Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Delvis KL

C_L: Mina frågor var inget hetsigt påhopp, det var snarare några frågor som dök upp i huvudet och som har cirklat runt där inne ett tag.;)

Att man frågar tyder ju på ett intresse :banana:- vi är ju några "vanliga" dressyrryttare som hänger här inne på Klassisk ridkonst och det beror nog på att diskussionerna här blir lite djupare och tar - oftast trevliga - avstickare som gör att man tänker till lite i sitt umgänge med hästen.:bump:

Fredrik och någon mer: vi har pratat i flera trådar och då har jag fått uppfattningen att det är bäst att vara ensam kung - dvs ingen instruktör och om man ska lära sig något som åker man på avsutten clinic. Möjligt att det är fel...men av döma av flera andra svar så är vi nog fler som trott så.:o

Jag håller för övrigt med malinsky angående tränare. Jag blir snarare skeptisk till sådana människor som utger sig för att kunna ALLT (vi har en sådan NH-människa i min närhet och h*n är helt obetalbar. Spelar f-n ingen roll vad man pratar om så är h*n expert...behöver jag säga att han förmedlar sadlar? och behandlar hästar? och blåser folk så det står härliga till).:devil:

Nej jag uppskattar människor som rider bra med ett pedagogiskt sätt att lära ut. För fem år sedan sökte jag en tränare med mer fokus på min sits, idag har jag kommit tillrätta med sitsen lite mer och har en tränare som hjälper mig att få igång hästens kropp så att den ska bygga och förhoppningsvis hålla länge.

Bra kroppskontroll är ju något vi alla jobbar på och önskar oss, antar jag. "Tyvärr" är jag i den tron att den skaffar vi oss lättast från hästryggen.

Hej från Malin som har förhoppningar om fler intressanta diskussioner

Nu måste ändå hon den tradiga invaliden invända.

Det jag höll på med i alla år kändes rätt då. Jag trodde det var så man gjorde för att rida hästar i form.

Magkänslan baserar ju sig delvis på ens erfarenheter. Jag hade inga andra erfarenheter än "standarddålig" ridning - jag kunde alltså inte med hjärtat/hjärnan/magen förstå att det fanns något annat. Och vad värre var, jag blev PROVOCERAD av de ryttare som red för tränare som inte följde den standardmall som jag var van vid. :o

Nu skäms jag så här i efterhand, men samtidigt är det nyttigt att inse hur "liten" man är som människa. Jag tar ridning väldigt personligt (tyvärr, det vore betydligt bättre att ta det objektivt) och de tränare jag träffade som hade en annan approach än de jag var van vid, klampade liksom på "mig" på något konstigt sätt. Det var ju som att säga rakt till mig "det du gör är faktiskt ganska dåligt" och då var det lättare för mig att tänka "äh, vad vet den egentligen, de kommer ju aldrig någonvart med det där lustempot". Men som sagt, ett halvår senare var det just det ekipaget som utvecklats. :o (Där fick jag så jag fes!)

Det jag försöker lära mig mer om nu, det känns också rätt i hjärteroten. Men det behöver ju inte betyda att det är 100% rätt.

:bump::banana::bump::banana:

Ja som flera varit inne på här så är det ju en föutsättning att vara öppen...

Att svara med aggressivitet för det främmande är ju en försvarsmekanism.

Jag inser nog att jag är ett UFO på många sätt, för den där upplevelsen att Det du gör är rätt så dåligt - hm känna igen...:angel: Det är ju en tröskel man måste över gång på gång.
om man vill blir nåt.
Omman skall bli

Vem klappar en gymnast på axeln :D :angel:

Ja det är jobbigt att totalrenovera ( hittar inte rätta ordet) men det är ett måste. Man plockar av skalar bort och bygger upp på nytt - i en starkare grund.

igen och igen

faen nu blri det kallt

Delvis KL
Fredrik och någon mer: vi har pratat i flera trådar och då har jag fått uppfattningen att det är bäst att vara ensam kung - dvs ingen instruktör och om man ska lära sig något som åker man på avsutten clinic. Möjligt att det är fel...men av döma av flera andra svar så är vi nog fler som trott så.:o

Hur som dina tolkningar får stå för dig

och ordval :confused:

Förra gången markerade jag också att det var lite förolämpande att du trodde så om mig.

men vissa saker verkar bita sig fast

och allt läses selektivt - det var ju då sist jag efterlyste tränartips - hur får du ihop det med ovanstående?

peace på dig också

Senast ändrad av en moderator:

Magkänslan baserar ju sig delvis på ens erfarenheter. Jag hade inga andra erfarenheter än "standarddålig" ridning - jag kunde alltså inte med hjärtat/hjärnan/magen förstå att det fanns något annat. Och vad värre var, jag blev PROVOCERAD av de ryttare som red för tränare som inte följde den standardmall som jag var van vid. :o

:bow:

Just detta har slagit mig många gånger - att man är rädd att prova något nytt och att man vill känna igen sig.
Det kanske är samma fenomen som sekterna drar fördel av - att människor vill ha valt rätt så de håller fast vid det in i det längsta.

Fast sen finns ju de som aldrig blir nöjda och byter hej vilt och alltid skyller på instruktören ...

Hm, det är inte lätt detta.:o

Det är tråkigt att du blir förolämpad av mig.
Jag läser och läser mina inlägg och kan tyvärr inte se det själv. Det som är förolämpande alltså.

Det är nog så att man lägger olika tonfall till det man läser och då kan man få fram några olika varianter.
Du kanske kan prova läsa mina inlägg med ett glatt tonfall för det är oftast sådan jag är. Glad, alltså.:idea:

Peace själv.

Jag förstår inte engagemanget i andras väg

Ja, fast ändå påpekar du ofta om "olika ridstilar" så fort någon är oense med dej . Även om det inte alls behöver handla om det, utifrån frgåeställningen, det är som att du avfärdar frågor med det mantrat för att inte behöva svara.

Jag är inte engagerad i andras träningar eller inte, mer än av rent och ärligt intresse i så fall. Men DU tog upp frågan om att det skulle finnas så mycekt intresse för dina ev träningar. Det kan ju bero på att du ofta skriver långa och påstående inlägg och gör samma som du beskyller mej för, nämligen tar till dej väldigt selektivt av vad andra skriver och gör egna "sanningar" av det och hur andra rider, som tycker annorlunda.

Men jag säger det igen, vi kanske har varit här för länge flera av oss! Kanske ska låtsas att vi är helt nya och inget vet om andra, lugnast så:rofl:

Jag skriver detta med just :rofl:smileyn för jag tycker det är bra om vi kan ha lite distans i diskussionerna även till oss själva.

Det är en intressant diskussion, och jag kan hålla med om att det kan vara svårt att få den hjälp man vill ha och behöver. Mycket ligger på mej själv också, framförallt när det gäller att inse saker, men sen att göra något åt, krävs det hjälp för. Man måste själv inse ATT något behövs, sedan få hjälp med HUR. Tränaren är viktig i båda delarna, men en tränare kan inte hur långt som helst heller övertyga någon som inte vill se sin egen del.

Som jacko skrev:

Det var ju som att säga rakt till mig "det du gör är faktiskt ganska dåligt" och då var det lättare för mig att tänka "äh, vad vet den egentligen,

Det känner jag igen, det kan ta ett tag, men sen inser man att det inte var så tokigt i alla fall:o

Själv funderar jag på att ev rida igen för en tjej jag tidigare avfärdat men som jag idag tror jag skulle förstå bättre :angel: Som komplement till den jag rider för. Idag skulle jag bättre tillgodogöra mej, vi känner varandra och troligen trodde hon jag fattade mer än jag gjorde då:cool:, :crazy: Det borde jag ju ha gjort, kan man tycka.

Såg att det blev ett långt inlägg som jag brukar klaga på, ledsen hinner inte redigera nu......

Senast ändrad av en moderator:

Svarar dig på samma sätt som CL

Självklart kan inte mina tränare jag har (jag har två) få mig att rida som den bästa ryttaren i hela världen, de kanske missar en del, de saknar kunskap om andra saker. Dessa två jag har kompletterar varandra väldigt väl. Jag måste också kunna TA TILL MIG deras undervisning.

Men om jag inte skulle ha dessa... hur f_n skulle jag sitta på hästryggen då? De har gjort underverk med min sits.. det är massor kvar. Men DE kan bara ge mig verktyg, jag måste själv träna om kroppen och nöta in det som är rätt.. (iom att jag gärna spänner mig och kniper och har mig)

Så det handlar inte om för min del att tränarna ska vara några übermänniskor - jag behöver deras kompetens att ta mig vidare.

Jag börjar undra vilka krav ni har på tränarna.. de kan omöjligt kunna allt.

Dessutom har jag bytt tränare, för att de inte passar, för att de inte fokuserar på sitsen, för att de inte prioriterar att det ska vara kul för både mig och hästen, för att de inte har brytt sig om saker som är viktiga för mig.

Fast jag pratar inte just om dina tränare..
Jag pratar generellt.

De krav jag har på en tränare är att den ska kunna lotsa mig framåt i min ridning, just för stunden.
Priset får inte bli på hästens bekostnad.

Men jag är äldre och klokare nu, tidigare har jag inte kunnat ta för mycket kritik ang om hur illa jag rider.
Jag måste lotsas fram, varligt. Annars bryter jag ihop, för mig är det känsligt.

En tränare som jag inte rider speciellt ofta för, men som jag hållit fast vid i många år, har gjort underverk med mig och min häst.
Tills jag en dag kom till insikt att jag verkligen satt illa.

Och frågade henne varför hon inte varit på mig om det, och hon svarade att dels tyckte hon inte att det var så illa, och dels har hon försökt att möta mig där jag befann mig.

Sedan sa jag åt henne att hon måste vara på mig om sitsen, i det hon ser, och när jag spänner mig eller missar eftergiften, eller slarvar med sätet och halvhalter osv, osv, och jädrar vilken skillnade det blev på lektionerna.

:)

Tränare kan omöjligt kunna allt, jag tränar lite ponnyungar, och jag verkligen lite.
Tricket är väl att väva in balans och kroppsmedvetenhet, i hästens rörelse och sedemera in i tävlingsridningen, och samtidigt entuiasmera ryttarna att orka vidare när det känns som tyngst.

Sådana är trådar blir ju lätt personliga, egna erfarenheter lyfts fram.
Och alla har vi olika sådana.

Jag har varit på en CR träning och den gav mig massor!! :bow: Till och med hemmatränaren var förvånad över hur mycket som hänt över helgen.

Det kanske beror på att jag satt som en fallfärdig bajskorv tidigare på ryggen och det blev inte fullt så illa efter CR kursen. Men för mig och de andra blåbären på hästryggen tror jag CR kan ge massor. För jag tycker att CR inte tar bort symptomen, utan den CR tränare jag hade försökte åtgärda var spänningarna kom ifrån.

Mycket lärorikt!
Jag säger inte att det inte FINNS de som kan, men jag har inte sett ngn som är bra- begränsat urval.
Kul att du hittade en bra.

o som TB skrev är eleverna urlyckliga o jag fattar nada:angel:

Men det där att jag eller någon annan inte rider för instruktör - det är bara ngt som axel hittar på. Och det förvånar mig att ni bara sväljer sånt.
Att ni tänker så lite.:confused:

Jag rider för instruktör och filmar också

Och vem :angel: har sagt att jag inte är på en sådan nivå att jag har lite koll ;) :angel:

Skämt å sido. Jag har inget behov av att "vara någon" här, det här är ett diskussionsforum. Och tiden här har lärt mig att många som utger sig för att vara speciella - är precis lika dödliga som vi andra

minst....

En del har bara väligt höga tankar om sig själva.

Skulle en gymnast vara rädd för att kontrollen blir för stor ?

Nej jag förstår vad du menar för steg 1 är ändå att släppa igenom - när du kan släppa igenom kan du börja välja vad du skall släppa igenom av vad du skall ändra riktningen på.

Jag vill bara meddela att jag har fått en triangelrapport på detta inlägg. Hör och häpna - hipp hurra, jag har fått en triangelrapport på Klassisk ridkonst :banana:. Jag får sällan triangelrapporter utan raderar från "ALLA SIDORS SYN PÅ SAKEN" men får skäll, hur jag än gör, eftersom vissa har bestämt sig för att jag enbart är partisk åt ena hållet.

Jag anser att så länge tråden fortsätter sköta sig i övrigt och att ni ber om ursäkt, eller förklarar er om någon missförstår, så rör jag "INGEN SIDAS SYN PÅ SAKEN".

Keep up the good work.

Mvh

IngelaH
moderator, som lyssnar på bukefalister, från alla håll och kanter, även om det inte verkar så. ::bow::bow::bow:

Senast ändrad:

delvis knapplån

Angående tränare så filosoferar jag som så, att om det KÄNNS bättre när jag rider själv än när jag rider för tränaren, mer konstruktivt (oftast då för att man inte greppat poängen, men det är ju också en grej som tränare är olika duktiga på att förmedla till olika ekipage), och känns sämre ett tag efter en träning snarare än likadant eller bättre, då anser jag att nej, den tränaren är inte bra för oss. Är det någon man "hoppas" på (att man fått bra resultat med tidigare hästar eller gillar som tränare helt enkelt) så har de kunnat få ett par försök så man ser om det blir bättre när tränaren lär känna hästen lite och man själv börjar greppa konceptet. Blir det ändå inte bättre så - nej, varför skulle jag betala dyra pengar för att rida för en tränare som det känns SÄMRE för än när man rider själv? :crazy: Då måste jag såklart utgå ifrån mina erfarenheter och självklart är inte det alltid rätt - därav försöker man rida för lite olika tränare för att kunna jämföra, även videofilma, försöka höra andras åsikter osv när det finns möjlighet.
Eller om man vet med sig att man inte kommer kunna prestera på så vis att det blir "träning" t ex om hästen behöver rehabilitering, man har för dåligt med tid för att träna kontinuerligt, eller liknande, då känns det också meningslöst att betala för att rida för tränare.
Men målet är alltid att hitta inspiration, hitta en eller flera bra tränare - att rida för när det ger något dvs med vissa undantag tajming-mässigt, försöka filma, fota osv så fort tillfälle ges. Aldrig "stanna upp" men ändå försöka jobba med fokus på en sak i taget.

Just det där som jacko(?) skrev att målet måste överensstämma ganska bra med tränarens filosofier tror jag är det som ställer till det mest för mig. I kombination med det som Fredrik skrev - har man redan gått en väg och stött i väggen så ifrågasätter man att gå den vägen igen. Blir det något enstaka ifrågasättande kanske det är allt det är - att man ändå ger det ett försök om tränaren kan motivera det, men blir det många ifrågasättanden för en och samma tränare på en och samma lektion, då känns det sällan bra! :p

Brukar köra enligt filosofin att i slutändan är det man själv som ska göra jobbet, tränarna tillhandahåller övningar och verktyg - som man kommer ta åt sig mer eller mindre bra beroende på vart man står just då och beroende på hur de förmedlar det/hur duktig man är på att lyssna, hur motiverad och ambitiös man är.
Därför försöker jag tajma in träningarna tills att det känns som man hunnit bearbeta budskapet från förra lektionen - eller tvärtom stannat upp och behöver hjälp att ta sig dit igen, men också hinna bearbeta och testa sådant som dykt upp i det egna huvudet under tiden för att antingen ta sig framåt med hjälp av det, eller kunna bolla tankar med tränaren till nästa gång.
Tror det för min del lätt skulle förstöra det egna tänkandet och känslan om jag red alldeles för ofta för tränare - och därmed bli mindre effektivt. Men givetvis känns det mer effektivt att rida för tränare än att aldrig göra det, därav strävan efter att rida för en tränare som kan ge mig något där jag står just DÅ.

Senast ändrad:

:bow:

Just detta har slagit mig många gånger - att man är rädd att prova något nytt och att man vill känna igen sig.
Det kanske är samma fenomen som sekterna drar fördel av - att människor vill ha valt rätt så de håller fast vid det in i det längsta.

Fast sen finns ju de som aldrig blir nöjda och byter hej vilt och alltid skyller på instruktören ...

Hm, det är inte lätt detta.:o
Jag red för en ny tränare idag- ganska ung hon oxå- gillar dem:angel: är engagerade till max.

Jag tror att alla har lite egen syn beroende på hur de själva tränar.

nu vill jag inte byta stil helt- för hästens skull, utan ha ett komplement
Denna tränar för Krus.......a, o denne har ju tränat för Carex matte o Finskan.

Fokus låg idag på att bättre kontrollera bogarna o även att få hästen att jobba bättre av sig själv i ett lägre tempo.

Kul var det.

KL

Jag är lycklig idag :D

Jo, för idag har jag fått snusa på hästar, smutsat ner mina fingrar

OCH

Behandlat 3 par SI - Leder :d

OCH

Jag måste bara än en gång få skriva under på

Att varken tryck eller ryck, press eller stress är nödvändigt.

Jag har ca 5 veckor kvar tills jag ska föla, och jag hade 3 ca: 175 cm. hästar att jobba idag, *Pust* och FÅR öht inte ta i men fick ändå loss alla tre till ett bra rörelsemönster.

Fredrik_ skrev där uppe långtbort någonstans att det inte behöver vara ryttaren som sitter hästen sned, nej apselut inte, miljöfaktorer kan också spela in, men de tre som var in idag hade alla tre samma ryttare som lyckats trycka till alla tre likadant.

Henne skickade vi till demontering och omstrukturering :angel: med ridförbud tills hon hade skärpt till sig.

Låga Cervicala låsningar KAN också vara anledning till SI - problematik-generellt, men, då är det likförbenat klumpen på ryggen som startat det. Oftast.

Nu ska jag läsa Wrangler från 1906. Spännande.

Jag vill bara meddela att jag har fått en triangelrapport på detta inlägg. Hör och häpna - hipp hurra, jag har fått en triangelrapport på Klassisk ridkonst :banana:. Jag får sällan triangelrapporter utan raderar från "ALLA SIDORS SYN PÅ SAKEN" men får skäll, hur jag än gör, eftersom vissa har bestämt sig för att jag enbart är partisk åt ena hållet.

Jag anser att så länge tråden fortsätter sköta sig i övrigt och att ni ber om ursäkt, eller förklarar er om någon missförstår, så rör jag "INGEN SIDAS SYN PÅ SAKEN".

Keep up the good work.

Mvh

IngelaH
moderator, som lyssnar på bukefalister, från alla håll och kanter, även om det inte verkar så. ::bow::bow::bow:

Måste vara för att Fredrik_ skrev att vi är DÖDLIGA :eek:

:D

Fokus låg idag på att bättre kontrollera bogarna o även att få hästen att jobba bättre av sig själv i ett lägre tempo.

Kul var det.

Spännande!!! :laugh:

Får man fiska efter detaljer?

*Nyfiken i en strut*

:p

Behandlat 3 par SI - Leder :d

Fast det kan ju knappast vara SI-leden du behandlar?

Är den inlammerad så är den.
Är bindväven utsträckt så är den.

Det måste vara den omkringliggande muskelaturen du behandlar?:confused:

Hur gör du?

IngelaH

Huva, den ultimata skammen att få sitt trianglade inlägg uppvisat för alla andra.

Tur för mig kanske att du fick nys om det före mig, där fanns lite smått och gott att svara på.:devil:

Ha det bra.

Men som jag har läst dina inlägg från andra trådar så verkar du mest vara lyrisk över din NH- tränare som hade konstiga metoder- i mina ögon- för att få den att sluta gå som en stjärnkikare.
Det är ju basics o borde kunnas hjälpas av nästan vilken tränare som helst.
Om hästen går så har ryttaren en ganska dåligt koordinerad sits o hjälpgivning- kanske mkt spänd.

Jag har mest uppfattat dig som en distansryttare:confused: Får intryck av att man där inte brys sig särskilt mkt om sits eller form på hästen- bara att den orkar.

Jag undrar ofta varför du är så agressiv, men du har väl dina anledningar. Lite lågt att hoppa på mig som person istället min åsikt... Trist.

Lustigt också att du "läst mina inlägg från andra trådar" om en sak som jag skrev EN (1) sak om endast igår kväll....

Och dina åsikter om distansryttare grundade på vad jag skulle gissa noll erfarenheter, säger det mesta för mig. Du är inte intresserad av hur det verkligen förhåller sig och då är det ingen idé att tala om hur distansryttare gör heller.

/Camilla

Fast det kan ju knappast vara SI-leden du behandlar?

Är den inlammerad så är den.
Är bindväven utsträckt så är den.

Det måste vara den omkringliggande muskelaturen du behandlar?:confused:

Hur gör du?

Jopp, Indirekt är det.

Japp. Musklerna och rörelse, punkter och meridianer.

I tidigt skede ingen inflammation, ingen smärta, bara ful rörelse.

Så..jag kollar rörelsen, backar den och återfår normal rörelse.

Även bindväv och ligament påverkas positivt.

Så.

För att hindra triangulering.

Av inlägget alltså pga Reklam så avslutar jag o ägnar mig åt lite Middagsgörande istället.

:d

KL
Eftersom jag jobbar med att utbilda folk, så kan jag inte undvika att fundera kring vilken slags utvärderingssystem ridtränare använder.
Själv finner jag det väldigt viktigt att resonera tillsammans med tränaren för att försöka jobba med det som borde prioriteras, och oftast känns det som att hon tycker att det bara är kul.
Vet själv hur trist det är med elever som inte ger ngn feedback.
Det ligger ju, som flera sagt, på elevens bord att lära sig.
Kanske är det många som aldrig tar diskussioner med tränarna om vad som borde jobbas på?

CL och Lusidor; finns det "mjuka" och ofarliga sätt att bearbeta området runt, eller tom själva SI?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka