Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Bråttomsvar

Musklernas kontraktion och stagnation i olika lägen eller motsats, brist på stabilitet pga: uttänjda ligament eller på ngt sätt skadat område RUNT ISG förändrar funktion och struktur vilket är mkt smärtsamt.

ISG kan inte hoppa ur bara såsom axelleden men Ligament kan vara så uttänjda att stabilitet helt fattas, detta GÅR att få rätt på men aj så ont det gör.

Detta skapar också destruktiva processer såklart, därför sprutas dessa leder mer o mer frekvent.

Det är inte bara att lägga rätt, ibland är det inte ens ISG som ska påverkas, utan LS, eller Länden ELLER nedre delen av den Cervicala delen.

Jag hävdar å det bestämdaste att man inte får gå in o påverka SI leden (fan ser nu att jag skrivit på tyska innan :o..flååt hinner inte ändra)

- i onödan, musklerna o ligamenten i detta område är SÅ känsliga!

Man KAN rida för att underhålla för att slippa återfall fast det är en annan historia o nu måste jag kamma mig för jag ska på dop :p

Återkommer om ingen annan kan ta upp tråden o fylla i det som fattas.

(Kopierar även in lite text från en sida)

Nedanstående lista är en enkel vägledning till att finna ut vad hästen kan ha för problematik och ska ej ses som en lösning för att slippa kontakta veterinär.

SI - LEDER

Symptom:

*Hästen får oförklarliga frambenshältor upprepade gånger.

*Hästen tar ett kortare steg med ett bakben.

*Hästen sätter över dig på en sida.

*Hästen sliter diagonalt hovpar snett.

*Hästen har diffus smärta i ryggen.

*Hästen spårar in med ett bakben.

*Hästen protesterar i galoppfattningar och rusar i avstanningar.

*Hästen har svårt för och visar smärta när ett bakben lyfts.

*Hästen är rädd om sitt kors och sin flank.

Orsak:

Oftast härrör man SI - ledernas problematik till den sneda ryttarens ensidiga inverkan. Hästen behöver här träda in extra mycket med ett bakben och överarbetar således detta vilket medför diagonala belastningar fram. Oftast är det högersidigt då flest ryttare är högerhänta och därmed viker sig, belastar hästen mer på höger sida.

Lösning:

Ryttaren behöver lära sig att hantera sin egen kropp kordinatoriskt. Terapeuten kan hjälpa hästen med låsningen men behöver också instruera ryttaren att använda sin kropp mer liksidigt för att undvika upprepad problematik hos hästen. Sadeln behöver gås igenom och förmodligen korrigeras då den i de flesta fall är ihoptryckt i stoppningen på den sidan som ryttaren viker sig.

""

Det jag har emot ordet är att det kan bli en förevändning för att pressa en häst som man "tror" inte känner något längre utan det "sitter i huvudet" när man i själva verket faktiskt inte vet, eftersom de inte kan tala. Det är ju svårt att veta när det är det ena eller andra, dvs att den bara tror det ska göra ont pga erfarenhet, eller när det faktiskt känns fortfarande. Det finns en risk att man svänger sig med ordet "smärtminne" som förklaring när hästen fortfarande protesterar.

Jag håller med dig, för man kan aldrig veta vad hästen känner.

Det måste alltid vara en dialog.

jag skulle heller aldrig kalla det "smärtminne" om det inte vore kopplat mer til en viss siuation och hästen i övrigt inte är palpationsöm och helt saknar rörelseinskränkningstest
ua. från ET och vet.

I hennes fall så har de ju sågat bort de för stora utskotten och nu har hon ju ett mellanrum så _det_ kan inte göra ont.

Däremot så kan det ju alltid finnas något oupptäckt som man inte vet. Det gäller ju alla hästar, alltid.

Den starka reaktionen (oviljan) mot resårgjorden kopplar jag till obehagsminne i alla fall - för nu reagerar hon inte för vare sig riktig gjord - spänd, eller ryttarens vikt - vilket hon borde göra om resårgjorden hade gjort ont.

Jag tror att min har haft ont i nästan hela sitt liv - det jag saknade när hon kom var det ryggswing som fanns på försäljningsvideon.:angel:

Jag vet av egen erfarenhet att det tar tid att vänja sig vid tanken att det inte gör ont, och att det inte kommer att göra ont - just där i alla fall

men med hästen har man ju facit först på slutet.

Man får lyssna och inte attribuera allt beteende till hästens läggning och kön och färg osv.

Kommunicera så gott man kan helt enkelt

Som jag sa förut sitter det i huvudet - går det över - sitter det i kroppen fortsätter det och blir värre

Hästar kan inte tala så vi får bli bra på att läsa deras kropssråk och inte tolka allt som trots

Senast ändrad av en moderator:

Orsak:

Oftast härrör man SI - ledernas problematik till den sneda ryttarens ensidiga inverkan. Hästen behöver här träda in extra mycket med ett bakben och överarbetar således detta vilket medför diagonala belastningar fram. Oftast är det högersidigt då flest ryttare är högerhänta och därmed viker sig, belastar hästen mer på höger sida.

Lösning:

Ryttaren behöver lära sig att hantera sin egen kropp kordinatoriskt. Terapeuten kan hjälpa hästen med låsningen men behöver också instruera ryttaren att använda sin kropp mer liksidigt för att undvika upprepad problematik hos hästen. Sadeln behöver gås igenom och förmodligen korrigeras då den i de flesta fall är ihoptryckt i stoppningen på den sidan som ryttaren viker sig.

""

Det lät ju vettigt :laugh: = glad

MIN ET är också emot ospecificerade "bakbensryck"

Den som försökt på Tiff hade nog blivit stämplad i väggen

( för den som inte till äventyrs inte vet så skulle det ha känts som en spark på skenbenet i hennes rygg :eek: )

Jag har däremot en teknik att ta bort låsningar (vacuum) i mina egna SI leder.

Jag lägger mig på ett bord en soffa en bils (min) framskärm :o lägger handen under korsbenet och ritar ens cirkelrörelse med benet.

Sedan har jag lite olika hyss(rörelser) för mig för att få rörlighet i länden - höften osv innan jag rider....

Jag har inte tagit feldenkreis, men gissar att de gör något liknande dvs använder den egna kroppen.

Jag undrar också hur du gör?

När du skriver manipulera loss SI -leden låter det som om " leden " inte ligger rätt, precis som en kota kan ligga fel på en människa?:confused:

En SI- led är ju inte en led i vanlig bemärkelse, alltså har inte vare sig ledbrosk eller ledvätska. Bara brosk och bindväv.

Vid trauman, alltså olyckor,hårt slitage, kan bindväven slitas sönder och det går inte att bara lägga tillrätta eller inte heller manipulera loss?

En atlaskota, som du beskriver, kan man ju lägga rätt.
Är inte tillräckligt kunnig om detta , vore inte fel med en sådan persom här i tråden för denna saks skull.

Ja, "min" veterinär i Skara hävdade, för min häst som var skadad genom trauma, att det var vila som var bästa medicinen. Han sprutade också men sa att det inte är bevisat hur stor effekt det har.
Chockvågsbehandling kunde också fungera.

När det gällde tömkörning som jag skulle börja med efter några veckor var det volter med fokus på inre bak samt mycket galopp som han förespråkade.

Jag frågade också den osteopat och kiropraktor som jag ibland använder på mina hästar (SA) och han sa att chockvåg var det som gett bäst resultat. Handgriplig manipulation verkade inte fungera enligt honom...

Handgriplig manipulation verkade inte fungera enligt honom...

Det fungerar sällan på något. Dock finns det massor att göra med "bara händerna" utan provokation.

Provokation i detta område är väldigt känsligt.

Jag har däremot en teknik att ta bort låsningar (vacuum) i mina egna SI leder.

Jag lägger mig på ett bord en soffa en bils (min) framskärm :o lägger handen under korsbenet och ritar ens cirkelrörelse med benet.

.

Den är väldigt användbar :D

Att stå på en stol och sakta sjunka ner med motsatta benet är också helt ok :p (Är man väldigt låst kan man "dansa samba" på vägen ner ) :o

Nej, bilder finns ej

:angel:

Det jag har emot ordet är att det kan bli en förevändning för att pressa en häst som man "tror" inte känner något längre utan det "sitter i huvudet" när man i själva verket faktiskt inte vet, eftersom de inte kan tala. Det är ju svårt att veta när det är det ena eller andra, dvs att den bara tror det ska göra ont pga erfarenhet, eller när det faktiskt känns fortfarande. Det finns en risk att man svänger sig med ordet "smärtminne" som förklaring när hästen fortfarande protesterar.

Förstår din oro för en sån hantering av det gör nog att hästen bara får bekräftat att det faktiskt kommer att göra ont. Man måste liksom på något sätt tala om för hästen att "kolla - det gör inte ont!" och det kan man inte göra med tvång utan mer leka fram det och bara gå så långt som hästen tillåter men "lura" den att gå lite längre än den trodde var möjligt.

/Camilla

*kl*
Nu har vi kommit in del på ryttarens kropp och koordination och en del av oss har nämnt Feldenkrais ett antal gånger och jag hittade precis en sida med forskning kopplad till denna metod och för "akademiska" ryttare passar väl det bra? ;)

Andra artikeln uppifrån - om hamstrings - tycker jag verkar lämplig som litteratur redan den! :D

http://feldenkrais-method.org/flexinode/table/5?sort=desc&order=Year

/Camilla

Ja, "min" veterinär i Skara hävdade, för min häst som var skadad genom trauma, att det var vila som var bästa medicinen. Han sprutade också men sa att det inte är bevisat hur stor effekt det har.
Chockvågsbehandling kunde också fungera.

Hur hade denne, som jag vet mkt kompetente veterinär, tänkt sig att chockvågen skulle utföras?

Kollade inte upp det närmare för jag ville vänta och se om vilan och sprutorna funkade men tror jag hört att det är samma typ som stötvågsmaskinerna fast chockvåg är starkare...
Är dock inte helt säker.

Man KAN rida för att underhålla för att slippa återfall fast det är en annan historia o nu måste jag kamma mig för jag ska på dop :p

""

Det måste ju vara så med SI-leden att man med bra ridning kan tillföra viss stabilitet i "leden", om den nu är lite mindre bra, precis som man med sämre ridning kan framkalla "skador" på ex muskler runtomkring, som i sin tur påverkar SI-leden negativt?

Som jag sa förut sitter det i huvudet - går det över - sitter det i kroppen fortsätter det och blir värre

Ja så tänker jag också.

Nu tänkte jag ju inte på din häst utan allmänt, det är klart att det efter en större operation och långvarig smärta finns kvar en rädsla att det ska göra ont, samt dessutom att man vid operation faktiskt skär igenom nerver och annat som kan ta längre tid att läka och det kan kännas längre än man tror, även om det inte är smärta så känns något och det kan räcka för att starta associationerna.

Nej jag tänkte mer på att man hör ordet användas lite slarvigt som "fakta" ganska ofta när en häst haft ont, och även i fall där jag verkligen är lite tveksam om det är så eller om hästen faktiskt fortfarande har problem. :confused:

Men i så fall lär det ju inte försvinna med tiden.

Om hästen ha översträckt SI leden så blir ledytan större, det behövs då muskler för att stabilisera
Fanns en artikel om det i gamla hästjournalen.

Angående låsning så blir det lite tvärtom tänk.

Carola var inne på att ryttaren sitter snett och blockerar på så vis ena bakbenet och det bakbenet kommer då inte att böja och rotera ryggen åt andra hållet och här blir musklerna för korta ( längs aldrig)

Även ligament blir ju påverkade då och vill dra tillbaka i ett snett läge.

Nu behöver vi greger, men på människa är det viktigt att vara lång och mjuk i piriformis och de olika obturatorius ( det ät utåtroterare i höften allihop ) samt den nedre delen av multifidus (Ryggens hållningsmuskel) - dvs de muskler som passerar mellan korsben och bäcken.

PÅ människa är det muskler på baksidan som oftast är för korta pga av att de är mer tränade eller som försvar mot ansträngning.

( en tränad muskler blir kortare, en "ansträngd" muskel är kvar i kontraktion)

De som rycker SI leder på häst brukar göra det bakåt - vilket kan tyda på att det är bla. Illiopsoas som är spänd runt den leden

Men även hästen har obturatoriusmuskler ( igen; Roterar låret utåt) och jag gissar att det är de som Lusidor töjjer försiktigt.

KL nånstans här

I vilket fall landar man tillbaka på Carolas inlägg att den ryttare som sitter snett och själv inte är liksidig ( = 99.9 % av oss ) inte tillåter ryggen att arbeta dynamiskt och liksdigt, och därför får inte bakbenen igång ryggrörelserna som länger dessa muskler runt SI

Själv har jag gått runt i en ständig skänkelvikning för vänster skänkel. Det gör de flesta människor dvs går med höger axel och höger höft före i rörelseriktningen.

I mitt fall så gjorde lårkakan , det två cm kortare femur, och en väldans massa muskler det väääldigt svårt att koordinera om. Min sjukdom och min envishet gjord emig så gott som "stelgipsad" där :angel:

Att röra sig tvärtom har tagit tid (att få loss och koordinera upp) , men ett måste om man man inte skall sitta i vägen för hästen.

Min kropp och de därav kommade svårigheter som jag hade med min högergalopp är ett lysande exempel på ovanstående.

Men - den hästen fick inte låsningar, och blev heller inte synbart snedmusklad, ....men den var ju helt klart oliksidig :angel:

Nu när jag koordinerar bättre är däremot höger galoppen bäst eftersom han alltid rört sig med vä bak under kroppen

Nu var det en massa bokstäver och på utrikiska också :o

Men som jag förstod det så får man bäst effekt av att antagonisten sträcker agonisten dvs i det här fallet så är det känästräckaren som stretchar knäböjaren ( hamstrings)

och så var vi tillbaka på vikten av en dynamiskt arbetande kropp

:D

Men det är ju en stor anledning till att man rider för tränare- att se till att man sitter rakt o påminner en hela tiden.

Ja, fast jag läste om någon undersökning på horse connexion nyligt där inte ens domarna kunde vara eniga om vilka sitsfel ett gäng ryttare hade, så jag undrar hur många tränare som verkligen ser det?

/Camilla

Jag har inte läst den artikeln än, sparade ner den för att läsa senare när min son har lagt sig.

Men det går ju lite ut på att inte ta i så att man skiter på sig för att få effekt utan att istället göra rörelsen mjukare och samtidigt känna och tänka på vad man gör.

Ett konkret exempel på vad som menas:
De flesta av oss har lärt oss att slappna av i axlar och nacke genom att dagligen regelbundet dra upp axlarna mot öronen, hålla en stund och sen slappna av. Eller hur? Den känner ni väl igen?

Min feldenkraispedagog säger så här:
Om man vill komma till ett läge som är mer avslappnat än normalläget så når man inte det effektivast genom att gå så långt från det läget som möjligt (upp till öronen) och sen släppa tillbaka axlarna, för troligen är det just det som händer, dvs att axlarna hamnar TILLBAKA till där de var innan. Men vi vill ju att de ska ramla LÄNGRE NER, eller hur?

Alltså lyfter man axlarna minimalt, bara precis så att man känner att man spänner axeln, håller en stund under inandning och släpper ner under utandning. Då kommer det avslappnade läget att hamna under det tidigare normalläget.

Jag upprepar det här 4 gånger uppåt, snett framåt-uppåt, snett bakåt-uppåt varje dag och tycker att det ger bättre effekt både på axlarnas läge och avslappningsgraden än att spänna dem tills man blir röd och sen släppa tillbaka.

/Camilla

ja jag behöver ju inte ens svara axels påhopp - det gjorde ju du :D

och jag håller med.

Det enda sättet att rakrikta sig själv är dessutom att bli medveten och att lägga fokus på sin egen rakriktning.

Det händer ingenting med ens kropp när fokus hela tiden läggs på hästens prestation.

För som jag skrev i hå och hej tråden, man tränar sin häst varje steg och måste då ta ansvar för sin egen snedhet varje steg.

Int eägna det en liten stund och sedan tro det vara klart

Man måste lära sig att känna när man sitter/hittar rätt - det kan man inte överlåta åt en tränare att tala om. För som sagt tränaren är inte där varje steg.

Att _hitta dit_ kan tränaren hjälpa en med ( om den har kompetens på området) - men att lära sig koordinera varje steg - det måste man ägna tid åt själv

Å andr asidan rider vi inte alla efter samma system, men för mig är det uppnebart att man inte kan kräva ngt av hästen som man själv motverkar. Men det är mitt "take"

Hm, intressant.
Jag tränade en sådan teknik innan jag skulle föda barn.

Att träna "knipmusklerna" att slappna av i steg. Först spänna, sedan slappna av säg 4 steg, sedan gå upp två, slappna av 1 upp 3 slappna av 4 osv.
Allt för att kroppen själv skulle vara beredd på vad som komma skulle och kunna sköta det "själv" om det gjorde för ont.
Likaså tränade jag insidan av låren och bäckenmuskulaturen att kunna öppna upp maximalt.

Tänk om man alltid var så målinriktad.:)

Men det är ju en stor anledning till att man rider för tränare- att se till att man sitter rakt o påminner en hela tiden.

Du får hitta ngn annan att bråka med, men lånar din knapp och din text och svarar på den.

- Och ändå .... inte en tränare (bokstäver- ja ) kunde hjälpa mig med min högergalopp, för de har inte den kompetensen, på den nivån. (Kyra och kottas hade sett på en gång, men tyvärr red jag inte för dem, utan nöjde mig med svenska bokstavstränare)

å de kunde inte se varför det blev som det blev

Utan det där fick jag klura ut helt själv

Precis som med allt annat finns en massa "jamen det är bara att göra såhär och såhär" och ja i skolboken så är det ju så. men jag har då inte sett det IRL

Alla ryttare på alla nivåer har problem. Det är bara i fantasin det går som en dans på rosa moln:angel:

och även om jag var lite extrem :crazy: Så ser jag gång på gång problem orsakade av ryttarens svårighet att själv dansa samma dans som hästen :o

och varför ser jag det - jo- jag har tragglat mig ur det där.
Med mycket möda och stort besvär :eek:

ganska nyligen såg jag ngn försöka göra piruetter hängande på innerbogen - och vad svårt hästen hade åt det hållet sa publiken :devil:

och tränaren h*n sa ingenting

inte vill jag rida för den

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix