Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Jag har uppfattat det som så att vid olika skador som uppkommer så kan SI-ledens bindväv slitas sönder, därav problematik vid ridning.

SI-leden är ju inte en led i vanlig bemärkelse, jag vet att det sprutas, jag antar att bindväven får sig en omgång.

Det här kan jag inte kommentera, hoppas på mer detaljkunniga kommentarer! ;)

Det där med smärtminne är jag fundersam på!?
Är det ett minne, eller sitter det smärta kvar??

Det beror nog på om det är fysiskt eller emotionellt! :angel:
"Smärtminne" är eg. inget jag skulle använda, för finns det smärtreaktioner skulle jag tro att det antingen finns fysiskt kvar som måste behandlas - hindrar rörelserna eller faktiskt gör ont- men sen kan det ju vara så att kroppen "skärmat av sig" från området så den helt enkelt inte gärna använder kroppsdelen ifråga även om problemet är löst. Dock brukar jag inte uppleva att hästarna ser det som smärta, utan att det helt enkelt kan vara svårt att få dom använda den kroppsdelen fullt ut.

Men sen finns det ju dåliga erfarenheter i kombination med smärta som fått hästen börja protestera. T ex sadeltvång. Tror inte det försvinner av sig själv när det väl blivit en ovana, svår avvägning att försöka lära bort ovanan utan att kunna veta till 100% att orsaken till beteendet är borta...
När jag själv hade ett sånt problem (kuse som haft för dåligt sittande sadel för länge) så försökte jag ge honom så lite att reagera på som möjligt - hoppa upp från pall, använda "mjuka" sadlar (med så lite kanter som möjligt, så plan anläggning som möjligt på hästryggen) med mjuka paddar osv. När jag inte längre fick sadeltvångsreaktioner vid sadling efter de åtgärderna så kändes det som att det borde varit "ovanan", rädsla för att det ska göra ont, som ställt till det snarare än att hästen fortfarande tyckte det var obehagligt.

Jasså inte visste jag att fånghästar är lättlastade, jag skulle nog säga tvärtom :devil:

men det är en annan, den är redan lastad och klar. missade du bilden:angel:

det fanns flera skeletthästar:idea:

ggoglade lite... (ser ut som jag groggade också :D )

NÄ googlade lite

jag använde termen fel

detta är smärtminne
I synapserna kan det uppstå ett fenomen som kallas sensitisering eller smärtminne som innebär att för varje signal som kommer in så skickas det ännu starkare signaler upp till hjärnan. Till slut kan alla signaler som kommer in – även beröring och muskelspänning – bli väldigt smärtsamma och spridas till hela kroppen.

Det lider inte hästen av.

Den har svårt att lita på att det inte kommer att göra ont

Sadeltvång är betydligt mer mångbottnat än att det bara kommer sig av fel liggande sadlar. Oftare är det andra orsaker bakom, finns olika typer av tvånget.

Ja, en del säger ju att sadeltvång inte ens existerar utan bara är dåligt inridna hästar. Jag tror att i många fall kan det vara så, man har inte gett hästen nog med tid att acceptera sadeln. Andra säger att just araber (och kanske fullblod?) har en ytlig nerv på buken som gör att de till och med kan "svimma" vid häftig sadling.

Men jag har en häst med sadeltvång och hans problemorsaker är inte helt solklara. Först och främst är detta en väl inriden häst. Hur vet jag det då? Ja, ni får tro på mitt ord. Jag har ridit in hästar åt andra då jag tar mig an både problemhästar och unghästutbildning. Alltså BORDE min egen häst vara rätt så bra inriden, bättre än genomsnittet iaf. Jag vet att han är bra inriden och visar ingen rädsla för sadlar öht.

Han reds in som treåring och reds i ett helt år utan några som helst symptom från sadeltvång. Sen sträckte han sig i vänster sida, strax bakom bogen. Inte så mycket att det uppstod hälta så jag märkte aldrig detta men då han plötsligt började reagera mycket häftigt vid sadling så kontaktades ET som hittade ett "poröst" muskelområde ganska precis där sadelgjorden ligger.

Problemet läktes ut men sadeltvånget kvarstår. Jag kör den mjuka metoden då jag förstår att detta inte är ett beteendeproblem, han gör verkligen allt för att stå stilla vid sadling. Ser till att dra sadelgjorden försiktigt och lite i taget. Det hålls i schack av detta men kan ibland vara sämre.

Till saken hör att han också är arab.

Så varför han har det här problemet fortfarande som 13-åring är inte helt solklart, som sagt.

/Camilla

KL

Jag är skeptisk till begreppet "smärtminne". Tror tyvärr det kan användas helt fel. Om det varit riktigt extremt illa med smärta, kanske en häst blir helt blockerad inför att göra det som tidigare gjorde ont, men jag tror det är ytterst ovanligt att det är så starkt att det sitter kvar längre än bara den allra första tiden efter det att en häst som haft ont sätts i arbete.
Många gånger kanske hästen fortfarande faktiskt upplever obehag. Det är ju inte ovanligt efter en större skada tex att nerver o annat skadas som gör att man känner av långt efteråt, sedan det läkt.

Det där Fredrik citerar har jag för mej är det som människor också får efter mycket lång tid av ihållande smärta då smärtnerverna är helt överstimulerade och går i spinn, tex whiplashskadade har jag för mej kan råka ut för det.
Men då ska hästen ha haft mycket ont så länge att det är skandal måste jag säga, om det händer.......det uppstår inte efter en kortare tids smärta eller felaktig sadel tex. Det är som sagt mycket extrema lägen, tror jag i alla fall.

Ang sadeltvång så håller jag med om att det finns många orsaker och framföraltt många olika grader, från obehag till rent tvång. Jag vet en numera pensionerad häst som efter en period av avställning fick ett förfärligt sadeltvång, blev nästan farlig att sadla, men det gick över på kanske tre fyra gånger för att sedan vara det mer vanliga, lite irriterade bara efter en tid inget alls i stort sett. MEn efter ny vila samma igen.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag är skeptisk till begreppet "smärtminne". Tror tyvärr det kan användas helt fel. Om det varit riktigt extremt illa med smärta, kanske en häst blir helt blockerad inför att göra det som tidigare gjorde ont, men jag tror det är ytterst ovanligt att det är så starkt att det sitter kvar längre än bara den allra första tiden efter det att en häst som haft ont sätts i arbete.
Många gånger kanske hästen fortfarande faktiskt upplever obehag. Det är ju inte ovanligt efter en större skada tex att nerver o annat skadas som gör att man känner av långt efteråt, sedan det läkt.

Det där Fredrik citerar har jag för mej är det som människor också får efter mycket lång tid av ihållande smärta då smärtnerverna är helt överstimulerade och går i spinn, tex whiplashskadade har jag för mej kan råka ut för det.
Men då ska hästen ha haft mycket ont så länge att det är skandal måste jag säga, om det händer.......det uppstår inte efter en kortare tids smärta eller felaktig sadel tex. Det är som sagt mycket extrema lägen, tror jag i alla fall.

Det är jag som använt ordet i helt fel sammanhang.

Ang sadeltvång och araber så har jag träffat en arab som ägarna lärt att självstretcha i samband med sadling. De drog åt gjorden försiktigt, hästen sträckte ut frambenen och töjde liksom ut hela bröstkorgsbiten, som en katt ungefär. Så drog de åt lite till och hästen stretchade igen - sedan var det bara att rida!

Vet också att vissa gör så att de bara sadlar och spänner gjorden väldigt löst i stallet, sedan låter hästen skritta lite vid hand mellan varje hål som dras till, för att den då slappnat av mer och sluppit det där "tvånget" / spänningen.

Men jag antar att orsakerna varierar och därmed också lösningarna!

Nej precis. det är långt mer komplicerat än bara fel sadling, eller sadlar.

jag har också hört det där med nerven ang raser med högt blod.
har själv ett fulllblod som har ngn form av liknande tvång. Sadlar man inne, i stallgången och drar åt gjorden, så blir han dimmig i blicken och rasar ihop och lägger sig.
sker inte om han inte sadlas i trånga utrymmen som stallgång eller box, utan ute. då kan man dra gjorden utan att det händer ngt, dock kan han reagera lite, dvs man ser att han inte är helt tillfreds, så jag drar bara ett hål i taget, leder emellan. då går det bra! Han har inga tendenser vid uppsittning osv. det är som sagt bara i den situationen jag nämner.

och tilläggas ska väl att han är genomkollad och bra i kroppen, samt har väl och regelbundet utprovade och kollade sadlar : )

Jag använder nog också fel ord. Men jag tror ni förstå vad jag menar? Min häst är en sån häst som brukar kännetecknas av att den "känner efter" lite väl mycket. Till motsats mot de hästar som kan gå och gå och gå trots ganska rejäla smärtor.

Det ÄR en bra egenskap för en distanshäst - då är risken minimal att man tar ut den för mycket för den kommer att säga ifrån. Egenskapen är dock sämre då man vill få hästen att använda muskler som är bättre. Visst känner han fortfarande obehag, men obehaget är mindre än vad det är tidigare, men det är liksom som att han tror att det kommer att göra ännu ondare, precis som det gjort förut.

Gör jag mig förstådd? Jag tycker jag svamlar... ;)

Man vänjer dem sakta o spänner aldrig hårt vid själva sadlingen eller en gjord för den delen.

Sen brukar jag dra ner huden efter sista dragningen- vid armbågen.
Drar ut gjorden o drar med handen.

Har faktiskt bara sett en häst få frilir- i ridhuset.

Tror mest på själva trycket runt bröstkorgen.

Resårgjordar gör ju att de har ett konstant tryck, man kan dra åt mer än annars.
Har bara resår på ena sidan eller inte alls.

Jag gör också så att jag drar ett hål, han får gå en sväng, jag drar ett till, osv. Det är egentligen bara hålen kring läget när sadelgjorden börjar läggas an lite hårdare kring magen som är kritiska. Innan och efter (alltså när man drar sista hålen) är mer okej.

Oftast reagerar han inte alls nuförtiden då vi gör som beskrivet. Men på tävling senast blev det mycket som hände runtomkring honom (vi sadlade utomhus) och då blev reaktionen extra stark.

Men visst har det med hans fysik på något sätt att göra, troligen med muskler eftersom det ALDRIG uppträder vid omsadling, dvs när han redan är varm.

/Camilla

Jag drar inte i benet utan masserar istället området på buken strax framför gjorden vilket jag upptäckt fungerar mest.

Nu gör vi det igen! Hur kom vi till sadeltvång från bäckenet??? :eek:

Ja jag har hört det också, ang fullblod och araber, men jag har inte tänkt på det så mycket.
Kom på nu att en av hingstarna flög i luften förrut, men inte sen han blev skrämd en gång, samtidigt som jag spände en tömkörningsgjord, :angel: Sen dess vågar han inte flyga i luften utan blir bara stel och slutar andas ungefär men inga svimningsanfall:cool:

Ja, helt klart blir dom jättestörda i rörelsemöntret, men som du säger gissar jag att det är smärta och spänningar i omkringliggande vävnader oxå som håller emot. tex få vår häst (även jag alltsom oftast) låsningar i SI-leden, men det är inte isolerat till just den leden, utan kommer efterhand då hela området är stumt och stelt. Så det brukar samtidigt haka ihop i ländkotor, höfter och lite allmänt i hela den delen.
Har lärt mig manipulera loss SI-leden själv och det är en oerhörd lättnad att få loss den för det kan göra rejält ont och hindra i princip all rörelse. jag kan gå som en åttiåring eller inte vilja vända i sängen, men så med ett litet knäpp lossar leden och smärtan försvinner. Men det hänger ALLTID ihop medf allmänna muskelbesvär. -Kramp överallt! men just SI.leden (och nackens övre del, atlas) är svår att stå ut med låsningar i, kämpar tills det är loss!! Så det är nog en del nervpåverkan sammanbundet med låsning där då det stör så hemskt!

Men hästen är beh av kiro och h*n säger att en riktig låsning inte kommit tillbaka, men jag kan känna då det är på g och krampar (blir stelare) i det området, även om det inte hinner bli en riktig låsning som behöver kraft och teknik för att lossa på.
Brukar "gunga" lite försiktigt på tuber coxae för att checka av, och hästen tycker det är skönt, släpper ner höften, vilar det benet och låter gunget öka rörligheten. Det kan knastra lite smått och lossa i småleder o muskler i hela området.

Ungstoet var rejält sned i höfterna efter travträning. var även halt diagonalt fram. Höger höft framdragen o med dålig rörelse (det jag kallar vickande rumpa i frihet, ridet i samling avtar givetvis vicket och blir mer rörelse under och nedåt)
Gungade loss på samma sätt och det "hoppade" till rejält utan att kraft använts. benet flög ut nadåt (hölls nära marken) som om nerver fått en impuls då låsningen släppte och sedan gick hon rakt igen och började belasta frambenen jämnare. Så efter en omkullhalkning i vintras på samma sida började hon belasta ojämnt igen och ländmukslerna utvecklades olika, med snedhet i höfterna som följd. -Påverkan på SI igen!?

har inte behövts några långa sprutor på våra dock!

Såg detta nu.

MEnar du att du manipulerar SI-leden själv:cool: Hur gör du då? Kan vara bra att veta om jag får besvär av min.....

.
Har lärt mig manipulera loss SI-leden själv och det är en oerhörd lättnad att få loss den för det kan göra rejält ont och hindra i princip all rörelse. jag kan gå som en åttiåring eller inte vilja vända i sängen, men så med ett litet knäpp lossar leden och smärtan försvinner. Men det hänger ALLTID ihop medf allmänna muskelbesvär. -Kramp överallt! men just SI.leden (och nackens övre del, atlas) är svår att stå ut med låsningar i, kämpar tills det är loss!! Så det är nog en del nervpåverkan sammanbundet med låsning där då det stör så hemskt!

Jag undrar också hur du gör?

När du skriver manipulera loss SI -leden låter det som om " leden " inte ligger rätt, precis som en kota kan ligga fel på en människa?:confused:

En SI- led är ju inte en led i vanlig bemärkelse, alltså har inte vare sig ledbrosk eller ledvätska. Bara brosk och bindväv.

Vid trauman, alltså olyckor,hårt slitage, kan bindväven slitas sönder och det går inte att bara lägga tillrätta eller inte heller manipulera loss?

En atlaskota, som du beskriver, kan man ju lägga rätt.
Är inte tillräckligt kunnig om detta , vore inte fel med en sådan persom här i tråden för denna saks skull.

Senast ändrad:

KL

Ang ordet smärtminne så verkar det användas i alla fall på den ATG kliniken jag brukar åka till.

Men valack blev akut halt för några år sedan, efter 4 dagar då svullnaden lagt sig åkte vi till ATG för röntgen och UL.
Den vetten hittade inget och jag fick åka hem lätt förvirrad, men en ordination om skritt i 2 veckor sedan igångsättning. 1½ månade senare började han få en knöl mitt på sidan av skenbenet.

Den ömmade när jag tryckte där, men han var ohalt, knölen blev störrde och jag åkte till ATG igen, och fick en anna vet, som röntgade och tittade på tidigare bilden och såg att han hade en griffelbensfraktur.
Iom att jag ridit som vanligt så hade han även åkt på en benhinneinflammation.
Han hade ont på knölen när man tryckte och vet ord TOTAL stillhet i 4 veckor.
Och smärtstillande liniment på knölen. Orudis.

Vid ÅB såg allt bra ut, men han reagerade med smärta så fort man tryckte där knölen varit, han kastade upp benet.

Åkte hem och red försiktigt igångsättning, men han reagerade som för smärta när man tryckte över benet.

Återigen nästa ÅB sa vet att jag fick "tryckförbud", fick inte röra benet eller området där knölen satt pga att han förmodligen fått ett smärtminne och förväntade sig att det skulle göra ont. Det gjorde det omöjligt att veta om han verkligen hade ont, vilket inget tydde på enl röntgen och UL eller om det helt enkelt var jag som tryckt för mycket för att kolla om han blev bättre eller sämre.
(och han var ju ohalt hela tiden förutom de första 4 dagarna)

Ja det kan nog vara så, men det är ju i så fall inte långvarigt i de flesta fall.
Jag tror ändå att det oftast i såna fall faktiskt känns fortfarande,kanske inte kraftig smärta men det känns och därför reagerar hästen. Det kan vara skadade nerver och annat som kan hända när vävnad varit skadad. Jag har själv varit med om det som sagt. Man kan säga att allt är läkt och det ska inte göra ont, men det känns i alla fall. Nervskador är svåra att se.

Det behöver inte heller verkligen göra ont, men det kan kännas något fortfarande vid beröring, helt enkelt. Det får igång att hästen reagerar.

Jag kan inte sånt egentligen men det man egentligen menar med "smärtminne" är ju något annat, har jag fått förklarat för mej i alla fall. Men många ord används ju slarvigt i brist på bättre, helt enkelt.

Det jag har emot ordet är att det kan bli en förevändning för att pressa en häst som man "tror" inte känner något längre utan det "sitter i huvudet" när man i själva verket faktiskt inte vet, eftersom de inte kan tala. Det är ju svårt att veta när det är det ena eller andra, dvs att den bara tror det ska göra ont pga erfarenhet, eller när det faktiskt känns fortfarande. Det finns en risk att man svänger sig med ordet "smärtminne" som förklaring när hästen fortfarande protesterar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka