Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?
Övergångsmotståndet mellan hov-mark torde vara ungefär detsamma som mellan hov-sko-mark, ev med viss skillnad då sömmarna kan leda ström in i hoven. För blixten lär detta dock inte spela någon roll. Som jag skrev, så har den redan överbryggat flera hundra meter i luften.
LIA
Förmåga att leda ström har med det inre motståndet att göra plus övergångsmotståndet. Det senare påverkas i realiteten främst av fuktigheten.Din förmåga att leda ström avgör hur du blir träffad av blixt, järnskor leder bättre inget man kan bortse ifrån, men vid ett nedslag så spelar det eg kanske ingen roll, dock så vet jag flera oskodda hästar som klarat sig och skodda som gått åt
Övergångsmotståndet mellan hov-mark torde vara ungefär detsamma som mellan hov-sko-mark, ev med viss skillnad då sömmarna kan leda ström in i hoven. För blixten lär detta dock inte spela någon roll. Som jag skrev, så har den redan överbryggat flera hundra meter i luften.
Förstår inte din slutsats. Avståndet mellan benen kan väl inte ha något med hur bra strömmen leds genom hästkroppen?Den största faktor som gör att hästar dör är att det är långt mellan benen vilket gör att de leder strömmen bra och en längre sträcka
LIA