Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Hmm, ska titta i några av mina böcker och se om det står något intressant. Kan leta runt lite på nätet också. Återkommer.

Även ännu mer spinoff på ståben...

Nu när det är så mycket tjat om fotboll överallt så kan jag inflika att en fotbollsspelare som är "högerskytt" inte är det för att han hellre sparkar bollen med höger fot, utan för att han helst står på sitt vänsterben.

Även ännu mer spinoff på ståben...

Nu när det är så mycket tjat om fotboll överallt så kan jag inflika att en fotbollsspelare som är "högerskytt" inte är det för att han hellre sparkar bollen med höger fot, utan för att han helst står på sitt vänsterben.

*kl*

Nu när jag inte läst på en dag så från hästens bäcken till fotbollsspelare, Nä nu blir det för mkt Offtopic för min del att sätta mig in i :rofl:

Nu skiter jag i denna tråden :cool:

Vadå, det är väl en allsidig diskussion kan man säga:rofl:

Du kan bidra med dina egna bekymmer vad gäller ridning eller fotboll eller vad du vill:banana:

Mitt bekymmer med fotboll är att det är för mycket sånt just nu och då menar jag inte här:mad: (totalt ointresserad kärring, är jag.....)

Så i början blir det gärna med en Kyra övning

Ställ på medellinjen - och korrigera hästens rättande reflexer med att hålla sittbenen vinkelräta mot långsidan - inte med tygeln - inte med ytterskänkeln:devil:

Ryktet säger att det är hennes favorit och att måååånga har svårt med den :D

Som jag förstått det ber hon bara nya ryttare rida längs medellinjen helt enkelt, och det är ju som sagt inte det lättaste och avslöjande, dvs hon ser mycket av läget då, så att säga.

Men jag kan ha fattat fel, har tyvärr inte förmånen att rida för henne:(

KL

Ang att rida efter förlossningar osv (tror det var Camilla som gjorde det) så ja rida är väl en sak, det gjorde jag också, men jag tänkte väl på att sitta i dressyrsadeln och inverka:crazy::o

Just SI-leden är nog den som känns bland annat, och den tar nog stryk tror jag om man inte har så brett bäcken vilket jag inte har. Kanske är det beroende på hur smalt/brett bäcken man har hur mycekt som känns efteråt.

Funderade en del på hästar där och hur det påverkar ston som fölat:confused: för att fortsätta hamna i alla möjliga trådar....(sorry fio!)

Men som jag förstått det har de bättre passage och behöver inte samma foglossning som vi? Vi hade dock ett sto som fick en nerv i kläm i de regionerna efter en fölning.

Senast ändrad av en moderator:

nej jag har bara ridit för en elev till henne, och då red vi denna övning som då uppgavs vare hennes favoritövning

den kan varieras i det oändliga med hänsyftning på bäcken och axlar

Syftet är koordinationsövning i olika varianter

Som jag sa tidigare den mesta kunskap kan härledas. och det som axel referar till som mina tankar ang koordination komemr från Kyra.

Man kan se en hel del av det på hennes videoserie. Där visar hon hur det påverkar hsäten att inte sitta på mitten, och sedan har hon då privat olika övningar för att lära sig koordinera och känna _var_ hästen är.

och istället för att korrigera - kontrollera- var hästen är

personligen så tror jag att det är hur vi är musklade (oliksidigt) som skapar snedheten till häst,men att låsningar i bröstryggen hindrar oss att rakrikta oss till den korrekta posstionen för varje rörelse.

Inte bara hur vi är musklade har betydelse.
Även vikten och hur den är fördelad på ryttaren spelar in.

Detta med att vrida axlar så att axlar alltid är parallela med hästens bogar - det handlar juinte bara om axlarna utan en axelvridning fortplantar sig hela vägen ned till sittbenen - om ingen låsning på vägen säger stopp

Men axelvridningen ska väl inte fortplanta sig ända ner till sittbenen?
Sittbenen ska väl ha sitt eget liv utan att påverkas av axlarna?

Jag bjuder på en liten anekdot ang diskussionen.
Min pappa är starkare än din som ibland uppstår på forumet.

i någon diskussion så blev det diskussion mellan Saigon och mig - som minsann båda ridit för en beridarelev till Kyra :mad:

Hundra år senare kom vi på att det var samma tränare :D

*kl*

Nu när jag inte läst på en dag så från hästens bäcken till fotbollsspelare, Nä nu blir det för mkt Offtopic för min del att sätta mig in i :rofl:

Nu skiter jag i denna tråden :cool:

Ni som är duktiga ryttare och rider terräng lär er att ni måste stå ngt så när lika i stigbylarna för att få en bra galopprytm och för att hästens skall komma någorlunda rätt på hinder

Ni måste känna av hästen och reglera er själv annars står ni på näsan

Det är inget som en Dressyr ryttare måste lära sig på samma sätt, de kan korrigera mycket mer med tygeln.

Men man får då inte samma rörelsefrihet i hästen, som om man har hella gump och inte har _ett_ ståben(sittben) - utan två att inverka med

Ja, jag har fått rida så nästan hela pass,dvs rak linje, antagligen också Kyra-inspirerat, och det är mycket svårt, och ger många insikter:angel:

För den som har svårt med blicken är det också väldigt lärorikt eftersom det inte finns en chans i världen att ens komma i närheten av rakt utan att ha blicken framåt. :idea:
Det nyttiga är även att känna mycket tydligare var man har sej och hästen än om man rider längs spåret eller böjda spår.

Jag håller med ang hennes videos, tyvärr vet jag inte om de går att köpa längre, jag har sett dem men äger bara en, de verkar svåra att få tag på.

Tack Fredrik för en bra beskrivning.

Men då inte bara viker man sig, då tillkommer det minst en rörelse till, att man lyfter samma sidas sittben, detta sker inte som en funktionll rörelse (För att kroppen vill det) utan för att man har ett stört rörelsemönster och att det blir en kompenserande rörelse.

Det är mycket med det världsliga :D

Att det är ja!!! Jag själv blev ju inte varse detta förrän jag, starkt försvagad i höger sida (från midjan ner i benet) dessutom skadade ländryggen rejält och fick verkligen börja tänka på hur jag balanserar upp hela mig:eek:...och det fick oerhört positiva resultat i ridningen.

Ni som är duktiga ryttare och rider terräng lär er att ni måste stå ngt så när lika i stigbylarna för att få en bra galopprytm och för att hästens skall komma någorlunda rätt på hinder

Ni måste känna av hästen och reglera er själv annars står ni på näsan

Det är inget som en Dressyr ryttare måste lära sig på samma sätt, de kan korrigera mycket mer med tygeln.

Men man får då inte samma rörelsefrihet i hästen, som om man har hella gump och inte har _ett_ ståben(sittben) - utan två att inverka med

För egen del tycker jag tyvärr att det kommer mer av sej själv i hoppning tex, av nödtvång möjligen. OM man är ovan att sitta och inverka i dressyrsadeln är det extra svårt där. Vet inte, kan ha fel jag hoppar ju inte mycket numera (eller just nu - kan bli mer - vi har nya hinder nu:banana:)

Ja en motgång kan ju vändas i en framgång :laugh:

Ja, sitta på hästen kunde jag med, men kunde du sitta ner och verkligen rida i en dressyrsadel'
Jag red i min bomlösa på normal uteritt så nä, jag satt inte ner så mycket men jag red i alla gångarter! :)

jag tänkte referera ill hoppning först - men det kan ju se så himla olika ut :angel:

Nu minns jag inte vem det var som var så ökänd för sin hoppstil :D

Men axelvridningen ska väl inte fortplanta sig ända ner till sittbenen?
Sittbenen ska väl ha sitt eget liv utan att påverkas av axlarna?

Sittbenen skall kunna inverka oberoende av axlarna ja

men hur man positionerar axlarna påverkar var tyngdpunkten i kroppen hamnar.

Och på så vis kan man tex få sittbenen likbelastade dvs sitta rakt över hästen genom att kontrollera den där axeln som fladdrar framåt.

Det gör verkligen jätteskillnad på hästen för om hästen gärna belastar hö fram och ryttaren också hjälper till med sin hö axel fö långt fram - då blir det rätt omöjligt för hästen att arbeta liksidigt

Senast ändrad av en moderator:

Hade tidigare en sned medryttare o så ville jag inte ha det, så jag skickade iväg henne till min duktiga Homiatriker o hon blev helt bra- trots diagnosen- utslitna höftleder o ständig smärta.
Allvarligt? Jag har själv en kass höft och har REGELBUNDET gått till leg. kiropraktor utan att det blir "helt bra" - det återkommer för att felet sitter inte i att jag plötsligt fick ett trauma. Felet sitter i min kropp, i min vardagliga snedbelastning och i min vardagliga ledsjukdom. Jag återgår ju till det dåliga läget hela tiden om jag inte gör något åt hur jag går, står och sitter. Och det får man väldigt lite hjälp av en kiropraktor med. Däremot börjar jag gärna hos en kiropraktor för att en rakhet att utgå ifrån när jag sedan tränar min snedhet.

Och jag buggade INNAN jag fick problem ;)

/Camilla

Lägger in mer om ståben

kolla stigbygelhöjd på ryttaren dvs - jämför hö vä :o

Ståbenet drar ned sadeln åt det hållet

Man behöver en spegel :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama