Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Jodå, vi är fortf lite sneda och vinda, men hold and behold, vi lever och mår bra och njuter av livet ändå :eek:

Jag är dock av med min låsning i SI-lederna (den kan göra återbesök om jag provocerat den allt för mycket med mycket gång på asfalt till exempel, eller får feber) och pålle jobbar mer symmetriskt. Eller han gjorde, innan vi var ner till Camargue/Frankrike och vände. Resan gjorde att han gick tillbaka lite i snedhet. Jag fastnar också fortf ibland i min vänster axel, men det jobbas på, som allt annat.

Och jag tycker (hur fasansfullt det än kan verka) att det fortfarande är HELT OKEJ. Vad ska det annars vara? En dödssynd? Vi är alla ok, hur vi än ser ut. Ja, jag jobbar med mig själv hela tiden och låsningen i SI-leden har varken kiropraktor eller naprapat fått ok när jag provat tidigare. Det är jag själv som gjort det (med hjälp av vissa lärare inom kroppsmedvetande), när jag gått ifrån quick-fix och jobbat med grunderna. Det tar mycket längre tid eftersom det handlar om att ändra vanor, men resultatet blir bestående.

Jag förstår förresten fortfarande inte varför du hakat upp dig på mig så mycket när alla andra i tråden satt minst lika snett. Är det att min snedhet är likadan som din och du därför upptäcker den tydligare?

personligen så tror jag att det är hur vi är musklade (oliksidigt) som skapar snedheten till häst,men att låsningar i bröstryggen hindrar oss att rakrikta oss till den korrekta posstionen för varje rörelse.

Det handlar om durchlassigkeit, med en låsning så tar det stopp på vägen.

Detta med att vrida axlar så att axlar alltid är parallela med hästens bogar - det handlar juinte bara om axlarna utan en axelvridning fortplantar sig hela vägen ned till sittbenen - om ingen låsning på vägen säger stopp

eller en balanserande kompensation.

de som glider ned till vä tex brukar ha en kompensatorisk böj på ryggraden i bröstryggen så vikten i allafall hamnar på höger sittben - ryggraden blir då S formad

Var det Carola som pratade om låsningar övergången länd brötrygg?

ren generellt kan man säga att man kan vika sig i midjan åt ett håll så är brötkorgen ofta stel åt andra hållet

Kroppen vill ha en summa närmare noll - annars får den joba hårt

Jag förstår förresten fortfarande inte varför du hakat upp dig på mig så mycket när alla andra i tråden satt minst lika snett. Är det att min snedhet är likadan som din och du därför upptäcker den tydligare?

man hakar sig fast där man får tag... end of story

Alla är sneda punkt.:D Inget levande är rakt som Jacko brukar skriva

Vi har sett bilder av alla här tror jag och ingen är rak som du beskriver
Vi är alla människor

Sedan kan man välja att bli meveten

och man kan välja att jobba med det

peace hellagump ( och där har vi någon som har jobbat med det :D )

Senast ändrad av en moderator:

Nej, så sned är jag inte.

Jag har den där bilderna på näthinnan där ditt vä. ben är en dm längre.

Om man inte har grav scolios eller dylikt kan en bra kiropraktor/ homiatriker fixa till det för gott.

Hade tidigare en sned medryttare o så ville jag inte ha det:mad:, så jag skickade iväg henne till min duktiga Homiatriker o hon blev helt bra- trots diagnosen- utslitna höftleder o ständig smärta.
hon började efter det att gå på buggkurser:banana:

Ja, och vi är ju asymmetriska ner på molekyl-nivå (annars skulle kroppen inte kunna sättas ihop). Som sagt, den där boken är riktigt intressant, måste nog läsa den ordentligt i sommar, om jag kan ta emot innehållet ordentligt. Han tar även upp hur hela vår kultur (och kulturer uppkomna helt oberoende av varandra) är skapad runt höger och vänster. I de flesta kulturer står höger för manligt, rätt (right hand, the right way), det ljusa. Vänster står för kvinnligt, fel, det mörka.

Och frågan är om vi för vår överlevnad SKA vara asymmetriska? Vi kan liksom inte stå och fundera på vilket ben som ska skjuta iväg och vilket håll vi ska springa åt när en bil håller på att köra över oss ;)

(Själv är jag högerhänt men inte helt kass i vänstersidan pga div skador på höger sida genom åren, nu senast då revbenskorgen manglades på höger sida kan ju HJÄLPA mig bli en bättre ryttare!)

Ha ha sådär resonerade jag också

Vilken TUR att jag skadade mig i höger sidan :D

Har också tänkt på det du skrev igår om att manmåste vara rätt duktig om man skall använda hästens feedback som domare.

Nej egentligen inte - bara vara medveten och anpassa övningen till den nivån mankan koordinera på.

Så i början blir det gärna med en Kyra övning

Ställ på medellinjen - och korrigera hästens rättande reflexer med att hålla sittbenen vinkelräta mot långsidan - inte med tygeln - inte med ytterskänkeln:devil:

Ryktet säger att det är hennes favorit och att måååånga har svårt med den :D

Det är så intressant att det jag skriver om att kontrollera hästens bakben med mina sittben ( som är Såååå fel) - allt det kommer från Kyris :D

och hon har förmodligen fått det från Rehbein

världen är liten all kunskap går att härleda

Peace Herbert gump :D

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan man träna på att bli rak själv- till en viss gräns.

Ännu svårare blir det på hästryggen- även om man tror sig vara medveten.
Ska man rida oxå- att även få hästen rak- då blir det för mkt att tänka på- för en normal hjärna.
det är mkt lättare för en tränare att ge råd från marken o att man för en dialog.

Det får stå för dig

Förmodligen är det så för dig

Du utgår alltid från att alla har det lika svårt som du- med kroppen.
Övningen du skriver om fick jag rida redan när hästen var en unghäst- på en 80- m bana:cool: i galopp.

själv tycker jag itne det handlar så mycket om att tänka som att känna.

Tex i Kyraövningen om man skalar av allt korrigernade brus som rytatren gör så sker det så att ryttaren kommer upp på medellinjen ställer hsäten till vänster och om den inte får använda korrigernade hjälper så hamanr hästen på tre spår

vad övningen går ut på är att istälelt för korrigernade hjälper så går det att sitta kvar med sittbenen och få hästen att följa dina sittben

Dvs ryttarens bäcken kontrollerar hästens bäcken.

När man lärt sig kontrollera detta så - så kan man flytta in hästens bakdel på rakt spår, och så smångom har man altid kontroll över hästens bakdel i sidled

Tillsammans med en mängd andra koordinationsövningar så kan man alltid ha kontroll över hästens bakdel - och KÄNNER det minstaa risk att man är på väg att tappa den
- kort sagt man har hella gump - a k a Herbertgump

Ocanstående gäller också bogarna - med axlar /vikten

- vad har man då Jacko? Hella tits :D

Jag borde inte svara och föda det troll som skriker och jag vill heller inte sjunka till den nivå du rör dig i.

MEN, du bör inte kasta sten i glashus.

jag har tänkt på nrä ni använder ordet "viker er"

sätter ni samma betydelse i det

viker er = kollapsar - eller länger?

För mig: Vika sig= Lägga mer tyngd på - Kontrahera - Förminska avstånd - Plussa.

Länga sig: Blir minus- sidan, den svaga sidan.

*Varför är det OK?

Kan bara gå till mig själv.
Jag vill inte göra min häst mer sned än nödvändigt- söker hjälp- till både mig o hästen.

Glashus nää.:rofl:

(Den övningen funkar inte i galopp men det är en parantes. Den skall göras i skritt - svårast där )

Jag behöver inte utgå - för det syns på hur hästen rör sig hur ryttaren inverkar på den med sin kropp.

Det synns vädligt tydligt, och ännu har jag inte sett en under av balans och koordination på Vår dödliga nivå.
Jag utgår ifrån att vi alla är dödliga.

naturlagar som Carola hänvisade till är applicerbara på alla

inget levande är rakt - sedn väljer vi själva om vi vill vara medvetna eller inte. Om vi vill ta tag i det eller inte

Om vi vill kämpa - eller ge upp

Men, man kan ju uppleva att man viker sig i t.ex. vänster sida om man belastar höger sittben mer och tappar vänster axel. Tror dock att det kan bero på en låsning i just bröstryggen, som du säger.

Men då inte bara viker man sig, då tillkommer det minst en rörelse till, att man lyfter samma sidas sittben, detta sker inte som en funktionll rörelse (För att kroppen vill det) utan för att man har ett stört rörelsemönster och att det blir en kompenserande rörelse.

Det är mycket med det världsliga :D

Jag tar absolut inte illa upp! Jag vet ju om problemet och jobbar med det medvetet och med hjälp från backen.

Ang. min vänstersida så är den inte kort och ihopdragen utan mer kollapsad. Jag börjar all rörelse med "höger bak" ;)

Tack igen!

Hur menar du med att det syns- från ryggen?

Den som står på backen ser mkt mer.

Har du provat att galoppera rakt på medellinjen? Eller öppna?
Där avslöjas minsta felaktighet.

För mig: Vika sig= Lägga mer tyngd på - Kontrahera - Förminska avstånd - Plussa.

Länga sig: Blir minus- sidan, den svaga sidan.

och där ser jag två varianter tex ( samma ryttare)

Vika/kollapsa i vänstersidan = högersidan blir längre, höger sittben längre ned (vä sittben lättar) höger axel åker upp.

Vika kollaps i högersidan vä sidan längre vä axellite upp , men bröstkorgen förkjuts över det högra sittbenet - lika mer belastat.

I det första exemplet banan form , och det andr skoliosform på ryggraden - båda belastar höger sittben - och detta passar ihop med den tillplattade sadeln på högersidan

Givietvis finns individuella varianter - men ovanstående är också de vanligaste sitsfelen de ser på SRS enlligt Kottasfelen

Eller sitsfel kan man väl inte kalla det - de vanligaste sätttet att hantera kroppen

Nu skall jag fika

Jag menar att det syns från backen och är fotot taget bara i rätt vikel och ögonblick så syns det på ett foto också.

Man ser om det är balans eller obalans

Till häst känner man det, om man upplevt balans så känner man när det är balans och inte. På samma sätt som man vet om haft en O

:o - det går liksom inte att ta miste på

och om någon skriver att - ja men för mig går det HELA TIDEN - då tar man den inte på allvar lixom - om den iten är Hubertus Schmidt, men mig veterligen skriver han inte här :D

Glad kanelbulle på dig

Peace

Innan jag slutar Var lär man sig mer om stå ben?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka