Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Hur ska hästen orka om den inte har en god grundform och ryttaren en medveten sits?

Grundform i distans:confused:
sitsen där är mer funktionell- för att uthärda långa turer.

Grundform i distans:confused:
sitsen där är mer funktionell- för att uthärda långa turer.

Funktionell, ja precis vad jag menar.

Precis som i vilken disciplin som helst krävs det en funktionell grund för att hästen ska hålla.

Även i Distans.

Har svårt att tro att detta skulle uteslutas.

Eller. Såhär kan jag säga för att det ska bli korrekt.

Jag träffar en HEL del Ekipage av varierande grad, inte en endaste gång har jag mött någon som utesluter en god grundform på sin häst "bara" för att det är en Distanshäst.

Intresset för en hållbar häst finns ju i alla Discipliner.

Det finns de som har en riktigt bra sits o har tränat på dt- i kombination med träning av hästen.
för oss dödliga kan CR vara bra.
tyvärr har jag bara sett "tränare" i detta som knappt vet vad de talar om:mad:, men om man inte har så stor tidigare erfarenhet kan det vara svårt att märka det eller så räcker det- på den nivån som man är på.

Om det handlar om business eller genuint intresse att vilja hjälpa folk är svårt att veta. Bra betalt tar de iallafall.

Jag tror mer på att man väljer en lätt häst som är gjord för dessa strapatser- arab eller travare.

Jag tror mer på att man väljer en lätt häst som är gjord för dessa strapatser- arab eller travare.

Så det skulle frånta intresset för att skapa en god grund och en på sikt hållbar häst???

Ok.

Det får du gärna tro.

Att hästen får springa som den gör i hagen- naturligt- räcker för den grenen. Ryttaren ska bara göra sig så lite som möjligt till belasting- så visst är det funktionellt.

Att hästen får springa som den gör i hagen- naturligt- räcker för den grenen. Ryttaren ska bara göra sig så lite som möjligt till belasting- så visst är det funktionellt.

Nej.

Hästen ska ha en klumpeduns på ryggen som ställer till med en massa obalans så att stärka hästen är ju ett måste innan man kasar runt på den.

Du har din erfarenhet, jag min.

Jag har blivit besviken på de träningar jag sett (har inte ridit själv) i centrerad ridning. Motsvarade inte reklamen alls. MEN!!! jag har blivit äldre och klokare och kan nu förstå och uppskatta - de som rider på den nivån får verkligen ut massor! Hästarna är rätt nöjda också.
Jag skulle inte träna folket på det sättet, men de får vad de vill ha och vad de betalar för. Jättenöjda är de och umgås med likasinnade och MÅR BRA!!! - Varför skulle jag ta det ifrån dem och försöka få fram något - som de iallafall inte kan rida och förvalta?

- Sen finns det övningar som är användbara för alla ryttare i CR, och den tränaren som kallas CS har en massa bra sitsövningar som liknar CR. På ridskolan som barn fick man göra sånt, och det var toppen.... Jag skulle gladeligen göra övningar en gång i veckan eller mer om jag hade en pålitlig linförare... ;)

/:cool:

Det finns de som har en riktigt bra sits o har tränat på dt- i kombination med träning av hästen.
tyvärr har jag bara sett "tränare" i detta som knappt vet vad de talar om:mad:, men om man inte har så stor tidigare erfarenhet kan det vara svårt att märka det eller så räcker det- på den nivån som man är på.

Om det handlar om business eller genuint intresse att vilja hjälpa folk är svårt att veta. Bra betalt tar de iallafall.

Och jag kan på ett sätt förstå det, kommer en ryttare och betalar flera hundra kronor för att rida en halvtimme, så lär den inte komma tillbaka om den endast fick sitta i skritt och möjligen trav och korrigera sitsen.

Det där har jag också kommit fram till att det ligger mycket i. Det fanns för flera år sen en mycket duktig äldre tränare som kom till grannstallet, gammal militär. Han kom av rent intresse och var fantastisk, men de flesta förstod inte att uppskatta det:crazy:

De ville ha "roligare" träningar än jobba med sitsen och hur de höll händerna:angel: Därför slutade han komma, för litet intresse....

KL

Jag tillhör de som VET att det inte är bra att sitta själv utan andra ögon, man skaffar ovanor och känslan säger inte alltid rätt:o

Naturligtvis måste man även själv arbeta med sej själv, och inse hur man inverkar egentligen. Det ena utesluter inte det andra. Att sitta helt utan tränare för att man inte hittar nån som duger har jag gjort och det var inte heller särskilt lyckat, kan jag säga.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte hur mycket sånt man gör på ridskolor numera:confused:

Vi red mycket såna övningar när jag var barn. Mycket utan stigbyglar och göra balansövningar och sånt för att få lära sej vara avspänd i sadeln. T om på vissa hopplektioner hade man löshoppningsbana och fick hoppa med tyglarna knutna osv, för att hitta balansen.

Vilken tränare vill man ha liksom, väljer du någon som endast har en del eller skippar du hellre att ha tränare alls om du är medveten om att hon/han inte kan GE dig det du behöver?

Delvis KL :p

Jag har en tränare som hjälpa mig framåt på resan " i ridningens konst " (floskel - men förvisso sant)

Självklart kan inte mina tränare jag har (jag har två) få mig att rida som den bästa ryttaren i hela världen, de kanske missar en del, de saknar kunskap om andra saker. Dessa två jag har kompletterar varandra väldigt väl. Jag måste också kunna TA TILL MIG deras undervisning.

Men om jag inte skulle ha dessa... hur f_n skulle jag sitta då? De har gjort underverk med min sits.. det är massor kvar. Men DE kan bara ge mig verktyg, jag måste själv träna om kroppen och nöta in det som är rätt.. (iom att jag gärna spänner mig och kniper och har mig)

Så det handlar inte om för min del att tränarna ska vara några übermänniskor - jag behöver deras kompetens att ta mig vidare.

Jag börjar undra vilka krav ni har på tränarna.. de kan omöjligt kunna allt.

Dessutom har jag bytt tränare, för att de inte passar, för att de inte fokuserar på sitsen, för att de inte prioriterar att det ska vara kul för både mig och hästen, för att de inte har brytt sig om saker som är viktiga för mig.

Sen kan det finnas bra mkt bättre tränare, men de jag har nu är jättebra, jag är nöjd och både jag och hästen tycker det är skitkul. Vi har tagit oss från LC till LA på ett halvår utan press och bara haft kul på vägen..

Jag vågar påstå att många tränare är påfallande dåliga med att korrigera sitsen och vart man som ryttare har sina spänningar.
Vari det bottnar är svårt att säga, med störtsa sannolikhet så ser dom sitsens brister, och korrigerar det "ytliga".

Och jag kan på ett sätt förstå det, kommer en ryttare och betalar flera hundra kronor för att rida en halvtimme, så lär den inte komma tillbaka om den endast fick sitta i skritt och möjligen trav och korrigera sitsen.

KL

Jag tror att man måste bli mera "openminded" och finna nya vägar och kombinera med.

Svarar dig på samma sätt som CL

Självklart kan inte mina tränare jag har (jag har två) få mig att rida som den bästa ryttaren i hela världen, de kanske missar en del, de saknar kunskap om andra saker. Dessa två jag har kompletterar varandra väldigt väl. Jag måste också kunna TA TILL MIG deras undervisning.

Men om jag inte skulle ha dessa... hur f_n skulle jag sitta på hästryggen då? De har gjort underverk med min sits.. det är massor kvar. Men DE kan bara ge mig verktyg, jag måste själv träna om kroppen och nöta in det som är rätt.. (iom att jag gärna spänner mig och kniper och har mig)

Så det handlar inte om för min del att tränarna ska vara några übermänniskor - jag behöver deras kompetens att ta mig vidare.

Jag börjar undra vilka krav ni har på tränarna.. de kan omöjligt kunna allt.

Dessutom har jag bytt tränare, för att de inte passar, för att de inte fokuserar på sitsen, för att de inte prioriterar att det ska vara kul för både mig och hästen, för att de inte har brytt sig om saker som är viktiga för mig.

Jag har varit på en CR träning och den gav mig massor!! :bow: Till och med hemmatränaren var förvånad över hur mycket som hänt över helgen.

Det kanske beror på att jag satt som en fallfärdig bajskorv tidigare på ryggen och det blev inte fullt så illa efter CR kursen. Men för mig och de andra blåbären på hästryggen tror jag CR kan ge massor. För jag tycker att CR inte tar bort symptomen, utan den CR tränare jag hade försökte åtgärda var spänningarna kom ifrån.

Mycket lärorikt!

Jag håller helt med.

KL
Tycker det är en högst märklig inställning att "om inte tränaren har expert kometens på samtliga områden och kan absolut allt så låter jag bli att rida för tränare och rider hellre själv". Ni måste vara oerhört duktiga ryttare med stor erfarenhet av dressyr ridning som fixar det hela på egen hand bättre :angel:

Att ha kroppskontroll är konstruktivt så läng det inte är destruktivt.

Enkelt förklarat.

Javisst. De som idrottar med annat brukar lättare hitta sin balans och bättre sits än soffpotatisar. Tex.

Men det är ju mer komplicerat med ridning ,det är två individer och hästen kan tex sätta ryttaren snett pga dess snedheter. Då måste ryttaren kanske inse det och behandla hästen om det behövs.

Dessutom tror jag man behöver hjälpen att se hur det är på hästryggen, från marken, och någon som talar om när det är rätt och inte. Det kan lätt bli, om man läser för mycket men inte har hjälp när man sitter på hästen, att försöka rätta allt på en gång och bli så fokuserad på det att man av den anledningen spänner sig och får kanske t o m större problem:crazy:

Det går inte att rätta till allt på en gång och någon behöver hjälpa ryttaren att se vad som är viktigast och HUR det ska avhjälpas.
Att bli FÖR grubblande i sin ensamhet kan leda helt fel, det också.

Jag håller helt med.

KL
Tycker det är en högst märklig inställning att "om inte tränaren har expert kometens på samtliga områden och kan absolut allt så låter jag bli att rida för tränare och rider hellre själv". Ni måste vara oerhört duktiga ryttare med stor erfarenhet av dressyr ridning som fixar det hela på egen hand bättre :angel:

Mjae.....

Men med mer medvetenhet ökar ju också kraven.

Jag menar inte att en tränare ska kunna sko en häst, dock kunna se om det är hovarnas vinklar, längd, form som gör att hästen inte kan samla sig.

(Endast ett ex)

Javisst. De som idrottar med annat brukar lättare hitta sin balans och bättre sits än soffpotatisar. Tex.

Men det är ju mer komplicerat med ridning ,det är två individer och hästen kan tex sätta ryttaren snett pga dess snedheter. Då måste ryttaren kanske inse det och behandla hästen om det behövs.

Dessutom tror jag man behöver hjälpen att se hur det är på hästryggen, från marken, och någon som talar om när det är rätt och inte. Det kan lätt bli, om man läser för mycket men inte har hjälp när man sitter på hästen, att försöka rätta allt på en gång och bli så fokuserad på det att man av den anledningen spänner sig och får kanske t o m större problem:crazy:

Det går inte att rätta till allt på en gång och någon behöver hjälpa ryttaren att se vad som är viktigast och HUR det ska avhjälpas.
Att bli FÖR grubblande i sin ensamhet kan leda helt fel, det också.

Håller alldeles med du!

Jag tror det är svårt att hitta kompletta tränare. Precis som Flashlight skrev - hur många är VERKLIGEN intresserade av att lära sig? Om vi ska vara ärliga? (Som hennes exempel - den fd militären fick inte så många elever!)

Det kräver ju en massa jobb, att man vågar omvärdera det man trodde man kunde, att lära sig andra sätt att tänka. Det är lättare att köra vidare i samma hjulspår! Det tycker jag också - det är ju högst mänskligt!

Något som jag använde mig av en gång i världen när jag blivit hästägare och helt plötsligt skulle leta "egen" tränare var att titta på de ekipage som fanns i "mitt" stall. Vilka utvecklades? Vilka gick framåt? Vilka hästar blev mer och mer bäriga, mer musklade osv? Sen var valet ganska enkelt. De ekipage som gick framåt hade en minsta gemensamma nämnare. Tränaren. (Som jag tidigare inte trott var något för mig, för de höll ju på med en massa sitskorrigeringar i skritt och det såg ju inte så roligt ut)

Sen är det ju inte säkert att det jag såg DÅ var sanningen! Man måste ju kunna ganska mycket för att kunna utvärdera också.

Men det där att jag eller någon annan inte rider för instruktör - det är bara ngt som axel hittar på. Och det förvånar mig att ni bara sväljer sånt.
Att ni tänker så lite.:confused:

Jag rider för instruktör och filmar också

Och vem :angel: har sagt att jag inte är på en sådan nivå att jag har lite koll ;) :angel:

Skämt å sido. Jag har inget behov av att "vara någon" här, det här är ett diskussionsforum. Och tiden här har lärt mig att många som utger sig för att vara speciella - är precis lika dödliga som vi andra

minst....

En del har bara väligt höga tankar om sig själva.

KL
Sen undrar jag - ni pratar om att kontrollera varje steg och ha fullständig kroppskontroll - är ni inte rädda att kontrollen blir för stor?

Skulle en gymnast vara rädd för att kontrollen blir för stor ?

Nej jag förstår vad du menar för steg 1 är ändå att släppa igenom - när du kan släppa igenom kan du börja välja vad du skall släppa igenom av vad du skall ändra riktningen på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka