Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Han har ju gjort 2 serier - detta är The art of Classical Dressage with arthur Kottas

Del 6

Correct corrections - the most common fault in horse and rider

Fördelen med tränaren som flyttade. Var att hon hade en enorm arsenal koordinationsövningar. På så sätt kunde hon fungera även på telefon.

Hon hade den kunskapen att man kunde säga - jag har det här och det här problemet - och hon kunde säga det beror på det här och det här - gör såhär. Och hon hade nästan alltid rätt.

Det är en livsuppgift för mig att hålla reda på min axel - gör jag det inte så känns det i hästen på en gång särskilt i höger varvet.

Av ena tränaren fick jag hur jag skulle hanterra mig - av den andra hur jag skulle stärka om hästen

Senast ändrad av en moderator:

Intresse uppväger absolut bristande grundförutsättningar, man får bara investera lite träningstid istället! :D

Smärta är också en sjujäkla motivator :D

av någon anledning :angel:

Tack för infon om filmerna.

Fast det där är ju problemet att det inte alltid är "som det brukar" vara för alla, dvs man kan läsa om det som är vanligaste sättet tex att sitta snett, men det är inte säkert att det är så för just mej, och där behövs någon som ser och kan tala om hur just jag gör, tycker jag. Eller vad det nu gäller. Annars kan man ju hamna fel för att man korrigerar utifrån vad som brukar vara i de flesta fall, om det nu inte stämmer för mej.

Tack för infon om filmerna.

Fast det där är ju problemet att det inte alltid är "som det brukar" vara för alla, dvs man kan läsa om det som är vanligaste sättet tex att sitta snett, men det är inte säkert att det är så för just mej, och där behövs någon som ser och kan tala om hur just jag gör, tycker jag. Eller vad det nu gäller. Annars kan man ju hamna fel för att man korrigerar utifrån vad som brukar vara i de flesta fall, om det nu inte stämmer för mej.

Bra och viktig point!

Det är lätt att generalisera! Individen är viktigare än den generella erfarenheten och det är viktigt att tränaren verkligen ser den specifika eleven.

Bra och viktig point!

Det är lätt att generalisera! Individen är viktigare än den generella erfarenheten och det är viktigt att tränaren verkligen ser den specifika eleven.

Det tycker jag man ser på hästens rörelser.

det syns om ryttaren tynger ned innerbogen, men sedan gäller det att ta reda på - glider den innåt, glider den utåt och kompenserar innåt, är det den där axeln.

Jag har inte kommit så långt i Kottas film pga av musiken :angel:, han visar upp de vanligaste felen och de stämmer med min erfarenhet, så då vet jag var min lärares lärare lärt sig det :p

Mycket har att göra med detta med högehänt ( har haft vänsterhänta elever :D )

Alla är ju unika och hästen svarar ju på den unika ryttaren så för mig är hästen "tolken" av vad ryttaren gör, även när jag själv rider.

böjer den sig inte och landar på inenrbogen ja- då gör ryttaren så att den gör så.

Hästen är ofta en spegel av ryttaren och den där axeln fladdrande där fram - visar på en ryttarbröstkorg som inte vill böja sig med hästen :D

Ridning är en dialog och hästen går bra så bra som man rider den där och då.

går den inte bra - nej då rider man inte bra

och då får man rätta till sig :D

Det tycker jag man ser på hästens rörelser.

det syns om ryttaren tynger ned innerbogen, men sedan gäller det att ta reda på - glider den innåt, glider den utåt och kompenserar innåt, är det den där axeln.

Jag har inte kommit så långt i Kottas film pga av musiken :angel:, han visar upp de vanligaste felen och de stämmer med min erfarenhet, så då vet jag var min lärares lärare lärt sig det :p

Mycket har att göra med detta med högehänt ( har haft vänsterhänta elever :D )

Alla är ju unika och hästen svarar ju på den unika ryttaren så för mig är hästen "tolken" av vad ryttaren gör, även när jag själv rider.

böjer den sig inte och landar på inenrbogen ja- då gör ryttaren så att den gör så.

Hästen är ofta en spegel av ryttaren och den där axeln fladdrande där fram - visar på en ryttarbröstkorg som inte vill böja sig med hästen :D

Ridning är en dialog och hästen går bra så bra som man rider den där och då.

går den inte bra - nej då rider man inte bra

och då får man rätta till sig :D

Delvis KL.

Precis.

Sammanfattningsvis kunde man ju enkelt säga..

Vi behöver ett bredare utbildningsprogram för tränarna även i Sverige, Tyskarna ligger lite längre fram i tankarna här.

Istället för att bara titta på hästen behöver tränarna lära sig mer om effekten av ryttarens position samt vem gör vad och varför det.

Som ett generellt basprogram där tränaren kan välja att vidareutbilda sig om önskat i specifik gren (Olika Discipliner, olika belastning)

Ett ex.

Genom att ryttaren tippar hakan framåt får hästen mer spänning i den lägre cervicala delen (Runt C6) Vilket medför att hästen sänker manken vilket medför att ryttaren gärna lyfter hästen med handen vilket medför att hästen släpper i länden vilket medför att ryttaren driver på hästen vilket medför att hästen kör upp huvudet...

:D

Nej fram för ett bredare utbildningspaket!

Fast det där är ju problemet att det inte alltid är "som det brukar" vara för alla, dvs man kan läsa om det som är vanligaste sättet tex att sitta snett, men det är inte säkert att det är så för just mej, och där behövs någon som ser och kan tala om hur just jag gör, tycker jag.

Jag tycker inte man kan läsa sig till ngt överhuvudtaget.
man kan få en ide - man kan testa och fråga hästen - man får omedlebart gensvar om man är rätt ute.

Sedan finns speglar och videos

I den bästa av världar så skulle man få det av tränaren och den som hittat en sådan håll hårt i den.

Men också som mimus tror jag var inne på - det finns en alltid allerstädes närvarande tränare och det är hästen.

Hästen talar alltid om när något är fel - sedan får man lista ut vad.

Har man kommit en bit så att amn är medveten säger man oops - hade jag glömt - sorry :o

Sedan är det för mig som biffen skrev att skala av lager på lager av brus.

Först de stora grundläggande felen - sedan mer och mer finlir - för bättre och bättre kvalitet.

Jag vet inte hur ni andra gör men jag rider mest med höger hjärnhalva sökande rätta känslan - sedan poppar det upp felnmeddelanden i den vänstra som kräver korrigering

För mig är den stora frågan när jag rider VAR vill han ha mig - för att kunna vara losgelassen

men jag är medveten nu att jag är ett UFO :rofl:

präcis :laugh:

Genom att ryttaren tippar hakan framåt får hästen mer spänning i den lägre cervicala delen (Runt C6) Vilket medför att hästen sänker manken vilket medför att ryttaren gärna lyfter hästen med handen vilket medför att hästen släpper i länden vilket medför att ryttaren driver på hästen vilket medför att hästen kör upp huvudet...

Antingen får man drilla sin haka på lina

eller

Så får man bli medveten om processen och någonstans i den där spiralen - vakna:eek: och dra in hakan:devil:

jag är glad :banana:

fler som är inne på vilket finlir det handlar om

om du har en bulle i ugnen är du förmodligen upptagen - nedrans

;) :D

Och nu kommer den supertråkiga invaliden igen.

Som domaren i Let's dance brukar säga:
MEEEEN....

För att ha hästen som domare, bör man vara rätt duktig. Jag harvade omkring i massor med år och trodde att hästen visade när jag gjorde rätt och fel. Och det gör den ju, om jag vet var "häradet Rätt" börjar. Vet jag inte det, kan jag ju tolka en böjd hals, en bekväm gång, spektakulära framben, en markbunden galopp, en fallande skänkelvikning (you name it) som Rätt.

Jag håller med dig på ett filosofiskt plan. Visst visar hästen när det är rätt. Men man måste utbilda sig till att veta vad som är rätt också. Och på olika stadier är dessutom olika saker rätt för hästen/ekipaget! För att fucka upp det ytterligare.

För mig är målet också att rida mer på känsla, men för att komma dit måste jag få lov att vara vänsterhjärnig medan jag lär mig. I den ideala världen, där jag inte bor, hade jag redan varit begåvad med en enorm känsla, ett fantastiskt balanssinne, en Zlatan-koordination (såg ni när han blev påsprungen av två spanjorer, lyckades hålla sig på benen, behålla bollen medan spanjorerna trillade, och därefter göra mål?! :bow:), en bålstyrka som en dansare och en Hella-gump. Men så blev jag inte. (Jeez, I wonder why?! Med mina föräldrar! En tjock skrivmaskinslärare och en överviktig studierektor. :D)

Jag tycker inte man kan läsa sig till ngt överhuvudtaget.
man kan få en ide - man kan testa och fråga hästen - man får omedlebart gensvar om man är rätt ute.

Sedan finns speglar och videos

I den bästa av världar så skulle man få det av tränaren och den som hittat en sådan håll hårt i den.

Men också som mimus tror jag var inne på - det finns en alltid allerstädes närvarande tränare och det är hästen.

Hästen talar alltid om när något är fel - sedan får man lista ut vad.

Har man kommit en bit så att amn är medveten säger man oops - hade jag glömt - sorry :o

Sedan är det för mig som biffen skrev att skala av lager på lager av brus.

Först de stora grundläggande felen - sedan mer och mer finlir - för bättre och bättre kvalitet.

Jag vet inte hur ni andra gör men jag rider mest med höger hjärnhalva sökande rätta känslan - sedan poppar det upp felnmeddelanden i den vänstra som kräver korrigering

För mig är den stora frågan när jag rider VAR vill han ha mig - för att kunna vara losgelassen

men jag är medveten nu att jag är ett UFO :rofl:

En intressant iakktagelse för mig är elever som fortfarande studerar, de har "Läsförbud" innan de ska rida för mig, för inför tentor KAN de bara INTE rida!

Vänstra hjärnhalvan aktiverad menas kass ridning, hur duktiga de än är i grunden!

Tentor och ridning går EJ ihop.

Vänsterhänta ryttare är :love::love::love: att jobba med men jävligt pipiga :angel::D

Lite skratt lite allvar, det finns anledningar bakom allt och visst är finliret SÅ viktigt men för att nå det måste man VILJA förstå grundlagarna, ganska enkelt och väldigt skönt rent vetenskapligt eftersom det grundar sig på FAKTA, Som i funktionell träning, (= Hur kroppen vill ha det)

Bulle i ugnen är övergående = En av grundlagarna som jag just nu ivrigt bejakar :angel:

MEEEEN....

För att ha hästen som domare, bör man vara rätt duktig. Jag harvade omkring i massor med år och trodde att hästen visade när jag gjorde rätt och fel. Och det gör den ju, om jag vet var "häradet Rätt" börjar. Vet jag inte det, kan jag ju tolka en böjd hals, en bekväm gång, spektakulära framben, en markbunden galopp, en fallande skänkelvikning (you name it) som Rätt.

Jag håller med dig på ett filosofiskt plan. Visst visar hästen när det är rätt. Men man måste utbilda sig till att veta vad som är rätt också. Och på olika stadier är dessutom olika saker rätt för hästen/ekipaget! För att fucka upp det ytterligare.

För mig är målet också att rida mer på känsla, men för att komma dit måste jag få lov att vara vänsterhjärnig medan jag lär mig. I den ideala världen, där jag inte bor, hade jag redan varit begåvad med en enorm känsla, ett fantastiskt balanssinne, en Zlatan-koordination (såg ni när han blev påsprungen av två spanjorer, lyckades hålla sig på benen, behålla bollen medan spanjorerna trillade, och därefter göra mål?! :bow:), en bålstyrka som en dansare och en Hella-gump. Men så blev jag inte. (Jeez, I wonder why?! Med mina föräldrar! En tjock skrivmaskinslärare och en överviktig studierektor. :D)

Hella - Gumpen hade räckt och blivit över för mig :love::o:D

Därför, och nu upprepar jag mig, just därför, efterlyser jag ett bredare program för tränarna, eftersom DU inte ska behöva sitta där o tänka som elev...

DU ska bara GÖRA!

:laugh:

Och genom görandet förstå och automatisera koordinationen, och härigenom skapa känslan för...ridning.

först trams

du hänger ju inte med alls - är bullbakaren ute ur leken ?
är det fritt fram ;)
:o
:love:

MEEEEN....

Och det är DÄR tränaren kommer in. Den skal lotsa en till - det är såhär djävla bra det kan kännas sörrö,:D

Sedan får man kämpa på att hitta dit igen själv på egen hand mellan träningar = hemläxa.

Sedan är du trots ditt självförminskande *morr* för alldeles för intelligent.
och visst har du rätt. I början är man lycklig när hästen böjer på nacken, MEN har du suttit på en häst plötsligt blivit FRI i sina rörelser, då behöver du inte tveka.

och hur hitta tränare som lotsar dit

Hellas gump som tränare ( fy för Carola - tjaskigt altså - fuskigt :D )

Min tränare är ju elev till HH det närmste honom jag kan komma:angel:

och innan dess - ja du har rätt

vart ligger häradet?

För mig är målet också att rida mer på känsla, men för att komma dit måste jag få lov att vara vänsterhjärnig medan jag lär mig. I den ideala världen, där jag inte bor, hade jag redan varit begåvad med en enorm känsla, ett fantastiskt balanssinne, en Zlatan-koordination (såg ni när han blev påsprungen av två spanjorer, lyckades hålla sig på benen, behålla bollen medan spanjorerna trillade, och därefter göra mål?! :bow:), en bålstyrka som en dansare och en Hella-gump. :D)

Visst inlärningsprocessen när man lär in koordinationen sker ju i vänsterhjärnan

bortsett från hos Zlatan då :D

Lite skratt lite allvar, det finns anledningar bakom allt och visst är finliret SÅ viktigt men för att nå det måste man VILJA förstå grundlagarna, ganska enkelt och väldigt skönt rent vetenskapligt eftersom det grundar sig på FAKTA, Som i funktionell träning, (= Hur kroppen vill ha det)

Hallelulja;)

En intressant iakktagelse för mig är elever som fortfarande studerar, de har "Läsförbud" innan de ska rida för mig, för inför tentor KAN de bara INTE rida!

Vänstra hjärnhalvan aktiverad menas kass ridning, hur duktiga de än är i grunden!

Det tycker jag gäller även om man inte har tentor.:idea:. Jag får höra ofta av tränare att när jag inte tänker rider jag bäst, när jag släpper den delen och bara känner efter vad som krävs och bara rider helt enkelt. Sen är det inte så enkelt alls, långt ifrån. MEn det där ligger det mycket i :bow:

Vänsterhänta ryttare är :love: att jobba med men jävligt pipiga :angel:

:love: berätta gärna varför! Särskilt pipigheten! Och vad gillar du såna som är både och som tvingades att skriva med höger och anpassat sej till en högerhänt värld men i grunden är lika vänsterhänt fortarande.....inte helt lätt, kan jag säga. (Det är därför jag inte stämmer med mallarna tex,)

Lycka till med lilla bullen :bow: och du vet nog att ridning är inte helt enkelt efter den:crazy: Man känner inte helt igen kroppen och det är inte helt behagligt heller. Men det är det värt:love: (Även om det var länge sen nu..)

Jacko:

För att ha hästen som domare, bör man vara rätt duktig.

Håller helt med, det är ju inte så enkelt, häst och ryttare hittar också mönster tillsammans som kanske känns bra, men inte behöver var så bra....

Jagtycker det är ok att vara vänsterhjärnig medan man lär sig. Att man delar upp rörelserna bit för bit och lär sig dem. Att man är lite "korkad" ett tag för att sedan sätta ihop bitarna och rida med högerhjärnan. För självklart är det Målet. Men vägen är inte alltid samma som målet. För mig alltså.

Istället för Peace kanske man kan skriva Hella-gump? (Själv är jag närmre Heffa-klump...)

Citat:
Vänsterhänta ryttare är :love: att jobba med men jävligt pipiga :D

berätta gärna varför! Särskilt pipigheten! Och vad gillar du såna som är både och som tvingades att skriva med höger och anpassat sej till en högerhänt värld men i grunden är lika vänsterhänt fortarande.....inte helt lätt, kan jag säga. (Det är därför jag inte stämmer med mallarna tex,)

Lycka till med lilla bullen och du vet nog att ridning är inte helt enkelt efter den Man känner inte helt igen kroppen och det är inte helt behagligt heller. Men det är det värt (Även om det var länge sen nu..)

I grunden vänsterhänta som tvingas vara högerhänta skapar mekaniska rörelser dock kan dessa fungera hur bra som helst, i alla fall tills man blandar in en individ till, i detta fall en häst.

Endast Funktionella rörelser är "äkta" (Där man får använda sin kropp som kroppen själv vill) och kan bygga koordination som kan leda till korrekta rörelser som i sin tur leder tillbaka till hjärnhalvornas funktion...SOOOM i sin tur leder till att kroppen bygger muskler av "sig själv"

Påtvingat rörelsemönster som ju ej anpassas till individens individuella grundstomme (Högerhänt, Vänsterhänt, Högerhjärnad, Vänsterhjärnad) KAN som sagt lura den visuella vyn, det KAN se ok ut men detta mönster kan bara bygga ekipaget till en viss del, sen rasar korthuset.

Viktigt här är att gå tillbaka till basic, se individerna (Både häst och ryttare) för vad de är, se helheten genom att splitta dem i tu, foga ihop dem efter ryttarens (Jo) förutsättningar och sen börja bygga, bit för bit.

I detta fall med grunden att hästen redan kan bära sig, koordinera sig och VET var den har sina bakben OCH kan aktivera sin spiral UTAN ryttare först!

Så...viktigt är att hitta vägen tillbaka till den vänsterhäntes grundmönster, att börja om från början men SÅKLART att beakta de mekaniska mönster som anpassats SÅ PASS bra att de numera är funktionella. (För jo, det KAN ske)-- sammansmältning av rörelser --

Bulle i ugnen ställer till med mer än rörelser i hjärnan, jisses så kapitalt dum i huvudet man blir av o vara med barn :o

Jag skulle inte ens våga sätta mig på en häst direkt efter förlossningen :angel:

Pipiga vänsterhänta är för söta, dom får man vårda varsamt och leda fram till små succéer efter hand, och, eftersom de mest påverkar höger sida på hästen som ju brukar vara den starka sidan hos hästen (Då den oftast är riden innan av högerhänta (Hänger ni med? :o ) så har vi paketet: "Känslig ryttare med stark häst" att jobba med (Ja jag generaliserar litegrann också)

Vänsterhänta känner också lättare in hästens sinnestämning och kan på så vis (Ursäkta uttrycket) SLAKTA vilket bra ridpass som helst genom att endast gå på hästens vilja och följa denna för mkt, denna ryttare KAN alltså ha svårt att ta kommandot "FÖLJ MIG" och lägga ut detta till en hjälp för hästen.

Vänsterhänta ryttare kan också vara mer av grubblare än andra då de blir rörigt mellan spakarna som kallas Logisk ridning och ridning med känsla.

ARGA vänsterhänta ryttare är :eek:

Där kan det sluta hur som helst då hästen tänds på alla cylindrar ...

Fysiskt sett tippar vänsterhänta ryttare mer framåt med axlarna än andra vilket medför att syreupptagningen minskar för både häst och ryttare vilket medför kapitalkrock och motsättningar i Ekipaget.

Så...Vänsterhänta ryttare=Fantastiskt intressant men Silkeshandskarna på :angel:

Jagtycker det är ok att vara vänsterhjärnig medan man lär sig. Att man delar upp rörelserna bit för bit och lär sig dem. Att man är lite "korkad" ett tag för att sedan sätta ihop bitarna och rida med högerhjärnan. För självklart är det Målet. Men vägen är inte alltid samma som målet. För mig alltså.

Det är ju så man gör inom alla idrotter - det kallas rörelseanalys

hellagump for ever

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II