Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Eftersom vattenkopparna är jordade som marken så kommer det knappast att hoppa några eldar och blixtar ut i stallet genom dem. Frågade för säkerhets skull detta nyligen en elektiker/rörmokare och blev utskrattad av den teorin. så vi som har vattenkoppar kan lugnt stalla upp våra hästar vid åskoväder. Ute är statistiskt sett värre.

Voff // som jagade reda på hästar i natt i blått blixtsken:crazy:

Din elektriker kan skratta bäst fan han vill. Dålig jordning o krypströmmar i vattenkoppar är ett välkänt problem i djurstallar vilket även innebär att blixten kan ta den vägen.
PL

Ok då får jag väl säga detta till honom om jag ser honom och skratta han i ansiktet i stället ;) ( men han sa att han aldrig hade hört talas om något sådant i ett nytt stall.)

kl

Mitt svar på grundfrågan är: jag låter mina hästar gå kvar ute vid åska.

För det första skulle det bli ett jäkla rännande mellan hage och stall eftersom åska kommer och går ganska tätt just nu.
För det andra så har jag för tillfället inte ens stall i närheten då hästarna går på sommarbete.
Tredje,så anser jag risken inte jättestor att blixten skulle ta vid våra hagar då det finns mycket högre föremål runtom.
Att hästarna skulle va rädda har jag aldrig märkt,om,så får dom vänja sig.
Men dom är väldigt trygga i sin flock och som individer och rubbas inte av mkt.

Som ngn skrev,vi kan skydda våra hästar från mkt,men inte allt.

Vid normalt oväder går våra också kvar ute men i natt stod blixtarna som spön i backen och jag vet inte om jag upplevt ett värre åskväder. Vi hade föl i hagarna och det haglade. Flera av hästarna visade tecken på att börja flippa ur. Då var det dax att ta in.

Är glad för det efteråt för diskmaskinen pajjade och ett träd knäcktes av blixen ett par timmar senare.

Nu var ju detta ett oväder man blivit förvarnad om att det skulle bli extremt och då tycker jag nog att man tar in. Men inte vid ett vanligt sommarmuller.

Har också ifrågasatt min IQ idag över att ha ränt runt där ute och jagat hästar i blixarna.:angel:

Men vilket är värst/ farligast? Inne eller ute för hästarna? Här hoppade det gnistor ut kontakten på kontoret i natt inte satte vi oss på gårdsplanen för det var bättre. Eller skulle vi göra det?

Inte ens våra boningshus är ju helsäkra. Är det farligt att duscha med? stod i duschen när åskan slog ner och jag rusade ut ifall... Vet inte så mycket igentligen om åskan så lär mig gärna.

Voff// Inte åskrädd

Jag håller lite med dig.

Mina går ute i åskväder, och det har mycket att göra med att de är lugnare då. De är inte åskrädda någon av dem, men står de inne upplever jag att de bara blir stissiga och springer rundor. Står de ute äter de i lugn och ro och bryr sig inte ett smack. De har iof en ganska "åsktrygg" hage också.
Sedan är det brandrisken i stallet jag tänker på, åska har aldrig oroat mig men det har däremot eldsvådor som skulle kunna leda till innebrända djur.

Eftersom vattenkopparna är jordade som marken så kommer det knappast att hoppa några eldar och blixtar ut i stallet genom dem. Frågade för säkerhets skull detta nyligen en elektiker/rörmokare och blev utskrattad av den teorin. så vi som har vattenkoppar kan lugnt stalla upp våra hästar vid åskoväder. Ute är statistiskt sett värre.

Voff // som jagade reda på hästar i natt i blått blixtsken:crazy:

Men vattenledningarna leder ju stöm, så då åker ju blixten ned i stallet! :cry:

Fasst vattenledningar har man väl i sitt hus med? Alla har ju inte åskledare på huset. Även om man inte har vattenkoppar i stallet så har man väl ändå en kran i stallet?

Jag funderade på om det var bäst att ha hästarna ute eller inne i stallet. Min ponny fick fnatt och drog några repor i hagen när det small ordentligt och blixtarna stod som spön i backen när jag höll på att kratta hö i hagen, det började regna lite smått men åskan avtog. Bestämde mig för att åka hem och låta damerna gå kvar ute (de går ute dygnet runt), dock 20 minuter senare återkom åskan och det riktigt öste ner blixtar och regn.

Jag valde då att ringa stallägarna och be dom ta in damerna (2 hästar som har drygt 30m från hagen till stallet), jag hade kunnat åka dit själv då jag har max 5 minuters bilfärd men kunde inte då jag satt med hårfärg i skallen. Jag väljer att hellre ta in hästarna då jag vet att det är någon hemma i huset (stallägaren), eller någon av grannarna hemma samt att jag själv kan snabbt sätta mig i bilen och åka dit om det händer något. Jag åker hellre till stallet en gång för mycket än för lite, då min ponny reagerade som hon gjorde vid åskan med.

Deras hage är rätt stor, lite kuperad gräshage med sten och 2 skogsdungar, deras hage ligger även precis vid en trafikerad väg och det vore dumt om dom skulle spränga tråden och sticka ut på vägen.

Mina hästar förblir där de är när åskan kommer. Att börja ta in dom mitt under åska och åskregn brukar sluta med ett gäng stirriga hästar som mycket hellre hade stannat där de var. Dessutom vet man ju aldrig om åskvädreet verkligen kommer hit eller bara mullrar lite i fjärran. Dock så går de alltid i hagen med ligghall under sommaren och här är mycket höga träd runtom kring.

Min tidigare häst (som tyvärr inte finns längre) var mycket rädd för både åska och smällare men ledarstoet (ett fullblod) bryr sig inte det minsta om höga ljud.
En dag hade jag precis släppt ut dom när det seglade upp ett åskväder, det är ju det värsta att de kan komma så fort, från molnfri himmel till dunder och brak på en kvart. Jag var ute i hagen, i ligghallen närmare bestämt och tänkte att nu får väl stackars valacken ett frispel. Men eftersom ledarstoet stod och halvsov trots alla knallar och blixtar så höll sig även valacken något så när lugn. Visst han ryckte till när det smällde och trampade runt lite men han började inte springa runt panikslagen i alla fall.

Här slog faktiskt blixten ner i elstaketet en gång. I vanliga fall brukar jag koppla ur elaggregat när det väntas åska men detta åskväder seglade upp en natt i oktober!! Ja det är sant, dagen efter pratade jag med en bonde från grannbyn och där hade det slagit ner i ett träd och skrämt en tjur som bröt benet och fick avlivas. Jag trodde nämligen ett tag att jag drömt om åskvädret men elaggregatet var kaput, flera lysrör trasiga och jordfelsbrytaren hade löst ut.

Senast ändrad:

ni kan ju komma ihåg den här bilden nästa gång ni tänker att ni inte ids springa fram och tillbaka med hästar....

korna_1239563l.jpg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7468749.ab

Ska vi se på alla bilder som tilkommit vid olycker är det bäst att vi slaktar alla häster med en gång, det är farligt att leva. En olycka kan ske när som helst, var som helst och det finns otaliga sätt att trigga dem.

Och om åskan slår ner i stallet? Eller börjar åska mitt i natten? Vaknar du och går upp och tar in dom då? Eller om du jobbar kan du åka från jobbet om det börjar åska för att ta in alla hästarna? Och hur vet du att det börjar åska hemma?

antingen tar man in dom så fort det är åska i luften eller så får de vara ute. Aldrig i livet att jag skulle börja ta in hästar när åskan verkligen är på gång.
PL

Så kan man ju också uttrycka sin åsikt ;) Håller med såväl Lobelia som p_l och jag tror nog att vi alla har en sak gemensamt; vi gör vårt allra bästa när det kommer till hästarna, och vad gäller den här frågan så anser jag åsikten vara fri och skulle inte påpeka vad jag anser som dumhet med hjälp av en sådan bild.

Har du inget jobb? Och bor precis vid stallet?
Alla har det inte så nämligen.
Jag tror inte min chef skulle uppskatta om reste mig från ett möte och for iväg till stallet och var borta flera timmar om det började mullra i luften. 4 mil enkel resa.
Och ska jag ensam springa in med 8 hästar från betet som ligger några hundra meter från stallet (och gudbevars om hästarna står längst bort på betet, då tar det lååång tid), ja då har det slutat åska för längsen. Och jag har liksom P_L ingen större lust att springa med hästar när åskan är över en.
Sen - för att det åskar på söder betyder inte att det åskar vid stallet.
Vilket rännande det skulle kunna bli:crazy:
Skulle jag försöka organisera ihop alla hästägare att var och en tar in sig egen, ja då skulle det förmodligen ta ett par dagar innan alla kunde vara ute samtidigt.

Alla kan inte släppa allt de har för händerna, och de flesta måste jobba.
Men grattis till dig som kan släppa in/ut såfort det börjar mullra.

Sen - som flera skrivit så är jag inte säker på att de är säkrare i stallet. Slår blixten ner - ja då åker samtliga hästar till himlen:crazy:

Däremot, om det finns risk för åska och jag vet det innan, drar jag ur elen ur staketet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar