Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

och där ser jag två varianter tex ( samma ryttare)

Vika/kollapsa i vänstersidan = högersidan blir längre, höger sittben längre ned (vä sittben lättar) höger axel åker upp.

Vika kollaps i högersidan vä sidan längre vä axellite upp , men bröstkorgen förkjuts över det högra sittbenet - lika mer belastat.

I det första exemplet banan form , och det andr skoliosform på ryggraden - båda belastar höger sittben - och detta passar ihop med den tillplattade sadeln på högersidan

Givietvis finns individuella varianter - men ovanstående är också de vanligaste sitsfelen de ser på SRS enlligt Kottasfelen

Eller sitsfel kan man väl inte kalla det - de vanligaste sätttet att hantera kroppen

Nu skall jag fika

Mje,,

Här skiljer sig våra uppfattningar, att höger sittben skulle åka ner av att vänster sida kollapsar stämmer inte förrän det tillkommer en rörelse till, om vänster sida kollapsar är de första som sker en tyngd ner på vänster sidas sittben SEN kompenserar man genom att trycka ner höger sittben för att hålla balansen.

Jag har alltså delat upp det ÄNNU mer.

Tycker jag tralala :idea::D

Ha, jag kanske är rak när jag rider då? :) För mitt ståben är det som är det svaga i ridningen. Detta beror på att mitt vänstra ben (som jag står på när jag ska sparka boll) har den kassa höften så det blir inte så starkt eller långt (jag drar det gärna framåt) när jag rider. Jag brukar också ha jämna stigbyglar, men andra som rider i mina sadlar brukar ofta ha ojämna??? Men om jag tittar på dem framifrån så är mina jämnhöga och deras ojämna. Så det finns antagligen en hel del ojämna ryttare där ute....

/Camilla

Men axelvridningen ska väl inte fortplanta sig ända ner till sittbenen?
Sittbenen ska väl ha sitt eget liv utan att påverkas av axlarna?

Nu har jag inte läst allt som skrivits under Lunchen, jag har varit social med min syster :D

Så jag svarar rakt ut vad jag tycker om detta:

Axelvridning ska inte påverka sittbenen, alls, de ska påverka, dirigera, styra bogarna - helt.

(Enligt mig då alltså)

:)

Har såklart höger ståben.. Även om jag är bra mycket mera korrekt idag än innan CR..

Lädren har jag dock stenkoll på, jag sitter mitt över hästen och har "lika" långa ben.

Dock tror jag även att problemet är delvis psykologiskt, då min vänstra vrist inte har samma stabilitet som min högra (har en sena som ska löpa bakom fotknölen som "lossnat" och den löper nu över knölen när tån är uppvinklad.) Den tålde sämre belastning och gav dålig balans i början - direkt efter skadan.
Jag har tyvärr "lärt" mig kompensera med högern och här är en del av roten till mina bekymmer.

Nä axelvridningarna ska inte påverka sittbenen -i den bästa av världar ;)

jag tänkte referera ill hoppning först - men det kan ju se så himla olika ut :angel:

Nu minns jag inte vem det var som var så ökänd för sin hoppstil :D

Hette han inte Kevin Bacon (eller nåt liknande...finns en skådis med samma namn och huruvida han rider eller ej vet jag inte)...flög lika mycket över hästen som hästen hoppade högt. Men, hästarna hoppade över det mesta han styrde dom på;)

Jag kom att tänka lite på det här du skrev om att vi har en natur (tex vänsterhänthet) som ger oss vår "riktiga rörelse" och att vi inte kan ändra den utan bara kompensera. Ja, nu skrev du inte exakt så, men ungefärligt (orkar inte leta rätt på exakt citat, så du får gärna skriva igen :p ). Spinner vidare lite på det iaf.

Så, har vi en snedhet kan vi få oss "raka" genom att till exempel ta fram ena bäckenhalvan 1 cm med viljan, vi kan konstruera oss raka. Denna konstruktion kommer dock alltid att skapa motspänningar och försöka få oss tillbaka till grundrörelsen. Som exempel kan jag ge en instruktör som har eleven i sadeln på hästen och där placerar de olika kroppsdelarna där de "ska" vara (enligt mallen). Det enda ryttaren i detta fall känner är sina spänningar och kan kanske hitta något som ser rakt ut, men kroppen kommer alltid försöka återgå till det bekanta, eller till slut ge upp och hamna i det synbart raka.

Om man istället går med i det sneda (istället för att kämpar emot) så att kroppen inte behöver skapa nya spänningar kan de spänningar som skapat snedheten släppa. Om vi inte bara döljer symtomen ("gör ryttaren rak") utan jobbar med det grundläggande problemet (vad det än må vara) så kan vi faktiskt ändra denna grundläggande rörelsen och den kan bli den nya naturliga rörelsen. Alltså behöver det inte bli någon självuppfyllande profetia att vara högerhänt :D

Ja, det gäller ju att inte fastna i där man tror problemet sitter utan hela tiden försöka upptäcka nytt (du vet ju att vissa personer ibland har fastnat i sin SI-led och sen helt plötsligt hittar ett vänster-knä :angel: :D ).

Till er sakkunniga! :angel:

Kan man vid ridning märka om det är hästen som flyttar eller ryttaren som är sned? Vad anser ni om det?

Jag har ju en kuse som haft problem med SI-leden och lite annat smått och gott och varit tydligt ojämn vid ridning till en början. Då kunde jag konstatera - nej, det ÄR inte jag som gör honom sned, han var sned/stel redan när man ska leda i grimma och grimskaft och försökte vända! :angel: Då från början kunde man ju inte heller klandra min ridning för hur den reagerade från marken eftersom det inte var jag som jobbat med den tidigare och den faktiskt blev bättre och bättre (troligen pga behandlingar, men ändå! :p ).

Nu när det gått ett tag och hästen upplevs jämnare så känns det däremot mer troligt att det är jag som snear till hästen. Men han gick ojämnt med ("rak") skicklig tränare och denne ansåg att hästen flyttade mig i sadeln för att jag inte kommit åt att få den jobba jämnt utan fuskade med att bära på t ex vänsterbak när vänster skulle vara inre bak. Och faktiskt upplever jag att jag har grymt mycket lättare att känna mig rak och ha vänster som "ståben" (var det bra eller dåligt förresten? :rofl: ) när jag lyckats komma åt att rakrikta hästen bättre, även om jag under processen dit suttit mer eller mindre ofrivilligt snett.

Misförstå mig rätt nu, jag tror INTE att jag är rak! :p Märker vilka skillnader det kan bli genom korrigeringar i sitsen tack vare kuse som är känslig för sitsen, märker att jag har svårare/lättare att koordinera beroende på varv och övning.
Men vad tror ni om tränarens syn på det hela?
Att hästen flyttar ryttaren helt enkelt för att den inte är rätt placerad, även om SI-leden är ok?

:bump::bump::bump::bump::bump:

Det står om Bäckenets betydelse i Wrangels bok från 1906

*Läser* (Ska skriva av sen)

Mje,,

Här skiljer sig våra uppfattningar, att höger sittben skulle åka ner av att vänster sida kollapsar stämmer inte förrän det tillkommer en rörelse till, om vänster sida kollapsar är de första som sker en tyngd ner på vänster sidas sittben SEN kompenserar man genom att trycka ner höger sittben för att hålla balansen.

Jag har alltså delat upp det ÄNNU mer.

Tycker jag tralala :idea::D

Är det inte så att en ryttare som viker i ena sidan belastar den sidans sittben, men det kommer att hamna närmare mitten av sadeln än den motsatta sidans sittben, som då mer eller mindre hamnar i luften:cool:

KL ang ben

Funderar ang "ståben" hur det där stämmer, min kropp och hjärna får svårt att bestämma sej:angel: om jag ska sparka boll tex, kollission i hjärnan, faktiskt, men det blir oftast lättare höger som sparkar. Det skulle betyda att vänster är ståben men i sadeln är det lättare vikt på höger sida,:confused:

Nu är vi riktigt OT men det är ganska roligt att fundera runt lite.

men tom om du lägger huvudet på sned, så påverkar det tyngdpunkten och därmed den inbördes belatningen av sittbenen

och vill du ha så mycket bålstabilitet att sittbenen inte kan röra sig oberoende av bröstkorgen?

Vi behöver å andra sidan inte vara överens om allt :D

KL
Vilken intressant tråd!
Känner så väl igen problemet, senast idag kämpade jag med att "få ned" vä sittben.
Tycker att det går bättre efter att ha stått i fältsits ett tag, som ni skrev ang ft. Åtminstone är det lättare att kolla av tyngdpkt då...
Jag har liknande skada som Biffen, så jag kan vara banan då..
Har en vänstervrist med begränsad flexion, som leder vidare uppåt med kompensationer osv. Hur bär man sig åt för att hitta ett läge där det funkar?

Stämmer det verkligen i den braskande wow-sidan, att man efter att ha ridit uppumpad några veckor, problemet är löst?

NU ska dotter hämtas före fotbollen!

jag ser denna raktriktning som dynamisk

Jag behöber itne sitta och hålla fram min vä hft hela tiden, men i vä varv så måste jag flyttar fram det sitbenet ( och skall ju enligt "boken" också I höger varva så kan jag med just det relaxa och njuta av att naturen gjord just det rätt :D

I höger varv för jag å andra sidan hålla tillbaka högeraxeln ( även det skall ju sken "enligt boken") Jag ser det bara som så att den egen sneheten ger oss en privat "bok" vad just vi behöver fokusera på i varje rörelse. - det är ju inte detsamma som att blåhålla

Använde min geen snehet som exempel och det finsn fler saker att fokusera på

Som jag ser det så är det två som skall dansa samma dans - om jag inte flyttar fram mitt vä sittben så kommer hästen att få jobba mot ett motstånd

Nä axelvridningarna ska inte påverka sittbenen -i den bästa av världar ;)

Om du sitter med ryggraden "rak" tänk som en bult och bäckenet är den nedre vingmuttern och axlarna den övre - ja då kan de vridas och bulten är rak.

Men med den frmåttippade axlen så följer bröstryggen ofta med och överbelastar det inre sittbenet-
då skall axeln tillbaka - den skall tom flytta bröstkoregn lite utåt - så att "bulten" blri rak och det yttre sittbenet får kontakt med det yttre bakbenet.

det blir skillnad på om du pratar inverkan eller rakriktning - hajjar du

KL

Stämmer det verkligen i den braskande wow-sidan, att man efter att ha ridit uppumpad några veckor, problemet är löst?

jag slutade läsa i ett tidigt stadium - men skulle inte tro det.

Tycker ofta att man glömmer att det man sitter på är precis lika känsligt som oss - de vi inte kompenserar i form av vår egen rakriktning _måste_ de hantera och kompensera. Och jag tjatar om min ryggsäck. Det är okey att kånka en stor tung - om den sitter på mitten och still:angel:

Det finns ju en massa olika teorier. jag satte mig en dag och försökte få ihop dem - det gick inte :p

Så jag skapade min egen teori utifrån hur det funkade för mig. Och viss bekräftele har jag fått, och jag försöker reviderar den med jämna mellanrum mot forskning osv

Helt klart är att hästen liksom oss föredrar att bära på en sida. Har vi en väska så hänger vi den på ena axeln helst :angel:

En del menar att hästen är stark i en sida - jag skulle säga att det är mer komplicerat än så, men för hästen är det mer bekvämt att ha dig på ena rygghalvan ja.

det är mer bekvämt för hästen - liksom för oss att det ena benet går före och det andra följer efter.

Och här kommer vi in på "det hele"

On hästen som din rör sig genom att skjuta sig framåt från vä bak till höger fram så måste du ju, som tränaren sägegr få den att börja skjuta sig lika mycket framåt från höger bak. Då måset den också sluta lägga korset på sned...

Så det handlar om två saker - aktivera höger bak, och sluta överbelasta den sidan som hindrar höger bak. En skicklig ryttare som har kroppskontroll kan tom lätta ur från höger bak så att det lättare kommer in och den korhalvan kommer upp :idea:

Men för att kunna göra det så måste ryttaren kunna hantera sin egen rakritkning - man måste kunna växla "ståben" och släppa upp högersidan - eller tynga ned vä hur man nu ser det.

Tänk på att hästens bål hänger i en slinga - skallbålen hänga i mitten så får vi se till att den gör det - och här undrar jag vad somhänder med den upppumpade luften - kanske måste läsa den sidan iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kom att tänka lite på det här du skrev om att vi har en natur (tex vänsterhänthet) som ger oss vår "riktiga rörelse" och att vi inte kan ändra den utan bara kompensera. Ja, nu skrev du inte exakt så, men ungefärligt (orkar inte leta rätt på exakt citat, så du får gärna skriva igen ). Spinner vidare lite på det iaf.

Så, har vi en snedhet kan vi få oss "raka" genom att till exempel ta fram ena bäckenhalvan 1 cm med viljan, vi kan konstruera oss raka. Denna konstruktion kommer dock alltid att skapa motspänningar och försöka få oss tillbaka till grundrörelsen. Som exempel kan jag ge en instruktör som har eleven i sadeln på hästen och där placerar de olika kroppsdelarna där de "ska" vara (enligt mallen). Det enda ryttaren i detta fall känner är sina spänningar och kan kanske hitta något som ser rakt ut, men kroppen kommer alltid försöka återgå till det bekanta, eller till slut ge upp och hamna i det synbart raka.

Om man istället går med i det sneda (istället för att kämpar emot) så att kroppen inte behöver skapa nya spänningar kan de spänningar som skapat snedheten släppa. Om vi inte bara döljer symtomen ("gör ryttaren rak") utan jobbar med det grundläggande problemet (vad det än må vara) så kan vi faktiskt ändra denna grundläggande rörelsen och den kan bli den nya naturliga rörelsen. Alltså behöver det inte bli någon självuppfyllande profetia att vara högerhänt :D

Ja, det gäller ju att inte fastna i där man tror problemet sitter utan hela tiden försöka upptäcka nytt (du vet ju att vissa personer ibland har fastnat i sin SI-led och sen helt plötsligt hittar ett vänster-knä :angel: :D ).

Jag kanske borde skrivit från början att jag skiljer på kroppens medvetande och hjärnans medvetande och oups...här spårade tråden ut ännu mer :o:angel:

Jag ska försöka få till lite begriplig text, trollungen sparkar revbenen av mig, hon hatar när jag sitter ner efter måltid :mad:

Så..

Jag tror vi har en grundkonstitution, japp, och ja jag tror att kroppen hela tiden strävar efter att återskapa den ursprungliga balansen i det faktum att du är höger eller vänsterhjärnad.

Detta betyder inte att vi inte kan träna upp oss med funktionell träning och på så vis skapa koordination och symmetri till och med öppna upp för andra möjligheter vad det gäller höger och vänster hjärnhalva (Förmågor)

Kroppen i sig strävar alltid efter balans, även om det verkar vara obalans för oss MÅSTE kroppen hela tiden skapa kompnserande mönster för att stödja.

Att nyttja funktionell träning i ridning (Funktionell ridning tadaaa) innebär att se till individens resurser och ifrån det, ta från de rika o ge till de fattiga, stärk det svaga helt enkelt för att kroppen ENKELT ska kunna bygga allt det som behövs för att bli en balanserad ryttare.

Det betyder också att livet som ryttare (Ja och faktiskt häst) blir SÅ mycket enklare eftersom funktionell träning utgår ifrån vad kroppen själv vill, mkt smidigt om jag själv får säga det :o
Jag har alltså naturlagar att luta mig mot och utgå ifrån.

SI Led som leder till vänsterknä har jag aldrig hört talas om..VAR skulle du fått det ifrån :angel:

Till er sakkunniga! :angel:

Kan man vid ridning märka om det är hästen som flyttar eller ryttaren som är sned? Vad anser ni om det?

Jag har ju en kuse som haft problem med SI-leden och lite annat smått och gott och varit tydligt ojämn vid ridning till en början. Då kunde jag konstatera - nej, det ÄR inte jag som gör honom sned, han var sned/stel redan när man ska leda i grimma och grimskaft och försökte vända! :angel: Då från början kunde man ju inte heller klandra min ridning för hur den reagerade från marken eftersom det inte var jag som jobbat med den tidigare och den faktiskt blev bättre och bättre (troligen pga behandlingar, men ändå! :p ).

Nu när det gått ett tag och hästen upplevs jämnare så känns det däremot mer troligt att det är jag som snear till hästen. Men han gick ojämnt med ("rak") skicklig tränare och denne ansåg att hästen flyttade mig i sadeln för att jag inte kommit åt att få den jobba jämnt utan fuskade med att bära på t ex vänsterbak när vänster skulle vara inre bak. Och faktiskt upplever jag att jag har grymt mycket lättare att känna mig rak och ha vänster som "ståben" (var det bra eller dåligt förresten? :rofl: ) när jag lyckats komma åt att rakrikta hästen bättre, även om jag under processen dit suttit mer eller mindre ofrivilligt snett.

Misförstå mig rätt nu, jag tror INTE att jag är rak! :p Märker vilka skillnader det kan bli genom korrigeringar i sitsen tack vare kuse som är känslig för sitsen, märker att jag har svårare/lättare att koordinera beroende på varv och övning.
Men vad tror ni om tränarens syn på det hela?
Att hästen flyttar ryttaren helt enkelt för att den inte är rätt placerad, även om SI-leden är ok?

Men duuu....du behöver inte sitta på hästen för att h*n ska smittas av din problematik, häsar är ena finurliga ena på att kopiera rörelsemönster och i den måmn det går att jämföra våra kroppar så kan det ske, jag har sett så många exempel på det så jag kan inte bortse från det som ett faktum.

Sen kan ni ju smitta varandra fram och tillbaka, det är ganska vanligt.

Jo, jag kan se direkt vilket som var hönan eller ägget, i detta fallet, alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka