridning med överkroppen åt vä. för att hamna rätt med höften o sen återgå till det normala. Man får även tag på yttersidan på hästen- den blir rak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka