Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Att man frågar tyder ju på ett intresse - vi är ju några "vanliga" dressyrryttare som hänger här inne på Klassisk ridkonst och det beror nog på att diskussionerna här blir lite djupare och tar - oftast trevliga - avstickare som gör att man tänker till lite i sitt umgänge med hästen.
Jag är också en "vanlig" dressyrryttare, hur nu en sån är. Min häst tävlas i dressyr (inte av mig just nu) men jag vill bli en bättre ryttare.

Så därför tycker jag att det är roligt att diskutera på det här forumet. Ända tills man kommer "för djupt" i diskussionen, vilket kan betyda att man teoretiskt är ganska långt från där man är i verkligeheten och håller då de duktigare dressyrrytarna inte med så är de vansinnigt snabba med att trycka ner en i skiten fortare än gjort.

Det finns en viss "hit men inte längre" om man inte tävlar på en viss nivå. Jag blir ledsen av det.

Alla påhopp de senaste två-tre sidorna kommer ifrån min kommentar om att det finns en undersökning som visar att domare inte ens kan enas om sitsfel på ett antal ryttare. JAG har inte gjort den undersökningen - det är ett gäng forskare som gjort det, jag bara refererade det de skrev i sin sammanfattning.

Men av någon anledning så blir flera vädligt upprörda och jag inser att jag precis klev över "hit men inte längre" - gränsen.

Det jag menade var bara att ge en nyans till till åsikten att tränaren ser till att man åtgärdar sina sitsfel. Dressyrtränaren tränar ekipage för tävling och tävling bedöms av domare och om DE inte ens kan se sitsfelen som de ju ändå ska bedöma, vad är det då som säger att tränaren ser det?

Det är sjävlklart att man ska rida för tränare. För mig är det det. Och jag har inte sagt något annat heller. Men man kanske inte ska förlita sig på att tränaren ser alla sitsfel och att man själv inte behöver reflektera över sin sits.

Men jag skulle ha uttryckt mig mer utförligt. Jag ber om ursäkt för det för det.

/Camilla

KL

Jag är lycklig idag :D

Jo, för idag har jag fått snusa på hästar, smutsat ner mina fingrar

OCH

Behandlat 3 par SI - Leder :d

OCH

Jag måste bara än en gång få skriva under på

Att varken tryck eller ryck, press eller stress är nödvändigt.

Jag har ca 5 veckor kvar tills jag ska föla, och jag hade 3 ca: 175 cm. hästar att jobba idag, *Pust* och FÅR öht inte ta i men fick ändå loss alla tre till ett bra rörelsemönster.

Fredrik_ skrev där uppe långtbort någonstans att det inte behöver vara ryttaren som sitter hästen sned, nej apselut inte, miljöfaktorer kan också spela in, men de tre som var in idag hade alla tre samma ryttare som lyckats trycka till alla tre likadant.

Henne skickade vi till demontering och omstrukturering :angel: med ridförbud tills hon hade skärpt till sig.

Låga Cervicala låsningar KAN också vara anledning till SI - problematik-generellt, men, då är det likförbenat klumpen på ryggen som startat det. Oftast.

Nu ska jag läsa Wrangler från 1906. Spännande.

Jag måste inflika här att jag dels uppskattar din förmåga att förklara väldigt tydligt, (du skriver och uttrycker dig väldigt väl), samt din tydliga kunnighet och kompetens inom området. Parat med lite självhumor som dessutom aldrig skadar.

:bow:

Jag måste inflika här att jag dels uppskattar din förmåga att förklara väldigt tydligt, (du skriver och uttrycker dig väldigt väl), samt din tydliga kunnighet och kompetens inom området. Parat med lite självhumor som dessutom aldrig skadar.

:bow:

Tack snälla! Det värmer!

Fredrik_ skrev där uppe långtbort någonstans att det inte behöver vara ryttaren som sitter hästen sned, nej apselut inte, miljöfaktorer kan också spela in, men de tre som var in idag hade alla tre samma ryttare som lyckats trycka till alla tre likadant.

Henne skickade vi till demontering och omstrukturering :angel: med ridförbud tills hon hade skärpt till sig.

Låga Cervicala låsningar KAN också vara anledning till SI - problematik-generellt, men, då är det likförbenat klumpen på ryggen som startat det. Oftast.

Funderar hur det här går ihop med travare som också ofta har "samma" typer av problem utan att ha haft ryttare som belastat?
Känns ju lite långsökt att de skulle få problem med SI-leden pga att tömhållarna oftast är högerhänta! :p

Jag har för mig att vissa(?) travare avlats fram med en viss inbyggd hypermobilitet just i SI leden. Anledningen torde vara att de då får extra rörlighet i travsteget och kan skjuta på lååångt och kliva under sig lika lååångt. Men det bör ju ge slitage, förutom i SI leden själv, så på knäna i hög grad. Kanske även länden tar stryk av alla krafter som dundras in där?

*hoppar in här, har dåligt med tid just nu att sätta mig in i tidigare diskussion*

Jag har hållt på en del med trav och jag har sett en del individer som man har svårt att hitta sulkys till för att de breddar så fruktansvärt bak, kan det var det du menar? De slår alltså i hjulen då de stoppar bakbenen utanför frambenen i sidled sett.

/Camilla

Jag har hållt på en del med trav och jag har sett en del individer som man har svårt att hitta sulkys till för att de breddar så fruktansvärt bak, kan det var det du menar? De slår alltså i hjulen då de stoppar bakbenen utanför frambenen i sidled sett.

/Camilla

Fast nja.
Kallblodstravarna har ju också ofta samma problem - de är linjetravare och breddar alltså inte.

De krav jag har på en tränare är att den ska kunna lotsa mig framåt i min ridning, just för stunden.
Priset får inte bli på hästens bekostnad.

Präsis

Jag kan bara svara för mig själv, men jag tycker inte det blir bra att bara försöka igen och försöka igen om något inte fungerar

Det blir frustrerande för både häst och ryttare och det sliter på och går ut över hästen.

Det jag har som krav på en tränare är att den skall ha ett visst "felöga". Det skriver ju Kyra om också.

Jag blev besviken på den klinik jag var på att tränaren inte talade om - det här och det här gör du fel - det är därför det blri såhär.
Om tränaren inte talar om - hur skall då eleven kunna sluta, eller göra annorlunda för den delen :confused:

och hur skall hästen ha en chans att förstå :crazy:

Allra värst är det tycker jag när det går så långt att hästen blir spänd. och man ändå förtsätter - då är det inget för mig.

Jag har slutat träna för vissa - för jag tycker det blir helt fel för hästen om den bli spänd. Då har man ju tappat utbidlninsgskalan och dess fokus på dynamiskt arbetet. Och det har olika tränare verkligen olika tolerans för.

För mig är inte ridning så personligt - jag vill veta VAD jag gör för fel - så jag får en chans att rätta till det

Det finns inget värre tycker jag än att åka runt, runt man märker att ngt händer man gillar det nte men vet inte hur man skall ta sig ur.

Jag är alldeles för problemorienterad för att stå ut med det.

Jag hatar att misslyckas - har jag gjort tre misslyckade försök, vill jag ha en bättre strategi för den fjärde.

Så funkar jag

Senast ändrad av en moderator:

för sent att andra /lägga till i ovan.

Självklart måste både häst och ryttare över vissa trösklar - men den bra erfarne tränaren tycker jag alltid har en eller flera backup planer. Både häst och människa är ju individer. Är inte en väg framkommlig får man pröva en annan. Pedagogik :D

Appropå ryttarfel så kollar jag just på en sådan film av Kottas. Alltid kul att känna igen saker (Jag insåg när jag sett Kyras videos var min dåvaranade tränare fått sina ide'er ifrån :angel: )

I alla fall Kottasfilmen rekomenderas, men jag utfärdar en varning. Man får ta den i etapper, min sambo kallade den österikiska musiken en blanding av hissmusik och porrfilmsmusik :eek:

Intressanta sittövningar/lösningar dock på de vanligaste ryttarfelen :)

Bla lösningen på den nedtyngda inner sidan - det behöver inte sitta i en sned sits - det kan sitta i högeraxeln - vilket tog mig :devil: år att lista ut

Ryttarena fick rida med högerhanden på höften och tyglarna i vänsterhanden. Genialiskt i sin enkelhet

Nu är det natten

Senast ändrad av en moderator:

När tränare fortsätter trots att hästen blir spänd gillar jag inte heller.
Visst - det finns hästar som ÄR spända och blir spända så fort man gör något, då måste man såklart jobba för att kunna ta sig runt det även om hästen blir spänd.
Men jag tycker ändå man märker vad som beror på träningsmetoder och vad som bara "är" för att kusen inte riktigt förstår eller inte är lösgjord. Om någon t ex förespråkar flängtrav för att ta sig till galopp - solklart fall.

Jopp, Indirekt är det.

Japp. Musklerna och rörelse, punkter och meridianer.

I tidigt skede ingen inflammation, ingen smärta, bara ful rörelse.

Så..jag kollar rörelsen, backar den och återfår normal rörelse.

Även bindväv och ligament påverkas positivt.

Jo, jag förstår att du behandlar indirekt.
Men min fråga är hur du behandlar SI-leden direkt?

Om du, som du beskriver ovan, har en ful rörelse av att SI-leden inte är fräsch så kan det bero på ? dels att SI-leden är skadad, antingen av inflammation eller av skada av bindväven mellan "leden".

Eller så är rörelsen ful av att ex muskler omkring SI-leden är "jag skriver skadade".

Att gå in och behandla det senare förstår jag att man kan göra, alltså behandla indirekt, men då behöver väl SI-leden egentligen inte vara skadad alls?

Bla lösningen på den nedtyngda inner sidan - det behöver inte sitta i en sned sits - det kan sitta i högeraxeln - vilket tog mig år att lista ut

Jag det har jag också räknat ut (eller fått påpekat för mej av tränare snarare) fast för mej är det tvärtom mot de flesta det är vänsteraxeln.

De allra flesta viker till vänster kan man se om man tittar noga även på riktigt bra ekipage, emellanåt syns det. Då är högeraxeln spändare.

Jag har funderat på om det inte är vanligast hos kvinnor, mindre tydligt hos män? KAn det bero på våra handväskor, axelremsväskor bla, jag har alltid haft den på vänster axel de flesta har höger:confused: Man kör upp den axel som man har väskan på.

Eller är kvinnor mindre stabila i kroppen? Bara egna funderingar.

Jag känner numera efter ett tag när det händer, men det hindrar inte att det händer, dåliga mönster sitter i envist, tyvärr. Det är ju inte bara på hästryggen utan man gör det även annars.

Vad heter filmen?

Funderar hur det här går ihop med travare som också ofta har "samma" typer av problem utan att ha haft ryttare som belastat?
Känns ju lite långsökt att de skulle få problem med SI-leden pga att tömhållarna oftast är högerhänta! :p

Travare med högerhänta kuskar får samma diagonal i problematiken, dvs:

Högerhänt kusk ställer alltid hästen liiiiite i nacken och då sker en kompensation rakt ner i vänster fram.

Eftersom travaren ska springa med bredare bäcken är saken ändå nästan densamma, belastningen blir högre och symptomen blir densamma.

Travare får däremot större problematik med knäna (Inte Carpus) då belastningen hamnar här som mest i vagn.

Man kan bli förvånad att kusken sätter lika mycket spänningar som en ryttare, men det är så, det visar (För mig) att hästen verkligen lyssnar på kuskens kroppsspråk.

Jag har för mig att vissa(?) travare avlats fram med en viss inbyggd hypermobilitet just i SI leden. Anledningen torde vara att de då får extra rörlighet i travsteget och kan skjuta på lååångt och kliva under sig lika lååångt. Men det bör ju ge slitage, förutom i SI leden själv, så på knäna i hög grad. Kanske även länden tar stryk av alla krafter som dundras in där?

*hoppar in här, har dåligt med tid just nu att sätta mig in i tidigare diskussion*

Knän hänger alltid ihop med länd, detta är ingen tillfällighet, samt magproblematik.

Har hästen ont i knäna får den ont i länden (Inte lika ofta tvärtom)

Länden brukar då låsa sig runt den 3:e ländkotan som i sig är direkt kopplad till magont.

(Kolikhästar har mkt ofta låsning runt L3)

Stressade magar (Typ magsår ) låser sig på samma ställe.

När hästen får ont i magen vinklas knäna in en bit (Marginellt såklart) för att stödja och på så vis överansträngs dessa.

Vi har också magmeridianen (Med akupunkturpunkter) som går över knäna (Fortfarande inte Carpus)

Summan är alltså att blockeringar i denna triangel, (Mage, knän, länd) kan ligga både fysiskt och energimässigt, och är väldigt väldigt vanligt vanligt hos travare.

(Ursäkta utsvävningen :angel: )

Jo, jag förstår att du behandlar indirekt.
Men min fråga är hur du behandlar SI-leden direkt?

Om du, som du beskriver ovan, har en ful rörelse av att SI-leden inte är fräsch så kan det bero på ? dels att SI-leden är skadad, antingen av inflammation eller av skada av bindväven mellan "leden".

Eller så är rörelsen ful av att ex muskler omkring SI-leden är "jag skriver skadade".

Att gå in och behandla det senare förstår jag att man kan göra, alltså behandla indirekt, men då behöver väl SI-leden egentligen inte vara skadad alls?

SI leden är sällan skadad i ett tidigt skede, absolut inte, det är musklerna och ligamenten här man jobbar med då, därför är jag väldigt mycket emot ryck o tryck som i sig mer går på leden men i min uppfattning behövs det inte.

En skadad led ska ingen terapeut ge sig på alls, det är en veterinär sak, (Jag ser på hästens smärta och tillstånd samt rörelse när det är vet. som gäller)

Sammantaget går jag in och gör ett bakbenslyft (Direkt riktat mot leden)(Här har hästen fortfarande ingen skadad led men graden av kontraktion är för hög och spänningen för hög för att kroppen ska lyssna på mina fjuttiga fingrar som mjukt trycker) 1 av 50 gånger, Gör en stretchande rörelse (Direkt riktat mot leden OCH ligamenten) 5 av 20 gånger och för det mesta jobbar jag endast med meridianer och muskler.

Jag väljer alltid att prova mjukt först.

Rörelseminne, att backa tillbaka till normal rörelse jobbar jag också mycket med, jag skulle kunna kalla de för manipulation men det syns inte för ögat för de som tittar på vad jag gör.

Jag det har jag också räknat ut (eller fått påpekat för mej av tränare snarare) fast för mej är det tvärtom mot de flesta det är vänsteraxeln.

De allra flesta viker till vänster kan man se om man tittar noga även på riktigt bra ekipage, emellanåt syns det. Då är högeraxeln spändare.

Jag har funderat på om det inte är vanligast hos kvinnor, mindre tydligt hos män? KAn det bero på våra handväskor, axelremsväskor bla, jag har alltid haft den på vänster axel de flesta har höger:confused: Man kör upp den axel som man har väskan på.

Eller är kvinnor mindre stabila i kroppen? Bara egna funderingar.

Jag känner numera efter ett tag när det händer, men det hindrar inte att det händer, dåliga mönster sitter i envist, tyvärr. Det är ju inte bara på hästryggen utan man gör det även annars.

Vad heter filmen?

De flesta viker sig i höger sida men hästen med hjälp av höger bak lyfter över ryttaren på vänster sida (Det är en evighetsmaskin) vilket kan ge den visuella vyn för betraktaren att ryttaren viker sig till vänster, men om man tittar en gång till så är det höger axel som bråkar och skapar brus i rörelsen.

Om man då låter ryttaren rida med höger arm bakom ryggen (Inte bara på höften) och med vänster enhandsfattning så slipper man bruset och överflödiga rörelser vilket skapar en mkt mer upprätt ryttare samt ger mindre belastning på höger bak.

Pust

NU är det kaffedax.

:D

Forts
och kvinnor har lägre muskeltonus än män och är inte riktigt lika stabila som män. Jag har för mig jag har läst att en kvinna har ca 30% lägre muskeltonus än män (och det värsta är ju att vi är slappare i hållningsmusklerna). (Och det är ju i hållningsmusklerna en ryttare bör vara supervältränad...)

Forts
och kvinnor har lägre muskeltonus än män och är inte riktigt lika stabila som män. Jag har för mig jag har läst att en kvinna har ca 30% lägre muskeltonus än män (och det värsta är ju att vi är slappare i hållningsmusklerna). (Och det är ju i hållningsmusklerna en ryttare bör vara supervältränad...)

Precix.

Men...vi är ena sjujäklingar på kontroll, därför KAN vi lätt, med bra vägledning bygga bra bålstabilitet!

:laugh:

Intresse uppväger absolut bristande grundförutsättningar, man får bara investera lite träningstid istället! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka