F
Fredrik_
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.
Du har en poäng, det jag kallar rumpvick som en människa vickar på rumpan
är en av tre rörelser i ryggen vilken är böj- sträck rörelsen i sidled.
Rotationen är mer om du tänker dig bålen som en tunna som ömsesidigt rullar höger vänster.
Och här tycker jag S-I leden kommer in både på människa och häst för ryggraden måste få skruva sig lite, där inne mellan bäckenhalvorna annars får man inte fram ena sittbenet ( människa) eller höftbenet ( häst)
Vare sig människa eller häst kan galoppera bra med låsningar i SI lederna. Hästen kan tom galoppera jämfota
Var var jag nu - jo den tredje ryggrörelsen är ju swinget upp och ned i ryggen
Precis som du skriver så på en häst som låst rörelserna i sin rygg så blir den enda rörelsen som är kvar rumpvickandet
Chris säger att en häst med ont i ryggen vickar på rumpan.
Den blockerar de andra två rörelserna för att skydda det onda.
En för lång sadel kan skapa samma rörelsemönster
och trav med huvudet upp och sänkt rygg
Ja jag vet inte jag, min häst vickar ju på rumpan i hagen men han springer omkring med rejält sänkt rygg och högt huvud, under ryttare när han kommer till arbete blir ju just vickandet av rumpan inte så tydligt, den rör sig ju men vickar gör den inte. Skulle kalla det mer att han har ett mjukt böljande rörelsemönster i arbete.
Du har en poäng, det jag kallar rumpvick som en människa vickar på rumpan
är en av tre rörelser i ryggen vilken är böj- sträck rörelsen i sidled.
Rotationen är mer om du tänker dig bålen som en tunna som ömsesidigt rullar höger vänster.
Och här tycker jag S-I leden kommer in både på människa och häst för ryggraden måste få skruva sig lite, där inne mellan bäckenhalvorna annars får man inte fram ena sittbenet ( människa) eller höftbenet ( häst)
Vare sig människa eller häst kan galoppera bra med låsningar i SI lederna. Hästen kan tom galoppera jämfota
Var var jag nu - jo den tredje ryggrörelsen är ju swinget upp och ned i ryggen
Precis som du skriver så på en häst som låst rörelserna i sin rygg så blir den enda rörelsen som är kvar rumpvickandet
Chris säger att en häst med ont i ryggen vickar på rumpan.
Den blockerar de andra två rörelserna för att skydda det onda.
En för lång sadel kan skapa samma rörelsemönster
och trav med huvudet upp och sänkt rygg