F
Fredrik_
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.
Är inte alla ryttare det?
Tänk om man alltid var så målinriktad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänk om man alltid var så målinriktad.
Ja, fast jag läste om någon undersökning på horse connexion nyligt där inte ens domarna kunde vara eniga om vilka sitsfel ett gäng ryttare hade, så jag undrar hur många tränare som verkligen ser det?
/Camilla
Det är så himla enkelt att vara målinriktad när man ska föda barn, det är så tidsbestämt och avgränsat och så fyllt av motivation så det finns inte!Tänk om man alltid var så målinriktad
Fast just Feldenkrais var så unikt just i den bemärkelsen att det gav mig en medvetenhet om hur jag står, går och rör mig som inget annat gett. Allt annat handlade om träning eller mental avslappning men inte medvetenhet i samma grad.kanske lättare om man redan är lite kroppsmedveten sedan tidigare
Synd bara att man glömmer bort så mycket av det man lär sig
Ja, fast jag läste om någon undersökning på horse connexion nyligt där inte ens domarna kunde vara eniga om vilka sitsfel ett gäng ryttare hade, så jag undrar hur många tränare som verkligen ser det?
/Camilla
Nu har jag läst samtidigt som jag tittade på en film, så det tog lite tid..Nu var det en massa bokstäver och på utrikiska också
Men som jag förstod det så får man bäst effekt av att antagonisten sträcker agonisten dvs i det här fallet så är det känästräckaren som stretchar knäböjaren ( hamstrings)
KL
Ni som inte rider för instruktör och inte tävlar (jag vet, tävling är inte halleluja men det kan vara en bra måttstock på om man befinner sig där man tänkt):
är ni inte rädda att ni lägger er till med massa olater?
är det inte lätt att det som känns lätt blir en egen sanning?
hur jobbar ni er igenom svårigheter?
filmar ni er själva och tittar på det? låter ni hästen salig alena vara eran domare?
Sen undrar jag - ni pratar om att kontrollera varje steg och ha fullständig kroppskontroll - är ni inte rädda att kontrollen blir för stor?
Bara några frågor från en göteborgare...
Mer att checka av sig själv, var är jag spänd, varför är jag spänd just där, justera och rätta sig själv. Detta gör jag varje ridpass - om jag så skrittar runt i skogen.
ja jag behöver ju inte ens svara axels påhopp - det gjorde ju du
Påhopp? Var ser du påhoppet inte jag ser...?
Det måste väl ändå vara lättare att komma tillrätta med sina fel och brister med ögon från backen. Känner jag det inte själv så är väl sannorlikheten större att en tränare kan hjälpa en med bla sitsfel.
Sen fokuserar tränare på olika saker, alla tränare ser inte allt. Men det måste väl ändå öka chansen att bättra på sin sits med extern hjälp?
Det är väl en ofantlig skillnad på att få hjälp av en tränare som ser en länge o ofta- som vet om ens förtjänster o brister, än en dressyrdomare som kanske ser en 4 min per vartannat år - eller så.Ja, fast jag läste om någon undersökning på horse connexion nyligt där inte ens domarna kunde vara eniga om vilka sitsfel ett gäng ryttare hade, så jag undrar hur många tränare som verkligen ser det?
/Camilla
Men som jag har läst dina inlägg från andra trådar så verkar du mest vara lyrisk över din NH- tränare som hade konstiga metoder- i mina ögon- för att få den att sluta gå som en stjärnkikare.Oops, oops, oops, lugna sig lite!
För det första antar jag av båda dina senaste inlägg att du tror att jag INTE rider för instruktör. Fel, det gör jag visst och för riktigt bra instruktörer också när jag har möjlighet. En av de bästa jag ridit för regelbundet är idag lärare på Strömsholm. Detta trots att jag sitter och rider i inre Norrland.
/Camilla
Jag har mest uppfattat dig som en distansryttare Får intryck av att man där inte brys sig särskilt mkt om sits eller form på hästen- bara att den orkar.
Påhopp? Var ser du påhoppet inte jag ser...?
Det måste väl ändå vara lättare att komma tillrätta med sina fel och brister med ögon från backen. Känner jag det inte själv så är väl sannorlikheten större att en tränare kan hjälpa en med bla sitsfel.
Sen fokuserar tränare på olika saker, alla tränare ser inte allt. Men det måste väl ändå öka chansen att bättra på sin sits med extern hjälp?