Hästen måste flyttas!

Sv: Hästen måste flyttas!

Ok måste missat just det. Hemskt att en föredetta man tar bort ens häst utan att man kan disskutera ens en gång :(. Går ju ut över hästen och ts som är gravid å allt. Förstår att hon ville därifrån om nån hotar med slakt. Hade ridit till nått grannstall och lastat därifrån om hästen var så svårlastad så slipper man stressen från honom iaf.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Håller med , mitt eget svar tycker jag var anpassat efter situationen .

Ttor TS fått skit senaste sidorna då hon inte öht verkar behöva råd öht .;)
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Man måste väl få fråga om man är osäker/inte fått med all fakta? Tycker många bra råd i tråden sen hur bra de funkar just på den hästen och med de personerna som är med just då och på den platsen det är svårt att utvärdera av bara ren skrift. Om det bara blir hetsig stämning i en tråd som handlar om att hjälpa någon tycker jag bara är beklagligt. Då hjälpar man inte någon tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen måste flyttas!

Håller med . Dock har ts stått för stora procent av tråden senaste sidorna då TS avsäger sig råd öht . Därav reflektion .
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Varför man säger till om de saker man BORDE gjort är för att man hoppas att man då kanske inte sätter sig i samma sits igen.
Skilsmässor kan hända, de kan behöva åka akut t vet etc. Däremot kan man se till att träna sina hästar så det kan klara diverse händelser, tex lastning.

Och iom att jag jobbar med sånt här så kan jag meddela att det ofta är samma människor som står där med olastbara hästar som bara måste åka just idag eller om några ynka dagar. Sen rings man ut för att "fixa".

Just därför säger man till om hur man borde göra. För det är orätt mot hästen att pytsa in dem så här innan de är redo. Det är ett övergrepp.
Inte helt sällan är det också hästar som är rädda att åka.

Och om du ser hur ts svarat nu så är det just att man vet exakt hur man ska göra med den här hästen. Och den ska INTE åka förrän om ett år och INTE tränas med.
Be till gud att hästen inte måste till klinik innan man har schemalagt lastträning/åkning om ett år.

Jag kan ju säga att jag hade upprepat ganska per omgående att lasta hästen. Repetition befäster ett bra beteende. Och ett dåligt om man gör fel..

Har man nu övergreppslastat en häst genom att vinsha in dem tycker jag det minsta man kan göra är att se till att det inte är förgäves.
Dvs man lastar igen så fort som möjligt och ser till att surfa på den vågen man förhoppningsvis skapat genom att tvinga in hästen.
Annars var det man gjorde inte en genomtagning utan bara ett övergrepp.

Att använda sig av tvärstopp i bommen tycker jag inte om.
Det triggar hästen mer.
Sen om prylarna och hästen håller kan man visserligen få effekt av det.
Man kan också få effekt av att ställa trailern vid en kaj då man öppnar, så hästen slänger sig rakt ner i vattnet. Eller i ett massivt elstängsel som inte ger vika, eller ta grisfösare..
Jag tror ni förstår vad jag menar.. Det finns många sätt som KAN funka.
Men om det är just mot hästen eller ej är en annan femma.

Det finns andra metoder som brukar funka även på de som satt i system att kasta sig, justare metoder.
Men visst... Det kanske inte går på en h.. Det kanske går på flera iaf..

Det finns proffs som ÄR proffs på detta. Och inte bara är bra på att snacka.
Vissa har hållit på i 30 år proffessionellt och heltid och inte stött på någon omöjlig än. En sån hade jag anlitat om jag hade så svåra problem.
Men en sån tar inte inpytsningar.

Jag har också svårt att tro att man bara har en dag på sig att flytta även vid skilsmässa. Men visst... Jag är säkert sedd som onödigt omständig med djur.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Men gör folk så? Har du varit med om detta? Vatten, grisfösare mm? Låter ju alldeles absurt :crazy:.

Mycket kan man åstadkomma med framförhållning, planera :).
Tex med mina då lille farbror är ju väldigt behändig på så sätt att han går in för han vet att det finns käk inne plus att det är kul att åka å träna, rena äventyret å lika kul att komma hem igen sen :). Lilla damen bryr sig inte om mat men har lärt sig att det är lugnt, hon ska väl oxå få komma ut mer såsmåningom. Underlättar när man kan lasta själv å inte är beroende av andra.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Ok måste missat just det. Hemskt att en föredetta man tar bort ens häst utan att man kan disskutera ens en gång :(. Går ju ut över hästen och ts som är gravid å allt. Förstår att hon ville därifrån om nån hotar med slakt. Hade ridit till nått grannstall och lastat därifrån om hästen var så svårlastad så slipper man stressen från honom iaf.

Om det nu är 2 st. gravida kvinnor som envisas med att tvångslasta en häst så undrar jag varför man inte tagit ut vet o sederat en aning:crazy:

Det finns alltid alternativ.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag hade en kbltravare som gjorde sådär.
Gick in men slängde sig ut, jättefarligt verkligen.
Det som orsakat det i hans fall, var just att folk skrämt honom.
Så försöker ni skrämma in hästen kan ni snarare förvärra problemet.

Var bara att träna träna träna, när vi var tvungna att åka någonstans fick vi hjälp av en lärare som körde med skolans stora lastbil. Då gick hästen rakt in utan problem. Så kolla om ni kan flytta med lastbil istället, jag anlitade en transporfirma när jag sålde travaren, så det är ju ett alternativ också. Kostar lite men det kan det vara värt kanske.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Varför hade hästen varit död nu om ni inte kommit iväg? Hoppas du inte tar detta på fel sätt nu men jag undrar bara, vore intressant att veta varför det var så bråttom :).

Med vänlig hälsning, karamelldrottningen

Hon har blivit utkastad av sin sambo som äger gården, och hade ett sista datum då hästarna skulle bort. Vi hade fått ringa nödslakt samma dag annars. Hästen mår fint och är som vanligt i all hantering idag.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Fast det har TS skrivit om flera ggr i tråden, pga skilsmässa så blev omständigheterna så att hästen skulle bort omedelbart. Det kan man ifrågasätta bäst man vill men det var ju inte det som var grejen med denna tråden.

Jag måste hålla med TS lite grann, det som de flesta skriver här handlar ju om sätt man använder när det finns TID att träna. Här fanns ingen tid, ingen pardon utan hästen var tvungen att gå på transporten annars skulle det bli slakt.

Ts har hela tiden bett om råd för den akuta situationen men mest fått råd om hur dom borde gjort för flera månader sen...skulle gjort mig rätt frustrerad också även fast råden är helt korrekta!:) axels inlägg liksom Tuaphuas innehåller mängder med goda råd, om man har tiden som krävs.

Det är lite buke i ett nötskal, man frågar om en sak o upplyser om omständigheterna men får till svar hur man borde ha gjort för flera månader/år sen..:meh:
Tack, skönt att någon faktiskt läser det man skriver. Känns som att det är samma personer om o om igen som gör att man loggar ut härifrån för att inte återkomma på länge. Bara otrevliga och vet bäst om allt.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Nej jag har inte varit med om det. Däremot hört folk berätta om sånt. Och på buke har det skrivits om det, köra till kajen etc.

Jag har själv haft en svårlastad ponny och inte kunnat lastning själv. Så jag har också testat en massa idiotgrejer. Och iom totalt ointresserade föräldrar som inte velat köra eller ställa fram bil och låna släp inte lasttränat ponnyn.
Jag hade väl inte fattat hur heller iaf.:o

Så jag förstår att man fastnar där. Men jag önskar att någon då sagt åt mig eller kanske mer mina föräldrar hur jävla elakt det var mot ponnyn att inte göra det.
För visst fasen behövde han flytta någon gång och en gång in till vet.

Jag lärde mig mer. Lyckades få hästen ok. Han gick på och om man då hyfsat snart satte på bakbom var allt lugnt. Men tabbade man sig med den och slamrade och grejade för länge brakade han ut och då laddade man igen det där gamla flyktbeteendet.

Riktigt bra blev han då jag tog lektion i lastning, av lastningsproffs.
När jag lärde mig arbeta med hans känslor inne i trailern och få bort kasten. Så han kunde stå där utan bom.
Givetvis kör vi med bom!

Nu har jag ju själv jobbat med det här ett tag och har hittills inte mött en om kasten inte går att träna bort.
Men en häst som kastar sig är inte trygg. Den kör inte jag.

Jag har fått göra en "pådagenflytt" av hästar som inte skötts där de stod. Man har betalat bra för omvårdnad, verkningar, foder etc.
Men ingetdera av detta hade skötts. De hade fått hösilage som inte såg direkt bra ut. De gick i en lösdrift och hade ej hanterats på lång tid. Hovarna såg fruktansvärda ut. Jag grät nästan då jag såg dem. Jag har sett mkt och är rätt hård.
Dessvärre hade hästarna blivit lite förvildade av de här åren. Så det var ju en rätt farlig situation iom att de kunde braka rakt över oss i panik.
Och vi blev tvungna att försöka fånga in dem och transportera bort fort.
Då såg vi till att skaffa en stor lastbil och köra dem ihop. Just för att övergreppet skulle bli mindre.
Så visst har jag också gjort sånt. Men jag försöker göra det på justast sätt.
Och vi linade inte in någon eller hade ett absolut tänk att de inte fick backa.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag håller med dig om linor! Min förra ponny stod vi med utan för transporten med linor bakom rumpan i 8 TIMMAR! Den som stod inne i transporten hade grimskaftet löst och vi utanför spände linorna så hårt vi kunde. Men hästen bara stod precis blickstilla och vid minsta eftergift på linorna kastade hon sig... Det hela slutade med att hästen lade sig ner på rampen. Vi fick ge upp.
Dagen efter provade vi kedjegrimskaft genom öglorna på grimman lindat ett varv runt överdelen på nosdelen på grimman och hästen gick på transporten på 30 minuter!
Så att linor skulle vara någon slags universal fix är ren bullshit skulle jag säga!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Du kommer ju inte med något konkret alls? Inga hållbara tips, utan bara en massa pladder? Vi är människor på 60-70 kg, hon är en häst på 650 kg. Hur ska vi med vår styrka kunna dra in hästen med linor om den verkligen inte vill? Du läser inte det jag skriver alls, och du är dryg och otrevlig. Jag tycker liksom inte att jag får några tips alls som faktiskt skulle fungera på denna hästen. Men återkom gärna när ni har lust att verkligen svara på det, utefter det jag beskrivit och inte utefter era egna hästar. Hon har tränat hästen så att hon backat hästen innan den backat själv. Och det blir bara etter värre. Som sagt så har det inte hänt hästen något alls, förutom att hon blivit tillåten att lära sig att komma ut fort, genom att ingen bom har blivit stängd bakom henne, och hon har lärt sig att hon kastar sig bakåt snabbt så slipper hon. Naturligtvis älskar hon inte att åka kärra, det är väl inte det naturligaste för hästar överlag, men hon har varit lättlästas innan det började tränas i vintras. Och hon står som sagt snällt när man kör. Jag känner det som att jag bara upprepar mig, och ingen verkar ta med i aspekten att hästen faktiskt var tvungen att komma därifrån snabbt, och vi hade testat alla sätt som fanns innan vi tog till detta. Annars hade hon varit död nu..kanske bälte då eller!0? Än att få på henne och lära henne att sluta kasta sig. Vi får väl se hur hon gör nästa gång. Det dröjer nog till nästa sommar innan hon åker igen iaf. Jag kommer inte att ge mig på att lasta henne i vinter höggravid, och hästen ska nye tränas med mer sålänge inte det lyckas hela vägen till stängd lucka, för att backa ur det kan hon redan..det är att stanna som är. Problemet.. Så bye bye besserwissrar!

Att hota med att det blir korv av kusen gör inte saken mer rätt.

Om man är så ... att man får för sig att börja ha dragkamp med en häst så har man missat lektion 1- hästar är starka dragdjur o man ska inte gå in i clinch med dem. Du "vinner" inte den.

Jag har skrivit ganska vedertagna tips- att man just inte ska börja dra i dem eller börja bråka med dem.
Svårare än så är det inte. Om nu hästen MÅSTE iväg nu eller på en gång ringer man antingen en transportör med lastbil eller Vet för att sedera.

Om man är dumsnål när man är gravid så tja...
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag håller med dig om linor! Min förra ponny stod vi med utan för transporten med linor bakom rumpan i 8 TIMMAR! Den som stod inne i transporten hade grimskaftet löst och vi utanför spände linorna så hårt vi kunde. Men hästen bara stod precis blickstilla och vid minsta eftergift på linorna kastade hon sig... Det hela slutade med att hästen lade sig ner på rampen. Vi fick ge upp.
Dagen efter provade vi kedjegrimskaft genom öglorna på grimman lindat ett varv runt överdelen på nosdelen på grimman och hästen gick på transporten på 30 minuter!
Så att linor skulle vara någon slags universal fix är ren bullshit skulle jag säga!
Skyll inte på linorna!

Man måste dra in hästen- inte bara spänna..
det orkar man om de är rätt placerade o man står o rör sig hela tiden i rätt placering.
så nej det krävs även timing.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Lina fäst i grimman kan ni slå ett slag om frambommen, men motsvarande bak går inte att göra på samma sätt (på lämpligt ställe).

Det är det absolut effektivaste, men självklart går det inte att utan mothåll klara ut en häst som slänger sig på linor bakom. Då måste man ju ha något att använda som häv.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Nu får du väl ge dig! Du har ingenaning om hur vi gjorde och inte gjorde. Det var flera VÄLDIGT kunniga hästmänniskor med och de sa allihop att de aldrig någonsin sett något liknande. Då hade vi en gemensam hästerfarenhet på 150 år på fyra stycken!
De linor kommer jag aldrig använda igen det är inget som fungerar för mig!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Ang linorna tycker jag är bättre än att trycket kommer frammifrån. Om man är fler och har en svårlastad häst så varsin lina som lixom ramar in hästen. Helst bara ligga an men absolut inte glappa och bara hålla emot om hästen tänker bakåt.

I vissa fall är det så enkelt som att människan inne i transporten blockerar för hästen. Även vid kunniga hästmänniskor. Deras energi måste då minska så det blir inbjudande eller så låter man nån annan stå där som hästen vet om att den kan komma till i alla lägen.

Osäkra hästar väntar jag bara ut, vid minsta intresse be om frammåt. Eftergift bara de tänker frammåt och ösa med beröm ev nån matbit. Viktiga är att de är med och att man själv är med. Att de tycker sitationen är ok även om det kan kännas osäkert. Vad händer nu? Ska jag in DÄR? Övertyga men va sjust och att våga vänta på att hästen blir redo för nästa steg.

Skickar oftast in när jag är själv men går ibland med, lite olika.

Tuapua: av ren nyfikenhet, vad var det för idiotgrejer du gjorde då?

Skogstrollet: ingen man att ha som slakthotar en familjemedlem. Hoppas du och hästen finner ro och den nya familjemedlemmen med!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Lina fäst i grimman kan ni slå ett slag om frambommen, men motsvarande bak går inte att göra på samma sätt (på lämpligt ställe).

Det är det absolut effektivaste, men självklart går det inte att utan mothåll klara ut en häst som slänger sig på linor bakom. Då måste man ju ha något att använda som häv.

Men om hästen inte sitter fast i grimman så vänder hästen ,sliter sig loss,och hoppar in i de fastsatta linorna bakom sig och får panik, vi har liksom testat det!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp