Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Håller med dig :bow:. Har man möjlighet tycker jag absolut man ska ta in sina hästar.
Man går ju liksom inte gärna ut och ställer sig på ett fält eller under ett träd när det åskar så varför ska hästarna behöva stå där och utsättas för en onödig risk? Nä då är det allt bättre att plocka in dom om man kan.

Så risken är bara onödig om man kan plocka in hästarna?

Är inte åskan lika farlig alltid (med reservation för variationerna på olika åskväder)?

Hur ska man kunna plocka in hästarna om man inte kan plocka in hästarna man kan ju vara på jobbet, på semester osv.??? Självklart är det en totalt onödig risk att ta om man har möjlighet att plocka in hästarna!

Men risken blir störr om hästarna är rädda för åska eller hur? Och tar man in dem för det mest men missar enstaka gånger så är de ju vana att vara inne och risken är ju uppenbar att de inte är lika trygga utan med åskan och står och hänger vid grinden för att komma in eller rusar som tokar.

Det är väl också en onödig risk eller hur?

Sant.

Och jag har faktiskt hellre en häst som springer ute än en som springer inne, min senaste åskrädda häst vägrade jag att ta in just på grund av att han ett par gånger försökt klättra ut ur boxen/hoppa och dragit på sig fula skador, blev genomsvettig och otroligt stressad. När han däremot varit ute har han sprungit två varv för att sedan lugna ner sig och har heller aldrig gjort sig illa.

Det är ju inte så enkelt som vissa vill få det, alla hästar är inte lika, inte alla stall eller hagar för den delen och alla ägare har inte samma möjligheter. Det är bara dumt att sitta och leka bror duktig och fördöma dem som har andra förutsättninga och åsikter. Det finns inget absolut rätt eller fel i frågan att låta hästen gå ute eller ta in den.

åskan kan slå ner i hagen och kan slå ner i stallet så det är enligt mig lika "illa" hur man än gör

Jag håller med dig där.

Jag tar inte in min häst vid åska. Åskan skulle dels vara över innan jag ens kommit till stallet, vidare till hagen och sedan hem från hagen. Det skulle också bli otroligt svårt när jag är på jobbet.

Jag ser hellre att åskan träffar ett träd i hagen där hästarna kanske har en chans att komma undan, än att åskan slår ner i stallet där hästarna är instängda och inte kan komma undan.

Ska vi se på alla bilder som tilkommit vid olycker är det bäst att vi slaktar alla häster med en gång, det är farligt att leva. En olycka kan ske när som helst, var som helst och det finns otaliga sätt att trigga dem.

Ja, det är nog bäst. Och dessutom om man inte kan skydda dom från precis exakt alla farligheter (såsom oväder och liknande) så ska man inte ha häst :mad:

:grin:;)

Har man möjlighet att ta in sina hästar vid oväder så är man ju dum i huvudet om man inte gör det. Kan man inte ta in hästarna av olika anledningar så får man helt enkelt hoppas på det bästa.

Kl

Mina hästar är inne vid åska.

Brukar titta på smhi.se morgon och kväll då jag inte har lust att springa och ta in hästar när åskan väl är igång.

Kram

Ja, det är nog bäst. Och dessutom om man inte kan skydda dom från precis exakt alla farligheter (såsom oväder och liknande) så ska man inte ha häst :mad:

:grin:;)

Vilken olika syn man har på sina djur.

Själv ser jag det som min skyldighet att skydda mina djur från oväder, insäkter mm

Kram

Och om du misslyckas att skydda hästen från allt, vilket du med garanti gör om hästen ska trivas och vara frisk?

Alla här vill säkerligen skydda sina hästar, folk har bara lite olika åsikter om vad man ska skydda dem ifrån.

Har man möjlighet att ta in sina hästar vid oväder så är man ju dum i huvudet om man inte gör det. Kan man inte ta in hästarna av olika anledningar så får man helt enkelt hoppas på det bästa.

Och dömer man ut folk med andra åsikter så är man... Ja inte är man smart i varje fall. Den som sätter sig till doms över andras känslor, erfarenheter och åsikter och gör det på ett vulgärt och plumpt sätt, förtjänar inte mycket respekt.

Kan bara hålla med om att vi kan inte skydda hästarna mot allt.

Min första häst fick benet avsparkat när han busade med sin bästa kompis, men ingen häst vill ju vara ensam.

Våra hästar vill inte stå inne en hel dag om-och-utifall-att det kanske blir åska. Vi brukar ta in dem om det blir åskväder på nätterna för det tycker de är läskigt. Jag är nog mer rädd att de ska gå igen staketet än att de ska träffas av blixten.

Blixten söker ju höga punkter så chansen är ju stor att den väljer kyrktornet framför hästarna.

Kl

Mina hästar är inne vid åska.

Brukar titta på smhi.se morgon och kväll då jag inte har lust att springa och ta in hästar när åskan väl är igång.

Kram

Så du menar att så fort det finns risk får åska(i princip alla sommardagar med högtryck) så får hästarna stå inne hela dagen eller natten.
PL

Och om du misslyckas att skydda hästen från allt, vilket du med garanti gör om hästen ska trivas och vara frisk?

Alla här vill säkerligen skydda sina hästar, folk har bara lite olika åsikter om vad man ska skydda dem ifrån.

Nej jag dom inte för allt men för onödniga riskar så som oväder/åska, benskydd när jag rider/kör, halkskydd när det är halt mm

Kram

Så du menar att så fort det finns risk får åska(i princip alla sommardagar med högtryck) så får hästarna stå inne hela dagen eller natten.
PL

Än har inte smhi haft fel på om det kommer åska eller inte och så ofta är det inte tycker jag, nu i sommar har det bara varit 2gånger än så länge.

Är jag eller någon annan hemma så tas dom in när molnen kommer in över havet och är det ingen hemma så tas dom in när vi åker.

Kram

Nej jag dom inte för allt men för onödniga riskar så som oväder/åska, benskydd när jag rider/kör, halkskydd när det är halt mm

Kram

Vad är en onödig risk? Om jag anser att benskydd är en onödig risk under normala omständigheter på en normal häst och det endast ska användas när det behövs extra skydd. Det är alltid risk att spänna saker omkring benen och en annan risk att inte göra det. Liksom det är en risk både att stänga in hästen i stallet och att släppa ut den. Utan broddar kna hästen fläka sig, med broddar orsaka otäcka sår.

Är din bedömning av onödig risk det som är den gällande i Sverige tro?

Vad är en onödig risk? Om jag anser att benskydd är en onödig risk under normala omständigheter på en normal häst och det endast ska användas när det behövs extra skydd. Det är alltid risk att spänna saker omkring benen och en annan risk att inte göra det. Liksom det är en risk både att stänga in hästen i stallet och att släppa ut den. Utan broddar kna hästen fläka sig, med broddar orsaka otäcka sår.

Är din bedömning av onödig risk det som är den gällande i Sverige tro?

Själv har jag aldrig varit med om att en häst har skadat sig pga benskydd (som sitter bra) men har varit med om en del skador som lätt hadde kunat undvikas med benskydd.
Nyfiken på vilka skodor som kan uppkomma av benskydd som sitter bra.

Om hästen vistas dem mästa tiden i stallet så är det en risk med stela leder och muskler men oxå mer risk för kolik och stallmodiga hästar vilket jag tycker är onödigt.

Riskerna i hagen finns det men kan minimeras genom att ha vättiga hästar i flocken ( = inga vallare eller såna som vaktar maten, klätrande val mm)

Otäcka sår har jag undvikit genom benskydd och halkfria hagar där broddar inte behövs.

Kanse skulle skrivit så här i detta inlägg.

Nej jag dom inte för allt men för vad jag tycker är onödniga riskar så som oväder/åska, benskydd när jag rider/kör, halkskydd när det är halt mm

Kram

Kram

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar