Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, fast jag läste om någon undersökning på horse connexion nyligt där inte ens domarna kunde vara eniga om vilka sitsfel ett gäng ryttare hade, så jag undrar hur många tränare som verkligen ser det?

/Camilla

Det är ju bara att titta på foton och filmer på internet så ser man ju vad tränarna ser eller inte :o

Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Intressant

jag har en bekant som utbildar sig til feldenkreisare. H*n är väl lite nyfrälst.... Men h*n sa att man kunde skicka signalen till muskeln "släpp" och det tycker jag funkar om musklen inte är för dålig.

Man kan ge faen i att stretcha bara *släpp*

kanske lättare om man redan är lite kroppsmedveten sedan tidigare

Synd bara att man glömmer bort så mycket av det man lär sig

Tänk om man alltid var så målinriktad
Det är så himla enkelt att vara målinriktad när man ska föda barn, det är så tidsbestämt och avgränsat och så fyllt av motivation så det finns inte! :)

Själv tränade jag tyvärr bara vanliga knipövningar, jag skulle kanske ha behövt ditt upplägg för det var lite trångt för min son. Däremot tränade jag profylaxandning mycket ordentligt vilket gjorde att jag klarade mig nästan helt utan smärtlindring.

Just nu är jag också motiverad - tränar sjukgymnastik för mitt nyopererade knä, men jag vet att motivationen kommer att dala i takt med att dagarna går. Det går liksom inte att upprätthålla rätt motivation för sån här träning då den inte ger omedelbar belöning... *suck*

/Camilla

kanske lättare om man redan är lite kroppsmedveten sedan tidigare

Synd bara att man glömmer bort så mycket av det man lär sig
Fast just Feldenkrais var så unikt just i den bemärkelsen att det gav mig en medvetenhet om hur jag står, går och rör mig som inget annat gett. Allt annat handlade om träning eller mental avslappning men inte medvetenhet i samma grad.

Idag kan jag när jag går KÄNNA min ryggrad och känna om den är i obalans och genom att bildligt dra mig själv i håret kunna få den bättre på plats, vilket ger öppnare höfter och mer avslappnade axlar. Samt att jag blir längre... :D

Och detta efter att jag inte fått en behandling på ett helt år. Just dessa bildliga liknelser (ungefär som centrerad ridning) gör att det är lätt att komma ihåg och lättare att känna när det är fel.

Många ryttare kan inte rida med bara en hjälp i taget -> renodla hjälperna. De TROR att de bara rider med tex höger tygel, men de fakto så använder de båda skänklarna och dessutom fuskar lite med vänster tygel också.... Med större medvetenhet om vad de olika kroppsdelarna gör och var de befinner sig tror jag kommunikationen med hästen skulle bli enklare (främst för hästen).

Jag är lika dålig som de ovan, speciellt nu när jag haft mycket smärtor under lång tid. Jag skyddar och skyddar min kropp och kompenserar överallt... Så när jag sitter upp igen blir det till att börja med en rejäl portion sitsträning och sätta mig själv i situationer där jag bara kan använda en hjälp i taget, göra det så omöjligt som möjligt att fuska.

/Camilla

Ja, fast jag läste om någon undersökning på horse connexion nyligt där inte ens domarna kunde vara eniga om vilka sitsfel ett gäng ryttare hade, så jag undrar hur många tränare som verkligen ser det?

/Camilla

Det är väl ändå inte ett argument för att inte rida för instruktör?:confused:

KL

Ni som inte rider för instruktör och inte tävlar (jag vet, tävling är inte halleluja men det kan vara en bra måttstock på om man befinner sig där man tänkt):
är ni inte rädda att ni lägger er till med massa olater?
är det inte lätt att det som känns lätt blir en egen sanning?
hur jobbar ni er igenom svårigheter?

filmar ni er själva och tittar på det? låter ni hästen salig alena vara eran domare?

Sen undrar jag - ni pratar om att kontrollera varje steg och ha fullständig kroppskontroll - är ni inte rädda att kontrollen blir för stor?

Bara några frågor från en göteborgare...:o

Oops, oops, oops, lugna sig lite!

För det första antar jag av båda dina senaste inlägg att du tror att jag INTE rider för instruktör. Fel, det gör jag visst och för riktigt bra instruktörer också när jag har möjlighet. En av de bästa jag ridit för regelbundet är idag lärare på Strömsholm. Detta trots att jag sitter och rider i inre Norrland.

Det verkar som du blev väldigt trampad på tårna men jag vill verkligen fundera på hur mycket du lade i min mun nu. För det första så var Alex kommentar mer i den riktningen att man kom till rätta med sina sitsfel om man red för tränare. Min invändning är bara att det inte alls behöver vara så. Eller menar du att jag har fel? Då borde ju alla vara perfekta ryttare när de börjar komma upp i klasser eller hur?

Det är inte alla som tar åt sig utbildning bara för att de får den. Lära sig är något man gör själv, det kan inte din tränare göra för dig.

Så lugn, lugn, det här är inte svart-vitt och det är inte så att alla som rider för tränare har perfekt sits eller att de som inte rider för tränare ändå vet hur de sitter (mest troligt inte). Som sagt, läs för min skull inte in saker i det jag skriver som jag inte sagt.

/Camilla

Nu var det en massa bokstäver och på utrikiska också

Men som jag förstod det så får man bäst effekt av att antagonisten sträcker agonisten dvs i det här fallet så är det känästräckaren som stretchar knäböjaren ( hamstrings)
Nu har jag läst samtidigt som jag tittade på en film, så det tog lite tid.. :D

Jag är inte så anatomiskt påläst att jag kan säga vad alla antagonister mfl heter men vad det hela går ut på är att istället för att stretcha muskeln i ändläge, vilket man ju oftast gör, man sträcker tills det tar emot, så jobbar man med mindre rörelser och utan att "hålla emot".

De jobbar alltså dels med böjning av knät men också tiltning av bäcken och rotation av höfter, samtidigt. Detta kan man alltså göra liggandes, sittandes och stående.

/Camilla

Fullständig kroppskontroll - njä, men väl en medvetenhet om vad kroppen gör varför den gör så och hur detta i sin tur inverkar. Det handlar mer om att ta bort inverkan som är onödig - ger dubbla signaler- massa brus etc.
Att låta kroppen förbli mjuk och genomsläpplig i rörelserna - att låta hästen röra din kropp "utan broms" och bara inverka "vid behov" är åtminstone mitt mål. Sen h u r mycket man behöver inverka är ju helt beroende på omständigheter, mål och mening.
Att skapa ett filter i mitt sinne som säger till MEJ att rätta MEJ själv innan jag rättar hästen och börja i den änden i så hög utsträckning som det är möjligt.

Jag gör själv mängder med fel, men jag vill verkligen minimera dessa så gott jag förmår.
Jag ser till att dokumentera och känna efter och få feedback från backen och även såklart från hästen.

Finns det öht någon här inne som aldrig rider för instruktör???

Senast ändrad:

Funderade lite till och kom fram till att det snarare är fråga om att våga släppa kontrollen... att inte tjuvbromsa, att släppa igenom hästens rörelser i höften (o känna skillnaden när man inte gör det) etc. etc.

Mer att checka av sig själv, var är jag spänd, varför är jag spänd just där, justera och rätta sig själv. Detta gör jag varje ridpass - om jag så skrittar runt i skogen.

Jag har inte tidigare under alla mina år som ridande (för div instruktörer och på ridskolor) fått den hjälp, som jag nu har tack vare en instruktör med kunskapen att se och konsten att rätta så att kroppen hänger med och förstår och inte jobbar i spänning.
(Jo det fortsätter den givetvis att göra men jag är åtminstone medveten om detta och jobbar på det)

Att medvetandegöra och få en förmåga att känna var jag har kroppen, hur det känns när det är fel och när det är rätt - både till fots och till häst har varit en jättestor ahaupplevelse för mig.

KL

Ni som inte rider för instruktör och inte tävlar (jag vet, tävling är inte halleluja men det kan vara en bra måttstock på om man befinner sig där man tänkt):
är ni inte rädda att ni lägger er till med massa olater?
är det inte lätt att det som känns lätt blir en egen sanning?
hur jobbar ni er igenom svårigheter?

filmar ni er själva och tittar på det? låter ni hästen salig alena vara eran domare?

Sen undrar jag - ni pratar om att kontrollera varje steg och ha fullständig kroppskontroll - är ni inte rädda att kontrollen blir för stor?

Bara några frågor från en göteborgare...:o

Jag rider inte ens, inte sedan länge. Kommer att ta upp min ridning igen i höst men tycker inte att jag tappat något alls för att jag haft ett uppehåll, tvärtom har jag kunnat ta hand om min koordination och symmetri, bålstabilitet och balans samt kroppsmedvenhet i de små delarna.

JAG måste ha koll på mig och mitt för att jag ska kunna begära att hästen ska ha det. Det tycker jag att jag blivit bättre på i uppehållet.

Kontrollen kan bara bli för stor när vi gör den destruktiv, dvs:

Att ha kroppskontroll är konstruktivt så läng det inte är destruktivt.

Enkelt förklarat.

Så länge man bygger i en positiv process och inte stoppar eller skapar stagnation hämmar vi inte i heller någonting.

Skulle vi ha "för mycket" kroppskontroll blir det destruktivt, spänningar, skapar stagnation och hämmar mig samt hästen att röra sig med genomsläpp, detta vill ingen och OM man har BRA kroppskontroll VILL man inte ha för mkt för då har man ändå ingen koll så det talar TOTALT emot sig självt :D

Mer att checka av sig själv, var är jag spänd, varför är jag spänd just där, justera och rätta sig själv. Detta gör jag varje ridpass - om jag så skrittar runt i skogen.

Precis så, inte bara det utan med fakta, HÄR är jag spänd, hur är jag då på anda sidan?

Var är plus? (Spänning) Var är -? (Slappt)
Var är neutralt? ( genomsläpphet)

Jämföra sina sidor, ta från de rika o ge till de fattiga, lära känna sin kropp på ett positivt sätt, vara glad för små detaljer, FÖRSTÅ hästens rörelser är ju också SUPERviktigt

OCH

Se till att hästen följer mig, inte jag som följer hästen så att JAG har kontroll över hästens rörelser i ALLA steg.

Bla.

:laugh:

ja jag behöver ju inte ens svara axels påhopp - det gjorde ju du :D

Påhopp? :confused: Var ser du påhoppet inte jag ser...?

Det måste väl ändå vara lättare att komma tillrätta med sina fel och brister med ögon från backen. Känner jag det inte själv så är väl sannorlikheten större att en tränare kan hjälpa en med bla sitsfel.

Sen fokuserar tränare på olika saker, alla tränare ser inte allt. Men det måste väl ändå öka chansen att bättra på sin sits med extern hjälp?

Det måste väl ändå vara lättare att komma tillrätta med sina fel och brister med ögon från backen. Känner jag det inte själv så är väl sannorlikheten större att en tränare kan hjälpa en med bla sitsfel.

Sen fokuserar tränare på olika saker, alla tränare ser inte allt. Men det måste väl ändå öka chansen att bättra på sin sits med extern hjälp?

Men..

Vi måste också, i det erkänna, att många tränare saknar öga för

1. Funktionell Träning.

2. Anatomiska kunskaper på både häst och ryttare.

3. Kunskap om utrustning. (FFA Sadlar)

4. Kunskap om Hovar.

5. ATT ryttaren påverkar SÅ pass mycket som hon gör.

6. Etc.

Detta medför ju att det endast finns en ganska liten klick kvar som har "hela paketet" SAMT MASSOR av variationer av olika tränare inom kunskapspaketet.

Vilken tränare vill man ha liksom, väljer du någon som endast har en del eller skippar du hellre att ha tränare alls om du är medveten om att hon/han inte kan GE dig det du behöver?

/Camilla
Det är väl en ofantlig skillnad på att få hjälp av en tränare som ser en länge o ofta- som vet om ens förtjänster o brister, än en dressyrdomare som kanske ser en 4 min per vartannat år - eller så.

många har flera tränare som har lite olika fokus- man får en bättre helhet.

Oops, oops, oops, lugna sig lite!

För det första antar jag av båda dina senaste inlägg att du tror att jag INTE rider för instruktör. Fel, det gör jag visst och för riktigt bra instruktörer också när jag har möjlighet. En av de bästa jag ridit för regelbundet är idag lärare på Strömsholm. Detta trots att jag sitter och rider i inre Norrland.
/Camilla
Men som jag har läst dina inlägg från andra trådar så verkar du mest vara lyrisk över din NH- tränare som hade konstiga metoder- i mina ögon- för att få den att sluta gå som en stjärnkikare.
Det är ju basics o borde kunnas hjälpas av nästan vilken tränare som helst.
Om hästen går så har ryttaren en ganska dåligt koordinerad sits o hjälpgivning- kanske mkt spänd.

Jag har mest uppfattat dig som en distansryttare:confused: Får intryck av att man där inte brys sig särskilt mkt om sits eller form på hästen- bara att den orkar.

Jag har mest uppfattat dig som en distansryttare:confused: Får intryck av att man där inte brys sig särskilt mkt om sits eller form på hästen- bara att den orkar.

Hur ska hästen orka om den inte har en god grundform och ryttaren en medveten sits?

Jag vågar påstå att många tränare är påfallande dåliga med att korrigera sitsen och vart man som ryttare har sina spänningar.
Vari det bottnar är svårt att säga, med störtsa sannolikhet så ser dom sitsens brister, och korrigerar det "ytliga".

Och jag kan på ett sätt förstå det, kommer en ryttare och betalar flera hundra kronor för att rida en halvtimme, så lär den inte komma tillbaka om den endast fick sitta i skritt och möjligen trav och korrigera sitsen.

KL

Jag tror att man måste bli mera "openminded" och finna nya vägar och kombinera med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka