Sv: Hästen måste flyttas!
Nej jag har inte varit med om det. Däremot hört folk berätta om sånt. Och på buke har det skrivits om det, köra till kajen etc.
Jag har själv haft en svårlastad ponny och inte kunnat lastning själv. Så jag har också testat en massa idiotgrejer. Och iom totalt ointresserade föräldrar som inte velat köra eller ställa fram bil och låna släp inte lasttränat ponnyn.
Jag hade väl inte fattat hur heller iaf.
Så jag förstår att man fastnar där. Men jag önskar att någon då sagt åt mig eller kanske mer mina föräldrar hur jävla elakt det var mot ponnyn att inte göra det.
För visst fasen behövde han flytta någon gång och en gång in till vet.
Jag lärde mig mer. Lyckades få hästen ok. Han gick på och om man då hyfsat snart satte på bakbom var allt lugnt. Men tabbade man sig med den och slamrade och grejade för länge brakade han ut och då laddade man igen det där gamla flyktbeteendet.
Riktigt bra blev han då jag tog lektion i lastning, av lastningsproffs.
När jag lärde mig arbeta med hans känslor inne i trailern och få bort kasten. Så han kunde stå där utan bom.
Givetvis kör vi med bom!
Nu har jag ju själv jobbat med det här ett tag och har hittills inte mött en om kasten inte går att träna bort.
Men en häst som kastar sig är inte trygg. Den kör inte jag.
Jag har fått göra en "pådagenflytt" av hästar som inte skötts där de stod. Man har betalat bra för omvårdnad, verkningar, foder etc.
Men ingetdera av detta hade skötts. De hade fått hösilage som inte såg direkt bra ut. De gick i en lösdrift och hade ej hanterats på lång tid. Hovarna såg fruktansvärda ut. Jag grät nästan då jag såg dem. Jag har sett mkt och är rätt hård.
Dessvärre hade hästarna blivit lite förvildade av de här åren. Så det var ju en rätt farlig situation iom att de kunde braka rakt över oss i panik.
Och vi blev tvungna att försöka fånga in dem och transportera bort fort.
Då såg vi till att skaffa en stor lastbil och köra dem ihop. Just för att övergreppet skulle bli mindre.
Så visst har jag också gjort sånt. Men jag försöker göra det på justast sätt.
Och vi linade inte in någon eller hade ett absolut tänk att de inte fick backa.