Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

men den verkar lättlastad

tack för bilderna :)

Axel.
Menar du på allvar att hästen inte har något bäcken??
Är det för att du såg bilden av ett skelett från sidan där vinkeln gör att man luras att trso att bäckenet är något klent och litet?

Vad menar du med att hästen "bara har sammanlänkade rörben"??

De är ju konstruerade precis som vi ledmässigt, fast med belastningen från ett annat håll då de går på fyra ben.

Länden övergår i sacrum som är sammanvuxet och inte rörligt, fäster i bäckenet via SI-leden. Sedan sitter lårbenen (de första rörbenen) via höftleden i bäckenet och sedan ärd et nog allmänt känt hur det ser ut nedåt!:laugh:

Om jag ska gissa.. så tror jag att det inte är så mkt rörelse i SI-leden men den måste vara loss och inte heller överrörligt så den är skadad, för att fungera i rörelsen. men det mesta tror jag händer i ländregionen. Det kluriga är väl att få med sig hela ryggen, rullandes från bakre ländkotan (mot korset) och vidarebefordra rörelsen hela vägen fram och till nacken. inte bara övertänja längst bak.

Om SI-lederna är låsta på en eller två sidor, så är ju ofta muskulaturen däromkring spänd och stum, vilket försvårar rörelse i hela den sidan, krampen sträcker sig väl ofta till höfter o länd via iliopsoas som håller fast och andra muskler kors o tvärs.

Så det blir en smärta i leden (nervklämning, inflammation o ihopklibbat irriterat ledbrosk..) som hindrar rörelse, inte att själva leden utgör så stort rörelsespann i friskt läge.

jag är jätteglad då jag ser att mina kan vicka på rumpen i hagen, för då är kors o höfter o länd loss och de är fina under yttare oxå!!:banana:

Jag svamlar väl.

måste nog kolla på ett skelett live.:grin:
Men inte har de en bäckenplatta som vi.

De hästar jag sett med låsta SI-leder har haft synnerligen problematiskt med att kliva över vid sidvärts förflyttning i bakdelen, alltså att korsa bakbenen. Så nog måste det till en viss rörlighet i den? Eller är det att musklerna runtomkring blir stela då SI-leden blir låst så att det är DE som hindrar sidorörelsen?

Såååå... För att få kallas bäcken MÅSTE det se ut exakt som vårt bäcken? Eller menar du att det inte har samma funktion och därför inte ska kallas bäcken? Men är inte bäcken/pelvis allmänt vedertaget veterinärmedicinskt sett?

Jag vet inte om det alltid är det, men jag vet att det KAN vara musklerna runt leden som blir låsta, det har jag varit med om har hänt på en häst, i ett galopplöp. Det löstes lätt av 1 behandling av ET. Efteråt skulle man rida bla mycket sidvärts:idea:

Det är i regel musklerna i området som är stumma/hårda/spända och ställer till med problem. Rörligheten i SI-leden är inte alls många grader - men stumt är det ju inte/o ska inte vara.

Senast ändrad:

Vad menar du med bäckenplatta?

Här ett kvinnligt bäcken (inklusive korsben)

250px-Gray242.png

Ja, det var ju inte den bästa uppställningen på dem... kändes inte friskt, men men..
Verkar vara lätthanterliga rackare annars ;)

Du ser.

jag får nog gå en kurs i anatomi för både människa o häst.
Tack igen:bow:
Grattis förresten till biffens återkomst- glädjer mig.

Senast ändrad:

De hästar jag sett med låsta SI-leder har haft synnerligen problematiskt med att kliva över vid sidvärts förflyttning i bakdelen, alltså att korsa bakbenen. Så nog måste det till en viss rörlighet i den? Eller är det att musklerna runtomkring blir stela då SI-leden blir låst så att det är DE som hindrar sidorörelsen?

Som jag förstått så är det ju lite olika vad grundorsaken är - om det är muskler som låser SI-leden eller om det är problem med SI-leden som orsakar spänningar/krampande muskler, men att det hänger ihop verkar solklart.

Skulle tro att även om man "bara" får loss musklerna så får man bättre rörlighet, men löser man inte alla ändar i knuten (bildligt talat) så kommer problemet lätt tillbaka..

I det här fallen har det varit trauman, fall i hagen och liknande, som orsakat problemen.

Skulle tro att även om man "bara" får loss musklerna så får man bättre rörlighet, men löser man inte alla ändar i knuten (bildligt talat) så kommer problemet lätt tillbaka..

Jag har uppfattat det som så att vid olika skador som uppkommer så kan SI-ledens bindväv slitas sönder, därav problematik vid ridning.

SI-leden är ju inte en led i vanlig bemärkelse, jag vet att det sprutas, jag antar att bindväven får sig en omgång.

Vad exakt menar du med vicka på rumpan?

SI leden har ju en extremt liten rörlighet men ack så viktig skulle inte kalla det vick utan rotation

Såklart är det en rotation, det lilla som sker, men ute i kroppsdelen blir det ju för våra ögon ett vick.

försöker mig på ett svar änåd

Det är ju det som är grejjen

just i och med att bäcken och kors sitter ihop så tight så kan bakbenen ta med sig bäckenet i rörelsen = SWING

jag skriver kan - för det förutsätter en massa saker att ryggmusklerna kan ge efter bla

för om de krafter som för fram bäckenet inte bromsas så kommer bäckenet att ta med sig kotorna framför sig som dominibrickor på en rad och öppna upp först SL leden men eftersom rörligheten där är begränsad så tar det med sig rörligheten frmåt genoem lederna = arbete genom ryggen - men då måste du var :devil: duktig att rida om du skall få till det

det kommer inte av sig själv

:bow:

Och ryttaren måste ha ett öppet bäcken och....sinne :idea:

:D

när man ser dessa bilder så förstår man hur känsligt det är med att överbelasta bakdelen iom det mest bärs upp av muskler.
Den där stackars SI-leden o bakknäna har det inte lätt.

Så är det säkert, men jag antar att om man rider dressyr, och försöker komma till klasser med samling, så tar knän och SI- led mer stryk om bäcknet är feltippat, eller om jag uttrycker mig som så, mindre optimalt.

Därför vill dressyrryttare ha en häst med bra och rätt lutning i bäckenet.

Iom att det bedöms exteriört- borde det vara viktigt även för hopphästar- katapulten

jag är jätteglad då jag ser att mina kan vicka på rumpen i hagen, för då är kors o höfter o länd loss och de är fina under yttare oxå!!:banana:

Ja jag vet inte jag, min häst vickar ju på rumpan i hagen men han springer omkring med rejält sänkt rygg och högt huvud, under ryttare när han kommer till arbete blir ju just vickandet av rumpan inte så tydligt, den rör sig ju men vickar gör den inte. Skulle kalla det mer att han har ett mjukt böljande rörelsemönster i arbete.

Jag svamlar väl.

måste nog kolla på ett skelett live.:grin:
Men inte har de en bäckenplatta som vi.

Bäckenet indelas som Lickety skrev i tre delar på människa och häst

Ilium,ischii och pubis.

jag gissar att du menar att Ilium är plattan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat