Ja, helt klart blir dom jättestörda i rörelsemöntret, men som du säger gissar jag att det är smärta och spänningar i omkringliggande vävnader oxå som håller emot. tex få vår häst (även jag alltsom oftast) låsningar i SI-leden, men det är inte isolerat till just den leden, utan kommer efterhand då hela området är stumt och stelt. Så det brukar samtidigt haka ihop i ländkotor, höfter och lite allmänt i hela den delen.
Har lärt mig manipulera loss SI-leden själv och det är en oerhörd lättnad att få loss den för det kan göra rejält ont och hindra i princip all rörelse. jag kan gå som en åttiåring eller inte vilja vända i sängen, men så med ett litet knäpp lossar leden och smärtan försvinner. Men det hänger ALLTID ihop medf allmänna muskelbesvär. -Kramp överallt! men just SI.leden (och nackens övre del, atlas) är svår att stå ut med låsningar i, kämpar tills det är loss!! Så det är nog en del nervpåverkan sammanbundet med låsning där då det stör så hemskt!
Men hästen är beh av kiro och h*n säger att en riktig låsning inte kommit tillbaka, men jag kan känna då det är på g och krampar (blir stelare) i det området, även om det inte hinner bli en riktig låsning som behöver kraft och teknik för att lossa på.
Brukar "gunga" lite försiktigt på tuber coxae för att checka av, och hästen tycker det är skönt, släpper ner höften, vilar det benet och låter gunget öka rörligheten. Det kan knastra lite smått och lossa i småleder o muskler i hela området.
Ungstoet var rejält sned i höfterna efter travträning. var även halt diagonalt fram. Höger höft framdragen o med dålig rörelse (det jag kallar vickande rumpa i frihet, ridet i samling avtar givetvis vicket och blir mer rörelse under och nedåt)
Gungade loss på samma sätt och det "hoppade" till rejält utan att kraft använts. benet flög ut nadåt (hölls nära marken) som om nerver fått en impuls då låsningen släppte och sedan gick hon rakt igen och började belasta frambenen jämnare. Så efter en omkullhalkning i vintras på samma sida började hon belasta ojämnt igen och ländmukslerna utvecklades olika, med snedhet i höfterna som följd. -Påverkan på SI igen!?
har inte behövts några långa sprutor på våra dock!