Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Ja jag vet inte jag, min häst vickar ju på rumpan i hagen men han springer omkring med rejält sänkt rygg och högt huvud, under ryttare när han kommer till arbete blir ju just vickandet av rumpan inte så tydligt, den rör sig ju men vickar gör den inte. Skulle kalla det mer att han har ett mjukt böljande rörelsemönster i arbete.

Du har en poäng, det jag kallar rumpvick som en människa vickar på rumpan
är en av tre rörelser i ryggen vilken är böj- sträck rörelsen i sidled.

Rotationen är mer om du tänker dig bålen som en tunna som ömsesidigt rullar höger vänster.

Och här tycker jag S-I leden kommer in både på människa och häst för ryggraden måste få skruva sig lite, där inne mellan bäckenhalvorna annars får man inte fram ena sittbenet ( människa) eller höftbenet ( häst)

Vare sig människa eller häst kan galoppera bra med låsningar i SI lederna. Hästen kan tom galoppera jämfota

Var var jag nu - jo den tredje ryggrörelsen är ju swinget upp och ned i ryggen

Precis som du skriver så på en häst som låst rörelserna i sin rygg så blir den enda rörelsen som är kvar rumpvickandet

Chris säger att en häst med ont i ryggen vickar på rumpan.
Den blockerar de andra två rörelserna för att skydda det onda.

En för lång sadel kan skapa samma rörelsemönster

och trav med huvudet upp och sänkt rygg

nu till lite flrit flirt flirt till er som dianosticerar häst.

HUR ställer ni diagnosen hästen har en låsning i SI leden?

Och Hur hanterar ni smärtminne?

Jag diagnosticerar inte hästar men har haft en häst med detta problem en gång.
Han gick omkull på is. Därefter fick han ett kraftigt nigande steg bak samt blev jämfota i bytena.
Fick remiss till H***ik N***rg på Sk*ra.
Ultraljud, låååånga sprutor i SI, tömkörning i några veckor, sen sa han att vi kunde börja rida igen.
Hästen är dock en lovande 6-åring så jag beslöt att ge honom ett helt års vila - i augusti har han vilat ett år, gått ute mycket i kuperad terräng och då ska jag ta hem honom *fortsättning följer*.

Han ser, för ögat, normal ut igen i alla fall.

tack för input:bow:
Och stilpoäng till dig för vilan

jag har också gjort en mycket längre konvalescent - för min häst hade så mycket smärtminen att hon var livrädd för en resårgjord.
Jag har aldrig sett en så olycklig häst som när jag skulle "börja om" med inridngen och tog det helt från början, och tänkte lägga på en resårrgjord.

Så jag började i en helt annan ände, med klickerträning osv :D

Nu är hon inte så olycklig längre :laugh: men vissa saker litar hon inte riktigt på ännu :(

- det verkar som din häst fått en översträckning i SI leden

Min har varken låsning eller sträckning men har inte velat belasta vä bak pga att den gjort ont i ryggen, då tornustkotten låg omlott :crazy:

jag vet själv för jag har haft problem på samma ställe i ryggen att man börjar kompensera och bromsar vissa ryggrörelser. I hennes fall rotation åt vä. ( tack buke :bump:- det är alltid bra att sätta ord på saker :laugh: )

Min har fått gå i en brötig (stock och sten och bergig) hage och där funkar allt, men hon tror fortfarande att vissa saker gör ont i paddock så vi lirkar lite - och så få hon känna efter själv var hennes gränser är.

Och att det går att hoppa över en cavalettibom utan att det gör ont i höger varv, och att man kan ta ett språng över och behöver inte hoppa med bakbenen först :crazy: Eller andra intressanta lösningar som man kan prova

Senast ändrad av en moderator:

Ja, helt klart blir dom jättestörda i rörelsemöntret, men som du säger gissar jag att det är smärta och spänningar i omkringliggande vävnader oxå som håller emot. tex få vår häst (även jag alltsom oftast) låsningar i SI-leden, men det är inte isolerat till just den leden, utan kommer efterhand då hela området är stumt och stelt. Så det brukar samtidigt haka ihop i ländkotor, höfter och lite allmänt i hela den delen.
Har lärt mig manipulera loss SI-leden själv och det är en oerhörd lättnad att få loss den för det kan göra rejält ont och hindra i princip all rörelse. jag kan gå som en åttiåring eller inte vilja vända i sängen, men så med ett litet knäpp lossar leden och smärtan försvinner. Men det hänger ALLTID ihop medf allmänna muskelbesvär. -Kramp överallt! men just SI.leden (och nackens övre del, atlas) är svår att stå ut med låsningar i, kämpar tills det är loss!! Så det är nog en del nervpåverkan sammanbundet med låsning där då det stör så hemskt!

Men hästen är beh av kiro och h*n säger att en riktig låsning inte kommit tillbaka, men jag kan känna då det är på g och krampar (blir stelare) i det området, även om det inte hinner bli en riktig låsning som behöver kraft och teknik för att lossa på.
Brukar "gunga" lite försiktigt på tuber coxae för att checka av, och hästen tycker det är skönt, släpper ner höften, vilar det benet och låter gunget öka rörligheten. Det kan knastra lite smått och lossa i småleder o muskler i hela området.

Ungstoet var rejält sned i höfterna efter travträning. var även halt diagonalt fram. Höger höft framdragen o med dålig rörelse (det jag kallar vickande rumpa i frihet, ridet i samling avtar givetvis vicket och blir mer rörelse under och nedåt)
Gungade loss på samma sätt och det "hoppade" till rejält utan att kraft använts. benet flög ut nadåt (hölls nära marken) som om nerver fått en impuls då låsningen släppte och sedan gick hon rakt igen och började belasta frambenen jämnare. Så efter en omkullhalkning i vintras på samma sida började hon belasta ojämnt igen och ländmukslerna utvecklades olika, med snedhet i höfterna som följd. -Påverkan på SI igen!?

har inte behövts några långa sprutor på våra dock!

Ja, det är lite det jag är rädd för - att han ska komma ihåg smärtan.
Men jag hoppas och tror att den långa vilan kan ha gjort gott.

Det var skönt att ultraljuda även ryggen (detta är en häst som gått från klarhet till klarhet och jag red rätt mycket på honom som 4 och 5-åring). Det var härligt att se att ryggen var fin.

Veterinären visste dock inte så mycket om hans druttande omkull så han började prata om att problem med SI-leder är vanligt på Master-avkommor...:confused::(

PS lycka till :)

Ja, det är lite det jag är rädd för - att han ska komma ihåg smärtan.
(

jag tror att om du kommit så långt att du tömkört honom och han slutat niga - så litar han på kroppen igen.
Särskilt om du kan forma honom på små volter och han litar på det yttre bak och inte faller in på innerbogen.

Nigandet ser jag som ett reflexsvar på aj vad ont det gjorde.

min hästs reflexsvar var rodeobock :o

Det där med smärtminne är jag fundersam på!?
Är det ett minne, eller sitter det smärta kvar??

För om man går till sig själv, då låsningar försvinner och musklerna inte gör ont o kroppen känns mjuk, inte håller jag igen då, utan det är oerhört skönt att kunna använda kroppen igen. Samma på hästarna. Då ett problem verkligen är fixat så märks inga kvarvarande störningar. Jo, om de är grymt snedmusklade såklart och spänningar hindrar rörelse, men smärtminne skulle jag inte kalla just det! Snarare sviter av ett problem, kvarvarande skavanker! till viss del kan det ju vara ett motstånd att ta igenom saker efter skada tex, men efter de känt att det ju gick smärtfritt, borde minnet vara just ett minne blott!

-En häst som haft ont fortsätter ju inte snubbla om smärtan är borta, eller drar bakben om de är rörliga och friska. Det är ju det som är så kul med hästar, får man till problemet så försvinner symptomen och de kan förvandlas väldans mycket.
Man kan ju lixom "moddellera" till ganska stora grejor då de får förändrade förutsättningar. Många i före o eftertråden är ju bevis på det!:bow:

Fast jag tror att det kan vara så att:
hästen har ont, vi ryttare fortsätter rida ett tag innan vi märker att hästen verkligen har ont, hästen får mentala spänningar.

Det är de som kan bli kvar ett tag.

Så ser jag det i alla fall.

Jag ställde inte diagnosen. Det gjordes av ET sedan vet inget hittat.

Symtomen var tendens att bita fast mer i ena sidan, svårare för sk vikn åt ena hållet, svårt att beskriva -förändrad känsla, främst i ena galoppen.

Efter en behandling - helt borta, :bow: fick jobba mkt sidvärts som plötsligt blev mkt lätt.

Detkan vara lätt att missa symtomen och jobba vidare, vad jag förstår kommer det då påverka även nacke, samt frambenen så småningom. En häst som behandlades samtidigt hade fått bla känning av sena, med början till svullnad, förutom smärta i nacken.
Den hade en äldre skada i SI-leden och skulle få behandlas flera gånger.

Nej rörelsestörningen finns inte kvar - men det förändrade kompenserade rörelsemönstret finns kvar ffa det att inte gör vissa saker.

Jag är tex mycket mer klumpig än jag borde vara för min hjärna har slutat skicka signaler till multifidus i länden då snabba rörelser har smärtat rejält

det har jag lärt mig att kroppen "stänger av" nervsignaler till en kropspdel som smärtat länge ( undrar om inte det är feledenkreis kunskap och att feldenkreis övningar väcker kroppsdelar till liv igen :D ).

Det är ju det som är lite läskigt - har man en skada så kompenserar kroppen - men fortsätter att kompenserara även när skadan läkt. Själv tror min kropp att den fotfarande har lårkaka kvar sedan -86. den avlastar vä ben :D

det rörelsemönstret kan bara ändras tillbaka med sjukgymnastik, sjukgymnastik och åter sjukgymnastik

och det är väl det min får. Men man får ta det vackert för hon VET att sånt där :p gör ont. jag får se till att hon inte ber om får mycket så spänner hon sig och törs inte försöka ens.

Utan jag får föreslå och vänta ut

hon är skithärlig för det är omedelbara besked hela tiden. Hon har ett sånt utryck - skräckbalandad förtjusningen varvat med - tycker du DET DÄR var bra :crazy: Du är tokig du.
men jag är MAMMAS häst :laugh:
och bäst här, så ge hit den där moroten nu BUMS :D

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tror att det kan vara så att:
hästen har ont, vi ryttare fortsätter rida ett tag innan vi märker att hästen verkligen har ont, hästen får mentala spänningar.

Det är de som kan bli kvar ett tag.

Så ser jag det i alla fall.

ja med :o

Synd att de inte kan prata

Min häst har haft en "kompression" (?) av SI-leden en gång troligen efter fall i hagen (min häst har alltid varit väldigt vild i hagen tillsammans med kompisarna). Nu är det länge sedan men det räckte med manipulation från ET och två veckors konvalecens så kund vi börja om med träningen igen.

Men det jag vill säga är att min häst har rätt extremt med smärtminne, han "filmar" som många veterinärer och ET sagt. Alltså egentligen har han inte så ont men han kommer ihåg att det gjorde riktigt ont sist han gjorde en viss rörelse och därför så överreagerar han. Detta kan man studera om man först klämmer på det onda området och han klart överreagerar och sen väntar man tills han är uppmärksam på något annat, helst annan häst, och klämmer där igen -> mycket mindre reaktion.

Jag har ju haft ryggproblem på Spirre tidigare (nåja, det återkommer vid ruggigt väder, vilket jag tror beror en aning på "smärtminnet") och vid rejäl klinikundersökning så kände veterinären först igenom hela ryggen i rask fart. Spirre sjönk nästan till marken och mitt hjärta följde med i samma riktning. Så väntade hon en liten stund och gjorde samma sak igen och då var reaktionen mycket mindre (hade annat och titta på då) och då konstaterade hon att han nog kände efter mer än vad som egentligen behövs.

Så hur hanterar jag det här då? Ja, det ÄR svårt att få en häst med extremt smärtminne att acceptera att det inte kommer att göra ont. Jag masserar och rör muskler och leder och gör det mjukt och försiktigt och väntar ut honom så att han ska få chansen att slappna av ordentligt och känna att det går bra. Det värsta jag kan göra är att gå på för hårt och hastigt - då ökar jag bara reaktionen. Svårt att balansera det här för det handlar också om att upprepade rörelser med positiv känsla gör att han lättare glömmer smärtan, så han får inte bara fortsätta att skydda smärtande områden utan han måste "tvingas" till rörelse men på ett vis att han själv hänger med. Svårt, som sagt.

/Camilla

Feldenkreis, som sagt, borde vara standard både för smärtande ryttare och hästar. Att lära lederna ta ut rörelsen igen och hjälpa resten av kroppen.

Brukar "gunga" lite försiktigt på tuber coxae för att checka av, och hästen tycker det är skönt, släpper ner höften, vilar det benet och låter gunget öka rörligheten. Det kan knastra lite smått och lossa i småleder o muskler i hela området.
Ursäkta en fåkunnig, men kan du beskriva exakt vad du gör? Jag tycker det låter intressant och användbart på både min häst och andras.

/Camilla

Och kan du tala om hur du får bort låsningar i SI

jag skall gå och ta bort mina (52) nu :D

Sedan rida

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II