Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Lite OT när vi nu ändå pratar bebisar (min son är 9 månader):

Endast Funktionella rörelser är "äkta" (Där man får använda sin kropp som kroppen själv vill) och kan bygga koordination som kan leda till korrekta rörelser som i sin tur leder tillbaka till hjärnhalvornas funktion...
Idag är det tabu att låta barnet sova på mage pga rädsla för plötslig spädbarnsdöd. Men att sova på mage utvecklar just den koordination som leder till hjärnans utveckling.

Vår son sover på mage med larm och faktum är att de barnläkare vi varit i kontakt med applåderar det och erkänner att de själva har sina barn sovandes på mage. Sonen föddes med plexusskada (brutet nyckelben samt uttänjning av nervtrådar i axeln) och habläkaren var helt inne på att han skulle sova på mage för att utveckla rätt rörelser och habilitera axeln rätt.

Och jag red 4 veckor efter födseln vilket gick jättebra! :)

/Camilla

Ja, sitta på hästen kunde jag med, men kunde du sitta ner och verkligen rida i en dressyrsadel:eek:'
fortsatt OT, så på "min tid" skulle barnen sova på mage så alla tre sov mest på mage, då var det tvärtom, de skulle inte gärna sova på rygg när de var riktigt små.....

Jag viker mig gärna i vänster sida och kompenserar nog med att vrida mig i midjan till höger... därav blir vänsteraxeln mer framskjuten. Fick gräl senast jag red för CR tränaren och till uppgift att ge högerbenet semester och sätta vänsterben i arbete :angel:

Är det likadant för dig på alla hästar du rider eller finns det nyanser?

*Nyfiken* :)

Citat:
Vänsterhänta känner också lättare in hästens sinnestämning och kan på så vis (Ursäkta uttrycket) SLAKTA vilket bra ridpass som helst genom att endast gå på hästens vilja och följa denna för mkt, denna ryttare KAN alltså ha svårt att ta kommandot "FÖLJ MIG" och lägga ut detta till en hjälp för hästen.

Så intressant att läsa om dina iakttagelser! :bow:

Jag är inte tränare (nähä?! :D) och har givetvis inte alls den erfarenhetsbasen som du har, men just det jag citerade ovan är det jag märkt med de fåtal vänsterhänta ryttare jag observerat. De har liksom inte "bestämt" sig men har varit extrema fenor på följsamhet. Inverkansbiten har dock varit lite mer svagutvecklad.

(Själv är jag högerhänt men inte helt kass i vänstersidan pga div skador på höger sida genom åren, nu senast då revbenskorgen manglades på höger sida kan ju HJÄLPA mig bli en bättre ryttare!)

Lite OT när vi nu ändå pratar bebisar (min son är 9 månader):

Idag är det tabu att låta barnet sova på mage pga rädsla för plötslig spädbarnsdöd. Men att sova på mage utvecklar just den koordination som leder till hjärnans utveckling.

Vår son sover på mage med larm och faktum är att de barnläkare vi varit i kontakt med applåderar det och erkänner att de själva har sina barn sovandes på mage. Sonen föddes med plexusskada (brutet nyckelben samt uttänjning av nervtrådar i axeln) och habläkaren var helt inne på att han skulle sova på mage för att utveckla rätt rörelser och habilitera axeln rätt.

Och jag red 4 veckor efter födseln vilket gick jättebra! :)

/Camilla

Jag har mina teorier här också (Såklart) som Mamma nu för tredje gången så har man hunnit funder mycket på detta.

Vad jag märkte tydligt var att första flickan som påhejades att gå så tidigt som möjligt (Man ville ju vara duktig förälder) fick sämre koordination än den lilla som kröp tills hon var 15 månader, hon kan hålla sig kvar på vad som helt.

Vad jag gör med elever som tydligt har missat att få krypa så länge de vill är att de får just krypning i hemläxa, på ett lugnt, koordinerat sätt.

10 minuter krypning i symmetri innan läggdax gör susen för vem som helst i vilken ålder som helst. (Måste utföras saaaaakta och symmetriskt) - Och endast varannan dag.

Jag tror också att bebisar måste få ligga som de vill, och larm är perfekt att använda sig av.

Jag uttalar mig inte om Prematurbarn där jag har NOLL erfarenhet, jag pratar om till synes friska barn här.

Det är ju alla föräldrars skräck att det ska hända något och man vill ju lyssna på allt som är bra för bebisen.

Vad jag ville komma till var..

Att befinna sig på mage är viktigt, O ja, men om man inte vågar låta dem sova på mage kan man till en stor del kompensera detta genom att inte på något sätt forcera fram upprätt gående utan låt dem krypa så länge de behöver, så om det är upp till 1½ år!

Så intressant att läsa om dina iakttagelser! :bow:

Jag är inte tränare (nähä?! :D) och har givetvis inte alls den erfarenhetsbasen som du har, men just det jag citerade ovan är det jag märkt med de fåtal vänsterhänta ryttare jag observerat. De har liksom inte "bestämt" sig men har varit extrema fenor på följsamhet. Inverkansbiten har dock varit lite mer svagutvecklad.

(Själv är jag högerhänt men inte helt kass i vänstersidan pga div skador på höger sida genom åren, nu senast då revbenskorgen manglades på höger sida kan ju HJÄLPA mig bli en bättre ryttare!)

Du är så mångsidig så hade jag fått gissa hade jag trott att du var Ambidext :D

Absolut att du kan bli en ryttare mer öppen för det finlir som du är så intresserad av, varva känn och tyck/tänk så mycket du kan, snöa inte in på en av dom bara :p

Olyckor kan vara "Bra" för nördar som söker och söker och vill veta mer och vill förstå mer ibland kan man undra om det inte var så att jag BAD om att få bli manglad (Har själv otaliga rejäla olyckor i ryggen) bara för att få veta mer!

Låter sjukt och är i sig säkert ganska destruktivt men OJ vad jag lärt mig mycket med min egen kropp!

Mest intressant var när jag hade en mindre förlamning i ryggen och red ändå och tyckte att det var så konstigt att hästen gick så bra fast att jag var skadad :angel:

Vi lär oss på allt och på något sätt är det synd att "förbanna" olyckorna för de ger oss väldigt mycket av varje!

Så..hur mår du nu då?

å, jag är nog extremt högebent - tyvärr..
Vänstersidan åker mest med (och är följdaktligen även mer följsam) - Jobbar på att få balans det..
Fenomenet förföljer mig även på marken, så jag får tänka på hur jag går och står.

Nej, det är jag inte. Jag är nog väldigt högerhänt även om vänstern inte är helt obrukbar

Jag viker mig gärna i vänster sida och kompenserar nog med att vrida mig i midjan till höger... därav blir vänsteraxeln mer framskjuten. Fick gräl senast jag red för CR tränaren och till uppgift att ge högerbenet semester och sätta vänsterben i arbete

Vänstersidan åker mest med (och är följdaktligen även mer följsam) - Jobbar på att få balans det..
Fenomenet förföljer mig även på marken, så jag får tänka på hur jag går och står.

Är du högerbent för att ditt högra sittben är mer aktivt eller är du högerbent för att du är extremt högerhänt?

Vilket bakben på din häst arbetar mest? Höger?

Extremt ensidighet är ju alltid jobbigt men går ju att komma tillrätta med, vad bra att du hittat till CR :bow:

Min uppfattning är att det inte är handen som spökar, utan det är nåt kommunikationsproblem mellan vänster hand och vänster sittben som är problemet. Så en svag vänster sida kanske? Som kompenseras ut till högerbenet.

Höger bak skulle nog kunna jobba bättre om jag släppte in det... :crazy:

Jag rider dock mer medvetet än vad jag gör när jag rör mig till vardags...:)

Min vikta vänstersida har nog hängt med mig länge. Så när jag upplevde att sittbenen inte kändes lika mycket kom vridningen till höger och "löste" problemet då sittbenen känns lika då.

Skulle behöva mjukna i midjan på höger sida istället.

Senast ändrad:

Fy vad ni spårar ur:devil:

Skämt åsido- jag gillar att det blir bäbispositioner o andra intressanta diskussioner:rofl:

Har inget att tillföra- förutom att jag är BÅDE höhänt o bent.

Det jag tycker är läckert är att alla människor är olika och kan behöva olika vägar för att få blomma ut i sin fulla kraft. Ett sätt som funkar för en person som jag, kan vara helt fel för en person som du. Och det är ju en sann utmaning i pedagogens vardag! :D

Nejdå, jag snöar inte in, jag lovar. Men jag vill lära mig så mycket jag bara kan av min tränare, jag känner att varje gång är ett helt nytt kapitel. Men det hindrar ju inte att jag försöker titta på andras träningar, läsa böcker, titta på filmer osv osv. Målet är att en dag ska jag bli så duktig på att rida att jag kan rida för vilken tränare som helst, för att min kropp förstår att även om tränaren säger något bakvänt fattar min kropp vad tränaren fiskar efter och utför det.

Jag är faktiskt tacksam för olyckan. Jag har lärt mig jättemycket. Om mig själv. Om koordination. Om mina vänner :love:. Om vad som är viktigt i livet.

Och jag mår TOPPEN. Ja, det gör lite ont, men jag har ridit i snart en månad och är så tacksam. Jag tycker inte jag har tappat så mkt heller. I söndags grät jag av glädje när jag satte takt i min häst. Jag grät över hur duktig jag var, över hur fantastiskt min häst gick (med mina mått mätt) och över att jag är i sadeln igen.

Ridning är väldigt känslosamt för mig just nu. Och det är en nyttig upplevelse för mig.

de fåtal vänsterhänta ryttare jag observerat. De har liksom inte "bestämt" sig men har varit extrema fenor på följsamhet. Inverkansbiten har dock varit lite mer svagutvecklad.

Exakt så är det:D
Det där är verkligen väldigt sant i mitt fall, genom alla år det som återkommer. hur man än "vänjer om" är man densamma i alla fall:rofl:

Min högerhand är mer stark än den vänstra. Men vänster arm och axel och sida ner till höften är starkare än den högra.

Däremot är jag starkare i höger skänkel:cool:
Det här gör att inget stämmer med "mallar" självklart. :(

Nej då inte alls. Det låter uppenbart!

Det låter som du har en starkare vänster sida och kompenserar den svagare högra med hand och skänkel...

Nja så enkelt är det nog inte, helt och hållet, eftersom det inte gäller bara i ridningen utan öht, det här är något som påverkar allt och att jag lärt om i hjärnan när det gäller händerna just, och benen, eftersom jag numera sparkar tex fotboll (om jag skulle göra det:angel:), med höger oftast, men kan lika bra med vänster. Den jag numera välljer spontant när det gäller sånt är höger.

Men i ridningen kan det bli den konsekvensen ja, om jag inte aktar mej. Det är därför jag måste ha koll på vänster axel främst, sen hänger resten med.

Nej, det är jag inte. Jag är nog väldigt högerhänt även om vänstern inte är helt obrukbar

Jag viker mig gärna i vänster sida och kompenserar nog med att vrida mig i midjan till höger... därav blir vänsteraxeln mer framskjuten. Fick gräl senast jag red för CR tränaren och till uppgift att ge högerbenet semester och sätta vänsterben i arbete

Du viker dig automatiskt i vänster sida, och kompenserar automatiskt genom att höger sida vrids till höger/bakåt, (?)

Detta måste väl innebära att du ha mer tyngd på vänster sida generellt när du sitter i sadeln?

*Spånar bara*

Ursprungligen postat av biffen

Med tanke på ovan ovanstående undrar jag följande: (Du behöver såklart inte svara :o:D jag är bara nyfiken)

Du skriver först (Enligt min tolkning) att vänster är den ledande i rörelsen (Eller kommer det en annan rörelse före som du helt enkelt bara inte skrev ut?)

I ovanstående inlägg skriver du att vänster sida är passiv.

Vilket är mest rätt?

Min uppfattning är att det inte är handen som spökar, utan det är nåt kommunikationsproblem mellan vänster hand och vänster sittben som är problemet. Så en svag vänster sida kanske? Som kompenseras ut till högerbenet.

Höger bak skulle nog kunna jobba bättre om jag släppte in det... :crazy:

Jag rider dock mer medvetet än vad jag gör när jag rör mig till vardags...:)

Min vikta vänstersida har nog hängt med mig länge. Så när jag upplevde att sittbenen inte kändes lika mycket kom vridningen till höger och "löste" problemet då sittbenen känns lika då.

Skulle behöva mjukna i midjan på höger sida istället.

Jag tror, (Ren gissning) att du kompenserar långt mer än vad du har en aning om eftersom det finns så mycket motsättningar (Vilt Tolkat efter dina ord här)

OM det är så att vikningen i din vänstra sida är ledande, alltså den rörelsen du utgår ifrån, är detta också den sida du har ett mest aktivt sittben på.

Det skulle innebära att höger sida är den som bara hänger med (Fysiskt) men som du känner att du måste kompensera med och jobbar mest med för att få igång(Vänster hjärnhalva som ropar HALLÅ)

OM det skulle vara så, är det viktigt att först och främst se över ditt rörelsemönster från marken, såklart, men även att se över VAR i din bröstrygg det låser sig (Vild gissning igen) för det verkar så, att du har just en låsning mitt i bröstryggen, någonstans mitt under dina skuldror som gör att det blir så (Förlåt uttrycket) knepigt.

Men intressant! Tack för att du delar med dig!

:)

Exakt så är det:D
Det där är verkligen väldigt sant i mitt fall, genom alla år det som återkommer. hur man än "vänjer om" är man densamma i alla fall:rofl:

Min högerhand är mer stark än den vänstra. Men vänster arm och axel och sida ner till höften är starkare än den högra.

Däremot är jag starkare i höger skänkel:cool:
Det här gör att inget stämmer med "mallar" självklart. :(

Tynger du mer på vänster sittben?

I så fall kan det ju vara en kompensationsrörelse, att du har en stark högeskänkel och högerhand (Tror Biffen skrev ngt liknande)

Frågan är alltid, vilken sida är den ledande?

Grundmallar finns alltid men man måste titta på den individuella rörelsen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka