F
Fredrik_
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.
men den verkar lättlastad
tack för bilderna
tack för bilderna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De hästar jag sett med låsta SI-leder har haft synnerligen problematiskt med att kliva över vid sidvärts förflyttning i bakdelen, alltså att korsa bakbenen. Så nog måste det till en viss rörlighet i den? Eller är det att musklerna runtomkring blir stela då SI-leden blir låst så att det är DE som hindrar sidorörelsen?
Skulle tro att även om man "bara" får loss musklerna så får man bättre rörlighet, men löser man inte alla ändar i knuten (bildligt talat) så kommer problemet lätt tillbaka..
Vad exakt menar du med vicka på rumpan?
SI leden har ju en extremt liten rörlighet men ack så viktig skulle inte kalla det vick utan rotation
försöker mig på ett svar änåd
Det är ju det som är grejjen
just i och med att bäcken och kors sitter ihop så tight så kan bakbenen ta med sig bäckenet i rörelsen = SWING
jag skriver kan - för det förutsätter en massa saker att ryggmusklerna kan ge efter bla
för om de krafter som för fram bäckenet inte bromsas så kommer bäckenet att ta med sig kotorna framför sig som dominibrickor på en rad och öppna upp först SL leden men eftersom rörligheten där är begränsad så tar det med sig rörligheten frmåt genoem lederna = arbete genom ryggen - men då måste du var duktig att rida om du skall få till det
det kommer inte av sig själv
när man ser dessa bilder så förstår man hur känsligt det är med att överbelasta bakdelen iom det mest bärs upp av muskler.
Den där stackars SI-leden o bakknäna har det inte lätt.
jag är jätteglad då jag ser att mina kan vicka på rumpen i hagen, för då är kors o höfter o länd loss och de är fina under yttare oxå!!
tack för bilderna
Jag svamlar väl.
måste nog kolla på ett skelett live.
Men inte har de en bäckenplatta som vi.