Hästen måste flyttas!

Sv: Hästen måste flyttas!

Jag håller inte alltid med axel. Men det här tycker jag är super!
Ja istället för att hjälpa den med HUR den ska agera o få tillit har du helt sonika bundit fast den. Inte använt människans list= större hjärna som kan användas till att vara pedagogisk.

Jag vill hoppas att gammal kunskap om hästar tas tillvara o att man inte behandlar dem som dumma TING.

Den fina Quick fix= bära eller brista.

Om man låter hästen backa ut UTAN att hålla emot så slutar de!!!!!

Människor utan tålamod ska inte hålla på med hästar!
Det är bara att gå in igen o sen inte hålla på o lasttraggla utan att åka med hästen o rida den. Då löser det sig utan en massa dumheter.

Om hästar får GODA ERFARENHETER även av att åka så är lastning inga som helst problem. Så pass stor hjärna har de att de gör sådant som de inte finner ngn fara med. De hajjar vad de ska iväg på.
Om det är trevliga upplevelser så går de in själva efter några gånger

KL
Jag gör inte quickfixes och inpytsningar. Får jag reda på att hästen "måste flyttas nu", ska på tävling om en v etc etc så ber jag dem ringa någon annan.
Jag vill inte arbeta så.
Lastning tränar man långt innan man måste åka.
Och det arbetet börjar redan då man leder hästen.

Jag är inte emot tänket att hästar ska följa tryck i grimman. Men det börjar man lära in på andra sätt i andra lägen.
Det finns skäl till att man inte hade lastproblem i samma utsträckning då hästar stod i spilta. De var vana vid uppbindning(dvs undvika tryck och söka comfort/slack i lina) och de var vana vid trånga utrymmen.
Klart som fasen att de kastar sig/panikar om de INTE är tränade att ge för tryck och man börjar dra i dem i skarpt läge(vilket en lastning kan vara). Det är upplagt för att skapa hästar som slänger sig/reser sig etc.

Backmetoden tror jag inte på. Den använder jag aldrig.
Den KAN funka på en del hästar. Men en del andra kan börja tänka för mkt bak.
Det finns andra metoder som funkar bättre på fler individer.

Att tänka på till alla som skriver i tråden om att man ska ta hjälp:
Jättebra! Man bör ta hjälp innan det skiter sig helt.
Men säg för fasen till den ni ringer/proffset att det är frågan om inpytsning om ni nu inte har tillräckligt med tid att träna!
För många kommer vilja tacka nej till sånt jobb!
Men står man där med en ledsen ägare kan man ibland ha svårt att säga nej och går emot sina egna principer och ser till att en häst som inte är redo att åka eller stängas om kommer in. Been there, done that innan jag fick mer skinn på näsan.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Ja men där kan du ju stå då ;)
Om man inte bråkar med hästen ställer den heller inte in sig på "flightmode". Det gör den lätt om man inte har tålamod o det ska ske snabbt. det får man igen...

Flightmode sitter djupt rotat även i vår Myagdala o därför kan människor trampa ihjäl andra vid panik.

Ovana hästar får lukta på luckan. Rädsla kan utveckla sig till .. du kan kalla det dumheter, men hästar har även survivalmode. När de vill dra därifrån o inte vara med mer. Lugn o fin samt konsekvent o beröm när den går in.

Jag hör ju att du anser att du tycker att hästen är DUM o får skylla sig själv om den drar. Nej man kan hjälpa dem med hur de ska agera!!!

när man lastar med linor får den som håller i hästen absolut inte dra.
den ska bara se till att hästen står i rätt riktning o givetvis inte stå i vägen om hästen går/ far in. Har sett det åtskilliga gånger.
De som håller i linorna måste kunna sin sak.

Lastar man rätt med linor behöver man sedan på sin höjd ta fram dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen måste flyttas!

Har själv använt väggar som stöd, backat till stalldörren, använt lina, använt Tobbes pekpinnemetod m.m. m.m.

Rent allmänt kan jag hålla med den som sa att "Uppför dig som du hade 15 minuter och det tar hela dagen. Uppför dig som du har hela dagen och det tar 15 minuter." Iallafall i uppstartsfasen. Nu kan jag vara stressad och det fungerar ändå...


Funderade på en sak som någon skrev längre bak i tråden.. VARFÖR vill de inte gå in? VARFÖR lever de rövare i transporten?

En sak om båda "villkoren" ovan uppfylls men om du har en häst som går på själv som börjar galoppera inne i trailern när luckan stängs? Eller en som tjurar ihop för att gå upp på rampen men väl där går raka vägen in och står som ett ljus?


????
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Bra inlägg i denna tråden :bow:!

Det ända är väl att jag inte har något emot repgrimma om den används rätt men vid stressade situationer (vilket man ju bör undvika) på ovan häst är repgrimman inte att föredra. Annars håller jag med i allt :). När hästen litar på människan även om hon tycker det är obehagligt följer med bara man har tålamodet själv. Tänker att jag guidar hästen och hästen måste själv få chansen att tänka.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag har alltid lastat mina hästar själv för att få det så lugnt o odramatiskt som möjligt. Även för att jag alltid har åkt själv o tränat/ tävlat

Jag går in med dem i början- de får äta sin mat där o sedan skickar jag in dem. Vill de inte gå in själva den dagen går jag med. Ser ingen prestige i det.
De jag har nu kan jag släppa vid stalldörren o de går in:love:

håller med dig om frågan varför många hästar är svårlastade.

Det finns många anledningar.
*att man gör affär av eller bråkar vid lastningen.
*att man till varje pris måste hindra den från att backa ut
*att man kör illa.
det krävs ett väldigt mjukt körsätt i synnerhet innan hästarna har lärt sig balansera upp sig.
att de kan få bredda sina bakben tillräckligt för att överhuvudtaget KUNNA hålla balansen

folk borde åka själva i släpet o då på alla fyra- då jäklar ramlar poletten ner.

Prova en S-kurva i 70 eller en vänstersväng i en rondell i 30-40, en inbromsning, fibblande med ratten
 
Sv: Hästen måste flyttas!

*att man kör illa.
det krävs ett väldigt mjukt körsätt i synnerhet innan hästarna har lärt sig balansera upp sig.
att de kan få bredda sina bakben tillräckligt för att överhuvudtaget KUNNA hålla balansen

folk borde åka själva i släpet o då på alla fyra- då jäklar ramlar poletten ner.

Prova en S-kurva i 70 eller en vänstersväng i en rondell i 30-40, en inbromsning, fibblande med ratten

Hear, hear! Så många kör alldeles för fort och vårdslöst med häst i släpet!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Du är varmt välkommen att lasta denna hästen med dina linor enbart! Precis som att vi är idioter liksom?? Jag har lastat hästar i 20 år, och detta var en akut situation. Hästen gick inte att lasta med enbart linor. Vi hade tcå, plus den som höll hästen. Hästen vek ut med bakdelen, sparkade efter oss med linorna och hamnade bredvid lämmen, sen kastade hon sig handlöst. Hon väger lätt 650 kg. När hon känner att linorna spänd bakom henne sparkar hon efter dom. Och när hon kastar sig trasslar hon in sig i dom. Att jag frågade innan, var för att detta inte var min idé, utan en annan person som var med denna gången ( att binda henne i frambommen)detta är en metod jag aldrig tagit till förut. Men den fungerade. Annars hade hästen varit därifrån i en container istället. Hon rids som vanligt idag och har inga men efter lastningen. Det är så lätt att vara läktar ryttare, och sitta här och påstå allt man kan göra. Att göra det på riktigt är en helt annan sak.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

HUR lastar jag denna hästen enligt dig RÄTT med linor? Efter hur jag beskrivit henne med linorna? Hon avskyr dom betydligt mer ön transporten i sig nämligen.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag kör alltid extremt försiktigt med häst i, och denna hästen står som ett ljus, man känner inte att man har häst i släpet. Hon hatar inte alls att åka. Hon är inte svår att få på kärran, hon är svår att hålla kvar där, därför måste vi ha linor bakom henne, för att ha något att hålla emot de sekunderna det tar att få upp bommen. Hon är en kastare, hur hanterar ni såna? Jag har inga problem med tjuriga hästar som stannar på kärran när dom väl är där, dom är tusen gånger enklare än denna. En sån häst hade jag aldrig gjort spär med, men detta är det värsta lastningsproblemet som finns, för bågen kan hålla emot en stor häst som vill ut till varje pris. Och som sagt, hon stannar direkt när hon känner bommen. Ingen verkar liksom lyssna på vad jag säger utan ska bara tuppa sig om hur bra dom hade gjort det.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Kastare ? Vad är det ?
Tycker du fått otaliga tips i tråden men du svarar att du inte behöver ngn hjälp ? Så faktum kvarstår varför du bett om det öht utifrån svaren du ger ?
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Fel, att denna hästen har lärt sig att kasta sig beror på att hästen har lasttränats av människor som har låtit den backa, och backat den " före den backar själv" .

Kanske var det att "låta hästen backa" som var problemet. Om man tränar på rätt sätt, dvs. lär hästen att gå framåt när man vill och gå bakåt när man vill det (inte när hästen vill det), får man inte en häst som backar när den själv vill. Kanske hade människan som tränade missförstått lastträningen? Kanske hade hästen missförstått och bara gjorde som den lärt sig, dvs. backa i lastningssituationen? Att enbart fokusera på att backa skulle ju kunna få såna konsekvenser. Att fokusera på att få hästen lyhörd och uppmärksam på vad man vill att den ska göra är en annan sak.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

HUR lastar jag denna hästen enligt dig RÄTT med linor? Efter hur jag beskrivit henne med linorna? Hon avskyr dom betydligt mer ön transporten i sig nämligen.
Det är din tolkning.

om man samtidigt drar i hästen "tänker" den bara bakåt o då blir linorna problem de med.

Det krävs lite styrka o exakt timing samt inget ståhej.

Jag har en annan syn på hästar... verkar det som.

Det finns alltid en anledning till att hästar uppför sig som du beskriver o det är ngt som gett den detta betéende. troligtvis av tidigare hantering.

Gör om... gör rätt.:)
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Du kommer ju inte med något konkret alls? Inga hållbara tips, utan bara en massa pladder? Vi är människor på 60-70 kg, hon är en häst på 650 kg. Hur ska vi med vår styrka kunna dra in hästen med linor om den verkligen inte vill? Du läser inte det jag skriver alls, och du är dryg och otrevlig. Jag tycker liksom inte att jag får några tips alls som faktiskt skulle fungera på denna hästen. Men återkom gärna när ni har lust att verkligen svara på det, utefter det jag beskrivit och inte utefter era egna hästar. Hon har tränat hästen så att hon backat hästen innan den backat själv. Och det blir bara etter värre. Som sagt så har det inte hänt hästen något alls, förutom att hon blivit tillåten att lära sig att komma ut fort, genom att ingen bom har blivit stängd bakom henne, och hon har lärt sig att hon kastar sig bakåt snabbt så slipper hon. Naturligtvis älskar hon inte att åka kärra, det är väl inte det naturligaste för hästar överlag, men hon har varit lättlästas innan det började tränas i vintras. Och hon står som sagt snällt när man kör. Jag känner det som att jag bara upprepar mig, och ingen verkar ta med i aspekten att hästen faktiskt var tvungen att komma därifrån snabbt, och vi hade testat alla sätt som fanns innan vi tog till detta. Annars hade hon varit död nu..kanske bälte då eller!0? Än att få på henne och lära henne att sluta kasta sig. Vi får väl se hur hon gör nästa gång. Det dröjer nog till nästa sommar innan hon åker igen iaf. Jag kommer inte att ge mig på att lasta henne i vinter höggravid, och hästen ska nye tränas med mer sålänge inte det lyckas hela vägen till stängd lucka, för att backa ur det kan hon redan..det är att stanna som är. Problemet.. Så bye bye besserwissrar!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Bukefalos och familjeliv, tvärflöjt av moralkärringar, som kan såååå mycket bättre än alla andra! :yuck:
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Det är ganska vanligt att de inte har samma negativa känslor för en lastbil, den ser rätt annorlunda ut. Dessutom är de flesta "gubbar" som kör såna där sjukt vana vid alla möjliga trassel, många hästen känner deras trygghet och följer fint med om bara stressade matte håller sig ur vägen.

Och oavsett om man måste "bråka" in den, så står den tryggare i lastbil än på släp om den ska börja bråka.

Det där med att ägaren ska hålla sig ur vägen är faktiskt ett jättebra sätt. Rutinerad människa som vet vad de gör och inte har en massa förutfattade meningar om hur hästen kommer agera brukar få de flesta hästar att kliva mer eller mindre rakt in. "främmande tränare-effekten" funkar lika bra på häst som på hund!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Segern är vår! Taktik, precis som du sa. Halsrem, repgrimma, surrad lina runt frambommen och inte ge henne en chans att KUNNA backa. Hon gick bananas några gånger. Men när hon insåg att backa inte fungerar, och trycket från repgrimman blev otrevligt så skuttade hon på transporten och vågade inte ens testa att springa ut trots att bommen krånglade! Tid : en timme! Hurra!!

Kanon. Tacka er lyckliga stjärna att ni inte orsakade bestående nackskador på hästkraken.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Varför hade hästen varit död nu om ni inte kommit iväg? Hoppas du inte tar detta på fel sätt nu men jag undrar bara, vore intressant att veta varför det var så bråttom :).

Med vänlig hälsning, karamelldrottningen
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Fast det har TS skrivit om flera ggr i tråden, pga skilsmässa så blev omständigheterna så att hästen skulle bort omedelbart. Det kan man ifrågasätta bäst man vill men det var ju inte det som var grejen med denna tråden.

Jag måste hålla med TS lite grann, det som de flesta skriver här handlar ju om sätt man använder när det finns TID att träna. Här fanns ingen tid, ingen pardon utan hästen var tvungen att gå på transporten annars skulle det bli slakt.

Ts har hela tiden bett om råd för den akuta situationen men mest fått råd om hur dom borde gjort för flera månader sen...skulle gjort mig rätt frustrerad också även fast råden är helt korrekta!:) axels inlägg liksom Tuaphuas innehåller mängder med goda råd, om man har tiden som krävs.

Det är lite buke i ett nötskal, man frågar om en sak o upplyser om omständigheterna men får till svar hur man borde ha gjort för flera månader/år sen..:meh:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp