Hästen måste flyttas!

Sv: Hästen måste flyttas!

Alla individer är olika. Denna hästen tappar aldrig fattningen och går bärsärkagång, utan hon tänker alltid först. Hon vet när hon har förlorat och gör ingen sak av det. När hon väl är inne och känner bommen bakom så står hon som ett ljus. En häst som är livrädd kan såklart slå sönder sig totalt på detta sättet! Det gäller att känna individen!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Har ni möjlighet att låna ett släp som har fronturlastning?
Jag har hört att om hästen tänker framåt (alltså ha båda öppningarna öppna samtidigt) så brukar det gå bra. Hoppas det löser sig. :)
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Kanske dyrt, men provat hästlastbil? Kanske kostar sin slant men kan ju fungera. När hästen väl är på andra stället så kan man ju börja den hårda träningen med att göra hästen lastbar i en vanlig hästtransport.

bra förslag, lastbil gillar de flesta, och transportörerna är vana att lasta hästar.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Skulle aldrig falla mig in att dessutom lära denna hästen att kasta sig framåt, så det hoppar vi över!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Finns inga att hyra här, tror det närmaste är 15 mil härifrån. Det får finnas gränser. Hästen är inte rädd för vanliga transporter, hon har bara lärt sig att kasta sig. Förhoppningsvis är det slut med det nu, och det går att lasta henne som vanligt, som vi gjorde förr med henne! Det gällde bara att vinna.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Denna hästen är INTE rädd för transporten, hon vill bara inte. .

Det är en intressant diskussion i sig, tycker jag, för det argumentet hör jag ofta. Frågan är ju då varför hästen inte vill? Innan man listat ut det så får man fortsätta tvinga på den.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Alla individer är olika. Denna hästen tappar aldrig fattningen och går bärsärkagång, utan hon tänker alltid först. Hon vet när hon har förlorat och gör ingen sak av det. När hon väl är inne och känner bommen bakom så står hon som ett ljus. En häst som är livrädd kan såklart slå sönder sig totalt på detta sättet! Det gäller att känna individen!
Vad menar du är problemet? Att hästen vill jävlas eller att hästen bara inte vet varför den kämpar emot och står ut med så mycket.

Hästen kan mycket väl vara rädd och osäker men dom är individer och alla visar det inte utåt. När hon väl känner bommen bakom sig så ger hon väl upp helt enkelt, blir passiv. Betyder inte att hon inte är osäker och rädd.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Varför bad du om hjälp öht när du är så stensäker på vad problemet är ???

Mig veterligen agerar hästar enbart på känsla, inte kalkylerad dumhet så din inställning tycker jag är trist .
 
Sv: Hösten måste flyttas!

När min märr tjurade sönder och samman på transporten och tjafsade i fem timmar och det inte fanns tid eller ork till att diskutera mer med hästen, så var det på med repgrimma, långt ledrep som lindades ett varv runt bommen, och sedan bara dra in henne.

Tycker den här metoden funkar mkt bra. Lugnt o sansat och bara ett alternativ för hästen - framåt. Har idag en häst som lastar sig själv.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Alla har vi olika åsikter hur det bör gå till och alla hästar är olika varandra, men hästen var tvungen att flyttas och det snabbt om jag förstod TS rätt. Hur man sen får hästen att alltid gå på transporten lätt hörde väl egentligen inte till frågan. Uppdraget slutfört! Nu kan ni pusta ut och vara nöjda med er själva tycker jag :)
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Det handlar om att lära sig ge efter för tryck. Helt klart viljornas kamp! Tror det får bli mer tryck träning från marken på den hästen i framtiden, och inget mer backande. Sen ska hon inte lasttränas en enda gång utan att bommen stängs bakom henne!

Jag är HELT emot detta dragandes o "tryck" på nacken.
Trycket ska komma bakifrån. Ganska lätt på ett flyktdjur OM man inte samtidigt drar i huvudet.

Att den kastar sig är ett tydligt tecken på ATT den dragits i o tappat allt förtroende.

Kör vinschmetoden o dra in en tung häst via dess nacke så kanske man inte kan rida på den mer. Great.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Fel, att denna hästen har lärt sig att kasta sig beror på att hästen har lasttränats av människor som har låtit den backa, och backat den " före den backar själv" . Hästen lastades av två personer på fem minuter förra sommaren, många gånger. Sen tyckte ägaren att hon skulle kunna lasta den själv, och började träna, utan att ha någon som stängde bommen bakom VARJE gång. Hästen kom på att bommen inte var där och började backa. När det fungerade började den katsta sig när hennes vänner skulle hjälpa till. Dom misslyckades gång på gång, och hästen har lärt sig ett nytt tricks. Det snabbaste sättet att lära hästen att inte kasta sig var att se till att hon inte kunde det. Hästen var tvungen att lastas då, direkt, inte om ett år. Nu gick det bra. Och jag är övertygad om att hon inte kommer att kasta sig nästa gång hon ska iväg. Den här hästen ska aldrig mer lastas utan att bommen stängs bakom henne. Jag hade aldrig bundit en livrädd häst eller en unghäst i bommen och låtit den fördärva sig. Vissa gillar metoden att ge efter för tryck, andra inte. Det var inte den metoden i sig som diskuterades. Jag tycker att den fungerar bra på vissa individer, andra inte. Alla är olika.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Har inte vinschat in henne. Bara fått henne en bit upp på lämmen med egen vilja och sen bundit henne där och låtit henne själv testa att kasta sig och se att det inte fungerar.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Ja istället för att hjälpa den med HUR den ska agera o få tillit har du helt sonika bundit fast den. Inte använt människans list= större hjärna som kan användas till att vara pedagogisk.

Jag vill hoppas att gammal kunskap om hästar tas tillvara o att man inte behandlar dem som dumma TING.

Det snabbaste sättet att lära hästen att inte kasta sig var att se till att hon inte kunde det
Den fina Quick fix= bära eller brista.

Om man låter hästen backa ut UTAN att hålla emot så slutar de!!!!!

Människor utan tålamod ska inte hålla på med hästar!
Det är bara att gå in igen o sen inte hålla på o lasttraggla utan att åka med hästen o rida den. Då löser det sig utan en massa dumheter.

Om hästar får GODA ERFARENHETER även av att åka så är lastning inga som helst problem. Så pass stor hjärna har de att de gör sådant som de inte finner ngn fara med. De hajjar vad de ska iväg på.
Om det är trevliga upplevelser så går de in själva efter några gånger
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Ja istället för att hjälpa den med HUR den ska agera o få tillit har du helt sonika bundit fast den. Inte använt människans list= större hjärna som kan användas till att vara pedagogisk.

Jag vill hoppas att gammal kunskap om hästar tas tillvara o att man inte behandlar dem som dumma TING.

Den fina Quick fix= bära eller brista.

Om man låter hästen backa ut UTAN att hålla emot så slutar de!!!!!

Människor utan tålamod ska inte hålla på med hästar!
Det är bara att gå in igen o sen inte hålla på o lasttraggla utan att åka med hästen o rida den. Då löser det sig utan en massa dumheter.

Om hästar får GODA ERFARENHETER även av att åka så är lastning inga som helst problem. Så pass stor hjärna har de att de gör sådant som de inte finner ngn fara med. De hajjar vad de ska iväg på.
Om det är trevliga upplevelser så går de in själva efter några gånger

Sorry Axel, det finns alltid undantag som bekräftar regeln ;)

Vi vinschade in mitt ena sto efter att jag tillbringat natten på en parkering med en åsna som hellre stod kvar ute i regnet än gick på transporten (halv 2 på natten var hon ganska billig). Man vinschar inte via nacken, trycket kommer bakifrån.
Henne lastar jag alltid själv. I repgrimma med en lina runt bommen och en bakom rumpan (jag står bredvid baklämmen), sedan lägger jag runt rumplinan om fästet till baklämmens stängning så det tar stopp om hon backar, och har fortfarande styrning på huvudet via linan runt bommen, lägger på bakbom och kopplar loss linorna. Tar typ 2 minuter att lasta.

Nej, det är inte mig det är fel på. Det andra stoet skickar jag bara rakt in :)
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Nej, men du använder trycket bakifrån.

Jag gillar inte repgrimman.

I alla tider har man i S. haft bred anläggningsyta mot nacken av LÄDER dessutom.

Idag har man t o m fodrade nackstycken på träns o kandar- av en anledning.

tycker att det är otroligt synd att man frångår det för nacken är otroligt känslig o hästar är mottrycksdjur.

Träna istället hemma med vanlig grimma-att den följer med när man går- som vid all annan hantering.
Har hästen blivit skrämd får man öva eller om den måste åka dra in den med linor.
många vet inte hur man gör o drar även i grimman. så får man en häst som inte går in nästa gång o reser sig om man drar tillräcklig- drar emot.

Stress, spänning o frustration hör inte ihop med djur. Lastning är just ett sådant moment som utlöser det hos människan o hästar... känner av det direkt.
jag såg mkt lastningselände som ung. min sköthäst fick ridas in när den skulle iväg o tävla.- bättre än att dras in iofs.

Det enda jag begär är att hästen följer med mig- som överallt annars.
vill den inte gå in- vänder jag bort från släpet o berömmer- för att den går med.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Vi har haft två linor, och försökt, det gick inte, hon kastade sig ur dom eftersom vi inte orkar hålla emot ( såklart) och vi hade inget alternativ, hästen skulle därifrån till varje pris. Annars hade vi fått skjuta den. Lätt val.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Och vi hade linor oxå denna gången, förutom linan i grimman. Så det blev inte enbart ett tryck på nacken. Hon själv ryckte och försökte komma bakåt ett par gånger, sen gick hon in med slak lina. Vi har alltså inte dragit in hästen i linan, det orkar vi ju oavsett inte med en sån stor häst
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Det går ju inte att vinscha in en häst med enbart fastbundna baklinor, om hästen fortfarande är fri att komma loss där fram i grimman! Vi som små människor orkar ju inte hålla fast där heller liksom! Kommer hon minsta fri med huvudet så ställer hon sig på tvären på lämmen, linor eller ej. Det har vi ju testat. En vanlig grimma går sönder om en så stor häst fläckar till, och det hjälper ju inte oss heller. Vi har ju provat allt innan vi gjorde detta!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp