Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Tynger du mer på vänster sittben?

I så fall kan det ju vara en kompensationsrörelse, att du har en stark högeskänkel och högerhand (Tror Biffen skrev ngt liknande)

Så blir det för mig och det jobbar jag med hela tiden.
Jag är, från början, väldigt högerhänt och högerbent. Men med åren har ridningen hjälpt mig att bli mer liksidig.

Det jag får jobba med varje dag är just detta, jag kompenserar och sätter mig gärna över mer på vä sittben.
Jag känner det väldigt tydligt och har lärt in att tänka lite mer tyngd i hö stigbygel när jag till exempel går in i en hö-sluta.

Som tur är så är min häst väldigt känslig för vikten så hon hjälper mig också tillrätta. Jag är dock inte sned och det är skönt.

Hmm, intressant.

När jag sätter mig på en stol och känner efter hur sittben och kropp känns när jag bara sätter mig så viker vänstra sidan sig(överdriver lite här för att få reda på vad som händer) och då lättar vä sittbenet från stolen.
Höger sida känns rak och stabil. Bröstkorgen hamnar dock innanför höftknölen på vänster sida och vikten på höger sittben.

När jag då kompenserar genom att vrida mig i midjan aningen till höger så känns sittbenen lika.. "tunga". Bröstkorgen är något bättre placerad - dock lite vriden då..

Om jag ger fan i att kompensera med vridning och istället flyttar hela bröstkorgen centrerat över bäckenet så blir jag rakare och jämnare.

Låsning i bröstryggen känns som en rimlig "diagnos"..

Tack för analys och bollande :)

Senast ändrad:

vad bra - jag tänkte fakiskt på dig.

Jag skall prova ditt tips med Carolas kan var bra när mitt eget inte funkar :)

Jag är, från början, väldigt högerhänt och högerbent. Men med åren har ridningen hjälpt mig att bli mer liksidig.

Det jag får jobba med varje dag är just detta, jag kompenserar och sätter mig gärna över mer på vä sittben.
Jag känner det väldigt tydligt och har lärt in att tänka lite mer tyngd i hö stigbygel när jag till exempel går in i en hö-sluta.

Som tur är så är min häst väldigt känslig för vikten så hon hjälper mig också tillrätta. Jag är dock inte sned och det är skönt.

Det ju det underbara med ridning, det finns inget så läkande och koordinerande förutom sin egen gång, som ridning i skritt.

Är det du eller hästen som sätter dig över på vänster sida? Detta är ju stor skillnad :)

Tyngd i höger stigbygel kan hjälpa, helt klart, men ännu mer funktionellt blir det om du tänker liksidighet med dina sittben :idea:

Kanske värt ett försök :D

*kl tror jag*

När vi är inne på det här tänkte jag bidra med en mycket intressant länk;
http://www.wowsaddles.com/asymmetry/asymmetry.htm

Nu har jag upplevt det som att det inte alltid är såhär det blir/ser ut, men hos många hästar med asymmetri är det så. Det handlar väl om varifrån det kommer från början. Kommer asymmetrin från SI-leden (att den "hakat ur", nu vet jag iofs inte hur vanligt det är på hästar, eftersom de går som skelettet är gjort för ;) så borde de ha mindre problem med just det...?) så hjälper det inte att stirra sig blind på bogen.

Man kan "testa sig själv" också som på länken, bara ställa sig på alla fyra. Orkar de stabiliserande musklerna under skulderbladet hålla bak-ner skulderbladet, eller åker det upp-fram?

Jag vill också bara inflika risken i att sätta ord på allt man "är" och känner, det är mycket lätt att fastna i saker (been there, done that :p ). Orsaken till att man vill känna saker är ju för att konstatera att de är sådana och tillåta förändring (bara genom att acceptera att det är så det är sker väldigt mycket automagiskt). Men som sagt är det lätt att fastna i de mönster man sätter ord på och det kan bli självuppfyllande profetior, bli ens identitet och ge en trygghet.

Ett tag var jag starkare i vä.- för allt mitt fokus på den svagare länken.

I slutan är det logiskt att trampa ner dit man ska o inte tänka på en massa kroppsdelar hit o dit.
Allt faller på plats med detta.

Hmm, intressant.

När jag sätter mig på en stol och känner efter hur sittben och kropp känns när jag bara sätter mig så viker vänstra sidan sig(överdriver lite här för att få reda på vad som händer) och då lättar vä sittbenet från stolen.
Höger sida känns rak och stabil. Bröstkorgen hamnar dock innanför höftknölen på vänster sida och vikten på höger sittben.

När jag då kompenserar genom att vrida mig i midjan aningen till höger så känns sittbenen lika.. "tunga". Bröstkorgen är något bättre placerad - dock lite vriden då..

Om jag ger fan i att kompensera med vridning och istället flyttar hela bröstkorgen centrerat över bäckenet så blir jag rakare och jämnare.

Låsning i bröstryggen känns som en rimlig "diagnos"..

Tack för analys och bollande :)

Vänster sittben KAN inte lätta om du viker dig i vänster sida, det var därför jag misstänkte at du har en låsning i bröstryggen som hämmar signalerna till och från hjärnan.

Det kan mycket väl kännas som om vikandet i vänser sida är den ledande rörelsen men det är funktionellt inte möjligt att det blir så, upplevelsen är dock äkta för dig!

Om jag får råda dig så skulle jag, tipsa dig om att kolla upp din kropp hos Naprapat, Osteopat, Sjukgymnast etc, för att kolla var det "klickar"

Sen har vi ju det svenska språket också, det är inte alltid lätt att förklara :D

Hoppas inte du tar illa upp för mitt svar.

Att hitta den ledande rörelsen, vilken rörelse det är som kommer INNAN du viker dig till vänster kan vara väldigt intressant :)

Min uppfattning är att det inte är handen som spökar, utan det är nåt kommunikationsproblem mellan vänster hand och vänster sittben som är problemet. Så en svag vänster sida kanske? Som kompenseras ut till högerbenet.

Höger bak skulle nog kunna jobba bättre om jag släppte in det... :crazy:

Jag rider dock mer medvetet än vad jag gör när jag rör mig till vardags...:)

Min vikta vänstersida har nog hängt med mig länge. Så när jag upplevde att sittbenen inte kändes lika mycket kom vridningen till höger och "löste" problemet då sittbenen känns lika då.

Skulle behöva mjukna i midjan på höger sida istället.

I din snedhet känner jag igen mig.

Sedan är det så att ävenom man har en grundsnedhet rakt fram ( min är lika med din:)

Så händer det andra grejjer på böjt spår - och då kan man plötsligt göra tvärtom.

Enligt mitt sätt att se så har vi ett sätt att balansera som känsn säkert - vi upplever att mitten är där det känns tryggt inte där den faktiskt är :angel:

Om den sedan sammanfaller med hästens snedhet så är det två som är ytterst ovilliga att ändra om - till ett ovant rörelsemönster

Carola skrev tidigar om använda sadlar att de ofta är hoptryckta på högersidan. Och höger sidan är trygg för häst och ryttare.

det finns forskning på att hästen hela tiden strävar åt höger, Och de flesta människor går med höger axel och höft framåt först.

Ren teoretiskt så borde vä hänta gå med vä axel först - men hur det blir med fötterna vet jag inte.

Hur som behövs kroppskännedom

jag har tänkt på nrä ni använder ordet "viker er"

sätter ni samma betydelse i det

viker er = kollapsar - eller länger?

*kl tror jag*

När vi är inne på det här tänkte jag bidra med en mycket intressant länk;
http://www.wowsaddles.com/asymmetry/asymmetry.htm

Nu har jag upplevt det som att det inte alltid är såhär det blir/ser ut, men hos många hästar med asymmetri är det så. Det handlar väl om varifrån det kommer från början. Kommer asymmetrin från SI-leden (att den "hakat ur", nu vet jag iofs inte hur vanligt det är på hästar, eftersom de går som skelettet är gjort för ;) så borde de ha mindre problem med just det...?) så hjälper det inte att stirra sig blind på bogen.

Man kan "testa sig själv" också som på länken, bara ställa sig på alla fyra. Orkar de stabiliserande musklerna under skulderbladet hålla bak-ner skulderbladet, eller åker det upp-fram?

Jag vill också bara inflika risken i att sätta ord på allt man "är" och känner, det är mycket lätt att fastna i saker (been there, done that :p ). Orsaken till att man vill känna saker är ju för att konstatera att de är sådana och tillåta förändring (bara genom att acceptera att det är så det är sker väldigt mycket automagiskt). Men som sagt är det lätt att fastna i de mönster man sätter ord på och det kan bli självuppfyllande profetior, bli ens identitet och ge en trygghet.
Jag har lite svårt för ditt inlägg, när du tidigare red helt snett på den även sneda hästen o tyckte att det var OK:confused: o ogillade kiropraktorer.

Är ni raka nu?
Om i så fall- hur?

*kl tror jag*

haha fråga mig :rofl:

jag lärde mig minsann hantera min snedhet - så till den milda grad att jag lärde in en ny :angel:

Precis som Belasik beskriver att han tränade och tränade sin sits - tills han hamnat i den perfekta hängsitsen:eek:

*spinner vidare ännu mer*

Inom utformandet av matvarubutiker använder man sig av det här. Man ställer allt man vill sälja på höger sida, och folk får gå motsols i butiken (för då finns fler saker på höger sida och de söker sig "utåt"). Varför? Jo, 80-90% av befolkningen har en blick som söker sig åt just höger. Finns säkert en del forskning på det här inom "inredning av butiker"-fältet :D Det måste kollas upp.

Jag har också en bok som heter "höger hand, vänster hand" av Chris McManus (haha, inte tänkt på namnet tidigare, men det var lite vitsigt). Nu har jag inte orkat ta mig igenom hela (inte varit redo att ta emot allt) men den är riktigt intressant!

Tynger du mer på vänster sittben?

I så fall kan det ju vara en kompensationsrörelse, att du har en stark högeskänkel och högerhand (Tror Biffen skrev ngt liknande)

Frågan är alltid, vilken sida är den ledande?

Grundmallar finns alltid men man måste titta på den individuella rörelsen :)

Nej på höger, i så fall. Om man går på det "automatiska".

Men jag har också, (som bla Fredrik), försökt komma tilllrätta med just det och då växlat en del vilken sida jag sitter mest på......om man ser genom alla år. Det har nog också varierat lite beroende på häst, om jag förstärkt eller motverkat hästens egen "favoritsida" tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

jag snabbkollade på länken och det här tycker jag är ett probelm - det finsn så många sanningar - så det skulle räcka att dela ut på julafton.

Självklart är det här ett fynd, men som pusselbit måste det passa in i hela bilden.

Just det här med strävan åt höger gör att många hästar belastar höger fram mest och det är oftare skador på hö fram, så jag tro inte mankan generalisera och säga at vä är starkare - de olika benen är strka åp olika sätt.
diagonalt på nåt vis.

Jag sklal läsa mer dock - för det är alltid intressant, manbehöver många pusselbitar om man sklal skönja bilden

Bra att du kom in i tråden :laugh:

Oj, ännu en grej jag kom att tänka på.

Inom snowboard så åker man ju med ena benet fram och andra bak (vilket ger en stor rotation i höften). När man provar ut hur man ska åka ber de en "sopa golvet" (och ser då vilket som är ståben). Detta har inget samband med höger/vänster-hänthet enligt deras erfarenheter, inte heller enligt min.

Om jag ska spinna vidare ännu mer. På snowboard är det bakre benet ståben, det är där man ska ha tyngden och styra ifrån (fast egentligen är det hela kroppsvikten som styr när man åker ordentlgit på kanterna på brädan, då blir det bara en härligt flytande rörelse av det hela). Oftast så sammanfaller det som sagt med vilket ben vi väljer att ha fram och bak. Inom surfing däremot är det det främre benet som är ståben med tyngden på sig (och styr rörelsen). Hmm, undrar hur de provar ut där?

Men just :D

och eftersom höger hand då är närmast och kan sträcka sig ut och plocka upp varorna - och vad händer då med ryggmusklerna på vä sida som skall hålla emot så inte hel kroppen följer med åt höger - ja både höger och vänster stark blri man - och styrd i en viss riktning som någon skrev här.

ha ha Tack för infon - intressant.

Jag har rehabiliterat mig med att sopa och mocka åt båda hållen
klurigt i början - men har man det inte så kan man ju inte få hästen till att göra tvärtom den heller

Märker att svaren kommer i otakt - du hajjar nog i alla fall vad jag svara på

jag kan också hinta om att ommanhar låsning i SI - leden då funkar inte det benet som ståben. Det är så jag kollar om jag är låsningsfri där före ritt

Om man tex står på vä ben och lyfter höger ben framför med fotens bredsida fram - lite som "karatekid" - då funkar du i SI och är öven böjlig i länden.
Då komemr höger böjning ocg galoppen fungera :angela:

Hittar du inte din balans - snacka med SI :D

Jag upplever Si ledesn rörelse lite som om ryggraden är en stolpe och runt den så vrids bäckcnet via SI lite som en vingmutter.

Inser nu då att om hästen inte vill släppa ned ena bäckenhalvan....

De där obturatioerna igen

hejja buke :banana:

Men, man kan ju uppleva att man viker sig i t.ex. vänster sida om man belastar höger sittben mer och tappar vänster axel. Tror dock att det kan bero på en låsning i just bröstryggen, som du säger.

Jag känner igen det, men tvärtom, då. Jag får tänka mer vänster sittben. Viker alltså i höger sida, inte vänster som de flesta andra normala människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama